Da har jeg startet den opp.... (side 5)

Bilder av "maurtuen"....

Beklager igjen dårlige mobilbilder....
Skjer det ikke noe hver dag??? Joda

Igår klekket de første eplesneglene utav eggene sine.. DE er jammen minimini-små!!!

Og idag har en av mine 4 gravide ananas grønn sverddrager født. Og det betyr jo bare at det er kjempemasse småttiser i 20 literen som ble brukt som fødekar.

Har ikke telt yngelen der, men disse sverddragerne er stor, og har født ca. 90-100 barn tidligere. Så det er nok i allefall

C. Venezuelene mine legger nok en gang egg ser jeg, og jeg håper de slutter... Har tross alt noen hundre yngler allerede...

Så forresten en liten C. Trili svømme rundt i karet hvor jeg har foreldrene... er så vanskelig å få plukket alle egg der, men da er det kanskje håp om at de klarer seg allikevel...?

Tror det er litt i overkant av 10 egg jeg ikke nådde frem til... Resten av eggene som jeg plukket, har jeg lagt sammen med Venezuelene. Håper jeg ser dem fra hverandre etterhvert

Egg som henger i karet til C. albinoen regner jeg med klekker om kort tid også....
Disse ble ikke plukket sist, da det er for mye egg/ yngel av cory generelt her akkurat nå..

Kjøpte 3 nye luftpumper, 2 nye filterpumper, og et lite kar igår, for å hjelpe på nå som det er så mye smått som skal fores opp

Mistet en sverddrager hann igår... Min varmekolbe sto innstilt på 23 grader, men i karet var det ca. 30... så det endte ikke bra for ham... men resten klarte seg fint!
Dro ut kolben, og skal teste den, evt returnere den til butikk... den er jo bare 2-3 mnd gammel...

Så da er det på tide med litt små vannbytter rundt om....


125 stk. sverddragere denne gangen
Og da var det bare tre til hunner som skal føde om ikke så altfor lenge...

Tror nok et stoooort kar må i hus fortere en planlagt....
Litt ( 126 stk.) sverddrager yngel og foreldre....
Mor og barn.... en annen type sverddrager en den forrige....
babyfisken er ca. 2 cm
For litt siden fikk jeg tilsendt noen snegler, og da også sandsnegler.
Og idag, ser jeg massevis med mini-sandsnegler
Er rart hva man får øye på, når man sitter med kaffekoppen i hånden, og våkner forsiktig foran ett utvalgt kar
Dess mer man våkner til, jo mer ser man.. hehe


Fine og nyttige
Stort funn av kirsebær reker!!! :)
Idag var det en ny kolbe med egg fra eplesneglene... Litt lysere rosa denne gangen...
Ikke befruktet da eller? Bare vente å se....
Ikke så mange som har klekket enda av de tidligere kolbene som var mørkere i fargen heller.. 5-6 til nå...

Sjekket pumpene i ett av karene idag, på leting etter rømte yngel fra c. bronse.. fant 2 da... Men sinnykt masse kirsebærreker! Tenkte bare WOW!

Var i allefall 100 stk babyer.... og reker er det jo masse av i karet ellers også.. store og små.. Det var morro Har tredd en ekstra bit damestrømpe på svampen, som ekstra sikkerhet, og det ser ut som det har vært lurt ja.

Ferdig med vannbytter og mating av yngelkarene som det går masse corys og ett som det går masse sverddragerbaby..
Fort gjort når man har fordelt ca. 150 yngel pr oppforingsboks, men må nok snart ut og handle litt større bokser igjen...
Corysene spiser godt, og er skikkelig morsomme med sine rosa mager
Sverddragerbabyene skal over i ett 20 liters kar som nå er ferdig innkjørt.. blir vel ikke lenge de kan gå der heller... ser et annet kull, går i en 65 liter, og det er litt bedre plass som midlertidig oppforingsplass.

Blir litt overgitt over hvor mye egg c. venezualene legger.. og så ofte... både igår og iidag igjen... gårsdagens ble spist opp etterhvert, og det "håper" jeg dagens egglegging også gjør.. hehe

Skikkelig morro at de legger egg, men kunne vært kjekt med kanksje 20 om gangen siden de legger så ofte, og ikke klaser på 2-300 egg...
Har tatt ut 2 dagers produksjon fra forrige uke, og det alene er resultert i mellom 500-600 yngel som skal mates og byttes vann på.. hehe
Men plukker ikke mer egg fra dem på en stund tenker jeg..

Triliene er trege... Ikke fått sjekket opp enda om de legger ett og ett egg, eller hvordan det skjer, for der er eggene spredt på en helt annen måte, og ikke så store kvanta

Pandaene har ikke startet enda med egg... og ikke Sterbaiene.. mener de begge er for små.. har ikke eksakt alder på dem....
Bronsene har tatt ett lite opphold ser det ut som, og det håper jeg albinoene også gjør!
Pygmèene aner jeg ikke stort om, og de må gjærne sette igang, for det hadde vært spennende å se egg og utvikling på!

Må få litt skikkelige bilder av den gjengen med Cory yngel i tråden din - du får finne frem speilrefleksen - ellers får du sette opp et nytt på shoppinglisten!
MrSpock
Må få litt skikkelige bilder av den gjengen med Cory yngel i tråden din - du får finne frem speilrefleksen - ellers får du sette opp et nytt på shoppinglisten!


Ja du sier noe!
Har aldri rotet bort kameraet mit så innmari før.. mobil er kjekt til mye, men ikke til å ta bilder med...
Får kanskje smiske litt med min niese.. be henne på foto-besøk hit.. hehe

Og til info.. mine fisk hører på meg... nå har bronzene lagt en "bønsj" med egg

Så det var ikke mange timene jeg hadde en ledig luftpumpe nei.. hehe


Prøver å få til noen bilder med litt bedre lys i løpet av dagen tenker/ håper jeg...
Er storm ute, så da blir man inne...
Jeg synes fotografering og akvariehold er en perfekt hobbykombinasjon. Det er veldig krevende å ta bilder av fisk og kar - som regel får kameraet (og linser) virkelig vise hva det er godt for under slike vanskelige forhold. Lurer selv på å oppgradere mitt 5 år gamle Canon - de nyeste er betydelig mer lysfølsomme - noe som er avgjørende for akvarieknipsing.

Mitt kar er stappet med Aenus egg også for tiden, men de blir glatt oversett. Luftpumper ja - har en del nå av forskjellige slag, fikk en i postkassen i går (fra Ebay selvsagt) - en Resun Air 8000, et beist med 4 luftutganger på - med justerbar luftstyrke. Høres ut som en motorsag når man kjører den på full styrke - men ganske stille og vibrasjonsfri opp til halv guffe.
MrSpock
Jeg synes fotografering og akvariehold er en perfekt hobbykombinasjon. Det er veldig krevende å ta bilder av fisk og kar - som regel får kameraet (og linser) virkelig vise hva det er godt for under slike vanskelige forhold. Lurer selv på å oppgradere mitt 5 år gamle Canon - de nyeste er betydelig mer lysfølsomme - noe som er avgjørende for akvarieknipsing. Mitt kar er stappet med Aenus egg også for tiden, men de blir glatt oversett. Luftpumper ja - har en del nå av forskjellige slag, fikk en i postkassen i går (fra Ebay selvsagt) - en Resun Air 8000, et beist med 4 luftutganger på - med justerbar luftstyrke. Høres ut som en motorsag når man kjører den på full styrke - men ganske stille og vibrasjonsfri opp til halv guffe.


Er jo moro å kunne dokumentere litt med bilder underveis, men å skulle gjøre det med mobilen, om man er vant med noe bedre blir bare nitrist.. hehe
Er mye spennende som kan knipse ja... og river av meg håret... finner bare ikke det H.... kameraet

Motorsag innendørs? hehe Høres ut som den shego dingsen jeg fikk tak i fra tyskland da..? hehe

Nei.. kjører gjerne enkelt uttak bare de ikke bråker.. blir jo huggern til slutt av mindre.. i allefall med yngelkar overalt..
Inntil man får ordnet ett folkefritt rom...

Prøvde å ta litt bilder da... kremt.. om det kan kalles bilder... ?

litt venezualer først....

Bilde 1-3 er da det store karet med første pulje 200+ cory yngel
og så litt fra de 2 små kara med siste 200+ batch....

Totalt ca. 270 stk fordelt på disse 2 karene da....
Bilde 1 er en albino fra kull nr. 1
2-3 er bronse i breedingbox...
Masse yngel!! Moro å se

Er det Biltema plastkar?
MrSpock
Masse yngel!! Moro å se :) Er det Biltema plastkar?


Litt MØE ja.. hehe

Ja.. kjøpte slike 2 liters på krizoo, men fant 4 liters på biltema...

Men må straks opp ett hakk.. men kjekke og håndterlige str. de 4 literne!
Huskelapp vannverdier 5 desember 2013
Kunne være moro å sjekke verdiene i kranvannet....


NO3 - 25
NO2 - 0
GH - 7
KH - 4
PH - 7
CI2 - 0


Det er da målt i krana med kaldt vann, og brukte JBL easytest - strips....
Da startet dagen med yngel hos Mikke Mus Platyene...
Fikk satt ned en trerot og en buskete plastplante i det karet, så det blir lettere for yngelen å gjemme seg


Så har jeg fått ca. 25 egg fra Triliene mine idag!
Fant også en yngel svømmende rundt i karet, som bare var noen dager gammel, og klarte å fiske den opp, og fikk satt den i oppforingskaret med Venezualene.
Så krysser jeg fingrene for at eggene klekker.
Eggene la jeg sammen med eggene til Bronse, siden det er en dag forskjell bare.

Så hvitprikk på en stk. sort neontetra idag, så måtte tilsette litt Esha produkt.
Ikke vært plaget med sånt, så får håpe det gir seg ....

Zebra prosjektet ser ut som det råtnet bort...
Prøver igjen med catappablad, varmere vann neste gang. Prøve å fore dem ekstra godt først
Da har jeg ca 60 Trili egg!!! Heldige meg


Hvor store er c- Pygmè egg og blir de klistrert en og en på ruta???

Prøver å søke svar, men finner ikke helt overbevisende svar enda...
Ikke like hyggelig med død i akvariet...
MEN, det er nok alltid en årsak... Idag døde en av de fine sverddrager hunnene mine...
De som er store ( gamle? ) , og fødte ca. 125 yngler her om dagen...
Store fødsler tar på, og dette var jo ikke den første fødselen hennes...

Ikke helt sikker, men kan være det er samme hunnen som hoppet ut av fødekaret for en stund tilbake, som jeg brukte evigheter på å finne igjen... I så fall kan det kanskje ha vært litt medvirkende årsak...?

Ellers så lever resten av voksenflokken, og yngelflokken, bortsett fra et par cory-yngel på noen få dager... Ikke sikker hva det er, men ikke så uvanlig kanskje...
Er snakk om 2 av ett kull på ca. 270 så langt...
Kullet som ble lagt dagen før, som er av ca. samme størrelse, er alle sunne og friske så langt man kan se

Og egg har man til klekking... I en boks har jeg nå lagt bronse, trili og pygmè egg, noe som ikke er så lurt kanskje, men i mangel av luftpumpe, måtte det bli sånn... Fikk kjøpt inn flere pumper idag, men er jo ikke lett å sortere egg som allerede er blandet
Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap