Vannverdier i nytt akvarie. (side 5)

Neida...det har ikke stagnert. Det tar bare litt tid før nitritt-spiserne kommer i gang ordentlig. De har mye tregere formeringstakt enn ammoniakk-bakteriene. Fortsett som du gjør...fyll på med Salmi når det trengs. Om en ukes tid tenker jeg ting begynner å skje !
Okei.. det tar så lang tid Vil ha fisk nååååå

Neida, fortsetter som før. Måler NH4 en gang til etterpå og tilsetter Salmi
Jeg har en Eheim 2252 innvendig pumpe. På denne er det sånn jeg kan sette på så den pumper luft i vannet. Er det noen fordel å ha på denne under innkjøring? Eller i det hele tatt?

Tar den luft gjennom en slange som er over vannet ? Vanligvis trengs det ikke noe ekstra oksygen-tilførsel, så lenge man har god bevegelse i vannoverflaten. Luft driver jo ut CO2 fra vannet...så det blir en vurdering for og imot.
Tar luft fra en slange over vannet ja. Kan justere den hvor mye luft som skal slippes gjennom.

Dag 21
Dagens måling:
NH4: 1
NO2: over 33

Har tilsatt 7,5 ml Salmi.

Sikkert ikke vits i å legge ut alle målingene her, men da kan ihvertfall andre se fremgangen dag for dag, så dem slipper å gå på veggen i venting sånn som meg

Dag 23. nytt testsett
I dag har jeg fått det nye testsettet fra JBL

Dagens måling:
Temp: 26
NH4: 0,4
NO2: utenfor skala på JBL, over 33 på Tetra.
NO3: 40
pH: 9.

Har tilsatt 7,5 ml Salmi.
Det går da fremover, men pass på pH så den ikke blir alt for høy. Så mye over 8 har lite for seg, med mindre du har tenkt å drive med fisk som liker slike forhold.
Jeg målte pH etter at jeg hadde tilsatt Salmi. Er vel derfor den er så høy?

Venter fortsatt på at NO2 skal synke da
Åja, da kan det være Salmi sin skyld.
Tenker NO2 plutselig dumper ned på rosa hvilken dag som helst.
SilverShaded
Åja, da kan det være Salmi sin skyld. Tenker NO2 plutselig dumper ned på rosa hvilken dag som helst.

Gleder meg

Skal bli morro å få inn fisk nå
Dag 25
Dagens måling:
Temp: 26. Har holdt seg stabil der etter jeg la lokk på karet.
NH4: 0,2
NO2: Over 1. Utenfor skala på JBL test.
NO3: 20
pH: 6,0

Hvorfor er det sånn at NO3 synker såpass og ikke NO2? Jeg trodde nitritt skulle synke først?

Har uansett tilsatt 7,5 ml Salmi. Håper akvariet er klart til neste lørdag
Neida, dette er helt normalt. Nitritt-spiserne formerer seg MYE langsommere enn ammoniakk-spiserne.
Så godt å høre

Jeg kunne bare glemt hele den innkjøringen her uten din hjelp. Evig takknemlig
Bare hyggelig å hjelpe...vil jo at du skal lykkes
Nå reiser jeg til Brussel og kommer hjem på tirsdag, vet ikke hvor mye jeg får fulgt med på AF.
Tusen takk

Jeg skal nok klare meg frem til tirsdag
Klart du gjør !
Et siste råd fra meg før avreise : Når/hvis NO2 dropper, så bare fortsett til både NH3 og NO2 stabilt går til null på 24 timer i minst et par dager. Imens har du vannbytte å gjøre for å få ned NO3, og det kan også føre til noen små topper på det stadiet.
Okei, så jeg bare fortsetter med samme mengde salmi helt til no2 og no3 er på null i løpet av 24 timer?

Håper jeg har positive svar når du er tilbake
Jepp...salmi som vanlig, og NH3 og NO2 skal begge være på null etter 24 timer. Et par dager i strekk, minst.
Ja Da fortsetter jeg måling
God tur
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap