Får ikke utslag på ammoniakktest! (side 5)

Korstrollet
Om du ikke allerede vet det så er det Nitrobacter sp. som står for omdannelsen av NO2-(nitritt) til NO3-(nitrat). Er ikke helt sikker på hvor sterk sirkulasjon du har, men en viktig faktor for disse bakteriene (og i det heletatt de fleste nitrogenfiskerende bakterier) er nok oksygen, da omdannelsen av nitritt til nitrat er en oksideringsprosess.

Akkurat dette er det definitivt delte meninger om, og kunnskapen om NOB i akvaret er fortsatt mangelfull. Nitritt-oksydasjon (NO2 -> NO3) i akvarium er flere ganger blitt studert, og følger tydeligvis ikke Nitrobacter-mønsteret. Det man har funnet er overvekt av Nitrospira-like bakterier. Selv med tilsetning av Nitrobacter forøket disse seg ikke. Se for eksempel denne artikkelen. Så bastante meninger på dette området er ikke smart, og forholdet mellom AOB og NOB trenger vi også mer kunnskap om.

Et akvarium kan på enkelte områder dårlig sammenlignes med et "vilt" økosystem. Blandt annet er næringstilførselen annerledes, særlig når vi tilsetter plantenæring, som også sørger for sporstoffer. Bakterienes krav til oksygen er som regel også godt ivaretatt, i og med at vi bruker (ofte overdimensjonerte) filter/pumper som kontinuerlig fører "friskt" vann gjennom filtermediene. Men våre vannbytter kan på ingen måte sammenlignes med en naturlig biotop der vannet kontinuerlig skiftes ut. Og de fleste av våre akvariefisker stammer jo fra slike biotoper, som elver og bekker.
SilverShaded
[QUOTE=Korstrollet] Så bastante meninger på dette området er ikke smart, og forholdet mellom AOB og NOB trenger vi også mer kunnskap om.


Det var på ingen måte ment som et bastant utsagn, jeg har bare sagt det jeg nettopp har lært av professoren min i akvakultur, og tok dette for å være fakta man kan stole på (i tillegg til at jeg leste en artikkel om det). Så det beklager jeg, om du opplevde det sånn. Jeg prøvde bare å hjelpe og komme med forslag til trådstarteren.
Dessuten så går akvakultur ofte ut på lukkede systemer akkurat som et akvarium (bare uten plantene og større skala) med resirkulerende vann, der man kan modifisere vannkvaliteten.
Byttet du bruker ??
Nei, sier ikke at du nødvendigvis har bastante meninger. Men når man har holdt på med akvarium i mange år og forsøker å tilegne seg kunnskap om det man holder på med, så finner man ut at lite er så enkelt som man opprinnelig trodde En annen opplagt ting er at informasjon relativt fort kan gå ut på dato, og ny forskning endrer gamle "sannheter".
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap