Akvarium 200-300 liter (ferskvann) (side 5)

Tror dette hovedsaklig er et spørsmål om smak. Begge er nok bra kar til artene du nevner. Har du tenkt å ha en 3D-bakgrunn som bygger litt, er Proxima bedre, mens mer lengde (Vivaline) favoriserer fisk som er raske, og vil etter min mening gi et mer harmonisk inntrykk. For aquascaping spørs det helt hvilke planer du har...personlig syns jeg mer lengde gir større mulighet for variasjon. Smak og behag. Proxima har noe større bunnareal og kan være lettere å plassere.

Filteret i Proxima (Eheim eXperience 350) har jeg selv i langkaret mitt (120Lx45Bx35H). Det fungerer helt utmerket, det er meget stillegående, og burde fungere helt greit i begge karene...gjennomprøvd teknologi basert på de velrennomerte Pro1-filtrene.
Jeg heller litt mot Proxima faktisk, da dette er enklere å plassere i hus, samtidig som det har et litt større volum, og det ekstra bunnarealet bør være positivt for fisk som faktisk trives på bunnen (Cory, Khulii og Ancitrus). Regner egentlig med at Gurami fisken også trives bedre i den typen akvarie, da dette vel er en noe roligere fisk?

Rødmunnstetra frykter jeg at ikke gir den samme opplevelsen i Proxima, som i Vivaline. Fordi dette er en veldig bevegelig fisk som liker å stime frem og tilbake i akvarier. Noen som har formeninger om hvordan denne fisken vil trives og bevege seg i de ulike karene? Jeg har sett meg lei av stim fisk, som ikke stimer. Har tidligere erfaring med kardinal og neon tetra, da i mindre akvarier, som ikke stimer.

Når det kommer til aquascaping, så har jeg ikke store planer, men ser selvfølgelig på det som en fordel om karet er godt egnet til dette også. Uansett, aquascapingen vil bli planlagt ut fra hvilken fisk jeg velger, ikke motsatt.

Da er dette med filter også en fordel for Proxima, da det er noe bedre ennn det som følger med i Vivaline:

Proxima 250:
https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/external-filters/new-experience350?eheim-fulltextsearch=2426020

Vivaline 240:
https://www.eheim.com/en_GB/products/accessories/cleaning/surface_skimmer_skim350
Ja, som sagt : smak og behag, og plassering. Ellers er de to karene såpass like, de er jo like høye og forskjellen i bunnareal er ikke så stor, at det ikke er all verdens å tjene på det ene eller det andre. For fiskene blir det hipp som happ...

Overflateskummeren i Vivaline er da ikke ment som et filter...du må nok ha et filter i tillegg. Samme filter, f.eks., som i Proxima. Og du kan sikkert bestille karet med dette filteret og uten skummeren.
Ja, det er nok mulig å byttet skummeren med et filter. Ved hvilken type fisk eller beplanting trenger man skummer i tillegg? Det var merkelig at det ikke følger med et filter til Vivaline egentlig.

Når det kommer til belysning så følger det med 2 x 39W (T5), dette er likt på begge karene. Uten at jeg har noe kunnskap om belysning (bortsett fra at jeg vet at det er viktig med riktig belsyning) regner jeg med at et selskapsakvarie trenger mer enn disse to lysrørene. Jeg har ikke planlagt hvilke planter jeg skal ha, og regner med at det blir litt tilfeldig hva jeg ender opp med, men når det gjelder mengden beplanting ser jeg for meg noe lignende bildet av Proxima 250 (se bildet).
2x39W er nok litt lite hvis du skal ha noe som helst annet enn de minst krevende plantene. Det burde imidlertid ikke være noe problem å sette inn en dobbel armatur ekstra, slik at du får 4x39W. Da burde du kunne holde det meste av planter, om du tar hensyn til deres spesifikke lyskrav når du plasserer dem (lite lyskrevende i skyggen av de som skal ha mye lys).

I begynnelsen er det smart med en god del hurtigvoksende stengelplanter. Disse er en god hjelp i oppstartsfasen, og de kan siden stegvis byttes ut med mer "interessante" permanente planter.
Skal jeg da velge to ekstra av de som følger med, altså totalt 4x 39W (T5)? Hvordan er det med valg av farger på belydning ol? Når jeg leser her på forumene, så kan det av og til virke veldig avansert med valg av belysningen, men det er kanskje ikke det?
-Neida, så veldig komplisert er det ikke, ethvert fullfargerør på 5.5-10000 K kan gjøre jobben, eventuelt med ett planterør av de fire.

Ja, hvis du skal ha et ekstra T5- armatur blir det samme wattstyrke, dette er bestemt av lengden på røret. Burde være god plass i toppen til dette. Vet ikke hvilke rør disse leveres med, i manualen (Proxima) står det bare "daylight", men det fungerer sikkert ok.

Hadde det vært meg som skulle ha dette karet, hadde jeg nok valgt 120 lengde (Vivaline) og to smale 48" LED-overtank armaturer fra Finnex i USA. Deres nye 24/7-armatur ser snasent ut og har programmerbare funksjoner. Se bildet.
Akkurat dette sa meg lite "fullfargerør på 5.5-10000 K", men tolker det slik at det ikke spiller noen rolle hvilket lysrør man bruker, så lenge det er et fullfargerør?

Dette er lysrørene som følger med (Daylight):
https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/lighting/light-tubes-t5_freshpower_daylight_39W

Dette er plantelysrøret (Plante):
https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/lighting/light-tubes-t5_freshpower_plants_39W

Tre stk "Daylight" og 1 stk. "Plante" er nok ikke dumt, men hva er egentlig forskjellen på et "Daylight" og et "Plante"?

Ja, jeg er litt i tvil på hvilket akvarium jeg ønsker mest. Begge har sine fordeler og ulemper, samtidig som de egentlig er veldig like. Prisen er heller ikke så veldig ulik..

Jo, klart det spiller en rolle hvilke rør du velger. Beskrivelsen av røret sier null og ingenting...ingen fargetemperatur-angivelse, inen PAR-verdier og ikke noe spektrum er oppgitt.
Fargetemperaturen (K-verdien) kan for enkelhets skyld beskrives som graden av "hvithet" i lyset. En vanlig lyspære avgir et koselig varmt lys (warm white)på rundt 2700K. Jo mere "hvitt" lyset blir, får man white, cool white, daylight, og cool daylight som er på ca. 6500K. Jo høyere K, jo mere blå-andel er det i lyset...rør til saltvann har spesielt mye blått og er rundt 20000K. Dette er fordi koraller f.eks trenger en del lys, og blått lys (den mer kortbølgete del av spektrumet) trenger lenger ned i vannmassene. Rødt lys derimot, i andre enden av det spekteret plantene kan bruke (400-680nm), absorberes raskt og blir redusert med 50% allerede på 1 fots dybde.

Når det gjelder det som selges som "plantelys", er forskjellen mellom disse og fullfargerør et noe annerledes spektrum, med mer vekt på den blå og særlig den røde delen av spekteret. Ved siden av fullfargerør kan disse være bra å ha. Alene gir de "forstrukne", spinkle planter i kar med litt dybde, nettopp fordi planter ved bunnen ikke "rekker opp" til lyset. I lave kar og for planter som rekker øvre vannsjikt, er "planterør" fint.
Har vært litt i diskusjon med Dyrego angåede pris på de ulike produktene (Vivaline 240, Proxima 250 og MOVE 275). Når det kom til filter, så anbefalte de Eheim Prof 3. 600, fremfor EHEIM eXperience 350. Noen formeninger rundt dette? Fordeler/ulemper ved disse filterne? Førstenevnte var noen hundrelapper dyrere fikk jeg beskjed om.

Jeg etterspurte en pakke bestående av disse produktene:

- Move 275 liter, inkludert bord (Hvit)
- Eheim Prof 3. 600 (filter)
- EHEIM thermocontrol 150 (varmekolbe)
- 2 stk. T5 armatur, dempbar. (inkl. lysrør)
- AT7, Sunriser
- 4 stk. Justerbare ben til møbel (80-130cm)
- 3 stk. AT 9002 (rørtilkobling)
- 2 stk. AT 9004 (rørtilkobling)
- AT 9007 (rørtilkobling)
- 2 stk. AT 9008 (rørtilkobling)

Total pris ble 13 985,-

Hva synes dere om dette pristilbudet? Har ikke fått pristilbudet på Vivaline og Proxima enda.
Tja, Eheim Pro3 600 (2075) er en god del dyrere. Det pumper mere vann...noe som ikke nødvendigvis er en fordel. I tillegg har denne bøtta et for-filter på toppen. Begge er bra produkter som kan gjøre jobben, prisforskjell på rundt 8-900 kroner. Ditt valg

Syns ikke prisen var så aller verst...
Hvis den ikke gjør noe mer nytte (bortsett fra å pumpe mer vann) så er det jo ikke noe poeng i å betale mer for denne.

Ok, synes det virket å være litt dyrt jeg, men det er vel kanskje så dyrt med disse Move karene. Vivaline og Proxima regner jeg med at blir noe billigere.
Mye mulig at Akvastabil-karet er dyrere enn Eheim sine. Og at pro3 er "et par hundrelapper dyrere" tror jeg er en pen måte å si det på. Har du fått noen "deleliste" med priser i dette forslaget ?

Jeg tror jeg ville holdt meg til å handle filter utenom...det er en del å spare på å kjøpe dette selv fra Tyskland. Men selvsagt er det mer 'behagelig' å få alt i en pakkeløsning.
Det er nok et flott kar - men når for eksempel Juwel Rio 400 (450 liter) koster rundt kr 10.500,- komplett - så blir man ikke så veldig imponert over hva du får for kronene.
MrSpock : men så er det ikke et Eheim utvendig filter på Juwel-karet, og heller ikke dobbelt med lysrør med sunriser....
Det er 2 armaturer med 2x54W - også har du kroner til overs til å rive i et Eheim 2080 - hvis du handler fra Tyskland.

Men da går man kanskje glipp av Sunriser da. Og det må man jo ha!

Høh...det var vel spøk ? Sunriser er uansett ikke noe jeg syns er så viktig, men de som liker det må selvsagt ha det !
Var jo litt spøk - men for de som synes dette er viktig er det jo slik - som du skriver.

Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap