Staygold's logg for innkjøring med salmimetoden! (side 5)

Under hele prosessen har jeg merket hvor fort Anubiasene vokser. La ut et bilde tidligere som viste både brun- og penselalger, men plantene har fått nye or fine blader som er frie for dette. Sliter fortsatt med brunalgeren, men utfører regelmessig vasking av glass med algeskraper og gjenstander med en klut når jeg bytter vann. Tror dere dette er noe som vil gå vekk med tid, eller skal jeg begynne å ta ordentlig tak i problemet nå? Fikk skaffet meg et algemiddel når jeg sanket inn JBL-tester, men vet ikke om det er så lurt å tilsette masse stoffer i vannet under selve innkjøringen.

Jeg lurer også på om det er ok at jeg øker GH/KH nå? Eller skal jeg vente til senere? Tenkte å holde en GH på 10-15, og i krana hjemme er GH = 0-1. Har buffer!
Bruk tiden nå (etter at du har gjordt ferdig vannbyttene) til å regulere GH, før du setter inn fisk. Å begynne med kjemikalier mot alger nå har lite for seg. Begynn heller å måle fosfat/nitrat-forholdet, det bør ligge på ca. 1:10.

Hvis Anubias vokser fort, er det jo ikke noe problem å bare fjerne blader som er algebefengte eller ikke pene lenger. Alle blader har en levetid...de skal bort før eller senere.

Råd til glassrensing : kjøp en pakke med 10 kjøkken svamper på Nille eller dagligvaren...slike med svamp på ene siden opg litt grovere bellegg på andre siden. Jeg bruker kun disse i akvariet til algefjerning på glasset.
Brunalger er sikkert som banken, de dukker opp under innkjøring av et nytt akvarium Men det greie med brunalger er at de som regel alltid forsvinner av seg selv igjen etter en tid (noen få mnd) når akvariet er blitt innkjørt. Du kan fjerne det som er plagsomt på glasset og plantebladene (ettersom det hindrer plantebladene i å ta opp nok lys), men det er altså en begrenset periode du kan regne med å måtte gjøre dette. Jeg leste en gang hvorfor de alltid dukker opp i nystartede akvarier, og mener å huske det var pga et stoff som er i kranvann og som ikke blir borte i et nytt kar. Var det silikat tro? Ikke ta det for sikkert akkurat hva det heter, men det er iallfall ingen grunn til å iverksette tiltak i form av midler osv med brunalger. De vil bli borte etterhvert.

Brunalger kan også dukke opp i vel innkjørte akvarier, men da er det alltid pga for lite lys (de liker dårlig lys). Typisk sted man ser brunalger da, er på sideglassene i karet, lengst vekk fra direkte lysstråler fra armaturet. Dette fjernes enkelt med å gni litt på det med en dott filtervatt, no big problem. De sitter ikke godt fast, kan faktisk lett fjernes fra planteblader ved å gni bladet litt mellom tommel- og pekefinger bare.

Har man et godt innkjørt akvarium som har vært i drift lenge og det brått begynner å dukke opp brunalger på planter midt i akvariet, ville jeg gått ut fra at lysrørene er blitt for gamle og må skiftes. Selv om de fortsatt lyser lenger før de klikker og blir svarte, så er lysutbyttet redusert og blitt for dårlig etter en viss tid. Det er anbefalt å skifte lysrør omtrent en gang i året.
Takktakk for fine svar! Det jeg har gjort, og som har blitt kvitt brunalgeren, er å gni med fingrene på bladene som du nevner, Mona. Det funker helt fint, bare tar litt tid! Men null brunalger igjen å se. Problemet er at det kommer tilbake etter 1-2 ukers tid. Får håpe dette bare er på grunn av at karet er nylig oppsatt, og at det ikke forblir altfor lenge. Har aldri hatt problemer med dette før, og håper jeg slipper det nå også.

Anng. GH, så var det riktig det jeg tenkte, ja. Venter til nitrat er nede og alle vannbyttene er tatt før jeg regulerer GH. Kjøper fisk etter alt er klart, selvfølgelig!


Det mer fosfat/nitrat er jeg ukjent med. Har ikke fosfat-tester liggende, men skal nok skaffe meg det hvis alger blir et problem i fremtiden. Kan også ha litt med lysene mine å gjøre, da disse begynner å nærme seg 1 år gamle. Vi diskuterte jo Kelvin før og alt det, og skal se, når jeg er igang med å handle fisk, om jeg også kan finne to dagslysrør til 6500K som du nevnte, SilverShaded. Lite lys er det nok ikke i karet. Lyset står på fra kl. 12 til halv sju, så da kan det være lysrørene sin feil hvis det dukker opp senere etter noen mnd.

Smart det med svamper! De skal jeg nok få tak i. Alltid litt bekymret for å skade en nysjerrig fisk når jeg bruker en skarp algeskraper. Pleier vanligvis å bruke vatt eller klut hvis fiskene er tilstede, men det er jo ikke noen krabater der enda




Angående brunalger så kan jeg bare snakke for mine egne (korte) erfaringer, og jeg blir mest sansynlig rettet på av en av forumets brilliante eksperter.



Når jeg begynte med en 250L kar hadde jeg 2x 30w 3700k lysrør. Masse brunalge
Så solgte en tullete selger meg et 10.000k rør og en gro-life rør. Masse brunalge

Så fikk jeg tak i et 80 liter kar som jeg satte inn 2x 6500k 18W biltema rør, har ikke sett snurten av brunalger i det karet.

Tilbake til 250 literen. Skiftet til 2x 6500k rør, mindre brunalger.
satte inn 2 ekstra lysrør (tilsammen 4x 30W rør) og brukte 10.000k + en vanlig (3700k) rør og fikk mer brunalger (merkelig)
Skiftet alle lysrør til 6500k (mulig 6700k, husker ikke helt) og problemet med brunalger var borte, men fikk til gjengjeld litt grønne alger som vokste på alle overflater.

Sidenotat: 2x rør på 6500k gir mer og bedre lyss enn 4 forskjellige lysør.

Konklusjonen min var (og er) Brunalger liker ikke lys på 6500k.
For mye lys (for mange rør/watt) gav grønnalge på overflatene og glasset.
Feil lys kombinert med for mange rør/watt kombinert med lite planter gav både brunalge og grønnalge på overflater

Du vil bli overrasket hvis/når du skifter over til 6500/6700k lys. Det er mye mer synlig lys i forhold til rørene du allerede har.

Sjekk om biltema har 6500k/6700k lysrør i lengden og watt styrke, om de har det vil du få veldig billige, og gode, lysrør.


Det du faktisk sier her, er det jeg prøver å si hele tiden : Dyrk planter bedre, så blir algene borte Og siden 6-7000K bevislig fungerer best for veksten av det store flertall av akvarieplanter, sier det seg selv at denne fargetemperaturen gir mindre alger...faktisk av alle slag. Friske planter i optimal vekst gir ikke mye næring til overs for algene !

For mye lys gir ikke nødvendigvis grønnalger...her er det snakk om å regulere lystiden. Om man dobler antall rør uten å senke lystiden, blir det alger av det. Jeg har sterkt lys i et lavt kar, og ikke mer enn 5 timer lystid.

I tillegg er forekomsten av alger avhengig av næringsbalansen i karet (f.eks. forholdet mellomnitrat og fosfat) og mengden organisk avfall i karet og filteret. Organiske nitrogen- og fosfat-forbindelser kan plantene ikke bruke, men algene kan ! Skikkelig vedlikehold med vannbytter og slamsuging er derfor viktig også i algebekjempelsen. Jeg ser med en gang når det er på tide å rense filteret, for da begynner det å vokse mer alger pga. at filteret er mindre effektivt mht. fjerning av detritus.
Godt poeng angående lysstyrke, Silvershaded.
Der var samme lystid på alle tilfeller jeg nevnte.
Grønnalgen på overflate kunne jeg ha løst via mindre lystid.
Så fint å få litt input med ulike historier! Da blir det nok to lysrør på 6-7000K på meg. Bedre for plantene, og værre for algene! Haha. Anng. watt, har jeg riktig styrke der? Skrev om lysrørene mine tidligere i denne tråden. Karet er et JUWEL rio på 180 liter, for de som ikke har fått med seg det. Håper ikke lengde på lysrør skal være noe problem for meg...
Angående watt styrken må du nesten sjekke selv. etter 30 sekunder på google finner jeg ut at det finnes flere lysarmaturer til disse alt etter hvor gamle dem er.

Det skal stå på armaturet (og hvis nytt kar, i manualen) hva slags watt styrke og lengde.
Nei, lengden på lysrør er ikke noe problem...wattstyrken bestemmes av lengden på rørene (og omvendt). For eksempel er et 39 W generisk T5-rør alltid 850mm. MEN, Juwel har egne rørlengder, og dermed andre wattstyrker. Juwel har ikke 39W, men derimot 35W (742mm) og 45W (895mm). Så til et Juwel-lokk må man alltid kjøpe "Juwel-rør"...det fins flere som produserer rør for Juwel, f.eks. Arcadia. Men sjansen er mindre for at du finner generiske lysrør i Juwel-lengder.

Hvis det er T5-rør du har, er standard bestykning på Rio 2x45W High-Lite Day. Desverre har disse for 9000K, som er litt for høyt etter min mening. Jeg vet ikke om det fins Juwel-utgaver av noen 6-7000K rør i denne lengden.
Jeg har T8. Så det er altså viktigere å fokusere på Kelvin, og ikke watt? Siden watt sammenhenger med lengde på røret. Må jo ha noe som passer i lokket! Kan jo spørre på Akvariemagasinet når jeg skal kjøpe fisk om de har noe, evt. ta med ett av rørene for å måle lengde. Husker at rørene mine er fra Sylvania. Tror de er på 30W begge to og 10.000K. Ett planterør og ett Aquastar.
Ok, da må jeg se mer på T8-muligheter...
Ja, det er fargetemperaturen som er viktig...wattstyrken følger av lengden, og den er vel da den samme som på 45W T-5, nemlig 895mm. Da har vi Dennerle sitt Amazon Day rør på 6000K som burde fungere bra. Dette er å foretrekke fremfor Juwels egne rør, og også fremfor 10000K + 8500K (GroLux). Eventuelt kan du bruke ett Amazon Day sammen med ett Gro-Lux.

Det er mye mulig at du kan bytte ut armaturet i lokket med et T5-armatur, altså 2x45W, hvis det er interessant. Som sagt er rørene like lange som de du har, men gir mer watt fordi det er T5.
Vil jo helst unngå mye styr med bytting av armatur! Men hvis det er nødvendig, så er det nødvendig. Amazon-lyset ser fint ut. Hvordan er det med 2x Amazon Day? Blir det ok? Eller skal jeg gå for ett Gro-Lux og ett Amazon?
Det valget blir litt smak og behag...med Gro-Lux røret blir det mere lilla/røde toner i fargegjengivelsen. To Amazonas Day blir mer nøytralt lys.
Ok! Har jo allerede et Gro-Lux rør så jeg kan jo kjøpe to av Amazon-rørene og se hva jeg liker best. Tusen takk!
Det er fornuftig...fargegjengivelse avhenger ikke bare av rørene, men også av miljøet som skal reflektere fargene til øyet ditt. Et kar med et sett fisker og mye grønt vil få en helt annen tone enn et kar med samme fisker men lite grønt. Fargen på bunnlaget spiller også inn her. Så hvis du kan prøve deg frem, er jo det flott !
Jeg har nå gjort en liten test...

Målte ammoniakk to ganger for et mar dager siden. Ca. 12 timer mellom hver måling. Fant da ut at NH3/NH4-nivået var på null da jeg målte på dagtid! Men når jeg tilsetter vanlig dose om kvelden sånn som jeg pleier (7-8 ml) måler jeg at annomiakken er 4 ppm en halvtime etterpå. Er det sånn at jeg skal tilsette ammoniakk to ganger om dagen for å holde nivået oppe, eller holder det med en gang på kvelden sånn som jeg pleier?
Hvis du kan, er det fint om du tilsetter to ganger. Det holder på bakteriestammen, og sørger for at de holder seg i form
Men du må slutte et døgn før du setter inn fisk, da..
Jaja, skal ikke tilsette noe da når jeg planlegger å kjøpe inn fisken dagen etter! Spent på målingene om NO2 har roet seg ned nå. Skal sjekke om få strakser!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap