Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 5)

Hadde ikke du en ancistrus ? De liker å tygge blader. De behøver litt grøntfor, da går det ikke så hardt ut over plantene. Forvell og skrell noen erter eller bruk spinat...det setter levendeføderne også pris på.

Stabilt kar i løpet av en uke er kanskje litt mye å forlange, men det vil vise seg. Aquamanias sender nok testene, skal du se. Dyrebutikken har nok uansett bare Tetra-tester, og de har litt for dårlig oppløsning.
Jeg vet ikke helt hva jeg har jeg... De kan ligne på ancistrus, men de er så små at jeg ikke ser følehornene. Veldig mørke med lyse prikker.

Jeg har bare foret med tabletter og flakfor foreløpig, redd for å forurense unødig. Hvor mye grøntfôr skal to små ancistruser ha da? EN ert? Kan jeg bruke spinat rett i karet? Kjenner at forvelling og skrelling av erter ikke står på ønskelista nå. Bør jeg kjøpe noe frossenfor også til de andre nå?

Nå har karet stått og gått i 2+ uker, siste uke med fisk. Er det virkelig umulig at det kan være i balanse om halvannen uke til - altså etter 4 uker?
For da tror jeg kanskje jeg bare leverer all fisken tilbake og gir opp. Jeg orker veldig snart ikke mer.
Er du uheldig tar det hele 8-10uker.

Normalt er ca. 6+ uker.

innkjøringa blir straks mmyyye mer stressende dersom det kommer fisk i karret for tidlig. Noe du kjenner.

Stå på dette klarer du.
Jeg tror du er over det værste av slit og stress.

Er bare daglige vannbytter frem til du får testsettet. Etter dette er det vannbytte når vannverdiene (ammoniakk og nitritt) gir utslag, og selvsagt ukentlige vannbytter.
Men jeg er ikke den eneste som gjør dette. Opplever alle som ikke finner Akvaforum massiv fiskedød?
Ja, de fleste kommer hit etter at fiskene har begynt å dø. Først da begynner de å tenke på at det faktisk er levende dyr vi har med å gjøre, og at de ikke har gjort noen ting for å skaffe seg kunnskap om sin nye hobby. Folk gjør mer research når de skal skaffe seg et nytt kjøleskap... Vi er vant til "Hjelp...fiskene mine dør !"-tråder...
Og langt fra alle tar sånn ansvar som du gjør. Noen tåler ikke rettledning, men tar det personlig. Du gjør en kjempejobb...dette kommer du gjennom
Daglige vannbytter er ikke så mye stress bare du får rutinen inn

Det som er verre, er hvis karet ditt fortsatt ikke er innkjørt når du skal på ferie. For jeg syns det er utrolig kjipt hvis du må droppe høstferie med ungene dine pga. dette her. Jeg trodde et øyeblikk det var 2 uker med fisk, men så er det bare 1. Da er det en viss fare for at det fortsatt er 3-4 uker igjen, men det skal jeg ikke si sikkert siden jeg ikke har noe erfaring med hvordan det skrider fram når man har fisk i karet under innkjøringen.

Det jeg lurer på, er om vi kunne fått til en løsning her. Drøbak - Nesoddtangen... Er det for langt til at filterbakterier kan overleve? For jeg skulle vel kunne avse litt blåsvamp og substrat pro fra mitt kulekarfilter, om det går an å bruke det i det filteret. Er det noe vits når jeg har såpass liten belastning på filteret mitt som jeg antakelig har (?), med 5 bittesmå fisk og 4 reker? Samt at det ikke er så lenge siden jeg renset det, da blir jeg litt usikker på om det er forsvarlig også mht mitt eget kar. Jeg kan jo heller ikke garantere at karet mitt er sykdomsfritt, jeg har i det siste sett litt avvikende oppførsel hos fisken nederst på rangstigen. Tror kanskje det handler mer om territorier enn om sykdom - men man kan aldri vite.

En annen sak er at jeg har et par filtre liggende som ikke er i drift, bl.a. en Fluval U2 (har aldri prøvd den), og om et par dager kommer en liten Aquael pat mini (svampfilter på en måte, lite kapasitet). Hvis man kunne kickstarte noen av disse med slam eller medier og Salmi-innkjøre i tillegg (jeg har jo også tomme kar stående...), kunne det kanskje settes inn i Sissans kar om man rekker å få det ferdig før høstferien......?

Høres noe av dette fornuftig ut, eller er det et skudd i blinde??

Blir bare så engasjert av å se noen ofre seg så mye for fiskene sine...
Klarte ikke vente - testing i dag
Stakk innom dyrebutikken full av sinne for å få kjøpt tester. Traff ei dame som gladelig innrømte at hun ikke hadde peiling på fisk, og solgte meg gjerne det jeg ville ha. Så da kjøpte jeg Dupla Nitritt-test og Tetra ammonium-test - begge dråpetester. Jeg vet dere anbefaler JBL sine, men de hadde ikke dem, og jeg orket ikke vente lenger.

Så - da kan dere gjette resultatene...? Ammoniumen er ikke ferdig enda, skulle stå i 20 minutter. Har også testet pH.
Legger ut bilder i neste innlegg når alt er på plass - jeg vet ikke hva som er gode og dårlige resultater.

Venter også i spenning på om Kuledrøms forslag er en god ide - kjører GJERNE til Nesoddtangen om det har noen hensikt. Filtrene vil i tilfelle være ute av drift i ca 40-50 minutter tenker jeg - og jeg har hentet akvarieposer å ha dem i under frakt . TUSEN TAKK for tilbud Kuledrøm.
Kule : Det beste ville være om du kunne avse litt svamp og noe bio-medium. Hvis du kan unngå at det blir alt for kaldt på veien, klarer dette seg fint i en bøtte fra Nesoddtangen til Drøbak !

Edit : Filtermediene bør bringes til filteret, ikke omvendt !
Test ammonium og nitritt
Kan dere hjelpe meg å tolke?

Nitritten er helt fargeløs, det kan ikke være riktig. Kanskje er testen gammel?
Kanskje tuller testen fordi jeg (mot deres råd, men måtte prøve alt) brukte noe bakteriefremmer i vannet i går?
SilverShaded
Kule : Det beste ville være om du kunne avse litt svamp og noe bio-medium. Hvis du kan unngå at det blir alt for kaldt på veien, klarer dette seg fint i en bøtte fra Nesoddtangen til Drøbak ! Edit : Filtermediene bør bringes til filteret, ikke omvendt !


Ok, da må vi komme tilbake til hvordan dette evt. skal gjøres i praksis, hvor mye medier som skal tas ut, osv.! Først får vi vurdere måletallenes tale.

Sissan - for meg ser nitritt ut til å være nær 0 og ammoniakk 0,25. Ammoniakk-testen til Tetra er gullende gul ved 0 ammoniakk, og din ser litt grønnlig ut. Jeg er ikke sikker på hva disse verdiene betyr i denne fasen. Litt overrasket over nitritten, mens ammoniakken vel bekrefter uinnkjørt filter. Kan det tenkes at nitritt-toppen ikke er påbegynt engang?
Er enig i din vurdering, Kuledrøm.
Jøss, så mye enklere det blir med JBL-tester. Bedre avlesningsmetode også.
Bakteriefremmere og lignende produkter er notoriske for å påvirke måleresultatene. Hva er det du har brukt ?
Når testene fra Aquamanias dukker opp, vil en nitrat-sjekk kunne si noe mer om hvordan det egentlig står til med nitritt-innholdet. Hvis du har bestilt NO3-test, da...
Den heter Dogman Aqua Bacteria water care.
Dette sier den
"Etablerer raskt naturlige mikroorganismer i ferkvannsakvarier og nye filter. Inneholder en balansert sammensetning av mineralstoffer og gode bakteriekulturer som fjerner ammoniakk og reduserer mengden nitritt. Sørger for en rask etablering av levende bakterieflora i akvarier og filter, som er avgjørende for en biologisk balanse. Fremmer den naturlige selvrensingen av vannet, skaper krystallklart vann og bidrar til å minske det biologiske avfallet. Dosering 10 ml per 60 liter akvarievann annenhver uke". Det står ingenting om hva den inneholder.

Det står jo at den fjerner ammoniakk og reduserer mengden nitritt, så da er det jo ikke så rart om den påvirker målingene også. Men kanskje det betyr at fiskene får et pusterom også?

Jeg frykter også at nitritten ikke en gang er startet opp...

Har bestilt JBL Nitritt, Nitrat, Ammonium og GH. PH har jeg.
Nitritt-testen prøver jeg å få tilbake pengene på i ettermiddag, den er gått ut på dato...

Antar også det er best å teste rett før vannbytter - det er jo bare 18 timer siden jeg byttet nær 50% av vannet i karet.

Jeg kan komme til deg i morgen etter jobb, Kuledrøm (jobber i Oslo til 16:00). Men jeg ANER ikke hvordan ting gjøres i praksis... Jeg har ledig plass i filterboksen min til både svamp og biomedium.
Hva tenker du om at Kuledrøm frykter sykdom/tror det kan være for lav belastning på filtrene da SilverShaded? Andre?
Uansett belastning fins det nok bakterier til belastningen. Å ta ut en bit svamp og/eller noen bio-kuler vil ikke bety så mye...det tar seg opp igjen på et par dager. Kan ikke tenke meg at man behøver å tenke noe særlig på sykdom/smitte fra Kuledrøm's kar, nei.

Dogman-produkter (for akvarium) må jeg si jeg ikke personlig kjenner til. Dette må være noe generisk de kjøper og fyller på flaske med sitt merke på. Veldig høytflygende produktbeskrivelse må jeg si...fins ikke noe mirakelmiddel som gjør alt det der..
Hjelp fra snille kuledrøm?
Å - da håper jeg Kuledrøm kan stille litt remedier til disposisjon for karet mitt. Er det noen måte å utveksle personlige meldinger/kontaktinformasjon her inne tro?

Og Kuledrøm: Tusen takk for at du tilbyr deg. Jeg føler ikke egentlig at jeg ofrer meg for fiskene, det er jo ikke deres skyld at jeg har oppført meg idiotisk. Fisk er levende vesener, og nå er de mitt ansvar, så da er det bare å brette opp ermene.
Jeg betaler dyrt for å ha forberedt meg dårlig, og ha gått inn i et prosjekt uten tilstrekkelig ydmykhet for oppgaven det tross alt er med alt levende. Så får jeg håpe ikke fiskene må dø pga min dumhet.
Må si jeg ikke er så sikker på om de ville hatt det bedre i dyrebutikken.... De hadde fått inn nye guppyer siden sist, og med 100 (?) fisk i et kar på 60 liter, er jeg ikke sikker på om livskvaliteten er så høy. Det er også døde fisk i karene nesten alltid - ikke mange, men alltid minst en. Forundrer meg at de ikke plukker dem ut med en gang, men jeg tror ikke de ser det, kanskje...

Det finnes nok ingen mirakelmedisin Kuledrøm, men det er neppe et middel som tar kverken på fisken min heller. Jeg kommer til å måle vannverdier daglig fremover, og da vil vel virkningen av Dogmanen avta etter hvert antar jeg. Jeg tenker at jeg bruker den til den er tom, om ikke annet for å gi akvariet noen småpauser.

Dersom jeg mot formodning (og det håper jeg ikke på en gang) måler fornuftige verdier i nær fremtid slutter jeg selvsagt, men så lenge jeg må bytte opp mot 30% vann i døgnet, bruker jeg nok Dogmanen også - hver 14. dag. Om jeg får filtermedier fra Kuledrøm stopper jeg selvsagt, da har jeg jo det jeg trenger
Jeg kommer til å svare mer på dette, og stille noen spørsmål mht medie-overføringen senere i dag/kveld

Sissan, jeg sender deg en PM senere også. Den kommer da til e-post-adressen du har registrert deg med.
Kuledrøm
Jeg kommer til å svare mer på dette, og stille noen spørsmål mht medie-overføringen senere i dag/kveld ;-) Sissan, jeg sender deg en PM senere også. Den kommer da til e-post-adressen du har registrert deg med.


To sjeler og en tanke - nettopp sendt deg PM . Vi snakkes!
Overføring av filtermedier - spørsmål
Allright! Da kommer det noen spørsmål fra meg som jeg håper ekspertene kan svare på:

1) Hvor mye svamp og hvor mye biokuler kan/bør jeg ta ut, tatt i betraktning at hun skal få "nok", og jeg ikke skal ha igjen for lite? (Sissan - hvor mye er det plass til, hva er målene på filteret ditt)

2) I hvilken grad skal filtermediene skylles, om i det hele tatt?

3) Hvordan skal det oppbevares? Bør jeg pakke det inn i noe (har noen slike hvite filtermatter som ligger på toppen i filteret + små plastposer med glidelås), eller kan det ligge løst i ei bøtte med akvarievann?

4) Jeg må vel fylle igjen tomrommet etter svampebiten i mitt filter med en ny bit svamp? Jeg har en ubrukt svamp liggende, såvidt jeg husker, det er vel bare å klippe en bit av den til erstatning? Har ikke biokuler å fylle på med akkurat nå, men har bestilt og de kommer sikkert snart.

5) Høres ut som Sissan har ledig plass (?) i filteret - er det bare å stappe det inn der, eller hvordan skal hun gjøre det? Ser ut på bildet som det er en boks til noe biomedier, pluss ørten svamper, men det er vel best at det som er i filteret fra før forblir der?

6) Annet å tenke på?
1. Jeg ville klipt av en halvdel av den fineste blåsvampen du har, og 1/3 av kulene. Skulle ikke være noe problem for filteret/bakteriene.

2-3. Bare løft dem ut og legg dem i en bøtte med akvarievann. Kulene kan du eventuelt putte i en tynn knestrømpe (ren, og godt skyllt !).

4. Bare å fylle igjen tomrommet etter mediene med nye. Klipp til så det passer.

5. Mediene bør legges inn på riktig plass, alt etter vannstrømmen...blåsvampen skal være foran kulene i vannstrømmen. Hvis hun ikke har noen "eske" til biomedier i sitt filter, kan du bare inn hele kule-strømpen. Ta vekk kullfilter, hvis det ligger i. Selv om det blir litt trangt, får du nok presset det inn...bør helst ikke fjerne noe, nei.

6. Helt greit om det skvulper litt i bøtta under transporten...hjelper på oksygenet i vannet. Og for all del, prøv å holde det på noenlunde temperatur.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap