For sterk pumpe? (side 5)

Byttet ut sirkulasjonspumpen meden BOYU SP-102II filterpumpe, så nå er det litt mer stabil strøm i vannet. Har også hatt i en del flere planter og byttet til et større armatur.

Jeg kjenner at jeg begynner å klø etter fisk nå...

PS: Det er ikke så mørkt på sidene i virkeligheten, jeg har bare et utrolig dårlig kamera uten blitz.
Silver, nå har det skjedd ting her. Dagens målinger:

NO3/NO4: 0 mg/L (Hadde i 25 ml salmi for 10 timer siden noe som ga 4 mg/l)

NO2: 3,3-33 mg/L (Med andre ord så aner jeg ikke verdiene her, men de var 1,6 for et par dager siden så de er vel ikke så veldig mye over 3,3 vil jeg tro)

NO3: 100 mg/L

PH:7,5

Er dette innafor eller er det noe jeg burde gjøre?
Eneste ting som er annerledes er at jeg har hatt i en del planter. Mange av dem ble plukket fra akvarier med fisk i i butikken så det kan jo være at det fulgte med noe på dem kanskje?
Det høres helt greit og normalt ut, dette. Det gir en god del mer mening nå, ja ! Litt høy nitrat, så hvis det tallet er riktig ville det være fornuftig å ta et 50 % vannbytte nå. Sikker på at du leser av riktig skala for NO3 ?
Målte NO3 igjen nå og den var nede på 50 mg/l igjen, så enten har jeg sett jeg feil eller så har det stabilisert seg igjen. Det var litt dårlig lys når jeg sjekket i går så det er sikkert det førstnevnte. Sa da trenger jeg ikke foreta vannbytte likevel da?

Og apropos vannbytte, skal jeg egentlig foreta det vanlige 20-30% vannbyttet ukentlig under innkjøringen også? Jeg har ikke tenkt på det hittil, men har jo ikke holdt på mer en halvannen uke og har hatt ett stort vannbytte av andre årsaker.
Hvis du leser Guiden, ser du at du trenger vannbytte hvis nitrat kommer oppimot 80ppm. Ellers er "vanlige" ukentlige ikke nødvendig, faktisk heller ikke særlig ønskelig. Rutinemessige vannbytter begynner du med når fisk er "installert"
Har en stor mangrove rot i akvariet som har vært under vann i mange uker nå. Den har blitt tatt ut og lagt i vann igjen et par ganger i den perioden men har aldri rukket å bli tørr. I det siste har jeg lagt merke til at den sakte men sikkert er i ferd med å skifte farge fra den vanlige brunfargen til en pen dyp rødbrun farge via flekker som stadig blir større. Utseendesmessig så er dette utmerket for meg, men det må jo være en grunn til at dette skjer og den er jo ikke nødvendigvis positiv. Det er flere andre mindre mangrove røtter i akvariet men jeg har ikke merket noe til noen fargeendring på de. Hva kan det være som forusaker denne meget selektive fargeendringen? Alger?

Har kun et mobilkamera uten blitz så jeg får ikke fanget det på bilder.

Ellers så begynner det å bevege seg en aning i rigtig rettning med vannverdiene nå. Gårsdagens målinger var:

NO3/NO4: 0 mg/L
NO2: 0-0,3 mg/L
NO3: 40 mg/L
PH:7,5
Fikk tatt et brukbart bilde likevel. Den rødbrune fargen i midten ser ut til å sakte men sikkert ta over hele roten.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap