- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Min Tanganyika-drømmeliste (side 5)
Min Tanganyika-drømmeliste (side 5)
Postet 03.10.06 kl 16:42
Postet 09.10.06 kl 23:55
Hvordan går det?
Du fikk blågrønne alger? Noen som vet om det kan skyldes saltvannsrør? Jeg var ikke mange tastetrykk unna å bestille to i går. Tror neppe jeg kjøper det om blågrønne alger vil bli resultatet.
Hvordan går det med algeveksten ellers på stein, osv? Du har ikke maller i akvariet, det har vel blitt en del? Jeg tok opp dette i Tones tråd også. Interessant å se hvordan et Tanganyika-akvarium uten maller utvikler seg. De fleste jeg vet om har alltid hatt en eller annen form for maller i Tanganyika-akvariet for å hinder algeveksten.
Du fikk blågrønne alger? Noen som vet om det kan skyldes saltvannsrør? Jeg var ikke mange tastetrykk unna å bestille to i går. Tror neppe jeg kjøper det om blågrønne alger vil bli resultatet.
Hvordan går det med algeveksten ellers på stein, osv? Du har ikke maller i akvariet, det har vel blitt en del? Jeg tok opp dette i Tones tråd også. Interessant å se hvordan et Tanganyika-akvarium uten maller utvikler seg. De fleste jeg vet om har alltid hatt en eller annen form for maller i Tanganyika-akvariet for å hinder algeveksten.
Postet 30.10.06 kl 22:28
Kristian! :)
I fare for å kuppe den andre tråden bruker jeg heller denne gamle.
Siden vi hadde en vannlekkasje her har det meste gått til h%&¤/.
Jeg var å byttet noen fisker i sted, og sitter igjen med et par av prinsessen av Zambia og et par hesteneser.
Pluss temporalis- paret som er i eget kar.
Når ting kommer i orden igjen skal jeg starte Tanganyika i 240- literen, og jeg gleder meg!!
Postet 03.04.07 kl 19:20
KristianHvordan går det? Du fikk blågrønne alger? Noen som vet om det kan skyldes saltvannsrør? Jeg var ikke mange tastetrykk unna å bestille to i går. Tror neppe jeg kjøper det om blågrønne alger vil bli resultatet. Hvordan går det med algeveksten ellers på stein, osv? Du har ikke maller i akvariet, det har vel blitt en del? Jeg tok opp dette i Tones tråd også. Interessant å se hvordan et Tanganyika-akvarium uten maller utvikler seg. De fleste jeg vet om har alltid hatt en eller annen form for maller i Tanganyika-akvariet for å hinder algeveksten.
Jeg har aldri hatt maller i mine tanganyika kar, og har kun hatt en episode med alger... har gjøkmaller men det var vel heller ancistrus/gibbiceps du tenkte på?
Postet 03.04.07 kl 19:43
KristianHvordan går det? Du fikk blågrønne alger? Noen som vet om det kan skyldes saltvannsrør? Jeg var ikke mange tastetrykk unna å bestille to i går. Tror neppe jeg kjøper det om blågrønne alger vil bli resultatet. Hvordan går det med algeveksten ellers på stein, osv? Du har ikke maller i akvariet, det har vel blitt en del? Jeg tok opp dette i Tones tråd også. Interessant å se hvordan et Tanganyika-akvarium uten maller utvikler seg. De fleste jeg vet om har alltid hatt en eller annen form for maller i Tanganyika-akvariet for å hinder algeveksten.
Jeg vet ærlig talt ikke hva det skyldes, men jeg fjernet saltvannslyset. Klarer dessverre ikke å huske om de kom da jeg satte i det
Akvariet står slikt at det får litt sollys på seg, men det vil vel heller framskynde andre alger?
Jeg hadde ingen algespisere, prøvde med eplesnegler men de døde/ ble tynt til døde..
Tror nok jeg skal krype til korset å ha et par ancistrus når jeg starter opp igjen.
Andre alger-
fikk masse sorte på bakveggen og på steiner, men disse plager meg overhodet ikke
Postet 03.04.07 kl 21:49
Æsj, her var det mange triste nyheter! Dette unner jeg deg ikke.
Enda godt du har noen fisk igjen! Hvordan går det med temporalisene? Har det blitt noe størrelse på deres avkom? Du må love å ha noen sneglehuslekere i 240 literen når du kommer så langt. Nok et prosjekt jeg skal følge nøye med på.
Alger er som regel uønskede problemer. Nå tenker jeg spesielt på alger som BGA, de andre er som du sier, dekorative, og gir akvariet et naturlig preg. Når du nevner det, så syns jeg det høres fornuftig ut at saltvannslysene kan ha noe med saken å gjøre. Det er allmenn viten at alger er glad i sollys, men da tenker jeg først og fremt på grønnalger.
Vibsi: du har rett, med algespisere tenkte jeg på Ancistrus og Gibbiceps. Jeg tror MC vil gjøre lurt i å ha et par Ancistrus eller lignende i akvariet, alltids godt å få trimma algene litt. Jeg vet ikke om jeg hadde klart meg uten mine fem maller i mitt Tanganyika. Selv om det var fascinerende å se fiskene beite på grønne algetepper på steinene!
Enda godt du har noen fisk igjen! Hvordan går det med temporalisene? Har det blitt noe størrelse på deres avkom? Du må love å ha noen sneglehuslekere i 240 literen når du kommer så langt. Nok et prosjekt jeg skal følge nøye med på.
Alger er som regel uønskede problemer. Nå tenker jeg spesielt på alger som BGA, de andre er som du sier, dekorative, og gir akvariet et naturlig preg. Når du nevner det, så syns jeg det høres fornuftig ut at saltvannslysene kan ha noe med saken å gjøre. Det er allmenn viten at alger er glad i sollys, men da tenker jeg først og fremt på grønnalger.
Vibsi: du har rett, med algespisere tenkte jeg på Ancistrus og Gibbiceps. Jeg tror MC vil gjøre lurt i å ha et par Ancistrus eller lignende i akvariet, alltids godt å få trimma algene litt. Jeg vet ikke om jeg hadde klart meg uten mine fem maller i mitt Tanganyika. Selv om det var fascinerende å se fiskene beite på grønne algetepper på steinene!
Postet 03.04.07 kl 23:53
Temporalisene er flyttet til eget hjem, de ble for aggresive selv i 420- liter!!
Og hannen er bare 5- 6 cm :O
Nå holder de på med kull nr to i lillekaret, men ungene vokser sakte. Men det er jo større sjanse for at de skal overleve uten glupske samboere
Det virker som det går bra med de alene, var redd de skulle bli aggresive mot hverandre, men foreløbig går det bra.
Jeg kjøpte noen stappersii, men temporalisene drepte de brutalt og fort. De dro de ut av sneglehusene!!
Helt forferdelig, og det var da det ble bestemt at temporalisene måtte flytte ut.
Når jeg får opp 240 literen skal jeg selvsagt ha nye stappersii, har snakket med TAM Alna, og de skulle prøve å skaffe de.
De var iallefall observert på bestillingsliste, men det betyr jo ikke akkurat at de får tak i de.. *sukk*
Det finnes jo andre fine sneglehuslekere, men ingen så nydelige så stappersii
Xenotilapia er kjempefristende ja, men jeg tror kanskje det blir for liten plass i 240 literen. I allefall hvis man skal ønske lek, de trenger jo masse bunnplass for å lage gropene sine.
Men jøssemeg hvor de frister!!
Har fått tips om et sted i Oslo hvor man kan kjøpe slike rullesteiner som jeg drømmer om... spennende
Postet 04.04.07 kl 09:51
Dette skal bli gøy å følge med på! Jeg syns nye stappersii er på sin plass når den tid kommer.
Hørtes veldig brutalt ut, temporalisene som dro stappersiiene ut av sneglehusa. Må ha vært litt av et syn. Kanskje best de går alene, ja.
Det finnes jo Xenotilapia som ikke trenger all verden av liter. Xenotilapia papilio for eksempel. Den trenger minimum 250 liter. Det fungerer i en 240 liter.
Hørtes veldig brutalt ut, temporalisene som dro stappersiiene ut av sneglehusa. Må ha vært litt av et syn. Kanskje best de går alene, ja.
Det finnes jo Xenotilapia som ikke trenger all verden av liter. Xenotilapia papilio for eksempel. Den trenger minimum 250 liter. Det fungerer i en 240 liter.
Postet 04.04.07 kl 10:29
Det var helt forferdelig å se på, og jeg hadde ikke mye sjanse å få berget de.
De små i en 420 liter med masse stein..
(Ja, jeg er så bløthjerta at jeg felte noen tårer)
Ang Xenotilapia.. så er det det med å få tak i de da :S Skal sjekke med feks TAM om de har de på lista.
Det er jo problemet, spesielt med Tanganyika.
Postet 04.04.07 kl 16:21
Postet 11.04.07 kl 01:48
Endret: 11.04.07 kl 01:51
Kupp i vei!
Jeg har sett de to ganger i Oslo, en gang på Majorstua zoo og nå på TAM Alna.
Når jeg starter opp igjen skal jeg innkassere bursdagsgaven fra min kjære: en tur til Gøteborg inkl fiskekjøp etter egen lyst og ønske
Mye bedre utvalg (og priser) i Sverige. Anbefaler Nols like utenfor Gøteborg, og Herkules i Gøteborg.
Postet 11.04.07 kl 10:49
Postet 11.04.07 kl 19:29
Postet 11.04.07 kl 23:42
MC DarupKupp i vei! :) Jeg har sett de to ganger i Oslo, en gang på Majorstua zoo og nå på TAM Alna. Når jeg starter opp igjen skal jeg innkassere bursdagsgaven fra min kjære: en tur til Gøteborg inkl fiskekjøp etter egen lyst og ønske :D Mye bedre utvalg (og priser) i Sverige. Anbefaler Nols like utenfor Gøteborg, og Herkules i Gøteborg.
Heisann
vet du om de har internett sider??
Postet 12.04.07 kl 06:29
Postet 12.04.07 kl 08:23
Postet 13.04.07 kl 21:39
Postet 13.04.07 kl 21:56
Kjell Begby.. :)
Kan jo hende du vil komme med litt innspill eller tips til meg?
Ikke så mange som driver med Tanganyika, så alle med litt peil er hjertelig velkomne til å hjelpe meg!
Skrev jo litt om leptosoma vs nigripinnis på profilen din.
Jeg tenkte å kjøpe en svær stim denne gangen, spesielt hvis jeg handler de i Sverige.
Hvis man finner noen fra en spesiell lokasjon er det jo umulig (nesten) å finne de igjen hvis man skulle trenge å bygge ut stimen.
Bedre å kjøpe mange, og hvis de blir for store eller for mange kan man heller selge de videre.
Stimer ikke nigripinnis på samme måte som leptosoma?
Postet 22.04.07 kl 08:54
MC DarupHar bladd og lest og siklet i noen dager nå, og har kommet opp med en drømmeliste. Ønsker selvsagt masse innspill og kommentarer! Det blir et hjørnekar på ca 250 liter. [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] [URLBLOCK4] Telmato chromis temporalis som jeg ikke fant på nett... [URLBLOCK5] [URLBLOCK6] [URLBLOCK7] Dette betyr ikke at jeg vil ha ALLE disse, må nok sortere etterhvert.. dessverre. For de av dere som gidder sjekke alt dette og hjelpe meg vanker heder og ære! :D
Paracyprichromis nigripinnis
Niggripinnis är ju vackra men lönar sig att ha lite dämpad belysning för att färgerna skall komma till sin rätt .
Det är väll en av de arter som blir vackrare på foto än i verkligheten.
Har stora konstgjorda grottor till dom och de uppskattas.
Har mina tillsammans men Cyprichromis leptosoma
och det funkar otroligt bra.
Bara man har ett större stimm sillar (Cyprichromis leptosoma )
För då är de upptagna med varandra.
och på botten några Lamprologus Ocellatus ...vilken syn fisk på alla plan i karet.
Blir nästan lyrisk ....
Postet 29.04.07 kl 10:50