128l Sør Amerika/ Brasil-Amazonas (side 5)

Ved vannbytte nå tellte jeg faktisk 11stk som så raske og kvikke ut
10stk ved telling idag morges.

Har hatt litt problemer emd artemiaen, så har ikke fått fort så mye som jeg skulle ønske, men de se raske og friske ut, med unntak av en som ser ut som om han har oppblåst mage?

Bytter 70-80% vann 2-3 ganger daglig, en blanding av vann fra karet og rent vann fra springen.
Fant flere egg idag etter jobb. Kan være similisène også dette, så jeg prøver ihvertfall med å flytte noen av eggene over i akret med yngel.
De similis rakkerne har lagt egg på isboksen min jo

Må prøve å få dem oppi boksen imorgen, men tror de henger trygt der foreløpig....
Karl Inge S
De similis rakkerne har lagt egg på isboksen min jo :-)


*He-he!* Høres ut som de er i gang for alvor

Lykke til
Da teller jeg 10 "store" og minst 2 nyklekkete.... de er så små, får meg til å innse hvor fort de andre har vokst-jeg kan se barter nå
Ny telling idag.... 10 "store" yngel , den ene ser ut til å slite litt.... men jeg tellte 5!!!!! små idag, har ikke telt mer enn 3 før!! Ligger noe torvbøss i boksen, så ikke lett å se alle. Gledelig overraskelse! Håper virkelig det er similis...
Hehe morsom lesing det her! Du får det virkelig til du! Tror du dette vil være mulig i mitt 112l selskapskar? Har palettciklider der, og de tar jo alt. Men allikevel, hadde vært gøy
Tror ikke det er umulig, cluet vil nok være å få berget eggene fæør palettene momser de i seg.

Har nå 9 "store" og 5 små.

Igår kveld satte jeg meg ned foran akvariet med en liten Bailey`s, hev litt reke-pellets oppi karet og koste meg med synet av 5 similisèr og 6 Aenusèr som rotet rundt i samlet flokk

Helse for kropp og sjel!
Kan du prøve å få tatt noen bilder, K.I.S.?
Hadde vært morsomt å se
Oppi boksen eller i karet? Skal prøve begge deler, men aenusène er utrolig sky, uten at jeg forstår hvorfor...
Karl Inge S
Oppi boksen eller i karet? Skal prøve begge deler, men aenusène er utrolig sky, uten at jeg forstår hvorfor...
Hvis aenusene kom fra meg....er de nok sikkert sky..har bare sett meg under foring. Hvis de ser deg vett du... så kan de nok bli skremt av mindre..hehe..
Har en 45 liter her med aenus yngel, ukesgamle. Hele bunn lever ...må være minst 400 stk.
2 hunner og 6 hanner lekte oppi der. Lot bare eggene henge og tok ut de voksne..viola...masse yngel...artigt syn
Makan!!!!

De er veldig skvettne faktisk, syens det er merkelig de er det enda, jeg tilbringer litt tid rundt karene med fisker, trening, yngelen nå++ men de er like skvettne enda. men flotte er de og yngelen vokser bra! Lurer på hvor store yngelen må være før jeg slipper de løs....
Til trøst kan jeg jo informere om at i 160 literen min, der jeg har fullt av Coryer (fem ulike arter), så skvetter de som pingpong-baller avgårde så fort jeg tråkker på gulvet i nærheten av akvariet.
Dette karet står i stuen, så de burde være vant til både tråkk, lyder og bevegelser, men de spretter avgårde likevel
De er kjapt fremme igjen da, det er vel bare en refleks

Leste om en som var på fangstur i Amazonas for å fange Corydoras.
De opplevde at når man tråkket ut i elva, så føk enorme stimer med Corydoras alltid oppstrøms i vill fart i flukten. De stakk aldri av nedover elven, alltid mot strømmen. Men da ble fyren bare stående på stedet hvil og flyttet seg ikke, for bare noen sekunder senere kom hele haugen svømmende tilbake igjen Så var det bare å håve dem opp.
De stikker altså ikke langt, og ikke for godt Kanskje de har svært kort fiskehukommelse?)
Idag teller jeg plutselig 9 store og 7små..... og så lurer jeg litt på om det er 3 kull, for noen av de små er endel større enn de aller minste liksom.... ble noen kjappe knips, ikke så veldig bra men slenger det ut. Må vaske ruten

På ene bildet er det en stor og 2 små yngel.

Andre bildet er 2 Aenus og en Similis.

Skal ta noen bedre bilder en dag jeg har bedre tid, for det er et ganske kostelig syn når de stimer sammen en hel liten gjeng Similisène flyter over bunnen, mens Aenusène har trynet godt nedi

Vært bortreist 3 dager og har visst vært litt frafall dessverre. tellte 9 store og 3 små idag morges, får ikke klar artemiaen før ikveld, håper et går bra med de resterende.

Hvor store må de være før jeg kan slippe de løs i selve karet mon tro? Holder det med ca 1cm?
Slapp igår 2 av de store ynglene ut i karet. Etter en periode hvor det virket som de slet litt med oppdriften ser det nå ut til at dette går fint, de er vel ca 1cm lange. Skal prøve å få tatt bilder. Er som tidligere sagt ganske sikker på at dette er aenus.

Har bare 2 små igjen nå dessverre, håper inderlig disse klarer seg, da jeg tror/håper dette er similis... fremdelels 9 av første kullet totalt.
Går fint med de 4 "store" jeg har sluppet ut, og de farget bra ut etter noen dager i store karet. Vanskelig å ta bilder pga mye artemiarester i vannet for tiden, og det er et stort kar for så liten fisk, men her er di sammen med noen voksne similisser og leter etter rekepelletsene sine
Juhu Så idag noe som ikke kan være annet enn den ene similis-yngelen jeg trodde var tatt av dage i karet
Prdd er det såvidt jeg vet:
6 voksne aenus
9 små aenus

5 voskne similis
2 små similis

i dette karet

Det yrer på bunnen ja. Her er 3 av aenusene(små) på jakt etter en rekepellet som stinker noe alldeles fortreffelig nede på bunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap