Inger Annes akvarieprosjekt (side 50)

Tok en titt bort i den mildt sagt overbefolkede 130-literen min, og det er ingen tvil om at jeg må slappe av på fôringen i det karet. Alle mallene er gørrfeite! De to L-144-hannene har forresten vokst veldig, og de har blitt skikkelig flotte. Størstemann har lange, digre barter, og som kjent så elsker jeg fisker med barter (er litt mer usikker når det gjelder mennesker). Jeg tok forøvrig et kaldtvannsbytte der tidligere i uka, i håp om å få igang noen av sugemallene eller sterbaiene mine, men nå har visst samtlige fisker gått til streik. Det har ikke vært ett eneste egg siden aeneusene/schultzeiene lekte i januar. Grrrr Jeg bør forresten skaffe meg flere mallehuler til dette karet. Det er bare én der, og det er flere maller som nok gjerne skulle hatt en hule.

I discuskaret hadde en av mine L-177 nettopp en snodig oppvisning. Disse mallene er noen artige vesener. Når de farter rundt, er det alltid med skikkelig kvikke bevegelser. De seiler aldri rolig avgårde, disse fiskene. Nå hadde en av dem tydeligvis funnet ut at det var massevis av godis på undersiden av andematen i karet, og han suste rundt oppned, rett under overflaten, i lang tid. Det så skikkelig snodig ut (men heldigvis ikke som om det var noe galt). Etter en liten stund, fant han den ene sideveggen, og suste ned den og i skjul igjen. Jeg måtte virkelig le av raringen. Jeg elsker disse mallene. De er både utrolig vakre og morsomme.

Ellers teller jeg på knappene om å kjøpe meg et eksternt Eheim-filter for første gang. Jeg bare investere i et eksternt filter til karet med multiradiatusene. Det duger ikke med innvendig, uansett hvor kraftig det er. Og jeg kommer ganske billig ut hvis jeg kjøper en filterpakke fra Webzoo. Der kan man få dem med filtermateriale. Når man regner på det, blir prisen omtrent den samme som om jeg kjøper et billigere filter, men er nødt til å kjøpe filtermateriale ved siden av. Og med det ryktet eksterne Eheim-filtre har, så blir valget enkelt når prisen blir ca. den samme. Men jeg må bare telle penger først, for gratis er det ikke...
Det er ikke ofte jeg får se magen til mine L-177, ettersom de fyker i skjul så snart de ser snurten av meg. Jeg er ofte nervøs for at de ikke skal spise. Etter det jeg har lest, kan de være litt vanskelige å få mat i. Men i dag fikk jeg en titt igjen, og ingen fare Magen på begge to er kledelig rund. Heldigvis
Det er merkelig med pestkaret. Etter at jeg fikk orden på det (har ikke hatt sykdom der siden i fjor sommer ), har liksom alt blitt snudd på hodet: nå ser alt ut til å ville trives der. Dette karet er etterhvert ganske overbefolket, og i tillegg er det det karet som jeg nok er sløvest til å gjøre vannbytter i. Likevel blomstrer fisk jeg flytter dit opp, og viser tydelig at de trives bedre der enn der de var tidligere. Jeg har to teorier på hvorfor det er slik. Den mest åpenbare er plassen. Dette er mitt nest største akvarium. Det er riktignok ikke større enn 180 liter, men all fisk som flyttes dit, flytter til større plass enn de var i. Den andre teorien gjelder hvorfor det går så bra, til tross for dårlige vannbytterutiner. Først kan jeg fortelle hvorfor jeg er så sløv her: jeg tør liksom fortsatt ikke stole 100 % på at det er helt sykdomsfritt, og derfor tør jeg ikke bruke In&Out-en her, noe som betyr at det blir litt mer ork å bytte vann. Jeg vet ikke helt hvorfor, egentlig, siden jeg har våget å flytte fisk fra dette karet over til andre kar, men det er vel bare frykten som sitter i. Men så var det hvorfor det går bra likevel. 1. Det er mitt best filtrerte kar, inkludert 325-literen. Jeg har en Fluval 403 der, i tillegg til den innebygde Juwel-pumpa. I tillegg er dette det eneste karet jeg virkelig har lyktes med akvarieplanter, så de tar nok unna for en stor del av nitratet i vannet. Dermed ser det altså bra ut. De sist ankomne er en fryd å se der. Apistoene jeg flyttet dit stortrives, selv om de stadig er i "klinsj" med palettene. Hannen har virkelig farget ut mye bedre, og har blitt en stolt cichlide. Tidligere var han ei pingle. Det samme med fruen hans. De to L-128-ene (er fortsatt ganske små) som fikk flytte sammen med den tredje jeg har, koser seg tydelig også. Tidligere var det ikke så mye futt i dem, men nå suser de rundt og viser seg stadig. Og alle de 3 individene jeg har viser det samme: dette er maller som ikke lar seg pille på nesen av andre! De liker ikke mennesker (gjemmer seg når de ser meg), men de lar seg ikke hundse av større maller. Den eneste de ikke har kustus på er Bartesnoppen. Men han er tross alt en meget velvoksen og ytterst hissig herremann, som er meget bevisst at han er sjefen over alle sjefer, og den eneste malla som har lov til å lage barn der! Jeg tror ikke at noen malle, uansett størrelse, ville ha kunnet kue Bartesnoppen nå! Etter at de store og slemme mallene (mystusen, Flode og sjokolademallene) flyttet ut derifra, ble han bevisst at han var størst, og jeg tror ikke at han vil gå tilbake fra sjefsrollen igjen, uansett om de samme mallene hadde flyttet tilbake. Han er en meget stolt mallemann! Og jeg er (som kjent) meget stolt av han. Jeg begriper fortsatt ikke hvorfor jeg er så utrolig stolt over en helt vanlig oppdrettsancistrus, men jeg tror det har noe å gjøre med personligheten hans å gjøre - i tillegg til at han har barter, selvsagt. Og han er en av de fiskene jeg har hatt lengst, og da blir man gjerne også ekstra knyttet til dem. Jeg er til og med mer knyttet til denne fisken enn noen av kulene mine - og det sier jo ganske mye!
Puh! Det forrige innlegget ble visst litt massivt. Ikke mye luft der.

Av en eller annen merkelig grunn er de albino ancistrusene mine mer sky enn de andre (kan ha noe med så åpenbar farge å gjøre), men i natt er de framme, begge to. Det er såpass sjelden kost, at jeg ofte lurer på om begge er i live. Men nå benytter de sjansen etter vannbyttet (alger er mangelvare i dette karet, så de benytter enhver sjanse til litt algegodis); Når jeg slamsuger, får de tilgang til alger som normalt er på akvarieglasset under grusen. Og det gomler og koser seg. Forresten tror jeg det blir bra med litt påskeferie til dem snart. Også her ser jeg at jeg har overfôret. Jeg så nettopp en ancistrusdame som var så smellfeit at jeg ble bekymret for at hun har bukvannsott. Men mest trolig er hun så grusomt stinn av egg, at hun snart sprekker om hun ikke får kvittet seg med dem. Dessverre er det kun en eneste ancistrushunn som får lov til å gyte her, og det er ikke denne fisken. Jeg aner faktisk ikke hva sprengfulle ancistrushunner gjør når de ikke får kvitte seg med ballasten sin. Jeg mistenker forresten at Madammen snart får kvitte seg med nok en porsjon egg snart. Bartesnoppen er nemlig hyperaggressiv, og jager enhver malle i nærheten av hula. Og Madammen er god og rund igjen

Etter å ha betalt unna regninger, ser jeg at jeg har råd til et Eheim-filter denne måneden. Riktignok burde jeg sette av penger til neste måned (som blir veldig tøff), men som sagt tidligere: jeg har egentlig ikke noe valg. Så nå får jeg endelig testet disse vel omtalte vidundrene. Å få et slikt filter i hus, vil avlaste meg en del på filtersiden. Nå går det to filtre i 125-literen, og disse kan da fordeles videre (jeg er fortsatt ett filter i manko). I to av kulefiskkarene mine går det to mindre filtre i hvert av dem (pga. at de begge er for små til å dekke filterbehovet for kulefisk alene). I ett av karene kan jeg nå erstatte disse to med Aquaballen, og da har jeg to mindre filtre ledige der også, samt at jeg får frigjort en stikkontakt i 9-karsreolen, og det er desperat nødvendig. Og da begynner det virkelig å hjelpe på. Jeg skulle riktignok hatt 2 stk. Fluval 3 eller 4 til, for å bytte ut to andre små filtre, men jeg får bare klare meg med det jeg har nå (kulefiskeiere er ikke som andre fiskeeiere - vi er uforbederlige når det gjelder å tenke filterstørrelser. Alt skal overfiltreres!). Jeg vurderer også å bestille en skummer (luftdrevet sådan), når jeg likevel skal ha avgårde en bestilling til Webzoo. Den skummeren må jeg ha før eller senere likevel (til det ene brakkvannskaret). Og kanskje en varmekolbe også (jeg stoler ikke 100 % på den som står i 125-literen, og dette er et kar der det ville ha vært en virkelig katastrofe om den skulle gå amok). Og, vips, så var pengene brukt opp godt og vel, tenker jeg. Men du verden for en lettelse det vil være å ha alt dette på plass! Filtersituasjonen i 125-literen bekymrer meg, og den bør fikses så snart som mulig!
Da var en Eheim Pro I 2224 Spesial bestilt, og jeg gleder meg til å få det i hus. Et filter som funker for normalt belastede 250-litere, bør duge til en overbelastet 125-liter. Jeg håper den er på plass før helga, slik at jeg får satt den opp før jeg reiser på ferie. Ellers kommer jeg til å ha en stor bekymring mens jeg er vekke (hmmm...kanskje jeg skulle ta kontakt med Webzoo og si at det egentlig er en hastebestilling?). Og...ooops, jeg bestilte visst en Jäger varmekolbe og en Eheim sirkulasjonspumpe også. Men skummer greide jeg faktisk å la være å bestille (jeg målte saltinnholdet i det aktuelle karet, og det var langt, langt lavere enn jeg trodde. Faktisk altfor lavt. Her må en økning til - men det tar lang tid). Sirkulasjonspumpa bestemte jeg meg for å anskaffe for å kunne bruke som en del av triggeren til lek. Økt sirkulasjon er jo med på å illudere regntid. De sirkulasjonspumpene jeg har er for svake (bortsett fra den jeg bruker ved vannskifter, den pumper 1000 l/t), rett og slett, så da forsøker jeg med en Eheim i stedet. De var forbausende billige, og jeg kjenner pumpa godt. Det er den samme som jeg bruker ved vannskifter, bare at denne nye er hakket svakere (600 l/t). Og blir strømmen for voldsom, er det mulig å redusere den på disse pumpene. Jeg er meget fornøyd med den jeg allerede har. Den har til og med overlevd så mye sand i systemet at den kilte seg, men var like grei igjen, etter at jeg hadde renset opp i dritten.

Jeg bestemte meg også for å teste ut et nytt fôr: Tetra delica. Dette er fôrtabletter som består av frysetørkete gammarusreker, artemia, daphnier og mygglarver. De skal klistres fast på akvarieglasset. Jeg aner ikke hvordan disse er, men kan forestille meg at de kanskje kan være med på å øke eggproduksjonen under oppfôring hos coryer. De er ikke ment som hovedfôr, men mer som snacks. Den som ikke prøver, finner det ihvertfall ikke ut. Jeg kan også tenke meg å forsøke å bløte opp en tablett eller to, og så forsøke å gi til kulene. Frysetørret krill var som kjent ingen suksess, men kanskje disse tablettene vil falle bedre i smak? Det eneste som kan skje, er vel at Hufflepuff setter igang med ny furting i to timer, slik han gjorde sist.

Det lille ancistrusbarnet er faktisk ofte framme nå. Det er nesten så jeg begynner å lure på om det kan være mer enn én. Og denisoniene er fortsatt borti og snuser på han/henne når de får sjansen, og tar noen liksomnappinger (de ser ut som om de napper i finnene, men de gjør det faktisk ikke). Jeg mistenker sterkt at denisonibarber liker ancistrusbarn svært godt. Ihvertfall mine.

Og jeg greier bare ikke å la være å nevne mine L-128 IGJEN. De er så utrolig nydelige. Blåfargen de har på finnene er utrolig pen. De er faktisk mye penere som små, enn de voksne eksemplarene jeg har sett. Blåfargen er litt mer spøkelsesaktig på disse ungdommene. Ikke rart de kalles Blue Ghost eller Blue Phantom Pleco.
Etter å hatt noen vanvittige drittdager, sånn rent privat, ventet det endelig en hyggelig overraskelse på meg i dag. I et mildt sagt elendig humør, skulle jeg legge meg ned på senga og hvile i 5 minutter, før jeg skulle få besøk. Da jeg kom inn på soverommet, var det en kjent bevegelse som fanget blikket mitt i det ene akvariet: noe som lignet mistenkelig på en coryhunn på jakt etter et sted å legge egget sitt. Dette var ikke i lekskaret, men i oppsamlingskaret, som jeg kaller det. Et kar med 5 coryarter, pluss brochis splendens. Fiskene i dette karet er ganske fryktsomme av seg, så de fyker i skjul når de ser meg. Det gjorde de denne gangen også. Men med litt tålmodig venting, så så jeg at jeg ikke hadde tatt feil. Mine C-121 leker! De har kun lekt en gang før, og det var rett etter at jeg fikk dem i hus for ett år siden. Men det var sannelig på tide. Den ene hunnen som var i gang (det var bare en av dem som lekte i dag), så ut som om hun skulle eksplodere hvert øyeblikk! Og jeg gjorde en del interessante iakttagelser i dag.

1. Vi har tatt feil i vår mistanke, Mona. Hunnene har ikke en fast hann de forholder seg til. Jeg kan garantere at hunnen som lekte ihvertfall paret seg med to forskjellige. Dette så jeg fordi den ene hannen hun hadde sin kosestund med hadde noen spesielle fargeflekker (trolig arr etter en skade), som ikke de andre hadde. Og jeg så henne ha seg med han en gang, og helt klart med andre hanner senere.

2. Forskjellige coryarter har forskjellige måter å lete etter steder å legge egg på. Dette var vel ikke noen overraskelse, men ganske velkjent allerede. Det er ihvertfall stor forskjell på C-121 og sterbai. Sterbaiene mine er ganske kjappe til å legge eggene fra seg. C-121 bruker langt bedre tid. De leter både lenge og vel før de blir fornøyde. Sterbai legger helst eggene på glasset eller under store blader. C-121 foretrekker javamosen (argh! Det gjør det langt vanskeligere å finne eggene), eikeløv (???) og silikonfuger (sist fant jeg også eggene på fungene). Ikke ett eneste egg direkte på glasset.

3. Økt sirkulasjon trigget sterbaiene. Økt sirkulasjon trigget C-121, og her var det snakk om virkelig sirkulasjon. En Fluval 4 på full guffe - og for en gangs skyld hadde jeg ikke rettet strålen om veggen, men direkte ut i vannet.

4. C-121-egg er mer klebrige enn sterbai-egg. De er faktisk helt utrolig klebrige!

5. C-121 kan legge egg fra samme "runde" (altså egg som er i pungen samtidig) flere steder. Det er mulig det er kun uhell pga. at eggene er så klebrige, men jeg har sett det flere ganger. To egg i pungen, lagt på to forskjellige steder. Noen ganger har det sett ut som om det ene egget rett og slett har blitt sittende fast i den ene finna, og hun har svømt rundt med pungen åpen, en liten stund før det har gått opp for henne.

6. C. leopardus er helt rå eggtyver. Jeg har personlig sett dem stjele egg direkte ut av pungen til C-121-hunnen. De har også vært sett gumlende på egg, og i forsøk på å løsne egg som er klistret fast.

7. Sterbai inntar T-stillingen på bunnen. C-121 gjør det gjerne frittstående i vannet (ikke alltid, men innimellom).

8. Når hunnen "tar imot" hannen, virker det nesten som om det er hun som huker tak i han, før T-stillingen. Ikke det at hannene ikke forsøker seg. De henger etter som et slips. Men når hun endelig tillater det, ser det faktisk ut som hun "grabber" tak i den første hun får tak i.

Jeg har fått plukket ut i underkant av 10 egg. Dessverre har det ikke blitt flere, pga. den lange tiden de bruker på å plassere dem og pga. leopardusene. Besøket som skulle komme da jeg oppdaget leken, var heldigvis en time forsinket, så jeg rakk å plukke ut hele 4 egg før hun kom (på en hel time!). Eggplukking på denne måten er litt av en tålmodighetsprøve! Jeg skal gi det en halvtime til, og så gir jeg meg. Nok en gang lurer jeg på hva coryer har imot husarbeid. Det er ikke ofte jeg har planlagt husarbeid, men du kan være sikker på at coryene finner på å legge egg akkurat da. Noe sier meg at jeg må planlegge husarbeid oftere Dessuten liker de heller ikke ferier. De har en helt egen tendens til å slippe ut eggene sånn akkurat før jeg skal reise bort. Og pga. eggspisende fisker, må jeg alltid plukke dem ut, hvis jeg skal berge dem. Jeg aner ikke om eggene rekker å klekkes før jeg reiser, men jeg håper inderlig de gjør det. Nå er de i isboks, og jeg vil veldig gjerne ha sjansen til å kunne slippe yngelen ut i yngelkaret før jeg reiser. Der har de større sjanse for å greie seg. Jeg håper jeg greier å klekke eggene denne gangen. Den ene gangen de har lekt tidligere, mugnet samtlige egg etterpå, så jeg har aldri hatt yngel på disse. Litt spennende at jeg nettopp har lest at yngelen foretrekker meget lav PH. Jeg tror jeg vil lese litt mer, slik at jeg for bekreftet dette 100 % (Mona, gi meg input på dette - du vet det).

Til sist var det den stakkars sprengfulle ancistrushunnen, da. Jeg blir mer og mer redd for at det er noe galt. Hun er ballongformet nå, og er ganske rolig, selv om jeg har sett henne spise litt alger. Og akkurat nå så jeg det som muligens er årsaken. Hun hadde hvit avføring, og den så ut til å være i små kuler eller avlange deler. Det tyder på innvollsorm. Hvor den kommer fra er jo et spørsmål man kan gruble på. Det må enten være fra apistoene som har flyttet inn i pestkaret, eller fra grenmallene. Mallene fra 130-literen er mindre trolig, ettersom 130-literen har vært igjennom flere Flubenolkurer etter at mallene flyttet inn der i sin tid. Hvis det er apistoene eller grenmallene, betyr det at jeg har ihvertfall ett kar til med elendigheten i, og jeg vet ikke hvilket av dem! Selv om jeg mistenker karet apistoene kommer fra sterkest. Men apistoene viser overhodet ingen tegn på sykdom eller parasitter. De stortrives i 180-literen, og har virkelig blomstret opp siden de flyttet inn der.
Angående 7.: sterbaiene mine inntar T-posisjonen frittsvømmende av og til.
De er ofte veldig sene med å bestemme seg for hvor eggene skal avleveres.
Hyggelig å se deg titte innom, Donald. Jeg har sett sterbaiene gjøre det en eneste gang (oppe fra bunnlaget, altså. T-stillingen har jeg sett utallige ganger ).

Det slår meg at det er faktisk første gang jeg ser en annen cory enn en sterbai leke. Ellers har jeg bare funnet egg, og ikke fått sett selve leken. Det er ihvertfall langt mer arbeid med å få plukket C-121-egg. Jeg oppdaget leken ca. 12:30, og har hittil plukket ut hele 19 egg... Og leopardusene står ikke spesielt høyt i kurs akkurat nå. Når man har stått på alle fire (dette karet står nederst i reolen) og ventet i 15 minutter på at corydamen skal bestemme seg for hvor hun skal legge egget sitt (hun legger kun ett eller to om gangen - sterbaiene mine tar gjerne 3-5, og av og til faktisk 6. Men sterbaiene mine er noen helt vanvittige eggleggingsmaskiner når de setter igang. Ikke rart de bruker kort tid på letingen sin: skal de rekke å trykke ut alle sammen i løpet av dagen, så de stå på!), og det så kommer en leopardus og snapper egget rett ut av pungen, jubler jeg ikke akkurat... Leopardusene oppfører seg faktisk på samme måte som palettene gjør i sterbai-karet. Innimellom fotfølger de coryene, for å få tak i eggene. Makan til frekke coryer, altså!

Å se på corylek er egentlig en ganske stressende affære. Jeg merker at den maniske svømmingen påvirker meg, og stresset smitter over på meg! Å stå på alle fire, i påvente av egg, er heller ikke spesielt avslappende. Og for første gang har jeg vært nødt til å plukke coryegg ut av javamose. Urrrk! Det er ikke enkelt. Veldig klebrige egg innimellom veldig tynne strå tett i tett. Å plukke egg av glassruten er langt enklere. Men så enkelt vil ikke disse fiskene gjøre det for meg, nei! Fortsatt ikke ett eneste egg på glassruta. Innimellom får jeg forresten lyst til å jage vekk mannfolka (men jeg styrer meg heldigvis). Er det rart at hunnen bruker så lang tid på å plassere egget sitt, når mannfolka bare ikke greier å la henne være i fred. Jeg tror jeg ville ha reagert lettere voldelig, hadde jeg vært henne. Men jeg her heldigvis verken voldelig eller cory, så jeg slipper sånt tull

Jeg ser forresten til min glede at Webzoo allerede har pakket bestillingen min, så det er stor mulighet for at jeg får utstyret før ferien, ja. Takk og pris! Til tross for alle som opplever problemer; jeg har aldri hatt problemer med dem. Den lengste leveringstiden de har hatt til meg, har vært 5 dager, inkludert postgangen. Nok et stort smil til Webzoo fra meg!
Herren tok og herren ga.
Det ble C-121-egg på meg, men litt senere så jeg at en av multiradiatusene var i trøbbel. Den er fortsatt i live, men jeg gir den kun 1 % sjanse til å greie seg. Det er den andre multien jeg mister, og jeg har temmelig panikk nå. Hvordan skal jeg kunne reise på ferie, hvis de kan finne på å vende buken i været når som helst? Det er ingen ytre symptomper på sykdom, det er det verste. De ser sunne og fete ut, og som om ikke noe er utenom det normale, og plutselig ligger de der med buken i været. Denne hadde ikke innsunkne øyne, men det ene øyet var bikket nedover. Jeg er meget frustrert! Det må være ett eller annet i vannet som plager dem. Jeg skal teste igjen i kveld. Den gode nyheten er at den nye pumpa nå er underveis i posten. Jeg regner med at den er her i morgen eller overmorgen (gjetter jeg riktig blir det i overmorgen, som en bursdagspresang til meg selv).
Det ser forresten ut til at C-121-eggene er befruktet. De ser ut til å mørkne fint Jeg håper bare de har vett til å klekkes før jeg reiser på ferie!
Inger Anne
1. Vi har tatt feil i vår mistanke, Mona. Hunnene har ikke en fast hann de forholder seg til. Jeg kan garantere at hunnen som lekte ihvertfall paret seg med to forskjellige.

Nja, det var vel litt tynt grunnlag å fastslå det på? Èn vankelmodig hunn?

Det vil alltid være unntak, selvsagt.

Jeg heller nok fremdeles til det at de stort sett velger en hann til leken. Jeg har sett selve leken til Corydoras så mange ganger etterhvert, at generelt kan man si at de pleier å ha seg med den samme karen hele veien. Det vil si, hvis han er "noe tess" da. Er han en pingle som ikke greier å blokkere tilgangen på hunnen overfor de andre hannene, så vil de jo sannsynligvis greie å kapre henne fra han! Hunnen tar vel bare en annen da, når hun først er i siget. Får være grenser til trofasthet i fiskenes verden
Men stort sett greier jo den utvalgte hannen å gjøre jobben sin, og får æren av å spre genene sine til hele kullet. Eller så godt som hele, om han ikke er tøff nok og det glipper litt.

Noen ganger kan et par finne på å "gjøre det i lufta", dvs de ligger ikke på bunnen når T-posisjonen inntas. Det har ingenting med art å gjøre, det har jeg observert både her og der. Spørs litt hvor travelt de har det, kanskje?
Siste tilfelle der jeg så dette var hos Corydoras weitzmani. De kan finne på å vri seg i T-posisjon før de har nådd bunnen flere ganger, men 95% av tilfellene så kommer de seg ned på bunnen først.

Men disse hadde mye mer tendensen til å gjøre det. Og de landet ikke på bunnen før de var ferdige. I det hele tatt var de langt mer stressede i leken en sterbaiene mine. Men alt dette kan komme av den sterke strømmen i karet.

Har du forresten noen gode C-121-drettetips, Mona? Sist gang mugnet alle eggene (som var hele 4 eller noe sånt ), til tross for orekongler i vannet, så jeg har ikke hatt yngel på dem før. Ikke det at jeg får så stor sjanse til å stelle dem spesielt. Jeg reiser straks på ferie, og håper at eggene i det hele tatt rekker å klekkes før det.
At de ikke klekket første gangen men bare ble mugg, kan muligens være pga det var første gang for dem. Det hender at de bommer litt da, og trenger en treningsrunde eller to før det "sitter". Jeg har ofte lest skriverier der det fortelles om en eller annen førstengangslek på en Corydoras-art, men at man ikke har så store forhåpninger til at eggene er befruktet og blir noe av siden det er første kullet osv.

Så den første leken du så og eggene som myglet, det ville jeg bare avskrevet som nybegynner-slurv fra fiskenes side

Og det er veldig pussig det du skriver om hvordan dine C121 lekte og la egg, dvs det du nevner at det var stressende og høyt tempo på dem! Det var veldig pussig. Et sted i min egen personlige akvarietråd skriver jeg nemlig det stikk motsatte om min gruppe C121! Er ikke det rart? De er jo faktisk kjøpt fra samme "bunch" hos Aquamanias, sannsynligvis fra samme populasjon ute i det fri. Og likevel så har de utviklet to vidt forskjellige måter og "vaner" mht lek og egglegging.
MIN gruppe C121 driver nemlig med noe av det tregeste og mest bedagelige, slappe leksopplegget jeg noen gang har sett hos Corydoras. Det er nesten så jeg ikke merker at de leker en gang, for de bare "tusler rundt" som vanlig, men plutselig ser jeg at en hunn bærer et egg og først da, hvis jeg tilfeldigvis ser det, at jeg skjønner "åja, det er visst lek på gang"
Mine har lekt mange ganger siden jeg fikk dem, men de er helt klart sesongbetonte (mange arter er jo strengt sesongbetonte mht lek og egglegging). De bråstoppet i april i fjor, og la ikke et eneste egg før høsten kom. Helt stopp hele sommerhalvåret. Men de begynte igjen på høsten, la egg en gang eller to, ventet litt, og så var det full rulle fra januar av. Nå har de holdt på ca hver eller annenhver uke siden nyttår omtrent. Men jeg regner med at det blir full stopp i løpet av april i år også.

Jeg har ikke gjort noe annet hokus pokus med de C121 eggene jeg har klekket, enn at jeg har hatt ph på rundt 6.4 og et par orekongler i klekketanken. Du kan jo legge oppi litt eikeløv også. Det skader neppe.

Jeg har forresten noen få, små yngel nå i 45 literen min. Solgte første pulje halvvoksne C121 oppdrett til en i Langesund tidligere her i vinter.

En nydelig art!

PS!
En ting til; mine legger stort sett alltid egg 7 - 8 dager ETTER siste vannbytte... altså stikk motsatt av det vanlige Corydoras-opplegget. De ser ut til å vente til vannet er "gammelt" og litt småmøkkete, så setter de i gang.
Veldig merkelig. Kvelden før jeg skal bytte vann har de lekt 3 uker på rad nå.

Først en nyhet: den stakkars multiradiatusen jeg fant særdeles døende i går, er fortsatt særdeles døende! At den fortsatt lever gir håp om at det kan være mulig å berge den. Den har levd i en isboks med luftestein og noen dråper Esha 2000 i vannet. Hver gang jeg ser den, ser den død ut, men hvis jeg rører den, så svømmer den sidelengs bortover. Jeg har fortsatt ikke mye håp om å berge det stakkars dyret, men jeg gjør ihvertfall hva jeg kan. Jeg har akkurat preparert et medisinbad med JBL Furanol, og fisken skal få oppholde seg der i en halv time. Deretter blir det over til reint vann med noen dråper Esha 2000. Jeg har ikke mye tro på det, men jeg har hatt fiskemirakler før. Jeg vil ikke miste enda en multi

Fisken er fortsatt i live etter 1/2 times medisinbad. Nå skal den få komme seg i friskt, rent vann en liten stund. Jeg krysser fingrene (uten egentlig å ha særlig mye håp).

Pakken med utstyr er nå ankommet postkontoret, men postkontoret stengte selvsagt for en halv time siden. Så da blir det ny pumpe i bursdagsgave til meg selv

Eggene fra C-121 ser ut til å være befruktet. De har blitt mørke og fine. Det ble de riktignok den gangen de mugnet også, men da var de så få. Og jeg har langt bedre erfaring i coryeggklekking siden den gang. Men det kan fortsatt gå galt. Sist sterbaiene mine la egg, så hele kullet ut til å være befruktet, men det gikk galt med samtlige egg. Jeg håper de klekker meget raskt, så det rekker å skje før jeg reiser på ferie. Ellers har jeg et problem.

Tåler eggene at jeg senker PH-en nå? Jeg vil jo gjette på at eggene tåler synkende PH bedre enn småttiser. Men jeg har aldri testet ut å senke PH på egg.

Det kan stemme det med vannbyttene, ja. Nå har jeg ingen spesiell dag i uka jeg bytter vann, det går litt etter hvilken form jeg er i, men jeg hadde egentlig planlagt å bytte vann i det karet i går. Nå ble det utsatt til i dag

Jeg tror noe av grunnen til at fiskene mine har en litt mer stresset lek, er at vannstrømmen i karet er meget stor. En Fluval 4 på full guffe i en 120-liter, gir godt med strøm! Og jeg tror faktisk det var det som fikk dem i gang. Jeg renset nylig pumpa igjen (noe som må gjøres meget ofte), og endret utblåsningen til å gå rett ut i karet, i stedet for mot akvarieveggen, slik jeg har hatt det hele tiden. Det ga strømforhold som en middels stor norsk elv. Men så lenge fiskene ser ut til å trives med det... For det gjør de nemlig De leker seg rundt i strømmen, og tar noen seileturer med vilje. Og vannstrømmen fikk dem jo tydeligvis på mer behagelige tanker. Jeg lurer på hvor mange ganger de faktisk har lekt uten at jeg vet det, bare at eggene har vært slukt av de nesevise leopardusene. Kanskje aeneusene også lekte før jeg flyttet leopardusene, og eggene bare forsvant? At det ikke bare var at de satte igang fordi de endelig ble alene i karet?
Multiradiatusen viser allerede tegn til bedring! Kampen er så langt fra vunnet, men jeg øyner håp! Hvis fisken blir frisk av dette, skal jeg benytte sjansen til å kjøre en Furanol-kur når jeg skal bytte filter. Da setter jeg igang det nye filteret med gørr fra et annet filter (trenger å rense opp i Sera-filteret igjen). Men dette først etter at jeg har medisinert karet med Furanol (som kverker filterbakteriene, og så filtrert over kull, for å kvitte seg med medisinrestene. Og så kan jeg sette inn et kickstartet filter, som er startet med filterguffe fra et annet filter. Jeg krysser fingrene!
Inger Anne
Den har levd i en isboks med luftestein og noen dråper Esha 2000 i vannet. Hver gang jeg ser den, ser den død ut, men hvis jeg rører den, så svømmer den sidelengs bortover.

Når jeg leste dette, så lignet det veldig på en beskrivelse av sykdomssymptomene på Chilodonella, som jeg tilfeldigvis leste en artikkel om litt tidligere i dag, i en artikkel om fiskesykdom hos koi:

"Chilodinella should be suspected anytime large numbers of fish are dying on the surface, or who roll over on their sides except when disturbed, the Koi dash madly."

Altså at fisken ser død ut og ligger på siden, men hver gang man forstyrrer fisken eller pirker borti dem, så livner de til og stikker avgårde.
Kanskje ingen sammenheng med det din fisk er rammet av, men jeg synes symptomet og beskrivelsene hadde store likheter.
NB! Husk at sykdomsbeskrivelsen om Chilodonella i sykdomsartikkelen her på AF ikke passer til Corydoras og Brochis, siden de ikke har fiskeskjell og vanlig fiskehud, men panserplater! Det er derfor ikke helt sammenlignbart med akkurat disse artene. Så ikke avskriv den diagnonsen fordi symptomene ikke stemmer eksakt.

"Så vart han litt dårlegare att..." Den lever fortsatt, men tilstanden er den samme som for ett døgn siden. Da den så bedre ut, kunne jeg faktisk se at den pustet (pustet ikke tungt), noe jeg ikke har sett mye til tidligere. Den hadde da nettopp blitt puttet over i helt rent vann, etter medisinbadet. Det er en luftestein i vannet, men den fungerer heller dårlig. Jeg tror jeg skal bytte over til luftpumpa jeg nettopp slo av pga. at jeg trapper ned artemiaproduksjonen før ferien. Da vil ihvertfall lufttilførselen bli bedre. Mulig det kan hjelpe litt.

Men chilodonella er en parasitt - da er det Exit som må til. Exit har ikke vært prøvd her! Hvor for ikke? Jeg har nettopp dryppet en dråpe 2000 i vannet, og den kan kombineres med Exit. Alt for min syke yndling. Det begynner jo å ane meg at det er noe som er galt med multiradiatusene, ettersom jeg mistet en på lignende vis tidligere. Den hadde riktignok innsunkne øyne, og det har ikke denne. Men det kom plutselig for dem begge. Jeg la merke til at en ikke stimet sammen med de andre, men ikke noe mer enn det. Det neste jeg oppdager er at det ligger en på siden og sliter. Det har ikke vært noen forvarsler - i noen av tilfellene. De spiser og ser sunne og friske ut, og så *poff* som lyn fra klar himmel... Så jeg finne ut av dette i kveld eller morgen. Skal jeg rekke å kjøre en kur i karet de går i, må jeg starte den i morgen. Hvorfor skjer alltid sånt rett før en ferie?

Men jeg tror det også vil hjelpe stort å få på plass et eksternt filter. Jeg setter det inn i morgen ettermiddag. Jeg er så lykkelig for å få det på plass før jeg reiser på ferie! Jeg kommer til å kjøre dobbelt så lenge jeg er på ferie: to interne og ett eksternt filter - snakk om overfiltrering!

Takk for tipset Mona. La oss håpe det hjelper! Selv om jeg har lite tro på at kjekkasen skal greie det. Jeg har tilgode å få vekket så syke fisker til live igjen, med unntak av lille Jesus, da, som stod opp fra de døde. Men der gjorde jeg faktisk ikke annet enn å flytte han over i en isboks, med det samme vannet som var i akvariet. Ikke aner jeg hva som berget den fisken, men den lever den dag i dag.

Jeg har forresten endelig husket å måle vannverdiene i karet der jeg hadde lek i går. Jeg bare bli flinkere til å notere ned sånt. Det er nyttig å ha til senere. Jeg antar at GH og KH er det samme som det alltid er, altså henholdsvis 3-4 og 2. Dette gidder jeg rett og slett ikke å måle.
Men så er det de variable tingene:
PH: 6,8
Temperatur: 24.

Er det noe mer jeg bør notere meg her?
Multiradiatusen har nå svømt til de evige brochiselver.
Inger Anne
Jeg har forresten endelig husket å måle vannverdiene i karet der jeg hadde lek i går. Jeg [I]må[/I] bare bli flinkere til å notere ned sånt. Det er nyttig å ha til senere. Jeg antar at GH og KH er det samme som det alltid er, altså henholdsvis 3-4 og 2. Dette gidder jeg rett og slett ikke å måle. Men så er det de variable tingene: PH: 6,8 Temperatur: 24. Er det noe mer jeg bør notere meg her?

Det kan være nyttig å notere ned andre faktorer som f.eks. hvor lenge siden det var siden forrige vannbytte da leken startet, om du har fjernet eller tilsatt ny fisk, satt inn ekstra sirkulasjon eller ikke (det hadde du vel?) og alt som egentlig kan spille inn. Når på døgnet de lekte (sammenlign med forrige gang, skjedde det på natten, dagen, hvor lenge etter at lyset kom på osv).

Jeg ser at mange pleier å notere hvor lenge etter siden forrige vannbytte at leken startet, og hva temperaturen falt fra og ned til ved vannbyttet (f.eks. fra 26°C til 22°C) og om temperaturen var steget helt tilbake til normalen eller ikke da fisken lekte.

Om du husker det, kan du også notere hva de hadde fått å spise i dagene i forveien, som f.eks. om det evt var forsøkt noe nytt fôr, mere fôr enn vanlig osv.

Mine egne C121 leker i dag forresten. Som jeg nevnte tidligere til deg, leker de gjerne mange dager etter siste vannbytte her hos meg, stikk motsatt av vanlig Corydoras-oppførsel Jeg var syk forrige helg, tre ting på en gang (!) og for første gang siden jeg begynte med akvarier, besluttet jeg å ikke bytte vann den helgen. Rett og slett droppe det, og hoppe over et ukentlig vannbytte og vente helt til helgen etter (denne helgen som kommer).
Og i dag, 12 dager etter forrige vannbytte, så leker C121 og legger egg "as we speak"
En ting er ihvertfall sikkert: dette fant coryene på helt selv. Jeg gjorde ingenting unormalt for å sette igang lek der, ettersom dette er et "oppsamlingskar" for coryarter. Tanken min har vært å ta arter jeg ønsker lek på ut av dette karet, og over i lekskaret når jeg ønsker egg på dem. Det var derfor de tok meg så fullstendig på senga (bokstavlig talt, ettersom jeg oppdaget det da jeg skulle legge meg på senga og hvile).
Det var ca. en uke siden siste vannbytte, men kortere tid siden jeg rensket opp i filteret. Og det er nok filteropprenskingen som har "skylda". Det ga nemlig økt sirkulasjon. Og da jeg i tillegg endret strålen fra filteret, til å stå rett ut i karet, i stedet for mot akvarieveggen, ble det storm i vannglass, for å si det sånn Ingen unormal fôring, men de fikk mygglarver dagen før. Leken ble oppdaget 12:25, men jeg vet ikke hvor lenge de da hadde holdt på. De holdt på i ganske mange timer etter det (5 timer, tror jeg sånn ca.). Når det gjelder ny fisk, må jeg bla meg tilbake i tråden min. Det skjedde da jeg flyttet schultzeiene ut av lekskaret og flyttet septentrionalisene dit. Så sist det kom ny fisk, var altså da schultzeiene flyttet inn. Forresten har det regnet en del ute i det siste, så det har vært lavtrykk, og det spiller nok også inn noe. Det var bare en hunn og 3-4 hanner som deltok i moroa, altså ikke hele gruppen. Jeg får nesten lyst til å jage vekk mannfolka som er så innpåslitne når dama skal forsøke å finne et sted å legge egget sitt (det var som regel kun ett og ett egg, to noen få ganger). Det virket som om hun ikke greide å konsentrere seg om jobben med dem på slep, og eggene ble som regel lagt når de lot henne være i fred i noen sekunder. Men jeg ble litt sur på henne, siden hun foretrakk å legge eggene inni javamosen, det gjorde det mye vanskeligere for meg! Og siden C-121-egg er så veldig klebrige, så var det en utfordring å få dem ut av mosen. Jeg som tidligere kun har plukket egg av glassplater og store blader tidligere.

Jeg har forresten en liten ekstrateori på grunnen til at coryer kan finne på å leke før vannbytter. Det er gjerne da PH er som lavest. Pga. høy PH i springen, sliter jeg med å holde normal cory-PH i karene mine. PH vil alltid stige litt ved vannbytte. Men røtter senker PH etterhvert som det går dager etter siste vannbytte, og da vil PH være som lavest rett før neste vannbytte. Og disse liker lav PH, har jeg funnet ut. Derfor har jeg nå anskaffet en mellomlagringstank til soverommet mitt, og den tar 89 liter vann. Det burde hjelpe ved vannbyttene der, særlig for coryene, ettersom kulefiskene skal ha høyere PH igjen.

Nå skal jeg sove en time til, og så skal jeg ut på postpakkehentetur. Gleder meg vilt og uhemmet til å få den eksterne pumpa i hus. Den vil gjøre underverker hos multiradiatusene og CW-06. Og da skal de få ny varmekolbe også, samt at det settes inn en sirkulasjonspumpe i lekskaret. Det er evt. mulig at jeg bytter den lille sirkulasjonspumpa som nå står hos super-arcuatusene over til lekskaret, og dytter Eheimen nedi til Super-Arcuatusene i stedet, Det ser ut til at de liker litt strøm i vannet. Så skal jeg slamsuge lekskaret grundig! Og plukke ut aeneusyngelen, som strent tatt ikke kan kalles yngel lenger, så store har de blitt. Og da skal alt bli perfekt for de nydelige septentrionalisene mine når jeg reiser på ferie. Litt storreingjøring før ferien, vet dere Så kanskje, hvis jeg er veldig, veldig heldig, jeg kommer hjem til småttiser i lekskaret.
Så var da endelig pakka i hus, og filteret med det. Det ser veldig bra ut, og jeg gleder meg til å teste det i praksis. Men for første gang har jeg fått feil vare fra Webzoo. Sirkulasjonspumpa fra Eheim, var byttet ut med et Juwel pumpehode, og det er definitivt ikke det jeg er ute etter *grump*. Så da blir det ingen ekstra sirkulasjon på septentrionalisene mens jeg er på ferie. Sukk...

Coryeggene fra C-121 ser ut til å være befruktede, men jeg er likevel skeptisk til hvordan det går denne gangen. Jeg synes jeg ser antydning til mugg, til tross for orekongle i vannet. Jeg får bare følge med, og håpe det beste. Jeg har nå, i tillegg til kongla, lagt nedi et eikeløv, for å påvirke PH-en littegrann ihvertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap