Mine akvarier og sånt (side 50)

Jeg har mistet for mye fisk i det siste. Er vel knapt en måned siden 90 literen ble rammet av hvitprikk + noe rart som ga tre fisker bøyd ryggrad. Mistet fem fisker i 90 literen da, i tillegg til en kampfiskhunn som fikk juling og døde.

Så kjøpte jeg de to nye ancistrusene i helga og igjen skjedde det noe rart i 90 literen. To døde ancistruser, og nå fire kardinaltetra. To i går og to i dag.

I tillegg døde en kampfiskhunn igjen for noen dager siden, etter hun fikk juling.

Jeg har hjertet i halsen hver gang jeg sjekker karene mine nå. Hvem er døde i dag lissom. Kikket oppi til Svart i dag og han lå helt i overflaten, delvis på siden. 'Å nei' tenkte jeg, og dultet til han, og da pilte han avgårde. Han bare hvilte seg litt.

Men jeg blir jo helt paranoid her. Jeg aner ikke hvorfor seks fisker plutselig har dødd i 90 literen. Ingen tegn til sykdom eller skader på noen av dem. Alle var normalt aktive og spiste i går, så plutselig er to av dem døde..
Hihi, artige kampfisker

Gul og Rosa bor i kar som står ved siden av hverandre, jeg har puttet avispapir mellom dem slik at de ikke kan se hverandre til vanlig. En gang i blandt fjerner jeg avispapiret slik at de kan se hverandre, og Rosa blåser seg umiddelbart opp og fyker bort til glasset, fyker deretter til andre enden av karet for så fyke tilbake igjen. Han er såå oppspilt og skal imponere denne fienden sin. Dette er vel en ganske normal reaksjon, og selv om jeg synes han er så søt der han tøffer seg, er det Guls reaksjon som er helt priceless.

Han bryr seg ikke. Ikke et fnugg. Han kikket på Rosa etter jeg fjernet avispapiret, men blåste seg ikke opp, ble ikke oppspilt, ingenting. Han svømmer rolig rundt i karet som vanlig, stopper av og til for å kikke på Rosa som fyker rundt, og svømmer videre. Han spente såvidt halefinnemusklene et par sekunder, men kom visst til at han ikke gadd mer enn det

Jepp, begge to lager skumreder ganske regelmessig
Da var begge to unge killiene i 90 literen også døde. Trodde noen minutter jeg kun hadde to botia igjen også, og lette overalt etter nr 3, før den plutselig pilte utfra bak powerheaden.

Nå er det jammen ikke mye fisk igjen oppi der. Tre pakistanbotia, to kardinaler, og en ildhale. Alle virker friske, men alle de som døde virket også friske før de plutselig døde tilsynelatende helt uten grunn...

Kampfiskene har det hvertfall bra Rosa lager stor sett skumreder i samme størrelse hver gang, men etter den lille 'krangelen' med Gul i går kveld har han nå tredoblet størrelsen på redet Gul ser ikke ut til å ha brydd seg noe særlig, han har laget et rede som er under gjennomsnittlig stort...

Blå har helt sluttet å lage skumreder siden han flyttet inn i 22 literen... De dagene han bodde i ei bøtte laget han skumrede hver dag. Tror ikke det er bevegelse i overflaten som gjør det heller, for etter at filteret ble modifisert er knapt bevegelse oppi der.. Snodige greier.

Venter nå bare på at den lille CT-hunnen jeg kjøpte skal bli ferdig med karantene før jeg kan putte henne sammen med Gul. Finnene hennes må vel også få vokse ut igjen, eller at cambodieren ga henne juling... Så nå leker vi venteleken...
Kjipt med fisk som rtker ut en etter en. Kan det være noe "muffens" i vannet de siste dagene? Er det kun i kar der du har skifte vann nylig du mister fisk?
Mvjnz
Blå har helt sluttet å lage skumreder siden han flyttet inn i 22 literen... De dagene han bodde i ei bøtte laget han skumrede hver dag. Tror ikke det er bevegelse i overflaten som gjør det heller, for etter at filteret ble modifisert er knapt bevegelse oppi der.. Snodige greier.

Kanskje han er sjenert?
Prøv å dekk til akvariet med noe som ligner på bøtta og se om det funker, eller bruk bøtta hvis det er det han vil..
Det er et par uker siden jeg byttet vann i 90 literen, så det hele ser ut til å ha blitt utløst av de to nye ancistrusene som ble puttet oppi der på lørdag. Men det er så rart, for alle virker helt friske, og selv etter de er døde er det ingen tegn på sykdom eller skader.

Jeg har ikke testet vannet da, kanskje jeg burde gjøre det. Har ikke brydd meg med det siden dette er et kar som har vært i drift i over ett år nå og aldri har hatt problemer med filteret...

Kanskje han er sjenert?
Prøv å dekk til akvariet med noe som ligner på bøtta og se om det funker, eller bruk bøtta hvis det er det han vil..


Det er ikke noe mål å få han til å lage skumrede. Hvertfall ikke for øyeblikket. Han skal ikke få seg dame før om flere måneder, jeg bare syntes den plutselige forandringen var litt snodig...

Men det er mulig han er sjenert ja, han har litt kraftigere lys oppi der enn han hadde i bøtta. Han gjemmer seg ikke eller noe slikt, men muligens liker han ikke lyset i øynene mens han bygger skumrede eller noe..
Var på dyrebutikken nettopp og kjøpte melafix til CT-hunnen. Har hørt positive ting om det her inne i det siste, så tenkte at det kan jo ikke skade.

Skal på kjøpesenteret om en liten stund, og der er det en liten dyrebutikk, og han som driver den er tilfeldigvis bettaentusiast, så de har som regel mye interessant inne. Forrige gang jeg var der hadde de to superdeltahanner, en blue marble og en kobber. De var skikkelig fine.

Tror ikke jeg kjøper noe, men er jo alltid gøy å kikke
Ingen dødsfall i 90 literen i natt Forhåpentligvis stabiliserer det seg nå..

Gul og Svart har byttet plass, siden plastkaret Svart bodde i egentlig er oppdrettskaret. Så Gul har flyttet over i plastkaret og Svart bor nå i 15 literen.

Var nysgjerrig på hvordan Gul ville reagere på en hunn, når han ikke brydde seg om Rosa, så igjen fikk Aggro være forsøkskanin. Hun ble puttet i en liten gjennomsiktig beholder som fikk flyte hos Gul. Der ble det reaksjon ja, han blåste seg opp, men istedenfor å se ut som han ville fyke frem og tilbake og vise seg slik Rosa gjorde, så han ut til å ville angripe henne. Det hele ble litt stressende for Aggro, så etter 2-3 minutter flyttet jeg henne igjen. Men puttet et par dråper av vannet hennes oppi til Gul, slik at han kan lukte henne (skal visstnok inspirere til redebygging og gjøre dem klare til lek osv).

Litt bekymret over hvor aggressiv han var, håper ikke det blir noe problem når han faktisk skal introduseres for en hunn....
CT-hunnen ser ut som hun føler seg bedre i dag Vet ikke om hun hadde følt seg bedre uansett eller om det er pga jeg tilsatte Melafix i vannet..

Siden hun fikk juling har hun gjemt seg mye, men kommet frem for å spise, og knepet sammen finnene. I dag virker finnene mye mer avslappet, og hun kommer frem for å krangle med Aggro gjennom fødenettet. Ikke helt tilbake til normalen ennå, men det går riktig vei hvertfall

Jeg er sååå utålmodig etter å komme i gang med oppdrett, men hunnen må få komme seg igjen og bli ferdig med karantene (2-3 uker til) og hun må fores opp også, noe jeg seff kan gjøre mens jeg venter på å erklære henne frisk...
Noen bilder

Bilde 1: Smaragdinahunn som har funnet seg et fint sted å sove for natten Hannen pleide å bruke bobleplasten til skumredet sitt, men siden han ble flyttet til plastkaret og tilbake igjen har han ikke vist noen interesse for den.

(Vet ikke hvor tydelig det er på bildet, men hun ligger under bobleplasten, oppå et planteblad og litt annet rusk og rask som har samlet seg under plasten.)

Bilde 2: Oppdrettskaret hvor Gul bor for tiden.

Bilde 3: Gul gjemmer seg i det lille røret sitt

I morgen skal jeg ordne en yngelsikker filterløsning til oppdrettskaret, siden jeg fremdeles ikke har mottatt noe gavekort fra Norge (som skulle vært sendt til jul og ble deretter lovt sendt til bursdagen min i februar) og det betyr at jeg ikke har fått kjøpt yngelsikkert svampfilter.

Jeg liker best ferdiglagde løsninger som er kjøpt i butikk, men typen er skikkelig DIY-person så jeg forstår gleden over å gjøre ting selv, selv om jeg ikke tar del i den. Og da har jeg alltid en hjelpende hånd tilgjengelig når jeg en sjelden gang vil gjøre ting selv
CT-hunnen er på fjerde dagen med melafix nå. På oppførsel virker hun bedre, men finnene viser ingen tegn til å vokse tilbake ennå. Håper det ikke er gjort permanent skade

Jeg puttet henne oppi en glassvase i dag for å få tatt noen bilder. Siden jeg fikk henne har hun bodd i plastkaret som står i skyggen, og derfor har jeg kun sett henne gjennom uklar plast. Visste at hun var pen, men gjennom klart glass og i dagslys fra vinduet er hun jo bare helt utrolig nydelig! Bildene viser ikke hvor pen hun faktisk er, finnene har lillaskjært og hun har også lilla gjenskinn på kroppen. Kjempepen er hun

Huff stakkars fisken, godt hun ikke ble drept som den andre, for det ser nære ut.
Ellers har jeg lurt på hva klokka er hos deg i forhold til hva den er her, ser jo at du stadig vekk har vært inne og skrevet noe klokka 3 på natta her og ja egentlig hele døgnet, derfor lurer jeg da vettu
Ja, var heldig med den... Når jeg slipper de to hunnene sammen nå, vokter jeg over dem, og forlater ikke rommet før de er skilt igjen, samme hva som skjer. (Slipper dem løs fordi en av dem må bo i fødenettet, så jeg lar dem snuse på hverandre noen minutter før jeg putter den andre i fødenettet, slik at de bytter på.)

Klokka her er nå 17:20, så vi er 9 timer foran dere. Vi stiller ikke klokka om vinteren, så når dere har vintertid er vi 8 timer foran

Jeg skriver helst mellom kl 10 og 17, for det er da både jeg og typen jobber og vi begge sitter på våre respektive pc'er, og så er jeg litt til og fra resten av kvelden etter det, og er her gjerne rett før jeg legger meg i 12-01 tida også...

Joda, jeg sitter mye på pc'en. Når jeg ikke jobber også, for det er det jeg er interessert i lissom, og hvis jeg sitter her likevel og driver med et eller annet er det greit å ta en tenkepause og stikke innom forumet noen minutter, før jeg fortsetter med noe annet
Mvjnz
CT-hunnen er på fjerde dagen med melafix nå. På oppførsel virker hun bedre, men finnene viser ingen tegn til å vokse tilbake ennå. Håper det ikke er gjort permanent skade:(

Det tar jo litt tid for finnene å vokse tilbake, så kanskje alt er vel og at du bare er litt utålmodig med hvor fort det skal vokse.
Jeg kan ikke la være å oppfordre deg til å bruke litt aloe i akkurat dettet tilfellet da dette stimulerer cellebygging etc.. Det er jo mye brukt i kommersielle produkter som dukker opp på søk om reparasjon av finner og aloe.
Jeg har ikke sett død fisk i noen av karene der jeg har brukt aloe i det siste.
Ja, jeg er muligens litt utålmodig, men det er bare fordi at når Rosa har hatt rifter og skader på halefinnen har den vokst sammen igjen i løpet av ett døgn eller to...

Men dette er litt mer alvorlige skader da... Får stikke ut og hente litt aloe igjen
Silikonen til den hjemmesnekrede yngelsikringen min var ferdig herdet for noen timer siden, så jeg har fylt vann i plastkaret og flyttet Gul tilbake fra bøtta han fikk overnatte i.

Er vel ikke noen stor hemmelighet hvor inspirasjonen er hentet fra... (*host* HMF *host*), bare at jeg har et helt filter bak svampen, ikke bare en powerhead. Det svarte er deler av et dvd-cover, og svampen hadde jeg liggende. Den var egentlig en reservesvamp jeg kjøpte til 90 literen for ett års tid siden, men som aldri ble brukt. Den er egentlig ikke så lang som jeg skulle ønsket, men i sann DIY-ånd brukte jeg det jeg hadde liggende. Er jo uansett bare et plastkar som skal brukes til oppdrett...

Ikke den vakreste silikonjobben heller, men jeg bare tok en stor kladd på fingeren og klinte utover, brukte ikke noe så avansert som en tube

As long as it gets the job done, som vi sier...

Filteret jeg puttet oppi er det 12V Aqua One filteret som har blitt brukt i dammen til nå. Det har vært nesten konstant tett og fullt av dritt, så det er kanskje ikke noen stor overraskelse at det durer konstant. Et eller annet feil med motoren som ikke kan fikses. Jeg vil ikke ha den konstante duringen på kontoret mitt, og fisken ville sannsynligvis blitt smågal den også, så jeg har avskrevet filteret og skal kjøpe nytt.

Må si jeg liker bedre $14 filteret fra K-mart enn $30 Aqua One filter fra dyrebutikken. Jeg har samlet opp en del Aqua One filter nå (fulgt med kar og diverse) og jeg liker dem bare ikke. Jeg liker stort sett alt annet fra Aqua One, men innvendige filtre er de bare ikke flinke med. for det første er de ikke sneglesikre. Ikke bare selve innsuget, men selv i de små sprekkene rundtom setter det seg fast snegler, og dette betyr døden for snegler helt opp i 1 cm. For det andre er det ikke noe som helst rom for modifisering. Svampen som følger med fyller hele filterkammeret, så det er ikke plass til filtervatt eller noe som helst annet man måtte føle for å putte inni, og filtersvampen er ikke så stor at jeg føler meg trygg på fjerne noe særlig av den. Filtersvampen er også vanskelig å putte inni filteret når man først har tatt den ut, fordi det er noen plastdingser som stikker ut som svampen setter seg fast i.

K-mart-filteret har i tillegg til en svamp et ekstra kammer som produsenten har fylt med kull, mens som man kan putte hva man vil i. Det er lett å ta fra hverandre og sette sammen, og jeg hadde i det store og det hele aldri noen problemer med det (bortsett fra at det døde etter mindre enn ett års bruk da...)

I dette tilfellet foretrekker jeg faktisk det aller billigste filteret som er å oppdrive.
Bra ynglesafe!!! Er ditt DYI-verk, eller lot du typen slippe til?

Har du bilder av filtrene du snakker om?
Takk

Jeg insisterte på å gjøre alt selv denne gangen

Har ingen bilder av filtrene, men de ser ut som helt standard innvendige filtre. Her er produsentens bilde. Viser ikke de små sprekkene helt øverst hvor de er satt sammen, men det er hvertfall der ganske store snegler blir henrettet...
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap