Liv's vannverden (side 50)

Det var det jeg prøvde i går kveld, men da var sikkert all fisken der litt for oppjaget. Får prøve med "pose og sekk" en agurkbit og en bunntablett Hmm. eller kanskje jeg er tom for agurk.

I dag måtte jeg plukke ut en død sjakkbrettciklide, skikkelig trist
Får håpe jeg får tak i ny hann til damen - mener at de hadde igjen på en butikk i Oslo. Kanskje stikke innom der samtidig som jeg leverer algespiserne tilbake på den andre butikken. Har fortsatt ikke fått ut sistemann, han er altfor skeptisk av seg til å gå i en dum fiskefelle. I verste fall får den bare gå og så leverer jeg tilbake de andre.
Huff så trist med slike fisker man har hatt så lenge. De er ikke så sjeldne nå som før og ser de rett som det er her oppe også så forhåpentligvis får du tak i en ny. Ble forresten ingen killi på meg i dag heller :b
Ja, rart med det når en har hatt dem en stund. Får håpe jeg får tak i ny hann, ganske sikker på at jeg så dem sist jeg var nedom der.

Apropos fisk en har hatt lenge så fyller habrosusene som mine "eldste" fisker 1 år hos meg i dag Alle i godt hold - er nok ikke så sarte som de vil ha det til denne arten.

Så kjipt at det ikke ble killi på deg. Får håpe de kommer inn snart. Her går 3 av de siste jeg kjøpte fortsatt på oppforing i yngel karet mitt. Den ene var så stor blitt at jeg tok den over sammen med de første jeg kjøpte. Godt dine skal i eget kar, da er det ikke så farlig om de er litt små og tynne.

Har du bestemt deg for hvor mange du skal ha forresten? Med de siste jeg kjøpte så blir det 8 hos meg i en 28 liter. Syns ikke det virker som det blir for mye hos meg, så da kan du jo ha en skikkelig liten stim

De bestiller 10, men er jo ikke sikkert alle kommer helskinnet frem. Siden det ser ut til at det lett blir frafall på de så tar jeg alle som lever enten det blir 1 eller 10.

Jeg får beskjed når de kommer og henter de med en gang slik at de slipper å havne i butikkaret for så å bli fisket opp igjen. De skal jo uansett i eget kar her hos meg. Tenkte jeg skulle teste vannet de kom i også og om nødvendig endre verdiene i karet før de slippes oppi.

Som du skjønner så er alt planlagt og lagt til rette for de her
Beundrer deg tålmodigheten din. Jeg hadde helt sikkert kjøpt annen fisk og så angra etterpå

Jeg kjøpte klovnkilli i høst en gang og da klarte jeg å miste hele stimen. Denne gangen i små kar og uten andre fisk så har selv den lille som hang med bakparten pga den var så tynn klart seg. Har heller ikke opplevd denne hoppingen det snakkes om.
For første gang har jeg lyst til å få frem yngel på en art og da er det lett å være tålmodig. Har hatt såpass mange impulskjøpt som har gått skeis så akkurat trangen til å fylle karet med noe annet greier jeg å holde i sjakk .... selv om det holder hardt enkelte ganger
De er verdt å vente på Så at det bare 1 person her inne som har registrert oppdrett på denne. Ikke sett noe tendenser til lek hos mine, men de er vel unge ennå.
De er ikke helt enkle. Krever veldig lav ph for å komme i lekshumør og høyere ph ved klekking for å unngå at det bare dukker opp hanner. En del bra informasjon blant annet på denne siden, men ikke mye her som omhandler klovnkilli dessverre, selv om jeg regner med at noe er felles for de artene som legger egg blant planter og er flerårige. Her er det også en som har planer om å få til avl på sine klovner etterhvert så det kan kanskje være greit å følge med der og stjele tips
Lav ph er i alle fall ikke noe problem her Skjønner jeg er heldig som ikke har hatt noe frafall denne gangen. Er nok litt mer livskraftige individer enn de jeg fikk sist, de måtte ha fått en knekk av et eller annet slag. Blir spennende å følge med på tråden hans fremover også. Hadde vært gøy med lek og yngel. Men redd det blir mye hanner i så fall om jeg ikke får orden på ph-en min snart. (jaja, snart er vel oslovannet på over 8 i ph så da løser det seg vel selv. Det er det som er så vanskelig nå, fordi jeg aner ikke når vi skal over på det nye anlegget - og ev. når vi dumper tilbake på det gamle fordi de har driftsproblemer med det nye. Kompliserer ekstra når kranvannet varierer fra 6,2 til over 8.)
skikkelig jojo det ja. men hjelper jo fint lite med høy ph nar kh ligger på 0 og ph'n deiser ned i kjelleren igjen =/

Når Oslo er på det nye renseanlegget så er også kh høyere, så da håper jeg det løser seg selv (og GH)

Men... aner ikke når det kommer i drift igjen.
heldig det da her er høyeste kh målt til 1-2 (fargeskift på andre dråpe med tetratest), normal ligger kh på 0, med ph på 7-8... snakker om bra jojo her ja, spes siden jeg har mye røtter i alle kar :p
Ja, men aner ikke når det nye skal i drift igjen. Egentlig skulle det vært i drift fra i høst av, men har vært av og på. Nå har det vært nede og vann fra gamle anlegget siden midten av desember eller noe. Ikke vet vi sikkert hvordan vannet skal bli heller Dessuten er over 8 i ph i høyeste laget, så da må jeg til med eikebladekstrakt
Stakkars hendene mine er to innskrumpede tørre stusselige saker blitt. Jeg vasker og jeg vasker. Hver gang jeg har vært i akvariet... vaske hendene, mate fisk... vaske hendene....og med 9 akvarier og en del yngel så er jo ikke det så reint sjelden. Lurer på hva andre gjør, huden min går snart i streik. Ikke er det så greit å pøse på med kremer heller av hensyn til fisken.
Bruk ihvertfall ikke vanlig såpe fra vanlig kolonialbutikk. Den tørker ut hendene på et øyeblikk. Det finnes bedre valg i helsekostbutikker, eller hvorfor ikke gå for Asan eller lignende. All såpe må selvfølgelig skylles godt av igjen. Innsmøring av hender gjøres like før sengetid. Lite roting i karene på natten går jeg ut fra
Bruker god såpe fra Bodyshop og smører hver kveld, men ekstra ille nå på vinteren med kaldt ute, så det hjelper ikke stort.
Min nydelige kampfisk dame blir innlegg nr. 1000. Utrolig farge på henne. Håper på yngel med dem og min blålilla han etter hvert
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap