Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 50)

Ja, jeg har tenkt meg til kiropraktor men pga gamle ryggplager. Jeg måtte imidlertid utsette den timen pga fallet, for jeg orker ikke akkurat at noen så mye som knipser på kroppen min nå, hehe Skulle egentlig til kiropraktor i morgen, men utsetter det en uke.

Nå får kiropraktoren to ting å ta seg av :p
I går kveld skulle jeg finne noe gammel info, og søkte etter det i DEL 1 av den personlige akvarietråden min. Den startet høsten 2006 og inneholder flere tusen innlegg. Så det tar litt tid å bla i den altså :p Men jeg havnet tidlig i tråden og fant den infoen jeg var ute etter (når jeg oppdrettet C121 for første gang, og jeg fant ut at eggene klekket i februar 2007).

Men så ble jeg sittende og lese, lese og lese...det var fascinerende lesning, mye er notater og ting jeg helt har glemt. Å få frisket opp tidspunkter for oppdrett, når hadde jeg den og den arten, når skaffet jeg meg den og den Coryen osv. Jeg fant også en ønskeliste for Corydoras-arter fra 2007. Og jeg har fått tak i 5 av 6 av artene siden da, og skal etter avtale få tak i enda en ønskeliste-art (C. tukano) til høsten via en fyr i Danmark.

Jeg sitter fremdeles og leser, har tråden oppe i et annet nettleser-vindu, og jeg har ikke kommet lenger enn til innlegg 1161 (av over 5000....) enda jeg har lest i mange timer. Må jo studere bildene og sånn også

Jeg er så glad for denne muligheten til å ta vare på slikt på nett. Det er utrolig gøy å ha en slik "akvariedagbok" å kunne gå tilbake til og se på senere! Morsomt for meg selv å se hvordan jeg har utviklet meg som akvarist de siste årene også. Og utifra bildene kan man se at jeg har utviklet meg ikke bare som akvarist, men som fotograf også :p (mye rare bilder, hehe)

Her er et skjermbilde-utklipp av 5-på-topp-ønskelisten min i september 2007. (inkl C. atropersonatus som er nevnt er det 6)
Selv om jeg ikke har C. tukano i hus enda, så har jeg avtale om det, så i grunnen mangler jeg bare C. serratus på den listen. Og den ønsker jeg meg veldig fremdeles! Det er en langsnutet art, og utrolig fin men variabel i mønster og farge. Men jeg skulle gjerne hatt den, for den stammer fra samme områder som C. adolfoi og C. duplicareus m.fl., nemlig bielvene rundt Rio Negro.

[External Image]
Har du oversikt over hvor mange arter du har hatt, har nå og fått til oppdrett på?
Må jo ble en fantastisk lang liste det. hehe

Lenge siden vi har sett nye bilder fra akvarierommet ditt.

Espen
Hei Espen
Egentlig er det rart, men jeg har aldri laget noen form for lister over det du nevner der. Men det hadde vært interessant å ha. Har tenkt på det mange, mange ganger, men aldri satt meg ned og gått gjennom alt i hodet og skrevet det ned. Og opp gjennom årene har jeg ikke notert noe systematisk ang. hvilke arter jeg har hatt og hvilke arter jeg har hatt oppdrett på.
Jeg tror egentlig ikke det er så voldsomt mange arter. Jeg har likevel hatt mange kull, for jeg har mange ganger oppdrettet samme art flere ganger, som f.eks. Corydoras adolfoi og C. metae osv.

Nye bilder av akvarierommet kommer vel i løpet av høsten Da blir det vel mer innevær og akvariehobbyen kommer mer i fokus igjen. Men da må jeg rydde først... veldig! :p Hehe.

Black_Flys
Har du oversikt over hvor mange arter du har hatt, har nå og fått til oppdrett på? Må jo ble en fantastisk lang liste det. hehe Lenge siden vi har sett nye bilder fra akvarierommet ditt. ;)
På tide å snakke litt om Eheims nye filterserie 207x og det dumme patentet de har på dem igjen :p
Vanligvis må disse renses med bare litt over èn måneds mellomrom, noe som er aaaaltfor ofte til å være såpass store utvendige filtere. Og når jeg har en del utvendige filtere (16) så sier det seg selv at det blir både dyrt (hvite filtervattskiver), tidkrevende og arbeidskrevende å holde på med så hyppige filter-renser. Heldigvis er bare 5 av filterne mine i den 207X-serien... :p

Jeg har tatt en test på den nederste 160 literen min. Ved forrige rens den 16/4 så skar jeg til en svampbit og tredde den på innsugsristen til filteret nedi akvariet. Og ser man det.... dette har forlenget renseintervallene betraktelig! Foreløbig har dette 2073 filteret gått i 3 måneder uten rens, og det er første gang for et filter i den serien her hos meg! Og det beste av alt; det er ikke nødvendig å rense det enda heller, det kan gå enda lenger.

Til sammenligning er det øverste 160 liters karet uten svamp på innsuget, og der måtte jeg rense nå i kveld. Da hadde sirkulasjonen vært skummelt dårlig i nesten to uker. Jeg var litt sen med å rense pga det uhellet jeg hadde med knall og fall forrige uke, så da ble ingenting gjort hele den uka. Men i kveld trådde jeg til, og da hadde filteret gått bare 1½ mnd uten rens. Vanligvis ligger det på mellom 1 og 1½ mnd, så det var bare helt "som vanlig" med et slikt filter... dessverre.

Argh... jeg liker ikke drive og tre svamper på innsugene heller, for det blir liksom ikke samme driven over sirkulasjonen, og jeg må passe på å slamsuge svampene ved hvert vannbytte så de ikke tetter seg, de heller. Jeg gidder ikke ta dem av og rense, det er enda mer jobb (og mye søl) så jeg dytter borti dem med slamsuger-røret. Jeg har tatt av slamsugerklokka, bruker aldri sånne, men røret er på slangen og det er ypperlig å peke hit og dit med og "punkt-suge" opp rusk på steder der det er nødvendig.

Vel, vel. Jeg får vurdere om flere filtere skal ha en slik svamp på innsuget. Foreløbig er det kun dette ene, men jeg har tilsammen 5 av 207X serien (et er 2073, resten er 2071).
mona o
Ja, jeg har tenkt meg til kiropraktor men pga gamle ryggplager. Jeg måtte imidlertid utsette den timen pga fallet, for jeg orker ikke akkurat at noen så mye som knipser på kroppen min nå, hehe :-) Skulle egentlig til kiropraktor i morgen, men utsetter det en uke. Nå får kiropraktoren to ting å ta seg av :p


Oi, oi... Takk for påminnelsen om at jeg skal til behandling i morgen. Det hadde jeg helt glemt!
Blå tigerreker i hus!
I dag fikk jeg 20 nye Blå tigerreker i posten Yippi! De er så utrolig fine, disse rekene.

Jeg har en liten gruppe Blå tigerreker fra før i en 85 liter Corydoras reynoldsi, men hadde lyst på flere og bestilte derfor 20 av "min faste reke-leverandør", hehe

De nye rekene ble ikke satt sammen med de jeg hadde fra før, men i et helt eget kar alene. Uten fisk. Tenkte at jeg nå ville ha et eget reke-kar. Det skal bli gøy.
Rekene ble tildelt 45 literen, som har stått fisketom men i full drift i et par måneder. Det bodde fisk der før, og det var mye slam på bunnen, så filteret har fått "mat" mens det sto fisketomt. Jeg tok en skikkelig oppshining og byttet to tredjedeler av vannet (mellomlagret og luftet vann) tidligere i dag. Fikk nedi noe mer planter (moser) og en mangroverot som passet i 45 literen.

Nå spankulerer de små rekene rundt og endevender på sandkorn, plukker på alt de finner på typisk rekevis Jeg har ikke fôret dem enda, det får vente en dag eller to til de har akklimatisert seg skikkelig. Prøvde å ta bilder av dem, men jeg må nok skifte til makrolinse skal det bli noe brukbart ut av det. Ingen av bildene jeg tok i kveld ble noe å ha, så de ble slettet.

Dette er 45 literen som er blitt til reke-kar. Som man ser er innsugsrist og utblåset synlig helt foran i karet. Slangene til filteret er for korte, så derfor måtte jeg ha innsugsrør og utblås ved frontglasset foreløbig, da jeg ikke har nok nye slanger liggende.
Som dere også ser, har jeg passet på å tre på en svampbit på innsugsristen, så ikke de små nye rekene finner veien inn der.
[External Image]
Jeg har litt dilla på dvergreker, jeg!

Det hadde vært topp å hatt en reol med kun reke-akvarier! Selv om reker er utmerkede samboere med Corydoras, så kunne jeg tenkt meg noe mere systematisk rekehold og oppdrett. Da må de ha egne kar.

Jeg vrir hjernen min for å finne en løsning på hvor det kunne latt seg gjøre og skvise inn noe sånt....f.eks. en reol med 3 x 63 litere eller noe sånn. Men jeg tror vi må bygge på huset først! [External Image]

Blue Pearl rekene jeg har ble kjøpt nå i sommer, og jeg har dem i samme akvarium som bl.a. Corydoras orcesi (nederste bilde).

I tillegg til Blue Pearl, har jeg Crystal Red shrimp, Black Bee, Blå tigerreker og kirsebærreker. Jeg kjøpte også noen reker for flere hundre kroner som skulle være Red Bee, men det som kom i posten ville aldri JEG klassifisert som Red Bee iallefall... det var ganske enkelt CRS i mine øyne.
Så i mine øyne har jeg altså ikke Red bee, men jeg skal skaffe meg det etterhvert. Håper da å gå til anskaffelse av noen med høy klassifisering/grad. Må bare vente til jeg hoster opp pengene først for jeg har allerede brukt en del penger på reker nå de siste månedene.

Men reker er så artige og interessante, gøyale å ha i akvariet, samt at det er spennende "å få dem til" også. De er ypperlige arbeidere og holder planter og moser rene og pene.

BILDENE:
En Blue Pearl reke på det øverste bildet. Min foreløbig lille koloni med dem deler akvarie med bl.a. Corydoras orcesi, som er på de to nederste bildene. Jeg tror den øverste av de to Orcesi'ene er en hann og den nederste er en hunn. Tror, altså. Er ikke sikker Ingen i gruppen på 5 skiller seg drastisk ut som rundere enn de andre, men den mørke på midterste bildet viser litt territorial atferd i blant og det er det som oftest hanner som gjør.
Jeg håper jeg får til oppdrett på disse en dag

[External Image]

[External Image]

[External Image]
mona o
I dag fikk jeg 20 nye [URLBLOCK1] i posten :) Yippi! De er så utrolig fine, disse rekene.


Kjempe stilig kar du har ordnet til de! Og rekene ser virkelig flotte ut!
Ønsker meg noen slike selv, men vet ikke om jeg er erfaren nok til å skaffe meg noen ennå. Har røde kirsebærreker fra før av, og de går det veldig bra med Er det en rekeart du kan anbefale meg som neste "nivå"?
Lille Havfruen
Er det en rekeart du kan anbefale meg som neste "nivå"?


Crystal Red Shrimps (CRS), eller Røde krystallreker. De er ganske enkle å få til.
Men jeg ville ikke hatt dem i et hvilket som helst kar med fisk, da blir de spist fortere enn de reker og formere seg og vips! Så er alle borte.
Jeg har kun reker i de karene der jeg bare har Corydoras som fisk, for noe annet fungerer dårlig (ikke sammen med tetraer og slikt).
Krystallreker er også fine! Ville nok satt de sammen med kirsebærrekene i eget kar. Har også hatt dårlig erfaring med å sette reker i kar med andre fisk enn corydoras, f. eks. med sverddragere funket dette dårlig... Synd for de er så gode renholdere.
Tok noen bilder av den største Betta channoides hannen i oppvekstkullet mitt i dag. Det kunne ha blitt de flotte blinkskuddene av en nydelig fisk... men sånn ble det ikke. Hodet ble uskarpt, mens kroppen ble i fokus. Feil. Dumpet de fleste, men bearbeidet et av dem og beholdt det.
Han er en fin fyr, ingen tvil om det. Grunnen til at jeg hentet kameraet var fordi denne utspekulerte karen ville være med på moroa når en Corydoras venezuelanus hunn skulle klistre eggene sine et sted... Snacks! Han fulgte ivrig etter henne rundt for å se hvor hun gjorde av eggene. Det er 4-5 områder i karet nå, etter tidligere egglegginger, der glasset er fullt av eggflekker, altså merker etter egg som er "lugget løs" og spist. Guess who! :p

Dette kullet med Betta channoides viste seg å være veldig vanskelige å selge. Jeg hadde ikke trodd det, for jeg har satt prisen til det halve av hva de vanligvis går for. Og jeg har mange... omtrent 30 stk fremdeles.
Skulle gjerne hatt denne 85 literen tom for bettaer, slik at C. venezuela gruppen fikk drive lek og egglegging i fred og få ha det som et arts-kar. Jeg fant forresten et Betta channoides yngel i en 98 liter istad også, da jeg byttet vann der. Det var i det karet som det voksne paret mitt bodde, før hannen så uventet døde brått. Da solgte jeg hunnen. Siden da har jeg funnet 3-4 yngel der, yngel som jeg har fanget inn og flyttet til de andre i 85 literen. Og i dag fant jeg altså enda en... Snik. Har nok levd herrens glade dager på sakura-reker, den der.

På det øverste bildet her er Corydoras-hunnen nesten i ferd med å klistre eggene på glasset. Hun holder en klase egg mellom bukfinnene. Legg merke til at betta-hannen er med i svingene, han fulgte etter hele veien.

[External Image]

Her er et av bildene som kunne blitt bra om bare hodepartiet hadde vært i skikkelig skarp fokus (og hvis glasset hadde vært rent...). Men jeg legger det ut likevel, for flotte farger, det har han!
[External Image]
En nyydelig betta, det der. En av de aller fineste, synes jeg. Og som jeg kjenner igjen den forfølgelsesstategien fra den tiden jeg hadde et palettpar og et kampfiskpar i samme kar som sterbaiene mine. En gang måtte jeg regelrett knipse kampfiskhannen vekk fra eggene jeg forsøkte å plukke fra glasset. Knipsingen var forøvrig ikke så voldelig som det kan høres ut som. Jeg har også sett småfrekke fisker forsøke å stjele eggene direkte fra pungen til corydamene! De lærer seg fort hvor godisen kommer fra, ja.
Disse to bildene tok jeg av de blå tiger-rekene etter at lyset var slått av i akvariet i går kveld. Fôret dem med en ørliten bit av en tablett rett før lyset ble slått av, og da jeg så de flokket seg sammen på stedet tok jeg sjansen på å ta bilde i mørket med blitz. Og resultatet ble iallefall noe bedre enn de jeg har forsøkt å ta med lyset på :p

Lastet opp disse to bildene til profilen på 45 literen, som nå er reke-kar.
(Hvis jeg på et senere tidspunkt sletter eller endrer på bildene i profilen, forsvinner de fra dette innlegget siden linken blir ødelagt da, men foreløbig går det fint å legge ut slik )

Det er så utrolig fine reker, disse blå tiger-rekene! Jeg kjenner jeg får litt samlemani.... som om jeg trengte det, med Corydoras samlemani fra før! :p


[External Image]

[External Image]
C. reynoldsi yngel
For en tid tilbake siden (var det i våres tro?) la gruppen med C. reynoldsi egg - èn gang. Det var første gang siden i fjor sommer, så jeg håpet de skulle "komme i gang igjen" med den eggleggingen da. Men det ble med den ene gangen som jeg har sett. Kanskje de ikke er så leksvillige fordi det er 4 Corydoras adolfoi sammen med dem i karet. De fulgte med oppi som egg i noe mose jeg rappet fra C. adolfoi karet for å innrede C. reynoldsi karet med, og av de eggene vokste det opp 4 stykker tydeligvis.

Men i dette 85 liters karet nå ser jeg av og til en bitteliten C. reynoldsi yngel ! Den kan ikke være gamle krabaten, men det er jo mulig den er eldre enn jeg tror men liten av en grunn... den har ikke akkurat fått spesialbehandling og "ekstra næringsrikt fôr" (a la artemia). Jeg så den nå nettopp, der den pilte langsmed frontglasset i retning en mosedott Har sett den mange ganger i det siste, men blir like overrasket hver gang jeg ser den over at den faktisk overlever. Jeg tror det er kun èn, jeg har bare sett en om gangen i allefall.

Vokser denne enslige lille tassen opp, kan jeg jo (hehe) stolt registrere oppdrett på C. reynoldsi i profilen min også! :p

Nå om dagen driver jeg og medisinerer med Esha-2000 i dette karet, fordi den ene C. reynoldsi hannen har de merkelige "hvite greiene" rundt munnen (bilder litt lenger opp i tråden, innlegg 969).
Antiparasittmedisin gjorde ingen forskjell på det som feilet han, så derfor forsøker jeg nå en mild anti-sopp/bakteriell medisin. Jeg er urolig for de blå tigerrekene i samme kar, om de tåler dette, men... det går forhåpentligvis bra. De ser litt bleke ut om dagen, så jeg engster meg nok fortsatt inntil kuren er overstått og jeg har fått tatt noen vannbytter. Reker har det med å "suge til seg" ting og samle opp litt, ikke dø med en gang liksom, men plutselig og lenge etterpå så bare dauer de. Det er derfor sjelden lett å vite hva som er galt med en reke, for forholdene som var årsaken kan ha endret seg for lenge siden.

Det positive i dette er at den C. reynoldsi hannen som er plaget, er førstemann på plass ved fôring og viser sunn aktivitet og matlyst. Så han virker ikke så voldsomt syk, selv om han ser fæl ut.
Nå krysser jeg fingrene for at Esha medisinen vil virke.
C. eques hann, knipset tidligere i dag.

To varianter av samme bilde.

[External Image]

Her er bildet beskåret litt annerledes, mere close-up av fisken. Kuttet vekk mer av omgivelsene.
[External Image]
Bilder
Vakkert, Mona!
Kan jeg få bruke det øverste bildet til en internettgruppe om
kjæledyr, der i blant akvariefisk?
Inaktiv bruker
Det var en virkelig fin og spesiell fisk den Betta channoides Har aldri sett slike før.

Og de blå tigerrekene er jo aldeles skjønne. Skulle gjerne hatt et karr med dem. Men, nå har jeg lovet meg selv å ikke kjøpe fler akvarier
Hei mona!
Du tar utrolig flotte bilder av dine utrolige flotte fisker
Bettaene dine er også helt nydelige
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap