Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 50)

Sitat Linda W:
"Og så en helt off topic advarsel: Vær snill å unngå blindtarmbetennelse mens du er forkjølet, det er visst veldig forvirrende. Særlig hvis du får tarmslyng mens du venter på riktig diagnose. Min nevø er heldigvis 21 og normalt frisk som en fisk så han sto'an av. Moren følte seg som i en spesielt vrang og vanskelig episode av dr. House her et par-tre døgn...

Tante er vel ikke helt frisk som en fisk enda, så den runden der på toppen har gått litt ut over normale rutiner."

Først da jeg så Inger Annes overraskelse over skjønte jeg at det var snakk om to blindtarmer og at din var en av dem. Fikk altså ikke med meg at det var flere som lå "i kø".

Skylder på min snev av Asperger og ønsker kraftfullt god bedring selv om det trolig er så sent at bedringen allerede har inntrådt. Lykke til på auksjonen i OAK. Planter på rot så og si kommer til å gå unna.
Min overraskelse gikk på at Rita er tilbake igjen i Norge. Jeg trodde hun var i Amazonas fortsatt.
Vi kom hjem i går kveld Inger Anne
Har man tråkket i salaten, er det best å stå stille. Jeg står stille!
530
Har man tråkket i salaten, er det best å stå stille. Jeg står stille!


Vi bare sjekker om du er våken Sigmund. Rita er hjemme, min blindtarm var historie for mange år siden, men jeg tar ønsket om god bedring til meg som det var ment :o)
Rita Revestrek
Vi skal til Oslo i morgen, skal dere? I såfall tar jeg med caudimaculatusene til deg, skal prøve å finne ut hvor jeg har flyttet venezuelanusen også :) Flotte bilder av sneglen og eggene :)


Velkommen hjem Rita! Jeg har pakket plantepose til deg (og lagt oppi noen klare doble sugekopper, tok i litt da jeg endelig fant en som leverte til Norge, heldigvis passer de til Breeding-boksene :o), og har god plass til å utvide trulteflokkene. Gleder meg til auksjonen, i fjor var det aller første gang vi deltok uten følge av pappa, så det blir gøy å være med på or'ntli!

Ble fornøyd med bildene selv om jeg ser at det er et stykke igjen til ting sitter i ryggmargen. Glass skal pusses grundig hver dag har jeg bestemt meg for. Men først skal der fanges reker. De spretter så fryktelig!
Supert Linda Coryene er pakket og klar for morgendagen.

Jeg har et spørsmål til deg som kan så mye om planter, har du noen ide om hva dette kan være? Jeg fant den i en liten dam i Amasonas. Den kan minne om hornblad i fasongen men mye spinklere, og så har den disse "blærene" eller hva det er for noe.
Hadde du funnet den nærmere saltvann hadde jeg sagt en rødalge, det skulle liksom bodd en miniatyrsjøhest eller mystisk dragefisk inni den. Jeg har vært borti noe lignende da jeg søkte som værst etter den merkelige dødmannshånden som vokste i 160-literen. Og da husker jo jeg navnet Rhodophyta, men da jeg søkte det kom ikke akkurat din opp. De som vokser som epifytter på tang kan ligne litt. Jeg ble plutselig litt skremt av at døra til lageret for totalt unyttig kunnskap spratt så brått opp en sen fredagskveld - rødvin!

Usedvanlig vakker var den! Er det en alge trenger den ikke mye lys, alger er litt motsatt av planter der mener jeg å ha lest. Med det funnstedet kan den jo godt være nesten den eneste i verden!

Har pakket det meste, bare fisken igjen. Poecilia salvatoris fanget i 1,5-liters-flaske-ruse, det gikk som smurt når jeg dekket til akvariet. Ulempen er at det må agn til, og da må der skiftes vann før de havner i poser.

Rekesortering har jeg fått litt dreisen på, det gjelder bare å ha helt rent brett under, for de spretter så forferdelig! Særlig når mobilen ringer midt i tellingen. Koselig med akvarieprat da. Håper Elisabeth kommer seg på føttene såpass at hun får kreket seg opp til klinikken. Forkjølelse tar 7 dager hvis man gjør noe, en uke hvis man lar være, men litt akupunktur gjør livet gøyere mens man venter på å bli frisk ;o)

I det hele tatt har jeg følt meg usedvanlig rutinert denne gangen, begrenset med vann på gulvet, ingen bøttevelting, merkelapper ligger jo i Excel så det er bare å endre selgernummer, fiskeposer og gummistrikk handlet inn i mengder på forhånd. Godt det, å føle seg bittelitegranne flink. Bedre skal det bli!

Mann og barn blir med, sønnen i huset jobbet livet av seg under storauksjonen i Moss, så det kan nok hende han blir litt skuffet nå. Men kaker og pølser har de sikkert, og da er nok dagen reddet likevel. Gutter på elleve er litt Cory sånn :o)
Hjemme igjen, holdt ikke hele dagen denne gangen, som straff måtte vi på Ikea og kjøpe ny oppvaskmaskin, det ble bare surr med glemt kvittering og ørten runder rundt for å finne lager som ikke lå der fordi kjøkken var et annet sted. Jon Inge fikk mer pølse og en is, og det er usedvanlig godt å være hjemme. Ove sa "slå av vannet", jeg vred resolutt på hendelen for utekrana og sa "klart!", nå drypper det livlig fra taket i kjelleren.

Men moro med auksjon da. Særlig å selge sakurareker. Salvatoris derimot var det ikke rare stemningen for. Var enda en pose igjen da vi gikk, håper noen tar seg av dem. Gir ikke opp å forundres over prisene på objektene, en del rariteter går grisebillig, mens Javamose og Platy når skyene. Neste år skal jeg ha plass til å by på noen av raritetene!

Fikk heller ikke med hvordan det gikk med røttene jeg hadde montert sugekopp og noe grønt på, men de gikk unna på klubbauksjon så de ble vel borte håper jeg.

Moro å prate med akvarister. Særlig Rita, som kunne fortelle at det vokser Lotus i Brasil. Må nok melde meg ut av Sylfest-klubben og registrere meg på Facebook likevel så jeg får med meg referat og bilder. Sukk. Mange kameler på menyen om dagen! Håper plantene falt i smak, Nesaeaen blir furten av å stå tett, så selv om det ikke var mange stilker fyller de godt opp. La inn en stilk fra et kar med mindre lys, den blir grønnere der, men fortsatt vakker synes jeg...

Syv Caudimaculatus og en enslig venezuelanus står og får tilbake varmen. Nydelige! Trodde de som gikk her var større, men der tok jeg feil, de ser veldig jevnstore ut. Alle i posen er friske og raske, men venezuelanusen furter og synes livet er litt begredelig, og sliter med å holde seg for seg selv, det blir moro å slippe den ut til "familien" sin. Og spennende å se om smykkene blir litt mer frampå når de blir fler, for linselus kan man ikke akkurat beskylde dem for å være. Særlig ikke med den nye digre linsa, den er fæl! De som kom nå har vel kanskje stirret inn i en sånn før en gang ;o)
Ja, det er alltid sånn på storauksjonen i OAK: endlers, guppyer og andre levendefødere går for skyhøye priser, mens mer snacks kan man gjerne gjøre et kjempekjøp på.

Si ifra hvis du melder deg inn på Facebook! Du finner meg ikke hvis du søker etter meg, og kan heller ikke legge meg til. Men jeg kan det, dersom andre ikke har de samme sikkerhetsinnstillingene som jeg har. Jeg har nemlig endel folk jeg ikke vil skal finne meg, så jeg har de strengeste innstillingene som er.
Den ensomme lille venezuelanusen har flyttet hjem.
Har ikke flyttet caudimaculatusene enda, bruker laaaang tid på tilvenning ettersom Dokkavann og Hobølvann er litt forskjellig. Så de syv skjønnhetene skal få tusle med sitt i 12-literen til jeg har røsket opp i den nye heimen, med stadige små vannskift. Og plukking av andemat, det har jeg blitt kvitt ellers, men vil gjerne ha det i tilvenningskaret egentlig...

Den vakre venezuelanusen syntes visst ikke om flekkede haler, den holdt seg for seg selv, og det er ikke bra for matmor. I karet de andre går i er det full fest og stormende jubel, så jeg benyttet sjansen og slapp den uti nå mens de andre var opptatt av å pepre glasset med sneglemat. Tror jeg får mange nye sjanser til å høste egg :o)

Den nye er sånn midt på størrelsesmessig, så den glir sikkert trygt inn i selskapet, de varierer fra bittesmå til nærmest overveldende diger. Litt nattmat nå, så er de sikkert igang med dansen igjen. Må finne en plass til noen kar nær sofaen kjenner jeg, blir ikke det samme å sitte vaglet på en krakk på kjøkkenet!
96-literen er over toppen - hurraaa!
Nitritt nede i 0,1 i dag, nå er det like før de trangbodde kan flytte inn i vårt første artskar. Har studert Ritas bilder med nesen helt inntil glasset, og fant denne [URL=http://www.aquanet.tv/Video/173-in-den-zufluessen-des-rio-tapajos-kleine-buntbarsche-]filmen fra Rio Tapajos[/URL], ikke lange biten med C142, men sanden er da biotopriktig i alle fall. De vet jo ikke at sanda er fanget i en Hedmarksk innsjø, og karet er registrert som artsakvarium, ikke biotop. Tror ikke jeg får til den gørra de endevender uansett, er for glad i klart vann. Men litt kan det jo ligne...

Lotus stemmer, Juncus repens er ikke akkurat søramerikaner men man får tage hvad man haver. Har også flyttet over planter som nesten har forgått av mangel på lys, de fleste er langstilket så de får illudere gress de også. Eikeblader har jeg ett eller annet sted, noen få kan de få, det var det med høy pH.. Fire Cryptocoryne usteriana blir nok i overkant, men det kommer flere auksjoner...

Har ikke tid til objektivskift og billedredigering, her er en av skjønnhetene, liker ikke å ha akvarium uten bilde på profilen…

[External Image]
Plussmedlem
Åååh, de er så nydelige! Virkelige skjønnheter av noen Corydoras
Er så enig Anders! Helt betatt, ikke bare er de vakre, men etter så lang tid i butikk er de totalt uinteressert i hva som skjer på utsiden av glasset nå når det skumle fotoapparatet er der så ofte at de ikke gidder å bli skremt. Det lille karet de går i nå står i ansiktshøyde, den midlertidige 96-literen er plassert på gulvet under reolen på kjøkkenet. Tror kattene kommer til å bli dødelig fornærmet fordi mamma sitter i veien for matskålene, og husets herrer vil ikke komme til i kjøleskapet så lenge jeg sitter og glaner. Må få orden på det der så jeg kan ha dem i nærheten mens de andre ser på TV :o)
Er med andre ord ikke bare meg som utnytter hver ledige plass til ett kar selvom det er midt i veien for alle andre:P

Må innrømme at jeg har lånt ett tips fra deg...akrylmaling på glasset i bak-kant:O Har ett lite yngel-kar jeg vil prøve på nå og hvis det blir bra blir det å gjøre det på de andre karene også

Spennende med arts-kar da
For en herlig film, og nydelig bartefjes ;D
Corydoras caudimaculatus på plass!
Da er søskenflokken samlet i samme kar, etter en rengjøring som skremte livet av stakkarene som bodde der allerede. Av en eller annen grunn har jeg bredbladet Javabregne i det karet, den tar diger plass og er fjernet. Javamosen har tatt over helt, både den og Bolbitis heudelotii er kraftig beskjært slik at den lille windeløven i midten kanskje får et nytt blad eller tre.

Nå går det bare reker i tilvenningskaret, passende det i 12 liter. Fisket ut eplesneglene fra Lykkelandet, må få dem unna evt. Coryegg. Ikke det at de er klare enda, men Rita har sett dem småtulle litt. Det står bare skjøre planter av typen som må plantes og beskjæres med hvilepuls og på innoverpust i det tomme karet, så eplesneglene må bo i boks til C142-gruppa er flyttet. Da tror jeg den 12-literen blir eplesneglehjem inntil jeg får tenkt meg litt om her. Har jo daglig vannskift inne i boksene nå, så det skal gå greit...

Nitritten målt til 0,05 i 96-literen, så nå er det like før det blir fest og moro i det karet også! Spennende å se hva katter og fisk synes om den rent midlertidige plasseringen...
[External Image]


Nogenlunde i orden, men jeg måtte skifte til standardobjektivet fordi kjøkkenet kun er 2,litt meter bredt så det ble mørkt dette her. Kjenner at F2,8 er gøyest :o)
[External Image]

Plussmedlem
Flott kar var det!
Takk Anders! Ble fornøyd med rota, en liten "ren", kinesisk tegn for menneske. Håper fisken også setter pris på den, masse plass under det lange "benet". Resten er hulter til bulter med planter jeg har fisket opp andre steder, men nå skal vel alt over i andre kar etterhvert, så det får våge seg. Kanskje allerede i morgen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap