- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 50)
Leifs verden, del 2 (side 50)
Postet 07.09.11 kl 01:09
Fint å høre at du kommer Frosken. Med ditt herlige smil er det alltid en god tone og litt abligøyer..... Klarer liksom ikke oppføre meg med en folklig tone, hehe. Men helt klart er det jo at en lager litt liv og røre. At jeg tråkker i salaten til tider og skifter farge i ansiktet er jo bare med på å få det enda mer gøy.
Jeg ser alltid frem til disse møtene og har vel bare frafall på ett møte på disse ca 3 årene jeg har vært med i klubben. Det er aberet med skiftarbeide til tider.
Fikk øye på det tredje kullet med Apistogramma Borellii i dag. Lykken strålte ut av hele meg ; - =) Begge di kullene som går i 72L går det også bra med. Var ute på tur begge to i dag når jeg var nede etter jobb.
I morgen kommer det i hus et par Apistogramma Barlowi yngel. Er litt usikker på størrelse og kjønn, men håper en av dem er en han. Hua mi her trenger sårt en ny partner...
Jeg ser alltid frem til disse møtene og har vel bare frafall på ett møte på disse ca 3 årene jeg har vært med i klubben. Det er aberet med skiftarbeide til tider.
Fikk øye på det tredje kullet med Apistogramma Borellii i dag. Lykken strålte ut av hele meg ; - =) Begge di kullene som går i 72L går det også bra med. Var ute på tur begge to i dag når jeg var nede etter jobb.
I morgen kommer det i hus et par Apistogramma Barlowi yngel. Er litt usikker på størrelse og kjønn, men håper en av dem er en han. Hua mi her trenger sårt en ny partner...
Postet 07.09.11 kl 22:26
Postet 07.09.11 kl 22:47
Det ble et riktig så hyggelig møte med medlemmene i DAK i dag, og som vanlig ble det kjøp over evne.... Til en forandring hadde ikke JEG med meg noe for salg.
En kjapp oppsummering av kvelden: 4 nye oppdrettsdiplomer, 2 i bronse og 2 i sølv. Tre av disse var på Apistogramma ;- =)
Kjøpte:
16 Corydoras Paleatus
En pose med ca 15 Guppy mix (Endlers). Var ikke meningen, men ble så billige
En ny trio med Apistogramma. Niisjen eller hva dem het. Har det på posen nede
Luftfilter
Innvendig temp måler og et par poser med planter.
Vant også noen ciklider på lodd, men ga disse bort til frosken her på AF. Håper hun blir fornøyd.
Apisto trioen og Paleatusene ble satt inn i den ledige 160L etter cacatuoidesene.
Skal legge ut noen bilder etterhvert, da det nå er litt sent, og jeg vil finne senga snart. Endelig er sesongen startet igjen
Minner alle på at DAK holder storauksjon i Drammen den 25. denne mnd.
Nå føler
En kjapp oppsummering av kvelden: 4 nye oppdrettsdiplomer, 2 i bronse og 2 i sølv. Tre av disse var på Apistogramma ;- =)
Kjøpte:
16 Corydoras Paleatus
En pose med ca 15 Guppy mix (Endlers). Var ikke meningen, men ble så billige
En ny trio med Apistogramma. Niisjen eller hva dem het. Har det på posen nede
Luftfilter
Innvendig temp måler og et par poser med planter.
Vant også noen ciklider på lodd, men ga disse bort til frosken her på AF. Håper hun blir fornøyd.
Apisto trioen og Paleatusene ble satt inn i den ledige 160L etter cacatuoidesene.
Skal legge ut noen bilder etterhvert, da det nå er litt sent, og jeg vil finne senga snart. Endelig er sesongen startet igjen
Minner alle på at DAK holder storauksjon i Drammen den 25. denne mnd.
Nå føler
Postet 08.09.11 kl 23:29
Postet 08.09.11 kl 23:43
Rette navnet på Apisto trioen jeg kjøpte i går er Apistogramma nijsseni. En nydelig apisto, som delvis har utseende til mine sp"Oregon". Spesielt hannene haleparti.
Var herlig å se dem i dag, fått litt farge etter turen hjem i går. Paleatusene ser også ut til å trives. Heril å ha en gruppe cory i hus igjen.
Når apistoene blir kjønnsmodne blir det å flytte dem til et artkar. Coryer som er så vimsete sammen med en så aggresiv apisto er ikke så bra.
Noen bilder fra i dag
1. apistogramma nijsseni
2. Trioen med sjakkbrett ciklider
3. Apistogramma Barlowi
Jeg antar at Barlowi ynglene er av to forskjellige kjønn, etter min tolkning av mønsteret på kroppen.
Var herlig å se dem i dag, fått litt farge etter turen hjem i går. Paleatusene ser også ut til å trives. Heril å ha en gruppe cory i hus igjen.
Når apistoene blir kjønnsmodne blir det å flytte dem til et artkar. Coryer som er så vimsete sammen med en så aggresiv apisto er ikke så bra.
Noen bilder fra i dag
1. apistogramma nijsseni
2. Trioen med sjakkbrett ciklider
3. Apistogramma Barlowi
Jeg antar at Barlowi ynglene er av to forskjellige kjønn, etter min tolkning av mønsteret på kroppen.
Postet 09.09.11 kl 14:02
froskenTusen takk for fiskene,de har fått flytte inn hos artsfrender her hos meg :) Og snart er det tid for maraton auksjon i klubben,det blir stas.Da blir det nok enda mer fisk som kommer gjennom dørene her.
Bare hyggelig det frosken, og fint at du hadde artsfrender av disse. Blir litt store slike ciklider i forhold til mine kar.
Ble lovet av en på jobb i dag at jeg skulle FÅ gratis en 250L med utvendig pumpe når han fikk tømt det. Tar sikkert litt tid, men det ville blitt fint her inne på tv/røykerommet hvor jeg oppholder meg en del.
Savner å ha et kar her inne. Hva fisk det blir får jeg se på når karet først er i hus
Postet 09.09.11 kl 23:53
Postet 09.09.11 kl 23:57
Postet 10.09.11 kl 10:13
Anders KasteSå kult at du har fått deg noen Coryer igjen! :) 16 stk. er jo en god gruppe, også :-)
Hei Anders. Ja 16 stk er en grei gruppe. Det ble solgt 2 poser med 8 i hver og synes 8 ble litt lite. Palewatusene er vel ikke av dem flotteste coryene, men ønsket en gruppe som er grei å drette
Disse er litt unge enda, men vokser fort. Skal fore dem godt og da spesielt med discus granulat. Et bra for med stort innhold av kjøtt og som er bra.
Scalarer har jeg hatt teften på lenge Frosken så det hadde jo vært artig å prøve dem. En 250L er jo stor nok til det. Et lekspar samt litt annen små fisk hadde jo vært gøy å prøve.
Kommer muligens et kar til i hus her i dag. Vet ikke så mye om karet men hørte bare det var stort. For meg er dette relativt en begrenset uttalelse, da noen mener en 100L er stort, men for meg er store kar fra 3-400L og oppover.
Venter iallefall en kamerat innom her i løpet av ettermiddagen. Uannsett str er dette til gi bort pris, selv om jeg ikke vet om det kun er karet, eller om det følger med lys etc.
Oppdatering på dette kommer.....
cacatuoides yngel
hongsloihannen
barlowi ynglene med speilbilde av hua mi i bakgrunn
Postet 10.09.11 kl 11:08
Etter et par dager UTEN REGN etter hverandre er endelig resten av panelen på huset malt. Bare trekantene øverst som står igjen (til neste år).
Ellers har jeg vært å foret fiskene og kunne se at 2 av coryene er avgått........
Et av Borellii kullene er ikke å se ute i karet slik dem pleier å være, og det andre er vel i hula med hu mor. Har hørt og lest at mange får problemer med at yngel dør etter en ukes tid av uante årsaker. Skal ikke si sikkert at di er borte for godt, men kunne ikke se dem.
Det tredje kullet jeg satte i eget kar, er iallefall ennå tilstede. Ser at antallet er mellom 20 og 30 yngler, sånn ca.
Stod lenge å så på mine nye Apistogramma Nijsseni. Dem er utrolig vakre, ja for en kan vel si fisk er vakker? Tja kan en si annet enn at dem er vakre disse Apistogrammaene, uannsett type.
Synes det er rart at ikke apistoene er enda mer utbredt i akvariehobbyen enn det di er. Enkelte steder er jo disse nær umulig å få tak i, men det selges likevel en del privat.
Det er vel trender og perioder også på fisk antar jeg. Noen få år siden var ciklider veldig populært og hadde selv en god del typer. Det virker på meg som dette er noe på vei tilbake (Malawi innkludert). Synes dette er litt trist, da det finnes veldig mange flotte arter der også. Har veldig lyst på en 500 eller 720L med ciklider, men akkurat nå er det ikke plass i huset.
I kjelleren har jeg plass, men et slikt kar ville heller passet andre steder enn i kjellern.... Har ennå ikke blitt så gal at jeg kaster ut 3 setere, seksjoner eller hele spisestua for å få plass. Da hadde vel heller kona kastet ut MEG....
Men et slikt kar kommer, selv om en del tid vil gå før det KOMMER
Ellers har jeg vært å foret fiskene og kunne se at 2 av coryene er avgått........
Et av Borellii kullene er ikke å se ute i karet slik dem pleier å være, og det andre er vel i hula med hu mor. Har hørt og lest at mange får problemer med at yngel dør etter en ukes tid av uante årsaker. Skal ikke si sikkert at di er borte for godt, men kunne ikke se dem.
Det tredje kullet jeg satte i eget kar, er iallefall ennå tilstede. Ser at antallet er mellom 20 og 30 yngler, sånn ca.
Stod lenge å så på mine nye Apistogramma Nijsseni. Dem er utrolig vakre, ja for en kan vel si fisk er vakker? Tja kan en si annet enn at dem er vakre disse Apistogrammaene, uannsett type.
Synes det er rart at ikke apistoene er enda mer utbredt i akvariehobbyen enn det di er. Enkelte steder er jo disse nær umulig å få tak i, men det selges likevel en del privat.
Det er vel trender og perioder også på fisk antar jeg. Noen få år siden var ciklider veldig populært og hadde selv en god del typer. Det virker på meg som dette er noe på vei tilbake (Malawi innkludert). Synes dette er litt trist, da det finnes veldig mange flotte arter der også. Har veldig lyst på en 500 eller 720L med ciklider, men akkurat nå er det ikke plass i huset.
I kjelleren har jeg plass, men et slikt kar ville heller passet andre steder enn i kjellern.... Har ennå ikke blitt så gal at jeg kaster ut 3 setere, seksjoner eller hele spisestua for å få plass. Da hadde vel heller kona kastet ut MEG....
Men et slikt kar kommer, selv om en del tid vil gå før det KOMMER
Postet 10.09.11 kl 16:08
Han som hadde det "store" karet var ikke hjemme når kompisen min var innom han i dag, men det ble likevel et nytt kar på meg i dag. Et ukjent merke for meg, HAILEA. Det er på ca 70 liter og har heldekkende grå topp. For meg egentlig et flott kar av utseende og med praktisk luke både forran og bak i lystoppen. Bilde 1.
Tittet litt etter Borellii ynglene igjen og faktisk så jeg noen på bunn, så alt håp er ikke borte. Noen flere bilder fra i kveld...
Tittet litt etter Borellii ynglene igjen og faktisk så jeg noen på bunn, så alt håp er ikke borte. Noen flere bilder fra i kveld...
Postet 10.09.11 kl 20:56
Apistogramma Cf Borellii yngelen i hovedkaret er med stor sikkerhet borte.... igjen. Skjønner egentlig ikke hva som skjer for oss som har disse cf ene. De holder 1-2 uker før dem forsvinner helt.
Ynglene i det andre karet med den ene hua har fortsatt livets rett og lever. Lurer derfor på om jeg skal ta ut den hua fra det karet og se om ynglene klarer seg selv.
Strengt tatt er vel ikke yngelene avhengig av at mor er der? Noen med generelle Apistogramma erfaring som kan gi meg et fornuftig tips her?
For di av dere som har fulgt meg en stund vet at jeg mistet hua i det første paret jeg hadde med Apistogramma Sp "Oregon". Så fikk jeg tak i et nytt par og satte den gjenværende hannen inn i oppsamlingsheatet i 160L sammen med annen apisto og en trio med sjakkbrettciklider.
I dag har jeg brukt litt tid på å byttet disse to hannene med hverandre. Paret jeg har la egg 2-3 ganger kjapt etter hverandre uten at det ble noe ut av det. Etter at jeg flyttet dem til et litt større kar har det stoppet helt opp, og er grunnen til at jeg prøver lykken med den andre hannen. Kan jo ha litt med at dem leiker i bestemte perioder av året, men har ikke lest noe om dette.
Når en har så sjeldne fisk som Apistogramma sp "Oregon" er det egentlig ikke så mye informasjon å finne som er av mer fornuftig karakter, etter min mening
Har google varsel på alt som kommer nytt på ordet apistogramma, men ikke ofte det kommer noe av intresse. Som regel er det salgs annonser, men greit nok
Ynglene i det andre karet med den ene hua har fortsatt livets rett og lever. Lurer derfor på om jeg skal ta ut den hua fra det karet og se om ynglene klarer seg selv.
Strengt tatt er vel ikke yngelene avhengig av at mor er der? Noen med generelle Apistogramma erfaring som kan gi meg et fornuftig tips her?
For di av dere som har fulgt meg en stund vet at jeg mistet hua i det første paret jeg hadde med Apistogramma Sp "Oregon". Så fikk jeg tak i et nytt par og satte den gjenværende hannen inn i oppsamlingsheatet i 160L sammen med annen apisto og en trio med sjakkbrettciklider.
I dag har jeg brukt litt tid på å byttet disse to hannene med hverandre. Paret jeg har la egg 2-3 ganger kjapt etter hverandre uten at det ble noe ut av det. Etter at jeg flyttet dem til et litt større kar har det stoppet helt opp, og er grunnen til at jeg prøver lykken med den andre hannen. Kan jo ha litt med at dem leiker i bestemte perioder av året, men har ikke lest noe om dette.
Når en har så sjeldne fisk som Apistogramma sp "Oregon" er det egentlig ikke så mye informasjon å finne som er av mer fornuftig karakter, etter min mening
Har google varsel på alt som kommer nytt på ordet apistogramma, men ikke ofte det kommer noe av intresse. Som regel er det salgs annonser, men greit nok
Postet 12.09.11 kl 17:24
Postet 12.09.11 kl 17:44
Hei sveis Leif, nijsseni er en flott apisto. Huene er kanskje de flotteste hunnene som enda er oppdaget.
Jeg foretrekker at apistoene får gå med mora så lenge som mulig. Om jeg husker rett beskytter mora yngelen mellom 6-12 uker. Avhengig blant annet av om det er noen farer å beskytte de mot i karet.
Strengt tatt behøver de ikke mora om karet er tomt for andre fisk, men det er nå artig å se på mora da og hu holder flokken samla og unna vei når du skal bytte vann og lignende.
Mysteriet med cf. borrelii:
Uten at jeg har lest loggen din eller andre som har samme art grundig passer tiden omtrent inn med hunnens eggleggingssyklus. Hun overgir ikke yngelen for å leke på nytt?
Disse har jo en spesiell atferd når det gjelder yngelpleie hvor de kan opptre som en storfamilie, det er kke noen andre som har adoptert yngelen, eller "passet" på de lenge nok til å spise de?
Jeg tror heller ikke apistoer er spesielt årstidsavhengige for å leke.
Jeg foretrekker at apistoene får gå med mora så lenge som mulig. Om jeg husker rett beskytter mora yngelen mellom 6-12 uker. Avhengig blant annet av om det er noen farer å beskytte de mot i karet.
Strengt tatt behøver de ikke mora om karet er tomt for andre fisk, men det er nå artig å se på mora da og hu holder flokken samla og unna vei når du skal bytte vann og lignende.
Mysteriet med cf. borrelii:
Uten at jeg har lest loggen din eller andre som har samme art grundig passer tiden omtrent inn med hunnens eggleggingssyklus. Hun overgir ikke yngelen for å leke på nytt?
Disse har jo en spesiell atferd når det gjelder yngelpleie hvor de kan opptre som en storfamilie, det er kke noen andre som har adoptert yngelen, eller "passet" på de lenge nok til å spise de?
Jeg tror heller ikke apistoer er spesielt årstidsavhengige for å leke.
Postet 12.09.11 kl 17:44
Rita RevestrekHar du prøvd å fóre yngelen med nyklekket artemia, kanskje det kan hjelpe dem over den første kneika? Vi hadde oppdrett av Apistogramma cinilabra i 2010 og der vokste yngelen fint opp med artemia som startfór ihvertfall.
Hei Rita
Har ikke ennå prøvd nyklekket artemia, men har lyst til å prøve dette etter at dette ble vist på siste DAK møte. (dvs jeg prøvde en gang for en god stund tilbake, med masse klin) Da vist på en slik måte at en ikke bruker plastflaske som en kutter bunn av. Når artemiaene ble sluppet løs i karene vi har stående i lokalet vårt, ble det yrende liv og veeeldig artig å se på.
Har drettet flere typer apistogramma og andre typer fisk uten å bruke nyklekket artemia. Akkurat nå bruker jeg frossen Moina
Mener det var det som var navnet på det. Veldig smått micro for. Problemet jeg har med mine cf Borellii er noe jeg har lest om flere steder, så er ikke noe enkelt tilfelle
Kjøpte noen cf commbrae som var fanget på samme plassen, samtidig (samme pytten) og disse har jeg fått frem noen yngel på. Det betyr at jeg ikke gir opp. VF fisk kan til tider være noe vanskeligere å drette, men det er hva som gjør dette veldig gøy
Postet 13.09.11 kl 00:00
ohrHei sveis Leif, nijsseni er en flott apisto. Huene er kanskje de flotteste hunnene som enda er oppdaget. Jeg foretrekker at apistoene får gå med mora så lenge som mulig. Om jeg husker rett beskytter mora yngelen mellom 6-12 uker. Avhengig blant annet av om det er noen farer å beskytte de mot i karet. Strengt tatt behøver de ikke mora om karet er tomt for andre fisk, men det er nå artig å se på mora da og hu holder flokken samla og unna vei når du skal bytte vann og lignende. Mysteriet med cf. borrelii: Uten at jeg har lest loggen din eller andre som har samme art grundig passer tiden omtrent inn med hunnens eggleggingssyklus. Hun overgir ikke yngelen for å leke på nytt? Disse har jo en spesiell atferd når det gjelder yngelpleie hvor de kan opptre som en storfamilie, det er ikke noen andre som har adoptert yngelen, eller "passet" på de lenge nok til å spise de? Jeg tror heller ikke apistoer er spesielt årstidsavhengige for å leke.
Ja må si meg enig at disse er flotte Ola. Jeg faller pladask egentlig når det gjelder alle apistoer jeg da..... I det karet jeg nå VET det er cf Borellii yngel er det ikke annen fisk. Alle mine apisto oppdrett skjer i artskar med par eller trio. Det er kun i hovedkaret til cf Borelli det er flere enn dette.
Skal vurdere å ta ut hua i løpet av et par dager i det ene karet og sette inn en ikke fult så kraftig pumpe. Karet er vel på 30-40L bare, så det er ikke store greiene.
Karet var beregnet for kun yngel evnt klekkekar
Du kan være inne på noe Ola når du sier di kan være klare for ny leik og at di derfor "gir opp" ynglene. Oppdaget disse ynglene først når di var frittsvømmende utenfor hula, så antar dem er 2-3 uker gamle nå. Leiksperiodene varierer litt, mellom tiden mener jeg mellom, og er ikke sikker på denne tiden på cf ene.
Husker sp "Oregon" la egg ganske så hyppig 3x etter hverandre, og det samme med cacatuoidesene. Veeel kjapt etter mine forventninger iallefall. Men det er vel variabler på apistoene vil jeg tro?
Vet ikke om noen av di andre huene har "passet" på eller "adoptert" ynglene for så å forsyne seg. Alle huene går stort sett knall gule hele tiden og er like som erteris
Postet 13.09.11 kl 00:20
Hei Leif!
Jeg har et par VF Apisto. Panduro, og der forer jeg med mikroorm og eddikål, og dette gir god tilvekst på ynglene. Mulig frossenforet blir for stort for de bittesmå munnene på nyklekt yngel? Mikroorm er og enkelt og ha med og gjøre, mindre jobb enn artemia....
Misunner deg disse VF Borellii'ene, er virkelig flott fisk!
MVh Pål
Jeg har et par VF Apisto. Panduro, og der forer jeg med mikroorm og eddikål, og dette gir god tilvekst på ynglene. Mulig frossenforet blir for stort for de bittesmå munnene på nyklekt yngel? Mikroorm er og enkelt og ha med og gjøre, mindre jobb enn artemia....
Misunner deg disse VF Borellii'ene, er virkelig flott fisk!
MVh Pål
Postet 13.09.11 kl 09:54
Pål sine fiskerHei Leif! Jeg har et par VF Apisto. Panduro, og der forer jeg med mikroorm og eddikål, og dette gir god tilvekst på ynglene. Mulig frossenforet blir for stort for de bittesmå munnene på nyklekt yngel? Mikroorm er og enkelt og ha med og gjøre, mindre jobb enn artemia.... Misunner deg disse VF Borellii'ene, er virkelig flott fisk! MVh Pål
Hei Pål
Moina som foret heter er ikke for stort. Det er så smått at det nesten er vanskelig for meg å se det, hehe. Microorm, er det noe en får kjøpt i butikken og hva inneholder det?
sitat ola:Mysteriet med cf. borrelii:
Uten at jeg har lest loggen din eller andre som har samme art grundig passer tiden omtrent inn med hunnens eggleggingssyklus. Hun overgir ikke yngelen for å leke på nytt? Sitat slutt
Du fikk nok rett i dette Ola. Den ene hula har allerede egg. Måtte ned å sjekke karet etter jobb i dag. Ynglene har jeg ikke sett i dag heller, men har ikke løftet på alt der. Men antar di er borte.
Til helgen antar jeg at jeg setter opp den nye 70L. Den blir stående her på røykerommet. Akkurat hvilke fisk jeg tar opp fra kjelleren vet jeg ikke enda. Kanskje jeg kjøper noe nytt.
Postet 13.09.11 kl 17:43
Postet 13.09.11 kl 18:08