- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Apistogrammet (side 50)
Apistogrammet (side 50)
Postet 06.04.13 kl 20:36
Endret: 06.04.13 kl 20:37
Postet 06.04.13 kl 20:58
Postet 06.04.13 kl 22:45
Takk RHD! Er imponert over mønsteret til A. rositae-yngelen. Har 7 stk som er like gilde på denne siden, og over dobbelt så mange på den andre siden av karet. Disse kom fram en uke/halvannen etter de andre, og holder til lengre bak i karet. Både mindre og mere gjemt er det nesten håpløst å se. Mødrene gjør en kjempejobb med å holde onklene unna, mens hannen jager og deltar både her og der. Yngelen i Apistogramma sp. "Winkelfleck"-karet er mer som jeg har sett ellers så langt ja. Men må innrømme at jeg i artemia-klekkingens oppstart har glodd mer på de røde magene enn resten av kroppane he he he. Har luktet litt på en makro-linse til kamera, men får se... ser så fantastiske mange flotte bilder her på nettet. Ikke minst dine RHD!
Postet 07.04.13 kl 11:37
Postet 07.04.13 kl 18:57
Postet 07.04.13 kl 19:04
Apistogramma panduro (Rio Tahuayo)
Mens "lillebror" roter rundt etter nyklekt artemia i kjellern, er storesøster (?) oppe i artemia-himmelen. I trygg avstand til mor og far, som passer barna i kveld. Hun har også en halvbror (?) som roter rundt i trygghet i flyteplantene. Han tolereres verken av "store-søss" eller foreldre...
Mens "lillebror" roter rundt etter nyklekt artemia i kjellern, er storesøster (?) oppe i artemia-himmelen. I trygg avstand til mor og far, som passer barna i kveld. Hun har også en halvbror (?) som roter rundt i trygghet i flyteplantene. Han tolereres verken av "store-søss" eller foreldre...
Postet 07.04.13 kl 19:14
Fikk ei whiteboardtavle m penner fra Biltema for å ha på rommet, supert! Veldig greit med en diger huskelapp her nede he he he
...oppdaget også den tredje ungdommen i A panduro-karet! Ett par, tre ungdom og sju yngel. Snakk om å holde seg skjult.
Ellers så har alfa-hua i A allpahuayo-karet er stadig i ei hule i ei rot - ca 5 cm under vannflata. Snodig å se hu holder seg så høyt oppe med sannsynligvis egg...
...oppdaget også den tredje ungdommen i A panduro-karet! Ett par, tre ungdom og sju yngel. Snakk om å holde seg skjult.
Ellers så har alfa-hua i A allpahuayo-karet er stadig i ei hule i ei rot - ca 5 cm under vannflata. Snodig å se hu holder seg så høyt oppe med sannsynligvis egg...
Postet 07.04.13 kl 22:01
Postet 08.04.13 kl 18:44
Var på et veldig hyggelig besøk hos Thomas & Thomas på Askakvazoo idag. Mine Boraras briggitae lå ferdig pakket, og servicen var som vanlig gull! Det ble også tid til en fiskeprat og titt i karene, møe artig der. Kom på mer jeg trengte etterpå åffkårs, så da får det bli en tur senere også... flaks he he he! Trenger jo tilbakeslagsventiler så jeg får lagd opp et par artemia-klekkerier. Boraras'ene gikk iallfall i et eget kar, etter at posen deres ble bombardert av A. rubrolineata. De er litt små enda, så ingen vits i å utfordre skjebnen der riktig enda. Da er jeg oppe i 40 arbeidsløse dither-fish, som venter på sine utkårede Apistos ... å så møe å glede meg til
Postet 08.04.13 kl 22:51
uff ,vi glemt di tilbakeslagsventilene ja , se om jeg tar en tur til deg deg onsdag , bare skjekke med nestkomanderene i huset om bilen er ledig hehe , ellers som sagt hyggelige mensker får bra priser ,du skulle nesten fått det gratis så hyggelig du er
spandere tilbakeslgsventiler på deg bare si hvor mange du må ha simen så fikser vi det få litt sympati sørvis får å ha liggi med beinet i været i 7 uker
spandere tilbakeslgsventiler på deg bare si hvor mange du må ha simen så fikser vi det få litt sympati sørvis får å ha liggi med beinet i været i 7 uker
Postet 08.04.13 kl 23:42
Postet 09.04.13 kl 17:13
Endret: 09.04.13 kl 17:33
Postet 09.04.13 kl 17:23
En real fight mellom hua og hannen i Apistogramma sp. "Winkelfleck"-karet!!!
Hannen kom for nærme yngelrota, og hua gav beskjed. Dette var ikke hannen videre interessert i å ta imot, så han kjørte på med sine halevift mot hua. Etter litt stillingskrig og trusler, braker hua inn i hannen. Hannen trekker seg litt, før han raser tilbake. Ingen trekker seg, og de angriper nesten annenhver gang, uten at det ser ukontrollert ut. Hua blir etterhvert mest intens, når det skjer rett over yngelen. Så faktisk ut som om hua gikk mot øye-partiet på hannen... Det ebber (heldigvis) ut med stillingskrig, før hannen sakte men sikkert trekker seg unna. Han oppholdt seg så noen minutter i andre siden av tanken, før det gikk tilbake til normalen. Puhhh! Det var så ynglene flagra et lite øyeblikk der. Litt etterpå er hannen alene med yngelene i 10-15 sekunder uten å vie dem oppmerksomhet!?!! Han trekker seg unna når hua er tilbake. Detta blei alt for spennende...
Bilder fra 1.4: hannen, hua og en yngel i rekkefølge.
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/29250_628425_1.jpg)
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/29250_628425_2.jpg)
Hannen kom for nærme yngelrota, og hua gav beskjed. Dette var ikke hannen videre interessert i å ta imot, så han kjørte på med sine halevift mot hua. Etter litt stillingskrig og trusler, braker hua inn i hannen. Hannen trekker seg litt, før han raser tilbake. Ingen trekker seg, og de angriper nesten annenhver gang, uten at det ser ukontrollert ut. Hua blir etterhvert mest intens, når det skjer rett over yngelen. Så faktisk ut som om hua gikk mot øye-partiet på hannen... Det ebber (heldigvis) ut med stillingskrig, før hannen sakte men sikkert trekker seg unna. Han oppholdt seg så noen minutter i andre siden av tanken, før det gikk tilbake til normalen. Puhhh! Det var så ynglene flagra et lite øyeblikk der. Litt etterpå er hannen alene med yngelene i 10-15 sekunder uten å vie dem oppmerksomhet!?!! Han trekker seg unna når hua er tilbake. Detta blei alt for spennende...
Bilder fra 1.4: hannen, hua og en yngel i rekkefølge.
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/29250_628425_1.jpg)
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/29250_628425_2.jpg)
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/29250_628425_3.jpg)
Postet 09.04.13 kl 23:14
Endret: 09.04.13 kl 23:16
Postet 09.04.13 kl 23:28
Endret: 09.04.13 kl 23:29
Postet 09.04.13 kl 23:34
Postet 10.04.13 kl 01:36
Hannen skal vise hvor sterk og flott han er, og at han bør satses på. Eller byr opp til dans om du vil he he he. Når de gjør det sammen, så kaller jeg det Apisto-dansen - et vakkert skue. Men i A. sp. "Winkelfleck"s tilfelle, er han nok klar for en ny runde med eggbefruktning. Og med ei hue som har tankene på yngelpleie, kan det bli spent. Hvis hannen kjeder seg for mye eller mener det absolutt er på tide for en ny runde, kan han finne på å kverke yngelen for å framskynde ei ny runde. Så nå er jeg uuuu-rolig, men holder an bittelitteranne til. I ditt tilfelle, hvis ei hue feks ikke er leksvillig, kan hannen finne på å jage henne vekk etterhvert for å gi plass til neste hue som streifer forbi... Kanskje hun er klar og det han søker etter. Da kan det bli litt masing og jag på hua/huene. For de drar jo ingensteder!
Postet 10.04.13 kl 07:08
Postet 10.04.13 kl 07:53
Jeg er gammel nok til å se alternative vinklinger her. Som for eksempel at hannen er urimelig ensporet og vil på vift uten å ta sin pappapermisjon alvorlig , det er jo permisjon pappa skal ta, på flere måter...
Rent bortsett fra den biologiske forskjellen det er på å få fram en mengde egg og litt sperma.
Det er jo dette som er med på å gjøre Apistogramma til en så attraktiv akvariefisk. Kurtise i form av fargeendringer, mønsterendringer (trolig som følge av fargeendringene, men dog) slag med halen osv. Hvilken flott forskjell fra guppyer og andre levendefødere som bare jager hunnen uten noen innledende aktiviteter. Kan man dra noen paralleller til mennesket tro......
Rent bortsett fra den biologiske forskjellen det er på å få fram en mengde egg og litt sperma.
Det er jo dette som er med på å gjøre Apistogramma til en så attraktiv akvariefisk. Kurtise i form av fargeendringer, mønsterendringer (trolig som følge av fargeendringene, men dog) slag med halen osv. Hvilken flott forskjell fra guppyer og andre levendefødere som bare jager hunnen uten noen innledende aktiviteter. Kan man dra noen paralleller til mennesket tro......
Postet 10.04.13 kl 10:25