- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 51)
Tropheus Bilder (side 51)
Postet 17.05.08 kl 13:49
Vidar Alfei[QUOTE=Kristian Hennig][IMG]http://i158.photobucket.com/albums/t84/dorapeach/Simochromis2.jpg[/IMG] Simochromis diagramma "isanga"
Det var en meget flott fisk Kristian, synd de er så hissige!
Vet du noe om vanlige zoo butikker skaffer Hesteneser?
Aquazoo i bergen har sagt de kan skaffe men da kostet de nesten 500 kr stk.
Vi har kjøpt hos kristian som han har fått fra sverige. Vf til 150 kr stk ca. Fin størrelse på de er det også!
Ellers kan du få kjøpe yngel av oss,visst de vokser opp da hehe
De er helt perfekt til tropheus kar! Men anbefaler sterkt å pare ut før du sitter de i det karet du vil ha de i. Eller har en stor gruppe. Vi har to hanner og en hunn i samme kar, og hannene tåler ikke synet av hverandre.
Postet 17.05.08 kl 14:13
Vidar Alfei[QUOTE=Vibsi]Ok da gjør jeg klar 80 literen til yngelen. Tar med en stein fra karet md masse alger. Holder det til mat+at jeg moser litt osi? Har ikke noe frossen mat.. Vi prøver :)
Ta bilder når yngelen er spyttet! Spennende, kanskje reiser det noen hestenese yngel til Sogn også med tiden!
Så ikke dette innlegget før nå,men ja sef kan du få kjøpe yngel!
Postet 17.05.08 kl 14:15
Postet 17.05.08 kl 14:32
Postet 17.05.08 kl 17:10
Postet 17.05.08 kl 18:30
hmm vel. er kanskje litt redd for at de føler seg litt ensome og alene i det store karet. virker kanskje litt som det da. hannene oppførte seg en smule merkelig i går og. den ene hang rett opp og ned. og krøllet halen på en eller annen merkelig måte. mens det så på den andre hannen som gjorde det samme. bare at den ikke hang opp ned da.
og noen av de er blitt litt bleke av seg da.
og noen av de er blitt litt bleke av seg da.
Postet 17.05.08 kl 21:57
Postet 18.05.08 kl 00:49
Cyprichromiser er veldig sensitive ovenfor ammonium, nitrit og nitrat. Har du disse under kontroll og riktige vannverdier så skal det ikke være noe problem. Du sier at de henger opp\ned, mener du at de svømmer med buken opp eller med hodet ned?
Cyprichromiser kan godt svømme litt skrått nedover når de føler for det
Sinnsyke priser på hestneser må jeg si.. Det skal jo nesten være den rimeligste viltfangede fisken..
Vibeke, har du tømt hestnesen? Et lite tips, gjør det når fisken sover, da er det bare å fiske opp tyggeren med hoven og tømme i vei.. Slipper du og stresse alle de andre fiskene mens du fanger den ene..
Cyprichromiser kan godt svømme litt skrått nedover når de føler for det
Sinnsyke priser på hestneser må jeg si.. Det skal jo nesten være den rimeligste viltfangede fisken..
Vibeke, har du tømt hestnesen? Et lite tips, gjør det når fisken sover, da er det bare å fiske opp tyggeren med hoven og tømme i vei.. Slipper du og stresse alle de andre fiskene mens du fanger den ene..
Postet 18.05.08 kl 02:09
VibsiHar dere målt nitrit? Fiskene blir ofte bleke visst du har høye nitrit verdier i vannet.
null nitritt i vannet. det som er så rart nemlig.
kristian. den ene hang med hode ned mens den så på den andre hannen svømte ikke. bare hang der. så vet ikke om det sku være en form for og vise hvem av de som er sjefen eller noe? hekke peilling. har ikke målt nitrat eller ammonium.
men som sagt nitritt var på null.
men det er bare noen 2-3 stk som er noe blike ikke resten.
Postet 18.05.08 kl 09:40
Endret: 18.05.08 kl 09:41
Postet 18.05.08 kl 10:36
Kristian HennigVibeke, har du tømt hestnesen? Et lite tips, gjør det når fisken sover, da er det bare å fiske opp tyggeren med hoven og tømme i vei.. Slipper du og stresse alle de andre fiskene mens du fanger den ene..
Stresset litt igår ja. Fant plutselig ikke hannen igjen i det hele tatt. Helt til jeg sa han andre hannen som stod å prøvde å trykke seg inn under en stein. Da fant jeg ut at han andre lå under der. Ut med stein og oppi med håven. Han var halvdød når eg fikk tak i hanm og ingen egg... Finnene var nesten borte,ingen blå prikker og likbleik. Har tatt han oppi karet til lufubuene i gangen. Han lå bak en stein der i hele går. Idag vet jeg ikke. Lyset har ikke kommet på ennå. Men håper han er i live. Kan være han har spyttet yngelen i store karet,det vet eg jo ikke. Eller så har han spist de.
Det viktigste var å få han ut. De to andre har blitt et par så de lekte i hele går. Kommer vel yngel der snart i stedet...
Postet 18.05.08 kl 11:26
Lene84vært og målt litt nå og slik så det ut nitrat 10 gh 8 fe 0 kh 5 ph 8
Rekner med det er JBL sine tester dere bruker?
Nitrat testen som jeg tok her nettopp er på 1 med JBL test, siden deres test viser 10 så det kan tyde på at det er litt problemer med avfallstoffer i akvariet.
Jeg kjører alltid ekstra filtrering i mine akvarier, dvs. minimum 2 stk Eheim 2026 i akvarier under 400 liter og akvarier over bruker jeg 2 stk Eheim 2028. Dette fungerer svært fint her og med bra verdier.
Hvilke pumpe/filter bruker dere?
Rekner med det er andre som uttaler seg her som er mer eller mindre guruer i dette med hold av Tropheus!
Postet 18.05.08 kl 13:07
Vidar Alfei[QUOTE=Lene84]vært og målt litt nå og slik så det ut nitrat 10 gh 8 fe 0 kh 5 ph 8
Rekner med det er JBL sine tester dere bruker?
Nitrat testen som jeg tok her nettopp er på 1 med JBL test, siden deres test viser 10 så det kan tyde på at det er litt problemer med avfallstoffer i akvariet.
Jeg kjører alltid ekstra filtrering i mine akvarier, dvs. minimum 2 stk Eheim 2026 i akvarier under 400 liter og akvarier over bruker jeg 2 stk Eheim 2028. Dette fungerer svært fint her og med bra verdier.
Hvilke pumpe/filter bruker dere?
Rekner med det er andre som uttaler seg her som er mer eller mindre guruer i dette med hold av Tropheus!
Er jbl sine tester ja.
har en fluval fx5 filter oppi det karet. og er vel 6 fisk. så olle akkurat særlig overbelstet for og si det på den måten da hehe. og noen planter men disse tror jeg ikke trives særlig godt. men det tror jeg kommer av lyset. nytt amatur er på vei i posten.
Postet 18.05.08 kl 20:16
saffenEr jbl sine tester ja. har en fluval fx5 filter oppi det karet. og er vel 6 fisk. så olle akkurat særlig overbelstet for og si det på den måten da hehe. og noen planter men disse tror jeg ikke trives særlig godt. men det tror jeg kommer av lyset. nytt amatur er på vei i posten. :)
Kan det være pga at det er så få i akvariet at de rett og slett mistrives? (Jeg kjenner ikke denne typen du har, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg om det jeg ikke har erfaring med).
Når du har FX5 i akvariet, så kan vi vel rett og slett sjå bort fra at det er filtreringen som er noen i veien med!
Ser i fiskebasen at det er anbefalt minimum 10 stk, så kanskje dette er årsaken.
Postet 18.05.08 kl 21:07
det er 10 stk av sorten i karet. MEN våre mistanker går rett og slett ut på at karet er for stort for kun disse fiskene med det anntalet som de er i.
de forandret adfred etter at troffene byttet kar. så kanskje vi ikke sku ha flyttet på troffene helt enda da. men en mulighet er jo og flytte leptosomene over i troffe karet da enn dette er noe mindre enn det karet som leptosomene går i da. eller kanskje det beste er og flytte troffene tilbake igjen da ???
de forandret adfred etter at troffene byttet kar. så kanskje vi ikke sku ha flyttet på troffene helt enda da. men en mulighet er jo og flytte leptosomene over i troffe karet da enn dette er noe mindre enn det karet som leptosomene går i da. eller kanskje det beste er og flytte troffene tilbake igjen da ???
Postet 18.05.08 kl 22:59
saffendet er 10 stk av sorten i karet. MEN våre mistanker går rett og slett ut på at karet er for stort for kun disse fiskene med det anntalet som de er i. de forandret adfred etter at troffene byttet kar. så kanskje vi ikke sku ha flyttet på troffene helt enda da. men en mulighet er jo og flytte leptosomene over i troffe karet da enn dette er noe mindre enn det karet som leptosomene går i da. eller kanskje det beste er og flytte troffene tilbake igjen da ???
Hva med å skaffe noen andre Trofer som kan være sammen med lemposomane?
Rekner med dere har noen i "sikte"?
Postet 18.05.08 kl 23:04
Altså, leptosomaene trives best uten troffer.., men det er en stimfisk som i naturen har titusenvis med artsfrender rundt seg til enhver tid.. Det er vel oppdrettsfisk, så hvis de alltid har hatt hypertropheuser rundt seg, kan det være at de er litt overrasket over stillheten?
Skulle jeg holdt leptosomaer i et forholdsvis stort kar(1,5 m lengde ++ ) ville jeg hvertfall hatt 20 stk..
Men, det viktigste er; spiser alle fiskene?
Jeg ville ikke ha flyttet tropheusene tilbake,. Minst mulig stress er alltid best
Skulle jeg holdt leptosomaer i et forholdsvis stort kar(1,5 m lengde ++ ) ville jeg hvertfall hatt 20 stk..
Men, det viktigste er; spiser alle fiskene?
Jeg ville ikke ha flyttet tropheusene tilbake,. Minst mulig stress er alltid best
Postet 19.05.08 kl 01:14
Hva med å skaffe noen andre Trofer som kan være sammen med lemposomane?
Rekner med dere har noen i "sikte"?
Vi holder på med sakenog jada har egentlig mangen fisker i sikte,men vi må jo østover og hente.
Og saffen orker ikke kjøre til oslo alene og det forstår jeg.Mangen timers kjøring.Vibeke og de skal nedover til sommeren,og de kunne ta med til oss,snille som de er.Meeen så er det jo og klare og vente da he he
Postet 19.05.08 kl 14:42
Kristian HennigAltså, leptosomaene trives best uten troffer.., men det er en stimfisk som i naturen har titusenvis med artsfrender rundt seg til enhver tid.. Det er vel oppdrettsfisk, så hvis de alltid har hatt hypertropheuser rundt seg, kan det være at de er litt overrasket over stillheten? Skulle jeg holdt leptosomaer i et forholdsvis stort kar(1,5 m lengde ++ ) ville jeg hvertfall hatt 20 stk.. Men, det viktigste er; spiser alle fiskene? Jeg ville ikke ha flyttet tropheusene tilbake,. Minst mulig stress er alltid best;)
jada spiser gjør de,men land ifra så mye som de gjorde.Tar en liten stund før de viser interesse for maten..
Postet 19.05.08 kl 14:45