- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden (side 51)
Leifs verden (side 51)
Postet 20.12.09 kl 02:17
Takk takk Espen. Når tråden begynte å rulle, tok et virkelig fart. Hadde vannbytter i går i karrene nede og mating med myggisser forrige dagen. I dag kom resultatet av det. Albino coryene popper ut egg i hundretalls. Bildene her viser kun første legget i dag. Når det ble tatt ut, var det minst like mye egg igjen på samme plassen en halv time senere.
opphold
Guttungen (den eldste) kom nettopp opp fra kjelleren og spurte om jeg ikke hadde tatt ut den andre runden med egg. Jo sa jeg, men da hadde de jaggu lagt en tredje runde med egg. Denne gangen også på venstre side i karret i tillegg til samme hjørne som de to andre tidligere i dag. Som det vises på bilde nummer tre, bruker jeg et langt knivblad for å ta ut corydoras albino egg. Disse eggene er for små til å ta ut ett og ett, nærmest umulig. Ett og ett egg er greit når eggene er større som f.ek ved mine corydoras metae. Disse eggene er betraktlig større og enkle å ta ut. Ja enkelt og enkelt fru Blom. De minste der har jeg og mine klumpete 10 tommeltotter litt problemer med av og til, og noen faller til bunn i karet. Klekke prosenten på Metae eggene er ikke veldig stor.... Akkurat nå tusser det jo av albino coryer i samme karret så det er ikke lett å se så mange metaer. Skulle egentlig hatt et klekkekar til hver type cory, men det må begrenses litt. Har jo akkurat solg unna et par små kar. Har lagt ut en annonse i ag på 10 c.albino. De er så store nå at jeg antar de vil spise de eggene som stadig kommer til det karet. 10 stk for en hundrelapp er jo billig. Antar det blir en del salg av albinoene etter hvert som de vokser. Både privat, i klubben og til min lokale zoo.
opphold
Guttungen (den eldste) kom nettopp opp fra kjelleren og spurte om jeg ikke hadde tatt ut den andre runden med egg. Jo sa jeg, men da hadde de jaggu lagt en tredje runde med egg. Denne gangen også på venstre side i karret i tillegg til samme hjørne som de to andre tidligere i dag. Som det vises på bilde nummer tre, bruker jeg et langt knivblad for å ta ut corydoras albino egg. Disse eggene er for små til å ta ut ett og ett, nærmest umulig. Ett og ett egg er greit når eggene er større som f.ek ved mine corydoras metae. Disse eggene er betraktlig større og enkle å ta ut. Ja enkelt og enkelt fru Blom. De minste der har jeg og mine klumpete 10 tommeltotter litt problemer med av og til, og noen faller til bunn i karet. Klekke prosenten på Metae eggene er ikke veldig stor.... Akkurat nå tusser det jo av albino coryer i samme karret så det er ikke lett å se så mange metaer. Skulle egentlig hatt et klekkekar til hver type cory, men det må begrenses litt. Har jo akkurat solg unna et par små kar. Har lagt ut en annonse i ag på 10 c.albino. De er så store nå at jeg antar de vil spise de eggene som stadig kommer til det karet. 10 stk for en hundrelapp er jo billig. Antar det blir en del salg av albinoene etter hvert som de vokser. Både privat, i klubben og til min lokale zoo.
Postet 20.12.09 kl 13:24
Postet 22.12.09 kl 09:00
HEEEEI Lissi. Lenge siden sist så dette var en hyggelig visitt. Kom hjem i dag etter noen dager på det forblåste og snø dekkede sørlandet. Mer snø der enn her faktisk. Regnet ikke med å finne noen egg i karrene i dag når jeg kom hjem. Men jo da... 15 Corydoras Metae egg og xx antall corydoras Albino egg. Ellers har alle sammen her greid seg uten matfar disse dagene.
Ønsker alle forsatt god jul
Ønsker alle forsatt god jul
Postet 23.12.09 kl 18:26
Når en sitter på huk å titter inn i et klekke/yngelkar med 100-200 albino coryer som har blitt matet med knust discus granulat, ja da må en bare trekke på smilebåndet. Rosa cory med rød mage *knegg*knegg*. Har fått gitt bort ciklidene som gikk i 350L og solgt karet. Blir hentet i morgen. Inn skal et mindre selskapskar der det sto. Litt div cory og sverddragere og litt annet som tiden får vise når karet er på plass. Albino coryene popper ut egg og eggene klekkes som bare det. Det tusser av yngel og det er leikent å se det summer rundt i karet der. Ellers har jeg tømt 54L for fisk og tatt det i bruk til C. Metae egg. Ble litt mye yngel i klekke/yngelkaret i den borteste reolen. 160L er nå blitt oppvekstkar for albinoer og har fått over de største ynglene der. Har også satt inn et par metae yngel der for å spre det litt. Fra tidligere går det noen aeneus gold stripe der. 112L med buet front har jo også tildels vært oppvekstkar for det siste kullet med Aeneus jeg fikk på gruppen jeg solgte. Disse begynner å få salgs størrelse. Mulig jeg lager en gruppe av dem og beholder dem selv. Ellers ikke skjedd så veldig mye her i julen. Heller ingen nye bilder er tatt.
Fortsatt god rom jul til leserne av tråden
Fortsatt god rom jul til leserne av tråden
Postet 27.12.09 kl 22:57
Postet 28.12.09 kl 07:51
Sterbai egg
Jaggu tror jeg ikke Corydoras Sterbaiene mine har lagt egg i dag, for første gang. Det må være dem da metaene og aeneusene i det karet er for unge til egg legging. Dessuten lignet de ikke aeneus egg. Disse lignet på makne egg som hos metaene. Så da er jeg nok nødt til å finne et eget kar til dem, samt kjøpe noen flere av disse sterbaiene. Fant ca 10-15 egg så det er ikke all verden, men det er en start. Har heller ikke leita så mye etter egg, men tok ut de eggene jeg fant på frontruta samt de to nærmeste plantene. Om jeg gjør om noe i karene her for å få et artskar til dem, eller om jeg kjøper et nytt får jeg se. 350L er akkurat hentet så det ble fåreløbig litt tomt i stua. Får besøk av svigers i dag så det blir å vise dem rundt i kjelleren igjen og forandringene på både kar og fisk som har skjedd siden de var her sist
Postet 28.12.09 kl 14:53
Vf ancistrus egg!!!!!!
Her ser det ut virkelig til å ta av med egg og yngel for tiden.
I går kveld hadde jeg vann bytter på alle karene i kjelleren. Et par dager på etterskudd i forhold til faste rutiner, dette pga svigers på besøk. I dag matet jeg så med mygglarver og litt annet i de karene jeg ikke mater med det fast. Så nå i ettermiddag skulle jeg ned i kjelleren igjen å sjekke om at var spist opp, slik at det ikke var overforet. Begynte i karet næmest utgangen med yngel.... Fikk der plukket og kastet en DRØSS med pestsnegler, ja det så ikke ut. De popper jo opp fra ingensteds!!! Paleatuskaret var greit og så var det metae karet. Som vanlig var det å plukke en drøss egg i dag også som endte i 54L i bordet. I nederste karet som mossambicus hua går å tygger... hadde hun spyttet.... enn noe for tidlig. Det lå halve yngel, døde yngel og egg om hverandre der. Hun hadde fortsatt noen i munn virket det som. Aner ikke hvorfor hun har spyttet allerede. Så bar det bort til yngel karet med albino cory.... der yrer det som bare det og fikk nye ca 100 egg i dag tidlig på runden min. Så var det å titte inn i mallekaret. Merkelig at hannen lå så stille i inngangen til bambus hula, selv om jeg knakket på glasset. Så da ble jeg litt nyskjerrig og måtte finne lommelykta. DÆÆÆÆÆÆVVVENNNN. Så mye egg, hadde ikke trodd dette. Men økte temp til 28 grader etter tips fra bichir som jeg kjøpte disse av. Litt opp og vannbytte.... vips...egg. Kjempe gøy. Aner ikke hvor mange egg det er, men det så ut til å være maaange. Så ut til å ligge i 2 "hauer" inni der. Kan tro jeg er glad. Tenkte å selge de ynglene som allerede er i karet der. Det er yngelkullet fra forrige egglegging. Ancistrus F1. Noen som kunne tenke seg noen så er det bare å si i fra. Har ikke veldig mange igjen. Var vel 14 ved siste telling.
I går kveld hadde jeg vann bytter på alle karene i kjelleren. Et par dager på etterskudd i forhold til faste rutiner, dette pga svigers på besøk. I dag matet jeg så med mygglarver og litt annet i de karene jeg ikke mater med det fast. Så nå i ettermiddag skulle jeg ned i kjelleren igjen å sjekke om at var spist opp, slik at det ikke var overforet. Begynte i karet næmest utgangen med yngel.... Fikk der plukket og kastet en DRØSS med pestsnegler, ja det så ikke ut. De popper jo opp fra ingensteds!!! Paleatuskaret var greit og så var det metae karet. Som vanlig var det å plukke en drøss egg i dag også som endte i 54L i bordet. I nederste karet som mossambicus hua går å tygger... hadde hun spyttet.... enn noe for tidlig. Det lå halve yngel, døde yngel og egg om hverandre der. Hun hadde fortsatt noen i munn virket det som. Aner ikke hvorfor hun har spyttet allerede. Så bar det bort til yngel karet med albino cory.... der yrer det som bare det og fikk nye ca 100 egg i dag tidlig på runden min. Så var det å titte inn i mallekaret. Merkelig at hannen lå så stille i inngangen til bambus hula, selv om jeg knakket på glasset. Så da ble jeg litt nyskjerrig og måtte finne lommelykta. DÆÆÆÆÆÆVVVENNNN. Så mye egg, hadde ikke trodd dette. Men økte temp til 28 grader etter tips fra bichir som jeg kjøpte disse av. Litt opp og vannbytte.... vips...egg. Kjempe gøy. Aner ikke hvor mange egg det er, men det så ut til å være maaange. Så ut til å ligge i 2 "hauer" inni der. Kan tro jeg er glad. Tenkte å selge de ynglene som allerede er i karet der. Det er yngelkullet fra forrige egglegging. Ancistrus F1. Noen som kunne tenke seg noen så er det bare å si i fra. Har ikke veldig mange igjen. Var vel 14 ved siste telling.
Postet 30.12.09 kl 15:02
Godt nyttår
Godt nyttår Leif.
Satser vi på å treffes i løpet av 2010.
Ha en flott kveld/natt.
Espen
Satser vi på å treffes i løpet av 2010.
Ha en flott kveld/natt.
Espen
Postet 31.12.09 kl 16:31
Black_FlysGodt nyttår Leif. Satser vi på å treffes i løpet av 2010. Ha en flott kveld/natt. Espen
Ja godt nytt år til deg også Espen, og høvdingen din, *knegg*
Ja hadde vært hyggelig med et treff i løpet av 2010, med masse fiskeprat og utveksling av erfaringer. Hadde vært kuuult som ungdommen sier i dag, hm
Ønsker også alle mine faste lesere og "tittere" en riktig hyggelig aften og et riktig godt nytt (ti)-år
Postet 31.12.09 kl 16:41
Postet 31.12.09 kl 17:51
blondvikingGodt Nytt År Loffen eeeeh Loffa måtte det nye året gi deg mere egg å yngel Mvh Per
Takk Per. Kommer det særlig mer egg og yngel her nå må jeg nok utvide igjen her. Er heftig mye her akkurat nå og skulle ønske jeg hadde et tomt kar til VF paret mitt med Ancistrus som nettopp har fått egg. Men dem går sammen med 4 stk L-144 og et tidligere kull jeg fikk på kjøpet med ancistrusene. (F1yngel)
Etter at jeg solgte ciklidekaret i stua har jeg sikklet på reol ;- =) Sikkler faktisk så mye på reol at jeg stadig må bytte gensere og bukser.... knegg knegg. Synes bare det er så langt å kjøre, men det er et par stk i Fr.stad området til salgs. Er vel kanskje verdt turen om en bestemmer seg. Føler veldig for reol og oversikten blir jo veldig bra da ;- =)
Må se litt mer på høyder og plass for det som er nede da av egenproduserte reoler i tre må sannsynligvis vike plassen. Kanskje kjekt med oppfyringsved? Må evnt selge dem med de karene de er bygget for til en rimelig penge. Time will tell................... Kos deg i kveld da Per, lov meg det. Kanskje vi treffes neste år over kaffe og en hyggelig akvarieprat?
Postet 31.12.09 kl 18:22
Postet 31.12.09 kl 19:45
hei Leif! Neste DAK møte er visst 14 Januar 19.00, da er det generalforsamling.
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å møte opp der, men jeg har blitt spurt av 3 forskjellige om jeg ikke har lyst til å ha en plass i styret, så jeg får vel dra meg ut dit å takke ja
Jeg må også ta en siste prat med de i styret uansett, siden jeg har hanket inn en foreleser for februar møtet. ( Jeg lover at dette blir et bra foredrag, jeg gleder meg )
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å møte opp der, men jeg har blitt spurt av 3 forskjellige om jeg ikke har lyst til å ha en plass i styret, så jeg får vel dra meg ut dit å takke ja
Jeg må også ta en siste prat med de i styret uansett, siden jeg har hanket inn en foreleser for februar møtet. ( Jeg lover at dette blir et bra foredrag, jeg gleder meg )
Postet 01.01.10 kl 20:18
Har i dag holdt på litt i kjelleren. Tømt og byttet alt i 85L hvor siste mossambicusen var i. Har nå satt inn aeneus og de få metae ynglene som har kommet frem. Faktisk en gruppe på 10-15 aeneus ;- =)
Om jeg selger disse eller om jeg lager en gruppe får jeg se. Tok vann til dette karet fra div andre kar, da jeg tømte det helt. Ble derfor en del del-vannsbytter som bare er fint... Vet ikke hvorfor det ikke blir flere meta yngel ut av alle eggene jeg får.... Det kan være en del ubefruktede egg og at de er litt unge enda eller om min metode ikke helt er riktig? Har også tatt ut noen av de største albino coryene, over i 160L sammen med de andre. Det popper opp yngel som perler på ei snor. Så en liten sterbai yngel i først nevnte kar (112L m buet front) i dag også når jeg holdt på i det. Er nå kun Sterbaiene igjen i det karet nå, og må få kjøpt meg noen flere av dem, så det blir ei fin gruppe. Reol prosjektet har begynt å ta en del ideer i hodet, men de to jeg var på jakt etter er holdt av til i dag. Vedkommende skulle ta kontakt om de ikke ble hentet. Den ene reolen hadde 8 kar, den andre 9, om jeg ikke husker feil. Kunne også tenke meg å ha kirsebær rekene i eget kar og kjøpe noen flere av dem. Må også tenke på kursen som er i akvarierommet nede, strømkursen.... Har måtte bruke skjøte ledning inn til vaskerommet ved siden av da det der er 16A kurs. På akvarierommet er det bare et uttak og 10A kurs. Dette har medført min harme mer enn en gang. H,,,,,,, skjøteledninger som gjør at en ikke kan lukke dører blant annet.
Om jeg selger disse eller om jeg lager en gruppe får jeg se. Tok vann til dette karet fra div andre kar, da jeg tømte det helt. Ble derfor en del del-vannsbytter som bare er fint... Vet ikke hvorfor det ikke blir flere meta yngel ut av alle eggene jeg får.... Det kan være en del ubefruktede egg og at de er litt unge enda eller om min metode ikke helt er riktig? Har også tatt ut noen av de største albino coryene, over i 160L sammen med de andre. Det popper opp yngel som perler på ei snor. Så en liten sterbai yngel i først nevnte kar (112L m buet front) i dag også når jeg holdt på i det. Er nå kun Sterbaiene igjen i det karet nå, og må få kjøpt meg noen flere av dem, så det blir ei fin gruppe. Reol prosjektet har begynt å ta en del ideer i hodet, men de to jeg var på jakt etter er holdt av til i dag. Vedkommende skulle ta kontakt om de ikke ble hentet. Den ene reolen hadde 8 kar, den andre 9, om jeg ikke husker feil. Kunne også tenke meg å ha kirsebær rekene i eget kar og kjøpe noen flere av dem. Må også tenke på kursen som er i akvarierommet nede, strømkursen.... Har måtte bruke skjøte ledning inn til vaskerommet ved siden av da det der er 16A kurs. På akvarierommet er det bare et uttak og 10A kurs. Dette har medført min harme mer enn en gang. H,,,,,,, skjøteledninger som gjør at en ikke kan lukke dører blant annet.
Postet 01.01.10 kl 20:20
Trym81hei Leif! Neste DAK møte er visst 14 Januar 19.00, da er det generalforsamling. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å møte opp der, men jeg har blitt spurt av 3 forskjellige om jeg ikke har lyst til å ha en plass i styret, så jeg får vel dra meg ut dit å takke ja :) Jeg må også ta en siste prat med de i styret uansett, siden jeg har hanket inn en foreleser for februar møtet. ( Jeg lover at dette blir et bra foredrag, jeg gleder meg :) )
Det passer greit for meg 14. for da har jeg formiddagsskift. Gleder meg til foredraget jeg også. Ups det blir jo da 4.februar det da jo!!! Uff har kveldsskift jeg da ;- (
Så det på kalenderen nå. Blir det først møte jeg da ikke er med på om jeg ikke husker feil. Trist det da
Postet 01.01.10 kl 20:53
Postet 01.01.10 kl 20:59
Postet 02.01.10 kl 02:42
Postet 02.01.10 kl 02:45
VF ancistrusen min viftet ut den ene klumpen med egg mens jeg sto å så på det i dag. Har lagt eggene i to hauer i babushula som nevnt tidligere i tråden. I dag viftet han altså ut den ene, hehe. Han vifter jo som om han har betalt for det *knegg*. Er kun de størtse albino cory ynglene i tillegg i det karet så det hadde ikke vært noen krise om jeg ikke oppdaget det med en gang. Har da funnet frem en fødekasse, grønn for anledningen... og hatt eggene oppi. Satte den ene pumpe munningen mot den ene kortsiden så det er gjennomstrømning av vann der. Dette er gjort med gode resultater tidligere med andre ancistrus egg. Ellers har jeg fjernet en del planter fra yngelkaret med albino cory yngel. ÅÅÅH milde himmel å det yrer oppi der. Hundrevis av yngel... fra yngel med plommesekk til et par cm store. Tror kanskje jeg må bremse opp litt med å ta ut egg. Skal tross alt bli kvitt disse ynglene etterhvert også. Kom noen egg til i det karet i dag...... Men må nå vurdere fremover hva jeg gjør. Metaene er det desverre ikke så mange av enda, selv om det er noen. Men i forhold til alle eggene jeg har tatt ut siden jeg fikk gruppen er det ille lite. Kanskje litt unge enda og få av eggene er befruktet. Men himmalaya så mye egg jeg har tatt ut!! Har lagt noen av eggene fra Metaene jeg tok ut i dag i sammen med ancistrus eggene i fødekassa for å følge litt med disse eggene. Tok ca 15-20 stk der i dag. Antallet ancistrus egg er vel mellom 20 og 25 i fødekassa. De ble lagt den 30.12 så det skulle ikke ta lange tiden nå før jeg ser noen haletipper ;- =)
Postet 03.01.10 kl 23:57