Revestrekenes akvarieverden (side 51)

Rita Revestrek
I dag så jeg en yngel hos C. hastatus, bitteliten (ca 4 mm med mitt øyemål) og svømmende en cm eller to over bunnlaget. Det blir en utfordring å prøve å ta bilde av den ;)


Åh, så fantastisk moro
så flott at de allerede produserer da.
gratulerer med det 1000 ja.

Espen
Takk, takk, jeg har i grunnen ikke tenkt over antall innlegg før du kommenterte det Stine Sofie, det har tatt litt tid da, fra april 2009 og frem til nå

[External Image]
Jeg har prøvd å ta bilde av den bittelille hastatusen men det er ikke enkelt, dette er det beste jeg fikk til i dag. Den er nok ikke gamle krabaten, rundt 1 uke tipper jeg
Den var søt den! Håper det blir mange flere, slik at det med tid og stunder kan komme noen til Trøndelag ;D
Plussmedlem
Det var ikke store karen det der, nei!
sissimor
Den var søt den! Håper det blir mange flere, slik at det med tid og stunder kan komme noen til Trøndelag ;D


Kommer sikkert en gruppe fra meg oppover med tiden.

Espen
Det spørs om det vokser opp noen da, jeg må nok ihvertfall flytte C. gossei og de tre "hjemmelagede" Nannostomus eques som er i samme kar ellers ender de bittesmå ynglene sikkert mat.
[External Image]
Yngstedatteren vår har kjøpt seg nytt kamera, Canon EOS 550D og det måtte jo testes. Med makrolinsen min og den automatiske "sportinnstillingen" (uten blitz) tar det kjempefine bilder Så mye lys slipper ikke det gamle kameraet mitt inn med samme innstilling, ikke er det så kjapt heller... så nå er det bare å spare penger til nytt kamerahus

[External Image]
Norsk flaggtetra er noen skikkelig hyperaktive skapninger og ikke enkle å fotografere uten blitz men det fungerte bra med Sussis kamera

[External Image]
Wow! Bra bilder ja 8-O. Hva slags macrolinse er det du bruker? Nå har jeg aldri prøvd på sportsinstilling, men det ser ut som jeg må prøve det nå... (Eos 450d her)
Mitt kamera er en EOS 400 D og linsen heter Canon Macro Lens EF 100mm f/2.8 Macro USM. Mannen min var innom en fotoforretning i dag (han har jo fått høre hvor "dårlig" det gamle kameraet er) og ble anbefalt EOS 60D men det blir nok ikke noe nytt kamera med det første Skjønt jeg trenger jo egentlig det til Brasilturen i oktober ))

Fordelen med sportsinnstillingen er jo at det skal bli gode bilder av motiv i bevegelse, men det gamle kameraet er for tregt/slipper inn for lite lys til å ta skarpe fiskebilder uten blitz, da må jeg over på manuelle innstillinger.

[External Image]
En ung Peckoltia compta (uten blitz)...

[External Image]
og en Corydoras oiapoquensis
[External Image]
Det har dukket opp en feilfarget Full red endlers igjen men denne hannen er fin, lys oransje med hvitt. Den har også et annet mønster på halefinnen og mangler den store sorte flekken på siden. De som har fått feil farge tidligere har sett ut som vanlige endlers i farge og mønster. Jeg flyttet denne hannen og ett par unge hunner til et eget kar så får vi se om det blir flere med denne fargen Bildet viser hannen i tilvenningsboksen.

[External Image]
Her er han i sitt nye kar.

[External Image]
Full red hannene ser noe tilnærmet slik ut, men det er vanskelig å få riktig farge på dem på bildene



Den var jo stilig, selv om den er feil! Blir spennende å se om det kommer flere orange etter ham ja; interessant med avl
Ja det er litt spennende med slik fargeavl Jeg regner med at det er fargegener fra en tidligere innblandet guppy som har slått igjennom i denne hannen. Både Full red og Japan blue er vel hybrider mellom endlers og guppy så da kan det sikkert dukke opp litt av hvert innimellom.
Plussmedlem
Jeg må bare spørre deg om en ting, håper det går greit

Jeg er nå den ekstremt heldige eier av 6 stk. Corydoras eques. Men er ikke helt sikker på om det er 6 likevel... det er 1 som likner mistenkelig på aeneus, og den er til og med litt mindre en de andre i gruppen. Jeg er 90% sikker på at det er det, for en eques bør vel ikke se ut som en aeneus, uansett om den har dårlige farger?

Dette er skikkelig surt...
Jeg må også spørre om en ting, går det bra hos dere, eller har dere regnet helt bort? Dokka blir ustanselig nevnt i nyhetene, så jeg ble litt bekymret...
Gratulerer så mye med den fineste coryen i hus Anders Har du et bilde av den du er usikker på? En eques skal ha oransje bånd rundt "halsen", dette båndet danner nesten en McDonald-m i pannen. Equesen har også oransje stripe på ryggen, fra hodet til halefinnefestet. De skrur av og på fargeintensiteten etter humør, lys grågrønne ved stress, mørke og flotte i fargen når de trives. Hannene er mye mindre enn hunnene, våre er bare noen små spjælinger sammenlignet med de trillrunde madamene

[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
De er så vakre at jeg nesten svimer av Selv om jeg lenge har tenkt "ikke eques på noen år, for dyrt" klarte jeg ikke la være når jeg så dem i butikken... skal prøve å få et bilde av den som ikke ser ut som de andre. Jeg prøvde å søke Corydoras eques på Google, og da kom det opp bilder av fisk som liknet veldig på den jeg har, og noen sider jeg gikk inn på kom det opp bilder av denne under Corydoras eques. Merkelig.
Linda & Ove
Jeg må også spørre om en ting, går det bra hos dere, eller har dere regnet helt bort? Dokka blir ustanselig nevnt i nyhetene, så jeg ble litt bekymret...


Neida, vi har ikke regnet bort, det må være et annet Dokka du har hørt om på radioen. Men jeg kjørte til Bergen på onsdag for å hente Atle som var ferdig med Festspilljobben. Senere samme kveld ble den veien vi kjører ned fra Filefjell stengt. Torsdag var også veien over til Hemsedal stengt og da var det bare å kaste seg i bilen å kjøre hjem for vi viste jo ikke om alle veier mellom øst og vest skulle bli rammet. Turen gikk via Årdal og opp den fæle "høydeskrekkveien" som jeg kaller den, og til Tyin )) I Valdres var det små jordskred og flomvann over veien enkelte steder men heldigvis ingen stengte veier.

[External Image]
Badetemperaturen er nok så som så oppe på fjellet, isen ligger fortsatt
Anders, det ligger mange feilmerkede bilder på nettet, jeg har også sett equesbilder som nok viser aeneus, venezuelanus osv.
Plussmedlem
Mhm, jeg tror ikke det kan være Eques jeg. Men merkelig at en Aeneus eller noe har forvillet seg sammen med viltfangede Eques og Incolicana som også var der! Men det kan jo selvfølgelig ha gått en Aeneus i det akvariet før de to artene kom. Vanskelig å si, men jeg syntes da det er rart at den seriøse damen som jobbet i den butikken ikke oppdaget at den ene ikke var en Eques.

Virker som den er mer sky enn resten av gjengen også, de ser for det meste ikke ut til å bry seg om fotografering.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap