Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 51)

fin tråd mona set gjennom litt av den men går nok en stund før man kommer til slutten her
For bare et par dager siden skrev jeg dette:

mona o 18.07.2010
For en tid tilbake siden (var det i våres tro?) la gruppen med C. reynoldsi egg - èn gang. Det var første gang siden i fjor sommer, så jeg håpet de skulle "komme i gang igjen" med den eggleggingen da. Men det ble med den ene gangen som jeg har sett.


Og i dag så jeg plutselig egg på glasset i karet med C. reynoldsi [External Image]
Yippi! Ikke mange egg da, de pleier ikke det, men noen var det. Så kult! De ser friske og befruktet ut også, men jeg tipper de ikke er klebrige lenger. Tror det er best å la dem stå der de er. C. reynoldsi gruppen har aldri vært interessert i eggene sine, så de får stå i fred, men så har jeg jo 4 C. adolfoi ungfisk i samme karet da... :p

Hm. Tror jeg må "ramponere" karet (ta ut alt inventaret) og få fatt i de C. adolfoi'ene, først som sist. Har bare utsatt det og utsatt det. Hvis jeg tar dem ut så kanskje Reynoldsi'ene begynner med litt flittigere og jevnlig egglegging igjen, og uten Adolfoi'ene øker også yngelens sjanse til å vokse opp i karet.
Jfr innlegget ovenfor:
Mesteparten av eggene som C. reynoldsi la her om dagen ser ut til å bli hvite (dårlige). Noen få ser gode ut.
Mats Henrik O. Hansen
Du tar utrolig flotte bilder av dine utrolige flotte fisker ;)


Takk, takk
Ser ut som C. reynoldsi gruppen er i gang Nå er det noen ferske egg, og noen hvite egg fra forrige egglegging i karet. Jeg holder øye med èn bestemt hunn, for hun er så utrolig eggtung og har enda ikke kvittet seg med lasset sitt Ikke synlig slankere iallefall.

Her er et bilde jeg tok i går av noen som lekte rundt frontglasset.

[External Image]
Jeg fikk plutselig øye på oppdrettslisten som står på profilen min her på AF, og oppdaget at jeg ikke har notert ned flere av oppdrettene mine i år. Det kan være nyttig å ha for fremtiden (historikk) for meg selv, men også nyttig for andre som eier samme art og lurer på om den er drettet i akvarium før. Jeg har ihvertfall ofte funnet den slags opplysninger nyttige når jeg har søkt i fiskebasen. Så jeg prøver å alltid huske på å registrere de oppdrettene jeg har, med en beskrivelse av fremgangsmåten eller triggeren om det var noe slikt (noen ganger leker jo fisk uten noen form for trigger fra min side også).

Så i dag har jeg registrert oppdrettet jeg har i den øverste 160 literen min, som er smekkfull av rundt 200 Corydoras-yngel av tre forskjellige arter Corydoras Green Laser, Corydoras condiscipulus og Corydoras cf burgessi (C121). Det sto noen oppdrett på lista fra før, og i år har jeg oppdrettet 7 arter fisk totalt. Og vi er bare halvveis i året, hehe Men jeg ser meg litt rundt og det er egentlig ganske få arter igjen som jeg tror jeg hadde giddet å sette i gang bøtteballetten med yngelkar, daglige artemiafôringer og alt det der for.
Det jeg på sparket kommer på av arter er:
C. guapore, C. gracilis, C. venezuelanus C. orcesi og C. eques. Og Green Laser da... hehe. Selv om jeg har et kull allerede i år, er de så høyt på yndlingslisten min at jeg hadde ikke greid å la eggene være. Hadde plukket for harde livet i full fart, siden de voksne spiser eggene selv så utrolig kjapt...! :p
Det er 6 arter altså.

Jeg skal sette C. orcesi i eget kar etterhvert. De deler pr i dag kar med C121. De sistnevnte bryr seg ikke om tilstedeværelsen til C. orcesi og har lekt mange ganger etter at Orcesi'ene kom i karet. Men mange arter nekter jo å leke om de ikke er i artskar, og kanskje C. orcesi er en slik?
C. gracilis og C. guapore er ikke i artskar de heller, de to artene deler kar. Jeg har sett lekstendenser på C. guapore, men såvidt jeg har fått med meg har de ikke lekt. Det kan være den andre arten som forstyrrer dem og hindrer dem i å "vippe over" og sette i gang en ordentlig egglegging/lek.

Tanksamboere: C-121 til venstre, og en C. orcesi til høyre.
[External Image]

C. guapore - i ferd med å stikke av fra kameraet *svusj* Planten på bildet er såkalt "ferskvannstang" - den er veldig dekorativ syns jeg.
[External Image]

Slo seg til ro under trerota, der følte den seg trygg. Det er bare så utrolig kult tryne på denne arten her, helt spesielt og skiller seg fra alle andre Corydoras
[External Image]


I dag, rett etter at jeg slo på akvarielysene, så jeg en bitte, bitteliten yngel i karet med C. reynoldsi Den så ut som den akkurat var ferdig med plommesekken.

Det betyr jo at iallefall et av eggene C. reynoldsi-gruppen la sist må ha vært gode. Det var mange som mugnet, så jeg trodde ikke det skulle bli særlig yngel av det. Men er det kommet èn, er det håp om at det kan være flere
Plussmedlem
Tråden din er utrolig inspirerende- nå blir det antakelig vis kjøp av corydoras for meg også.. men dette har jeg ikke planlagt veldig nøye ennå. Jeg må være ærlig å si at jeg har ikke lest veldig mye i tråden din- men det jeg har lest, er så inspirerende.. du smitter andre med corydoras-galskapen! :P

Og uff, det fallet et stykke tidligere i tråden hørtes ikke godt ut, uheldig vis skulle du jo til Bø Sommarland med sønnen din akkurat da.. er så typisk. Hadde vært mye lettere hvis du hadde bodd 20 min. unna Bø sommarland slik som meg! :P

Med vannlig hilsen en kanskje snartkommende coryfrik..
Akvastad
Tråden din er utrolig inspirerende- nå blir det antakelig vis kjøp av corydoras for meg også.. men dette har jeg ikke planlagt veldig nøye ennå. Jeg må være ærlig å si at jeg har ikke lest veldig mye i tråden din- men det jeg har lest, er så inspirerende.. du smitter andre med corydoras-galskapen! :P Med vannlig hilsen en kanskje snartkommende coryfrik..



Der ser du Mona. Det er ikke bare meg som har fått smitten fra deg. Ja Akvastad, Mona er en inspirasjon for fiske-elskere, spesielt for oss corydoras / Aspidoras frelste.

Ps. Mona, nå er begge reolene oppe og det er kjempestas igjen i det nye huset
Grrrrrrrrrrrrr!! Nå er jeg så forbannet at det ryker av meg her! Årsaken...?
Eheims MØKKAserie med filtere i 207x-serien! [External Image]

Jeg byttet lysrør på den øverste 168 literen min i kveld, og i den forbindelse stengte jeg av vannet fra filteret for sikkerhets skyld, med spaken på toppen av filterhuset. Ville ikke risikere vannsprut eller noe når rørene ble tatt av i armaturet. Da jeg bøyde meg ned og skulle åpne spaken for vannet i filtret igjen, gjett hva som skjedde? Det knakk igjen! Ikke noe vann kommer ut eller inn, spaken knakk mens den var i låst posisjon, nøyaktig som filteret til akvariet nedenfor. Samme filteret,et 2073 Eheim filter. Det skjedde for bare kort tid siden.

Tror ikke jeg skal skrive mer her nå. Jeg er så forbanna at jeg kastet ting veggimellom her på akvarierommet. Hadde vett nok til å ikke kaste i retning av noen akvariefrontglass da....

Takk og lov for at jeg hadde kjøpt et reservefilter, Eheim Classic 2215. Dette har smal slangedimensjon, så det er egentlig for pinglete selv om filtervolumet er stort nok. Men inntil jeg har fått ordnet noe annet, må det duge. Jeg har ikke råd å kjøpe noe annet nå.

Hvorfor tok de 2026 og 2028 ut av produksjon!??? DET er filterne jeg kunne tenkt meg nå.
Akvastad
Tråden din er utrolig inspirerende- nå blir det antakelig vis kjøp av corydoras for meg også..



Tusen takk Og...eh...vennligst se bort fra mitt lille sinnautbrudd rett ovenfor! :p Jeg postet det før jeg så disse to hyggelige kommentarene fra deg og Loffa
Har roet meg litt nå, og fått igang reservefilteret.

LOFFA
Det er ikke bare meg som har fått smitten fra deg. Ja Akvastad, Mona er en inspirasjon for fiske-elskere, spesielt for oss corydoras / Aspidoras frelste. Ps. Mona, nå er begge reolene oppe og det er kjempestas igjen i det nye huset


Takk for det. Les det jeg skrev ovenfor til Akvastad... ikke meninga å poste det utbruddet direkte etter de to kjempekoselige innleggene fra dere to!

Jeg gleder meg til bilder i tråden din Loffa Det må føles helt KONGE å være herre i eget hus og vite at det akvarierommet du lager nå, kan du ha til du blir gammel, fordi det er ditt hus!
Plussmedlem
Haha, alle får en gang et lite sinnautbrudd i denne hobbyen. Tror det skjer med alle en gang eller flere.. når ting ikke virker som det skal eller blir ødelagt, er det fryktelig irriterende..
Knekt filterventil
Regner med at det var denne delen som knakk. Har gjort det samme et par ganger. Bruker å kjøpe nye her. Koster ca 90,-.

Tror det står i bruksanvisningen et sted at disse ventilene må smøres jevnlig (=dårlig konstruksjon...).

Jeg har plukket disse ventilene i småbiter for å finne hvor problemet ligger. Jeg fant ut at smøringen man må bruke må være svært tyntflytende for å trenge inn der det trengs. Har ikke prøvd enda, men jeg tror denne kan være bra.


Jeg har faktisk kjøpt den vedlikeholdssprayen fra Eheim, men jeg har ikke brukt den så mye ennå. Den skal kunne brukes både til å smøre med og til å holde pakninger myke med. Den kommer med et tynt rør du kan sette på utblåset, slik at man også kan komme til på vanskelige steder. Den er helt tyntflytende, og skal selvsagt være uskadelig for fisker. Jeg har som sagt ikke brukt den så mye ennå, så jeg kan ikke si noe om hvor godt den fungerer. Jeg tok den faktisk først i bruk i forrige uke.
Jøran Kvalvaag
Regner med at det var denne delen som knakk. Har gjort det samme et par ganger. Bruker å kjøpe nye [URLBLOCK1]. Koster ca 90,-.


Ja, det stemmer, det er den delen. Jeg fikk den nye tilsendt fra Aquaristikshop veldig raskt forrige gang det skjedde (på filteret til akvariet nedenfor det jeg holdt på med i går). Den kom i posten på bare noen dager.

EN ting er iallefall sikkert.... Jeg skal logge meg på hos Aquaristikshop nå og bestille et par stykker til å ha i reserve....!! Jeg har sendt mail og fortalt dem om hva som skjedde, mulig de sender meg en ny gratis sånn som sist, men jeg vil likevel ha noen ekstra liggende.

Den "Eheim Maintenance Spray" saken har jeg lurt på å kjøpe mange ganger. Men så langt har jeg ikke gjort det. Gjorde det ikke nå heller, for at pakka skulle komme under 200 kr så jeg slipper momsavgift på de to små adapter-greiene.
Jeg har for første gang sett en Corydoras som har utviklet såkalt "mopse-nese". Mange kjenner vel uttrykket fra oppdrett av Zebramaller (H. zebra, L046), der nesen er "trykket inn" og det ser egentlig ut som fisken har kjørt rett inn i en vegg med fjeset først.

Den jeg oppdaget i dag er i kullet mitt med Corydoras condiscipulus. Dette er jo en langsnutet Corydoras-art, så det var desto merkeligere å se denne misdannelsen på en slik. Det er viltfangede foreldre.
Det var et pussig syn, og det jeg ikke kan forstå er at jeg ikke har sett den eller lagt merke til den før nå! De er jo flere måneder gamle, og jeg har tilbrakt mye tid med å studere disse Corydoras-ynglene. Men først i går var det at jeg fikk øye på den. Jeg løp og hentet kameraet, det var ikke tid til fin-innstillinger så jeg bare knipset løs før den forsvant under trerota.

[External Image]

[External Image]

"Trynefaktor" er det også på Bettaene, men de skal bare være sånn! Hehe De har noen ganske spesielle fjes. Det er morsomt når de står og betrakter meg, virkelig nistirrer, for å se om jeg tar frem den hvite fôringspinsetten eller ei. Før de ser den, står alle avventende og halvveis klar til retrett i buskene. Men når jeg tar den frem og holder den foran frontglasset, så styrter alle ut fra skjulestedene sine med en gang MAT!

"Mat - eller ikke, det er spørsmålet!"
[External Image]
mona o
Jeg har for første gang sett en Corydoras som har utviklet såkalt "mopse-nese". Mange kjenner vel uttrykket fra oppdrett av Zebramaller (H. zebra, L046), der nesen er "trykket inn" og det ser egentlig ut som fisken har kjørt rett inn i en vegg med fjeset først.
Eg hadde en zebramops, og eg synes ikke coryen din ser ut som en mops.
For meg ser det ut som den avviker grunnet en "panneutvekst".
mona o
Jeg har for første gang sett en Corydoras som har utviklet såkalt "mopse-nese".

Donald
Eg hadde en zebramops, og eg synes ikke coryen din ser ut som en mops. For meg ser det ut som den avviker grunnet en "panneutvekst".


Jeg vet egentlig ikke. Det ser ut som nesen er deformert i form av at den ikke har vokst rett ut slik den skal. Dette er som sagt en langsnutet variant, og istedet for at neseryggen har vokst rett frem, har den vokst i en brå bøy nedover istedet
"Utvekst" som ikke skal være der syns jeg ikke det ser ut som egentlig...?
Jeg vokter min eneste Pyrrhulina zigzag hann med falkeblikk. Jeg er veldig redd for å miste ham, fordi han er "eneste hane i kurven" i en tetra-stim på ca 20. Bare "høner" resten!
Ganske utrolig egentlig, at i et kull på 14 yngel som jeg greide å få opp, så var det kun èn hann. Da den gamle hannen min døde av en kjeveskade som hindret ham i å spise, tok min ene oppdrettshann over jobben som sjef over høneflokken.

Tidligere i sommer døde en av mine eldre P. zigzag hunner (stam-moderen), og hun var 4 år og 3 mnd gammel (født i mars 2006). Den hunnen var en av de jeg fikk av Tom C sommeren -06. Jeg regner med at hun døde av alder, ikke noe annet, og det kan gi en viss pekepinn for hvor gamle disse tetraene blir.
Er litt usikker (og orker ikke bla frem infoen i trådens DEL 1, for den er såååå tungrodd!) på når det var, men jeg TROR det var sommeren 2007 at jeg drettet et kull med Pyrrhulina zigzag, og det betyr altså at den ene hannen jeg har er 3 år gammel allerede. Eller var det i 2008? Hm... tror kanskje jeg må ta jobben med å bla gjennom og sjekke likevel. Det går vel noen timer på det... :p Hannen er altså enten 2 eller 3 år gammel. Er han 3 år, begynner det å haste å få tak i en ny hann. Enten må jeg tigge en hos de få personene her som har arten (den er jo veldig sjelden) som jeg vet om, eller så må jeg få dem i lek igjen og oppdrette et kull selv. Og håpe på at det dukker opp minst en hann i kullet... :p

Det er ikke så ofte jeg legger ut bilde av disse, men de er blant mine favoritt-tetraer Har hatt arten i 4 år nå denne sommeren. Jeg syns det er så morsomt med disse fordi hannen passer eggene! Det er sjelden kost hos tetraer!
Leken foregår ved at hunnen inviteres over på et spesielt planteblad høyt oppe i karet, et blad han har nøye valgt ut. Han velger også ut en hunn, og hunnene som vil "være med" signaliserer dette til hannen ved å kretse rundt i området med sølvhvit kropp. Hele sikksakkstripen langs kroppen er borte, og buken får et svakt rosa skjær. Det betyr "Velg meg, jeg vil legge egg!" Hannen siler ut hvem som får lov å komme til. Forrige hannen min tillot kun EN hunn å legge egg, mens denne yngre karen tillater gjerne to hunner å komme innom.
Når hannen er klar, kommer hunnen så over, og så vrikker de seg tett sammen over bladet, mens hunnen gyter eggene og hannen sprer melke over samtidig. Når hele jobben er ferdig og hunnen ikke har mer egg, tupper han henne vekk, og gir seg til med vokter-jobben mens eggene ligger til klekking.
Det tar ikke lange tiden, et døgn eller noe sånn, men yngelen blir liggende på bladet en stund til mens de bruker opp plommesekken. Han passer på fremdeles.
Dersom karet er godt innredet med mye flyteplanter og buskas, kan man se når hannen nylig har sluppet et kull fra bladet; masse ørsmå "komma-tegn" som henger klistret rundt på glasset i karet. Men de blir raskt spist opp hvis de er i et relativt nakent kar slik som nå. Jeg hadde flyteplanter der før, men måtte gi dem opp til slutt fordi det ble så sinnsykt med trådalger i dem. Hannens jobb med å passe avkommet opphører når de forlater plantebladet. Da virker det som om han ikke lenger skjønner at de små "strekene" er yngelen han så nøye passet tidligere :p

[External Image]

[External Image]

Til sist et typisk bilde fra 85 literen der jeg har gruppen min med Corydoras venezuelanus, og så to kull med halv- og helvoksne Betta channoides. Det oppdrettet var uhyre enkelt, og jeg tror nesten alle vokste opp fra begge kullene. Sitter med ca 30. Og de er GRÅDIGE! De har utryddet kirsebærrekene, og de spiser egg. Det gjør forsåvidt Corydorasene selv også, så derfor ser alltid eggene slik ut når jeg finner dem: lugget løs fra glasset og spist, og halve rester henger igjen av ødelagte egg.

Gleder meg til jeg blir kvitt alle Bettaene, sånn at Corydorasene får karet alene. Da skal jeg prøve å få samlet eggene og drettet denne flotte arten!

[External Image]

Utrolig flott tetra den dere Pyrrhulina zigzag.
Leste om den i Tom C sin tråd i går og fikk utrolig lyst på den.
Digger fisker som passer på eggene sine. hehe

Hvordan stimer denne fisken ellers? Krangling om plassen i karet? Hakke orden?

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Adolfsen
Reklame for plussmedlemskap