Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 51)

De tretten skjønnhetene kler bedre det store karet. Litt storøyd og forsiktige, men de nufser nå rundt og overser katter som totalt overser fisken, og kommer sikkert til å trives. Bildene må redigeres, får ta dem i morgen...

Bildene av smykkene i Lykkelandet også, det gikk som jeg håpet, nå er de mange nok til å vimse litt rundt. Veldig moro!

Venezuelanus-eggene er spist, og nye lagt. Dermed er eplesneglene landsforvist til den lille 12-literen, der er det filter som skal holdes igang, og nok godis på Echonodorus aparten som dupper rundt med penselalger uten kar å bo i. Eplene har vokst voldsomt da, og ser ut til å kose seg fælt :o)

Var innom en butikk som snarest fordi det er tomt for myggiser her, de hadde bare digre klosser med røde, så det ble svarte. Og en Myriophyllum mattogrossense, burde sikkert vente til Sissimor må luke Trollskogen, men det var rett og slett umulig å ikke plukke den med seg. Ved siden av sto det en Samolus valerandi, den kan jeg ikke si å ha sett før. Må ha bind for øynene, handlelapp og akkurat nok i kontanter i akvariebutikker. Hvor har jeg tenkt å ha den da? Saktevoksende nordamerikaner som skal ha mye lys? Som sikkert smaker deilig for Ancistrus, som bor i det eneste karet det egentlig er mye lys nå? Det kan aldri gå bra, og nå har jeg puttet ledlistene som liksom skal lyse opp i planteboksene i vann uten å silikonere først, så lite lys har blitt nesten ikke lys i det hele tatt. Reolene kommer ikke opp sånn over natten, de har ikke flyttet til Hobøl enda engang! Helt motstandsløs er jeg...

Nå så jeg plutselig at dette er innlegg nr 1001. Det var da svært...
Den samolusen så da arti ut! Og du vil ikke ha noe som lukes ut av Trollskogen Linda, for der har jo alt grønn ull... Fikk forresten mine Myriophyllum fra Rita i utgangspunktet ;D

Gleder meg veldig til bilder av de nyinnflyttede, for det blir aldri nok cory-bilder! Og ihvertfall ikke av de vakre brasilianer`ne. Er så glad for at du kjøpte dem, for da slipper jeg å gremmes så mye over at de ikke barter rundt her...
Ambisjonen er jo å ha C142 F1 til salgs etterhvert da, og du står nokså høyt opp på potensiell-kjøper-lista ;o) Fikk helt dilla da de ble flyttet, en av dem la seg på ryggen og spilte død. To sekunder varte det, så ble det for spennende med nye omgivelser til å holde på med sånt tull...

Men altså - først må jeg klare å holde enkle og greie arter i live lenge nok til å få registrert oppdrett på dem. Pandaoppdrettet er liksom ikke ordentlig, det var jo bare ren skjær flaks at jeg ikke klarte å ta livet av hele kullet. Men i kveld synes jeg det var mistenkelig mange bittesmå pandaer i det karet - kanskje noen har lagt egg i smug, og småtteristene har overlevd helt uten innblanding? Det hadde jo vært moro...

Caudimaculatusene driver også med noen klønete sprell det umulig kan bli orden på - de er bare helt til å spise opp! Er helt nødt til å få karene plassert på mer komfortable steder i huset, enten står jeg og henger i trappa til kjelleren eller sitter på gulvet i veien for kattene på kjøkkenet. Henry gammelkatt er dødsfornærmet over matmors langt over normalt skrullete oppførsel. Kan jo ikke ha det sånn!
Coryer er så søte! Her også er det masse tulling i alle kar, og jeg nistirrer etter egg. Men så fort jeg nærmer meg karet, så kommer de jo vimsende for å få mat, og glemmer helt at de egentlig skulle flørte. Ja, ja, jeg får være tolmodig, og kose meg med tullinga så lenge ;D
Eplesnegler på frifot?
Ja hvordan de i det hele tatt får samlet seg lenge nok til å plassere befruktede egg er et mysterium, makan til vimsekopper! Det er fart i caudimakulatusene også nå, veldig moro!

Tok en opptelling på eplesneglene i dag, og det er et annet mysterium. Fire gule gikk i en femtifire-liter, der har jeg funnet tre. En gul mangler, til og med rota har vært ute...

De lilla og blå gikk i en annen 54-liter, skulle vært 8 blå og 5 lilla, det er det ikke, mangler en av hver. Nå ser jeg jo at de klatrer ut av hva det skal være så åpningene i dekkglasset på minikaret er vakkert pyntet med blåsvamp, men jeg finner ikke tørrsnegler noe sted heller. Har romstert rundt i HMF-filteret, tåka la seg tett i karet men ingen snegle funnet. Jaja, de dukker vel opp til slutt. Ingen egg er spist i natt, og det er jo gøy :o)

Ble ikke bilder i dag heller, ny versjon av Photoshop har irritert gemalen for siste gang og vi leter etter forrige versjon. I tillegg er gammeltelefonen ikke lenger hva den var før isbadet i Sømåa, og jeg har fått ny. "Smart"-telefon. Særlig smart kan jeg ikke påstå at den er, den nekter plent å motta kontakter og kalender fra en ikke altfor aldrende Nokia, i alle fall på noen måte jeg orker å sette meg inn i nå når blåtann og kabel og minnekort er forsøkt uten hell. Og vi har bare Outlook på iMac'en, den nekter plent å snakke Nokia foldsk, så kalender har vært "synkronisert" med blyant på papir. Nå måtte jeg ta bryderiet med å få alt inn manuelt, veldig irriterende og dustete oppgave, men skal jeg ha nytte av ny telefon må det jo til. Og det er veldig lenge siden jeg var tidsnok noe sted, så litt gøy blir det sikkert til slutt ;o)

Eplemysterium løst!
Fant denne lille sniken tuslende på feil side av dekkglasset
[External Image]

Litt vel Las Vegas
[External Image]

Bråsnu, kvaliteten lider, de er kjappe![External Image]

Smutthullet tettet, snegler i kø...
[External Image]

Har løst Facebookmysterier i dag også, nå er disken full av bilder, men kontoret må gjøres om til Studio A før sending på blizzofrock.com, og jeg må følge med på klekking av venezuelanusegg, det er hale på et par av dem nå! Tok en filmsnutt av egg med bevegelse tror jeg, da må redigeringsprogram læres og nedlasting til Youtube finnes ut av og posting av film - det blir siden. Det er forøvrig fotografisk bevist at overlevelsesprosenten vil bli tilnærmet 0 selv uten eplesnegler, for Limia perugiae vet hvor maten dukker opp...

Nå skal jeg synke sammen i sofaen og være munnskjenk for plateprateren resten av denne kvelden :o)
Tøffe sneglebilder, Linda me like
Jeg beklager at jeg ikke har kjørt akvariene hjem til deg enda, jeg er enda syk og bruker all min tid og energi på å flytte Dahls Dyrerike over i de nye flotte lokalene..

Jeg har bestilt litt ny fisk også, så jeg prøver å sette i gang akvarier her hjemme til dem kommer på mandag, rydder litt på akvarierommet og samler sammen sugekommer til deg (leter også etter boksen med alle sugekoppene...) du får ta det du trenger og så kan du donere resten vekk til Dahls.. bestandig noen som trenger slike

I morgen etter klokken 18 er tiden for å komme ned på butikken for å hjelpe til med å fange fisk osv.. da får man også muligheten til å prute fisk å planter ned så man har litt for jobben

Alle er velkommen, vi blir å jobbe fra klokken 18 lørdag til åpningstid kl 10 onsdag.
Ikke noe stress Elisabeth, that's an order! Holder formen stikker jeg innom og ser hva jeg får gjort i morgen, var innom de nye lokalene som snarest i dag,og kan ikke for mitt bare liv forstå hvordan de skal bli klare til tirsdag selv om jeg vet at det umulige er fullt mulig, Ove var butikksjef en gang for lenge siden og fikk ombygging i havn på ett eller annet magisk vis...

Men at det blir helt fantastisk er jeg ikke i tvil om, det er helt ufattelig mye plass! Og sofa/kaffe/pc-krok! Og digert plantekar! Og to etasjer! Og lager bak lukkede dører! Og flott parkeringsplass der man faktisk kan kjøre helt inn i butikken! Og masse nytt som kommer på plass selv om det ikke ser sånn ut! Svir i lommeboka allerede...

Bettina låner noen av karene så hun får omorganisert uten stress, hun henter dem hos deg helt selv. Resten kommer hit når de kommer, all fisk er nå plassert sånn nogenlunde her så bare de ikke snør ned er alt vel. Men du burde ta deg en egen tur hit så vi får gitt den sykdommen din beskjed om å finne et fornuftigere sted å slå seg til ;o)
Sliter med denne fjesboka og album, men det er jo tydeligvis ikke noe i veien med bildene, så her kommer noen totalt off topic


Sotus nyter glad 80-tallsrock
[External Image]

Men altså -
[External Image]

Pappa? Inni der?
[External Image]


Jaja. Bra musikk...
[External Image]
Katter gjør virkelig verden til et bedre sted ;D
Plussmedlem
Har fått så lyst på katt! Får håpe den snartkommende katten til noen nært bekjente av oss får unger, og at jeg får tigget de som også bor i samme hus som meg (hehe) til å skjønne hvor søte og artige de dyra er!
Ja de gjør det Sissimor, denne pusen er en ordentlig raring, så jeg ble overrasket over oppførselen i går. (Låner den bold-tingen i svar til mer enn en, det var jo så mye mer ordentlig enn den sitertingen :o)

Du kan hilse foreldrene dine fra meg og si at katt er et enestående lettstelt og hyggelig dyr Anders! Og for en catfish-entusiast...

Her går kattene via en planke opp langs veggen og inn en katteluke i en verandadør i enden av en gang i annen etasje, da blir det null trekk og de kan fint klare seg noen dager alene. Veldig lite mas, mat må jo fiskene dine ha uansett, så å få noen til å slenge litt i en skål går sikkert fint. Musfritt blir det også ;o)
Litt billedspamming i dag, har fått unna litt redigering :o)


Først Corydoras caudimaculatus F1 fra Rita, søskengjenforening, en av de fem jeg hadde fra samme kull står i hjørnet og lurer...
[External Image]


En av Xhiphophorus milleri-dundrene, dette er etter lang tilvenning, så den lille har ikke tatt på seg finstasen enda
[External Image]

Mer undersøkelse av nytt selskap...
[External Image]

[External Image]

Dette er en av dem som flyttet inn i april, litt mer fargeprakt...
[External Image]

Men morgenen etter glitret det av hele gjengen, og alle roter rundt sammen. Ser mye mer til dem nå når de er tolv!
[External Image]
Og så innflyttingen til C142.


Litt temperaturforskjell i karene, og helt forferdelig å bli flyttet nå igjen, så de måtte pent roe seg i boksen stakkars...
[External Image]

Furting under rota en stund, men ikke helt grå av skrekk heller.
[External Image]

Og så ble det litt spennende
[External Image]

hvis først en tar sjansen...
[External Image]


Katt har de nokså sikkert ikke sett før, litt stritting
[External Image]


og full fres igjen.
[External Image]

I dag har vi vært på eikeblad- og orekongleplukking, de som ligger i karet er hele fjorårets avling fra vår egen. Den er røsket opp som ettåring midt i en sti, og står i potte på terrassen. Litt bonsai blir den, burde finne et mer egnet sted kanskje...
Den store redigeringsdagen i dag. Nye "ultralydbilder" av venezuelanusegg. De første er fra dag 1 og 2...

[External Image]

[External Image]

Litt eggpleie
[External Image]

Egg med hale?
[External Image]

Ikke nå...
[External Image]

Noen som vil ha Limia perugiae?
[External Image]
Så artige bilder, må jo bare dra på smilebåndet av den sleipe egg-tyven
Caudimaculatusene var ordentlig søte, er litt misunnelig på de altså...de står på min "vil ha-liste"
Gruppa driver og tøver sånn litt forsiktig, så kanskje jeg skal sette opp en "ønsker seg"-liste ;o)
For noen vidunderlige bilder Linda ;D
Linda W
Gruppa driver og tøver sånn litt forsiktig, så kanskje jeg skal sette opp en "ønsker seg"-liste ;o)



En flott tanke! Hold på den
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap