Leifs verden, del 2 (side 51)

LOFFA
Microorm, er det noe en får kjøpt i butikken og hva inneholder det?

Microrom er som ordet sier. microskopiske orm.
Små hvite ormer/mark på noen mm.
Perfekt til alt av yngel og små fisk som tetraer/rasboraer.

Det du trenger er:
- startkultur
- liten plastboks
- havregryn
- tørr gjær
- sukker
- lunkent vann

Sikkert noen i området ditt som også har det.
Ser at Frosken har en startkultur av mikroorm for salg. Du trenger bare og sette en ny kultur ca en gang i måneden, og så høste godt av den i mellomtida! Populært hos alle slags fisk, også maller!
Opplevde selv at når paret fikk frittsvømmende yngel, så jaget de også sine egne yngel!
Lykke til, Pål
I går skrev jeg et langt innlegg her og kommenterte svar og mer til. Men når jeg skulle sende det inn var nettet koblet seg ut og det ble borte. Veldig iriterende.

Oppdatering på cf borellii
Mistet to kull denne uken, men har fortsatt ett igjen, samt at et nytt kull egg er lagt.

Siste kullet og hula med egg er nå plassert i eget kar uten voksne fisk. På en eller annen måte SKAL jeg ha frem noen yngler av disse vakre apistoene....

Valgte å fjerne mor til yngel i det lille karet og ta ut nøtta med egg uten hua fra hovedkaret. En ny hule ble satt inn i hovedkaret. Antar flere kull egg legges innen kort tid. Hannen har sørget for 4 egglegginger på veldig kort tid nå. En ordentlig pikenes Jens, opplagt.

Microorm har jeg da prøvd tidliger, men kuttet det ut da jeg syntes det luktet motbydelig. Moina skal være smått nok for ynglene. Kunne som nevnt tidligere tenkt meg å teste ut artemiaklekking slik Asle viste det på siste DAK møte. Virket enkelt og greit slik han gjore det

Fikk i hus biltemasand til det nye karet i dag. Må se om jeg finner et bord til det karet, før jeg fyller det opp

Om jeg har råd blir det en tur på auksjon i Porsgrunn. Antar det kommer noen apistoer dit. Et flott område for den fiskarten rundt om i det området Porsgrunn-Skien-Larvik
Tok noen dårlige bilder i kjellern i dag. Men legger dem likevel ut her

Apistogramma cf borellii egg
Endlers
kloreke
noen til

fra ancistrus yngel karet
VF apistogramma sp "Oregon" hannen som går sammen med hua
Apistogramma nijsseni
Har bestemt meg for å selge dem siste 5 ynglene jeg har igjen av Apistogramma cf Commbrae (F1). Så har nettopp lagt ut en annonse på det. Kunne jo satt dem i bytte rubrikken i forhold til bytte med annen apisto, men det ble på salg.

Ellers har jeg holdt på en god stund i kjellern i dag etter jobb. Slamsuget, byttet vann og foret.

Har også flyttet endlersene over til ancistrus ynglene, slik at jeg fikk et kar til ledig. Har da 2 kar ledig i kjellern. Det andre karet er en 85L med dele vegg.

Legger ved et bilde av apistogramma cf commbrae hue i leksdrakt for å vise hvor flott denne apistoen er......

[External Image]
I går morres hadde jeg besøk på verandaen av denne lille vennen (bilde 1). Vet ikke om dette er en unge som er forlatt eller om den er voksen og kanskje har fløyet i det store vinduet og skadet seg. Den var iallefall helt rolig selv om jeg gikk helt inntil den når jeg tok dette bildet

Apistogramma nijsseniene har fått roet seg og er veldig aktive, iallefall i forhold til borelliiene som går i karet ved siden av. Men tror jeg må si meg litt skuffet (om jeg har rett da) da jeg ser at jeg har fått to hanner og ei hue. (iallefall slik jeg ser det)

Det er vel ikke vanlig at folk selger trioer på den måten, iallefall ikke på en klubbauksjon?

Mulig han har vært litt stresset og tatt feil? (bilde 2) Dette er vel 2 stk hanner?

Bilde 3 viser hannen jeg har av apistogramma bitaeniata

Noen som kan bekrefte/avkrefte at det er to hanner av nijsseni apistoene?
Jeg tror du må til med midre levende for enn moina for borellii yngelen din, det er vel en liten art? Mener også du sa at yngelen er liten selv i apistomålestokk?
Så da heller jeg mot at de får i seg for lite næring og at mora gir opp etterhvert som kullet faller fra og enten spiser sine egne for å få næring til å prøve på nytt eller bare overgir de.
Artemia og mikroorm vil nok gjøre susen. Artemia vil nok fungere best og bli et kjærkomment tilskudd også blant alle apistoene og coryene dine.

Du har ikke noen flere nijsseni bilder?
Hilsen Ola
Det er ganske så irriterende når nettverket eller hva det er går bananas. Når jeg sendte mitt forrige innlegg for noen minutter siden, var jeg plutselig ikke på nett, selv om det mobile bredbånnet sier jeg er tilkoblet. Skrev igjen et laaaangt innlegg... og vekk var det. Gidder ikke gjenta alt, men legger igjen noen bilder som ønsket Ola

Legger først ut noen bilder jeg bestemt mener er ei hue

[External Image]
Så noen bilder av det jeg mener er to hanner. Ikke lett å få bilder av denne aktive apistoen samlet, men har gjort et forsøk.

bilde 1. Her mener jeg det er en hann på hver side, med hua i midten
bilde 2. Her mener jeg det er to hanner
bilde 3. Her mener jeg det er en hann på hver side, med hua i midten

[External Image]
Ser ut som du har rett i kjønnsbestemmelsen leif.
ohr
Ser ut som du har rett i kjønnsbestemmelsen leif.

Ja tror ikke det skal være noen tvil om kjønn her. Som regel er det stor forskjell i mønstre på kjønnene. Det er her kun snakk om ungfisk, men tydelige mønstre sier sitt.

Skal ta kontakt med selger å høre med han om det var meningen med 2+1 og ikke 1+2 eller om han har tatt feil ved uhell.

Tar med et dårlig bilde, men veldig artig bilde av en av mine to nevnte hanner. Jeg kaller det et lite "blinkskudd"

[External Image]
Har vært uten laptop et par dager nå da alt gikk i stå. Håper alt er oppe å går nå...

I dag fikk jeg 250L fra min kollega på jobben som jeg nevnte tidligere i tråden. Skal bli gøy å få den opp og ha muligheten til også å ha litt større fisk om jeg bestemmer meg for det. Det ser ut til å være en akvastabil 250L. 1mx50x50cm. Lys, noe grus og dekkglass fulgte også med, og i morgen får jeg pumpa han har brukt. En utvendig.

Borelli apistoene har jeg gitt opp nå, og kommer til å selge dem eller bytte dem i annen fisk. Siste ynglene ble det heller ikke noenting av og en del hvite egg lå igjen.

Vet ikke om jeg rekker å få gjort noe med 250L føre helgen. I morgen er det litt overtid før jeg og avdelingen på jobben reiser til København på fredag. Søndag er det rett fra båten og til DAK sin storauksjon i Drammen.

Det var masse folk der sist og over all forventning-kjempegøy. Håper dette gjentar seg på søndag

Anbefaler alle som har muligheten, til å ta seg en tur. Mener å huske at det var over 100 personer innom sist, ikke dårlig

Legger ved et bilde av det nye karet og et av plassen det skal stå. Skal ha det her inne på tv/røykerommet, som er nyopp pusset
God tur til Køben!
Vi sees på søndag,blir artig med ny maratonauksjon.
Blir nok like mange i år eller fler,mange tilbakemeldinger fra akvarister som ønsker å være med.
frosken
God tur til Køben! Vi sees på søndag,blir artig med ny maratonauksjon. Blir nok like mange i år eller fler,mange tilbakemeldinger fra akvarister som ønsker å være med.

Tusen takk Frosken. Bryggeriturer er som oftest veldig slitsomme av en eller annen grunn..... Men skal jo kjøre søndag så lørdag blir det å "roen" ned litt. Håper det blir igjen litt penger så en får seg noe nytt til karene her.

Har jo kommet inn noen nye kar siste tiden, kostnadsfritt, heldig som jeg er, så det må fylles opp litt i dem. Blir vel auksjon også neste helg og da har jeg fått lønning i mellomtiden....

Trenger også mer planter til disse karene og et par kolber/en pumpe. 3 kar som skal opp i løpet av nærmeste fremtid.... 250L, 162L og et ca 70L kar. Solgte det ene lille karet jeg hadde med kloreker, og skal flytte på det andre som er ved siden av. Der skal iallefall 162L inn (jernreolen)

Skal se om jeg får frem dem 128L jeg kjøpte som det ikke er glass i, som var meningen å ha i reolen nede. Det ble det aldri noe av. Får finne dem i garasjen, og sewtte dem inn under gies bort her på AF. Er alt for mye kar her nå.

Har også en 6 kant på 50-60L tror jeg det er som skal vekk, med lys i toppen. Må bli av med det jeg vet jeg IKKE kommer til å bruke
Ja da var 250L på plass. Fått vasket ut av karet og båret det inn på plass. Har lenge savnet å ha et kar her inne på det gamle akvarierommet mitt, som nå funker som røyke/tv rom for meg. Nå ble det endelig virkelighet.

Kunne tenke meg noe større fisk denne gang, kanskje et scalare par samt en trio med en annen rolig ciklide, mulig malawi.

Har ingen erfaring å snakke om med scalare. Har hatt noen mindre tidligere, men ikke med tanke på oppdrett. Samme kan jeg vel egenlig si om malawi selv om jeg hadde noen i 500L jeg hadde i Hvittingfoss. Om disse kan gå sammen vet jeg ikke, så skal lese meg opp litt på det.

Nye Borellii egg igjen. Ja nå er di kommet inn i stimen kan en vel trygt si di legger egg som omtrent på bestilling. Får bare la det gå sin gang, og som vanlig går det ei drøy uke....... så poff. Ja om en ikke skulle bli overrasket da.
Plussmedlem
Dette blir bra!
Kan vel trygt si det ble en tøff helg. Rett fra København og rett til auksjonen i Drammen. Hadde en flott men slitsom.... tur. Ble da litt nytt på auksjon for meg i dag også.

1 trio apistogramma macmasteri
2 trioer apistogramma cacatuoides (red)
2 apistogramma nijssenihuer til gruppen min (har nå 2+3)
gruppe på 5 stk corydoras sterbai

og en del planter. Orket ikke sitte helt tiol slutt da jeg ikke var heeelt i form. Det var mange gobiter til en latterlig penge som gikk, deriblandt en del L-maller

Legger ut noen bilder fra i kveld

cory sterbai i front, bak apistogramma nijsseni
apistogramma cacatuoides red
apistogramma macmasteri hannen (beklager dårlig bilde)
Lovet Ola (ohr) at jeg skulle legge ut flere bilder av mine nye cacatuoides hanner, da han også synes disse er flotte ;- =)

Noen flere bilder fra i dag

1. cf borellii hannen
2. to cf borellii huer som sloss om ruge plass under rota. Dasking med halen etc
3. cf borellii hannen sammen med en av sine fem fruer

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap