Anders' akvarierom [NR. 1] (side 51)

Viss du får til å komme deg på den auksjonen Anders, så tror jeg jaggu jeg må prøve jeg også...
Presset øker Anders, har aldri møtt Sissimor heller jeg. 18.november, det kommer folk langveisfra, og Dahls holder sikkert oppe...
Plussmedlem
Ja, Linda, jeg skulle reist uten tvil, men problemet ligger jo der og venter; jeg tviler på at en av foreldrene mine vil kjøre til Moss, så jeg må ta buss og få alt til å klaffe sånn sett med avganger og "påganger". Jeg må også bytte buss i Oslo. Og er jeg i Moss må jeg til Dahls, vanskelig å komme seg dit etter auksjonen, og SÅ til bussen etter det...
Så jeg tenker at det alt i alt kan bli vanskelig når det gjelder å komme seg hit og dit. Fra buss-stoppet og til auksjonsstedet og tilbake igjen, for eksempel. Det kan jo være langt unna, eller hvis jeg er heldig, nært Det ville gjort saken lettere.
Jeg har tid til å tenke og planlegge, men det skal vel litt til for å få alt til å gå. Hadde vært veldig fint å møte noen jeg ellers bare ser på nett... deg (Linda) og Sissimor, for eksempel Og Milo og damene. Og mange fler. Hehe

Jeg må bare se, er jeg riktig heldig bestemmer far i huset seg for å kunne dra, men jeg orker ikke egentlig klagingen hans over hvor kjedelig det er og at han ikke orker lenger når det bare er en time igjen Neida, men det er best at jeg er alene der og at han finner på noe i mellomtiden, da. Da kan jeg liksom la være å stresse og ha dårlig samvittighet for han.
Reiser jeg ikke til Moss, tar jeg vel kanskje turen til Drammen 7. oktober i stedet.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

85 literen er ferdig malt i dag Bakglasset har fått 3 strøk nå, det holder lenge. Malingen er ikke tørket enda, så jeg får få det opp i morgen og jobbe litt med div. akvariegreier i helgen. Det er et utvendig filter eller to som må renses og sånt også, det blir nok en fin sysle-helg når den kommer Alltid litt å gjøre med 12 akvarier oppe og går!
Ser den Anders, det er så lett å glemme at du bare er noen kvarter eldre enn sønnen i huset. Antagelig vet ikke foreldrene dine hvilken bragd det er å få til så mye på utrolig kort tid, og hvor spesielt det er at en så ung mann tar alt det ansvaret og bruker så mye tid på en så sunn og flott hobby! Grøsser ved tanken på hva mange andre unge menn finner på. Tenk - en fjortenåring som stirrer på firkanter med liv bak! Og som har ikke-akvaristiske foreldre så det har han garantert klart helt selv! De er antagelig ikke klar over det...

Og vit at skulle du på noen måte få kravlet deg ombord i ferga er det overhode ingen problemer på denne siden av fjorden, det er uansett folk som skal hentes på ferga. De samme skal leveres når alt er over, og det er vel ikke mange av dem som ikke skal innom Dahls enten til eller fra. Så på denne siden av fjorden er ikke transport det aller minste lille snev av bryderi. Men ikke mange har ti mils kjøring fra fergekaia i Horten, er for ung til å kjøre selv og skal på skolen på mandag. Så jeg ser den
Plussmedlem
Du har rett, Linda. Det er definitivt en fantastisk hobby, og jeg føler meg heldig som kom borti den. Men jeg hadde nok aldri sett for meg våren -09 at jeg skulle ha 11-12 akvarier om et par-tre år

Jeg har sagt til resten av "husstanden" at de kan ta seg en tur over grensen denne søndagen, så kan de slippe av meg i Moss først. Det kan være aktuelt. Da får de god tid på Nordbysenteret til shopping, mens jeg får svidd av mange hundre på fisk )

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jeg har jobbet videre med 85 literen i dag, og den er nå oppe og går med vann og filter. Og stein! Jeg har stablet stenene så det ser OK ut, og med eikeløv tror jeg dette blir bra, jeg
Åh, jeg har lyst til å sette inn en panda-bande her. Jeg må nok bare innrømme at jeg savner denne arten. Jeg brukte mye tid til å titte på dem når jeg hadde de... aktive, søte, små og utrolig morsomme. Aldri tilfelle at hele gjengen ligger stille, liksom Det er en vanlig, men morsom art jeg ønsker å holde igjen.
I morgen står vannbytter for tur, hvis ikke jeg kjører på det i kveld, da. Men akvarierommet er bomba, så jeg må få vekk et par lysarmaturer og sånt fra gulvet før jeg kan begynne å bevege meg fritt der inne

Jeg tror jeg altså har bestemt meg for å kjøpe meg en gruppe Corydoras panda, og bare la de yngle i vei. Så får jeg en kjempe-gjeng til slutt, og jeg vet av erfaring at mange av denne arten tar seg så godt ut Jeg solgte sikkert 40 ungfisk av disse etter å ha hatt de ikke så lang tid. En utrolig produktiv gjeng.

Det var dagens panda-innlegg :p
Plussmedlem
Må poste et bilde av en Cory som kommer ut her så alt for sjelden Corydoras CW006. Har kun to eksemplarer av denne arten, skulle gjerne hatt fler. De går sammen med Corydoras vittatus.
De likner ganske mye på "Super-Arcuatus", men det er altså to forskjellige arter.


[External Image]
Plussmedlem
Corydoras vittatus, en langsnute-yndling















Hunnen - hun må leve med 5 hanner etter seg! Hun er en kvinne det står respekt av

[External Image]


Et annet bilde. La ut et liknende, men da var hunnen alene på stenen. Her kommer en av hannene - dette ble tatt under leken, og han er nok på vei til å få hunnen til å "gå med på noe"
Dette bildet ble mer uskarpt enn det av hunnen alene, men verdt å ta med likevel, følte jeg.

[External Image]
Plussmedlem
Jeg har holdt på med akvariene i hele dag omtrent. Ihvertfall svært mye av den. Jeg har kost meg masse i dag, men andre ord

Jeg har tatt vannbytter i åtte akvarier i dag. Flink gutt :p Det betyr alle akvariene jeg har fisk i, pluss noen fler.
Var en tur innom dyrebutikken i dag og kjøpte et lysrør, fôr og tok farvel med den enslige C. schultzei-dama som kom feil sammen med 5 Corydoras eques. Hun har bodd alene etter at equesene flyttet over i den nyeste, doble reolen. Dette betyr at det øverste akvariet i reolen med de tre 98 literene er 100% ledig nå etter at hun reiste. Dette er også akvariet under, 98 literen i midten. Bortsett fra en av de to kampfiskene mine. Kampfisken Oscar bor der, han er en blå kampfisk jeg ikke har lagt ut bilde av enda. Jeg kjøpte han sammen med noen ancistrus for ikke så lenge siden. Det går forresten bra med alle ancistrusene jeg kjøpte den gangen også.

Så har jeg satt på lysarmaturene til de to nederste 85 literene i den doble reolen. Jeg har jobbet med disse akvariene og satt inn nye lysrør, så disse er nå relativt klare for nye fisk.
85 literen nederst til venstre er jo, som jeg har skrevet litt om, satt opp helt på nytt igjen. Det akvariet har fått innredning med sten i hovedsak, også noen stiklinger i bakgrunnen som kan trekke til seg litt næring fra vannet. Dette akvariet var ekstremt kraftig angrepet av alger, derfor ble det tatt ned og satt opp igjen.

Det ble pent med sten, men det mangler noe; eikeløv Jeg skal ha det her også, masse eikeløv. Det tror jeg blir kult! Et akvarium med sten og eikeløv i hovedasak, og litt planter, men ikke mye.
Jeg har lyst til å sette inn noen Corydoras panda her, hadde nok kjøpt noen om de hadde inne hos dyrebutikken i dag Men dessverre, de var utsolgt...



Til slutt et bilde av den helt nyoppsatte 85 literen. Kanskje ikke heelt rettferdig bilde, og vannet ser litt grumsete ut, men dette er luftbobler da littegrann av filter-utblåset står over vann sånn at det blir diffusor-effekt.
Man kan skimte stiklingene ved bakveggen der, bare bittesmå tuster.

[External Image]
Plussmedlem
Dette er en av mine 3 ancistruser, en hann. Noe som er litt spesielt med denne er at han mangler en av pectoralfinnene! Det har han gjort helt siden jeg kjøpte ham, men han lever normalt og klarer seg like fint som de andre ancistrusene i 230 literen Tviler vel på at den vil vokse ut igjen, men... det vet jeg egentlig ikke noe om. Men jeg ser ikke det helt for meg at den vokser ut igjen, egentlig!
Det er en liten "tapp" igjen etter finnen, så den har tydelig knekt av ved en anledning.


Litt dårlig bilde, men for å vise hans lille "skavank" [External Image]
Plussmedlem
Linda W
En ferskvannsNemo!

Ja, akkurat! Kallen denne ancistrusen Finn siden han er så lett å kjenne igjen. Da kan han jo ha navn, mener jeg! :p

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kommer sannsynligvis til å dra til Porsgrunn i morgen, men... jeg har egentlig ikke råd til storauksjon nå Jeg undersøkte pengene jeg hadde liggende nå, og... det var ikke så veldig mange lapper at det gjorde noe! Må nok ta et "lån" ja.

Kommer uansett i utgangspunktet til å dra til Moss, resten av familien reiser over grensen til Sverige.

Godt jeg har mange akvarier klare til fisk! I morgen kan det dukke opp mange godbiter... men jeg skal også kjøpe noen mallehuler, tenkte jeg (!), da interessen plutselig har begynt å stige for L-maller også
Plussmedlem
Anders K
Kommer uansett i utgangspunktet til å dra til Moss, resten av familien reiser over grensen til Sverige.


Høres jo veldig bra ut, regner med at det er mange som gleder seg til å møte deg.... )))

Hvor mange mallehuler hadde du tenkt på da, og noen selger du har sett deg ut?
Plussmedlem
Ikke tenkt meg ut noe spesielt Milo Vil bare ha noen skiferhuler på lager Lager og selger du? Isåfall mailes vi...
Grattis med innlegg nr.1000 Anders, du har virkelig en tråd som lever! Selv om jeg ikke skriver masse her, holder jeg meg oppdatert. Du leverer flotte bilder om artig fisk... synes corydoras er noen herlige sjarmtroll! Så nå må du bare få deg et kar med Apistogramma, så henger jeg her hver dag he he he.

Simen
Plussmedlem
Har vært på auksjon i Porsgrunn i dag. Lite folk, men likevel en auksjon der det dukket opp litt av hvert Og til tross for litt dårlig form og at jeg var litt susete i hodet, fikk jeg da gjort noen kjøp

Mitt beste kjøp i dag; Corydoras CW32. De står til akklimatisering i en plast-tank nå. De er virkelig fine allerede, liker utseendet godt. En søt Cory
Det negative er at det bare er 4 stk... så her må reproduksjon til. Men jeg snakket litt med en Cory-entusiast, Jørn Henning Flåten, og han sa at han hadde studert dem litt og trodde muligens det var bare hanner, selv om auksjonarius trodde 2 hunner og 2 hanner. Han hadde sett på bukfinnene (spisse eller runde). Så nå blir det spennende å se, da. Et par er større enn andre, særlig èn kan minne om en hunn... det gjenstår og se Jeg er uansett glad for at jeg kjøpte dem, en sjelden art som var verdt å ta med seg...

Ellers så ble det noen filtre, planter, mallehuler og noe mer. Så jeg fikk svidd vekk litt penger i dag. Men det er akkurat god nok tid til å spare opp litt til Moss-auksjonen, som jeg reiser på hvis alt går etter planen
Plussmedlem
S i m e n
[...]synes corydoras er noen herlige sjarmtroll! Så nå må du bare få deg et kar med Apistogramma, så henger jeg her hver dag he he he. Simen


Simen, du skal vite at det var hakket før jeg ga bud på noen apistogramma i dag Det var virkelig nære. Hadde summen på tunga, men jeg holdt det inne. Såvidt... jeg følte ikke at jeg hadde ting helt klart nok her enda.

Takk for hyggelig innlegg Simen, følger med hos deg også selv om det blir lite skriving. Skaff deg Corydoras, så skriver jeg oftere. He-he
Plussmedlem
Bilder av mine nye skjønnheter, Corydoras CW32
De er litt tynne, har litt slitte barter og muligens bittelitt frynsete finner også, så jeg har gitt de en dose eSHa 2000.

De er virkelig fine. De fire går alene i en 98 liter


(Jeg ser at jeg må pusse glasset i dette akvariet også...)



[External Image]

Forskrekket...
[External Image]
Herlig kommentar Anders he he he! Jeg har hatt corydoras panda tidligere, og synes de var noen artige krabater. Da jeg sto ved et veiskille når det gjelder akvariefisk, endte jeg opp med Apistogramma. Det betød at min plan om corydoras sp. black (ellerhvadeheter) røyk. Kanskje jeg en eller annen gang skal få nyte disse... bare trist at jeg ikke kan ha dem sammen med mine Apistogramma.

Simen
Gratulerer så mye med nye, flotte coryer

Skjønner godt at apistoer frister, de er jo virkelig flotte. Har tilbud om et par selv, men må jo si nei, Coryer i alle egnede kar her, så da må dvergsiclider vente...
Plussmedlem
Det går bra med nyanskaffelsene mine av Corydoras De er turbo i dag. Men skulle hatt fler enn fire av disse småtassene her, ja!

Dessverre ser det ut til å være bare hanner, ja... det blir det ikke yngel av! Men en snill akvarist har tilbydd meg en hunn, så da får vi se hva som skjer...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap