Apistogrammet (side 51)

Det du forsøker si er at apistoer er opptatt av forspill og kreativitet mens de andre er noen rene "dyr"? Jeg tror jeg liker den vinklingen.
Haha, jaja nydelige er dem uansett.

Grattis med over 1000 innlegg på tråden din Simen
Multi-tasking, pappaperm, snøggeling, forspill, by opp til dans og klasking.... er redd for de må skrive om Apistogramma-litteraturen hvis dette går offentlig ha ha ha!

Tusen takk Cathy
Prøver igjen, da bildet røyk!

Var på Ac/Dc konsert for et par år siden. Måtte le når jeg kom over denne her for et par dager siden.

Where's your school-uniform Angus?
En liten oppdatering...

Hos Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form vokser ynglene jevnt og trutt. Hua holder stand, og hannen har valgt å akseptere hunnens arbeidstittel som yngelvokter... sålangt. Ynglene begynner å spre seg mer og mer, men samles gjerne på den samme rota etter foring. Det er nå 3,5 uke siden jeg oppdaget dem svømmende på rota.

Hos Apistogramma rositae er yngel-antallet stabilt hos hua som fikk fram ynglene først. Hos hua som viste fram ynglene uka-halvannen etterpå, har det blitt nogen mer redusert. Mens de eldste ynglene ligger å trykker ned i sanden, er ynglene med halve str. på andre siden å roter i flyteplantene. Onklene er nå forholdsvis normale i fargen igjen, og ses ofte igjen!?!! Merkelig i og med det er fortsatt små yngler her...

Apistogramma panduro, Apistogramma cf huascar og Apistogramma baenschi er fortsatt med yngler som vokser jevnt og trutt...

Apistogramma atahualpa-hannen har fått en fantastisk rødfarge i sitt allerede rød-brune fargemønster etter jeg starta med artemia'n. Hua har stigi i kurs, men blir tidvis jaget over på "sin" halvdel, som hun begynner å vise sjef-stendenser i he he he. Artig å se disse Apistoene holder på. Blir nok første Apistogramma som bytter adresse på rommet, når de havner i karet til N. marginatus. Skal bare få ph'n litt ned her.

Apistogramma rubrolineata viser første tegn til noe yngelaktig, as do Apistogramma allpahuayo. Moro i den form at de trives, og at dette er arter jeg har lyst å videreføre.







Full action i Apistogramma yngling i karene dine Simen.

Jeg hentet et kar i dag med målene 110*50*40 som trenger en apistogramma, Spørs om jeg må ta meg en svipp tur til Larvik
Det synes jeg du skal RHD! Du skal mer enn gjerne få noen ungdommer av noe jeg klarer å få opp . Et så flott kar, trenger noen flotte Apistogramma he he he
S i m e n
Det synes jeg du skal RHD! Du skal mer enn gjerne få noen ungdommer av noe jeg klarer å få opp :). Et så flott kar, trenger noen flotte [I]Apistogramma[/I] he he he



Stopper du bare noen få mil før du kommer til Simen, skal du se du får med noe gåtteri herifra også. Utrolig hva vi guttene har =)
Jepp dere har godteriene for apisto folket.

Satser på at nye E6 blir bygd fort slik at det ikke tar så lang tid å komme seg nedover.
Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form... Hannen har ikke helt gitt seg gitt. Men hua har kjevla fast i hånd, selv om hans halevift lager bølger i karet he he he.
Jeg har alt for møe jobb med reoler som skal gjøres om mm. Men i kveld ble et kar ledig for avlastning eller mer Apistogramma! Røtter langs bak- og sidevegger med javamose på toppen ble oppskriften denne gang.
Apistogramma baenschi...

1: Sånn ja... hold der til Simen har tatt ferdig bilde.
2: Hør etter unger. Vi skal ha et gruppe bilde...
3: Mammas barn ja.
Masse artemia i magen på apistogramma yngelen på de bildene der Simen.

Et spørsmål som jeg også har stilt Loffa, av de apistogrammaene du har hvem har hatt den mest spennende adferden?

Hilsen
RHD
Fart66
Jeg hentet et kar i dag med målene 110*50*40 som trenger en apistogramma, Spørs om jeg må ta meg en svipp tur til Larvik :)


Nydelige mål på karet RHD! Slike har jeg sett innimellom på blocket.se. Apistolicious
Fart66
Masse artemia i magen på apistogramma yngelen på de bildene der Simen. Et spørsmål som jeg også har stilt Loffa, av de apistogrammaene du har hvem har hatt den mest spennende adferden? Hilsen RHD


A. rositae har vært et fyrverkeri, uten tvil. Men her har det også gått en gruppe på 5.

A. rubrolineata er jeg først nå i ferd med å få til. Så her gleder jeg meg til utviklingen. Har senket ph'n litt med stort hell.

A. panduro har gitt meg størst utfordring for å håndtere aggressive hanner. Slik som A. atahualpa-koden er i ferd med å knekkes nå. Det har gitt en spesiell opplevelse... Puh!

...hva skal en si? Hvert kar lever sitt eget liv, og tilførsel og frafall endrer fort regien i tanken. Det er derfor jeg utvider, for å få mer mangfold - og ikke nødvendigvis finne plomma i egget. Men kan love deg at min første A. panduro/A. agassizii-kombinasjon var helt rå!!! Det har jeg savnet, samtidig som flere kar har gitt andre løsninger. Ville iallfall variert mellom polygame og monogame arter, og kan vel ikke si at jeg er såpass enkel at utseende og etterhvert unike/sjeldne arter også har vært høyt oppe på rænkinga! Det er jo noe med å bidra til artens tilgang/"eksistens" også som gir meg et ekstra kick.

Nevner ikke de andre, uten noe grunn... De gir meg like stor glede og iver. Går ned på rommet og tar et overblikk. Det som catcher meg, er der jeg glor. Samt den vanlige oppfølginga av div hendelser og rariteter. Kommer til å kjøre inn dither-fish, bl a inspirert av deg, for å utvide "mangfoldet"og atferdsrikdommen...

Og artemia-mager er helt fantastisk 8)
Tusen takk for svar Simen.

Inspirasjon av andre som holder på med apsitogramma, og se og oppleve litt av deres
hverdag med disse fantastiske fiskene gjør hobbyen rikere

Adferden er det jeg synes er mest spennende å følge med på, jeg synes alle naturlige former for apistogramma er fine.

Oppdrett ikke er første prioritet hos meg så vil jeg ha andre fisker i karret og har bare gode erfaringer med diverse nannostomuser.

Siden jeg har begrenset plass så må man jo finne noen som har litt annen adferd enn de man allerede har. Hadde ikke tenkt på det med monogame og polygame arter i søken etter ny fisk.
Oppdrett er heller ikke min prioritet må sies. Som deg er jeg en atferds-entusiast. Men med litt spesielle arter, var jeg livredd for at de skulle ende hos meg. Og videreføring er jo en del av adferden. Så med artemia-klekkinga har jeg nå nådd en del mål for året. Har igjen å videreføre A. rubrolineata & A. allpahuayo. Så er det å utvide med kar og arter... Jeg vil ha MER he he he. Håper jeg får ta del i din søken. Dette er interresant!
I morgen er det begynnelsen på den 5. uken siden jeg oppdaget yngel hos mine Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form (San Pablo de Loreto).

[External Image]
(Hua er ute med sine nye håpefulle)

Fra å være i konstant nærhet til mor den første perioden, var ynglene for første gang å observere over hele karet i går! Hua farter fram og tilbake, og vokter dem fortsatt - selv med det spredte omfanget.

[External Image]
(Hua i Truls' multi-tasking-modus... matsøk og yngelvokting på en gang!)

[External Image]
(Yngel ute på artemia-beiting alene)

Dette setter selvfølgelig ynglene stadig i face-to-face situasjoner med far, uten at det har blitt skjebnesvangert. Han virker mest opptatt av matsøk/spising og å orientere seg i forhold til hunnen. Ja, og selvfølgelig minne henne på at han er stor og sterk, og kan benyttes til andre ting enn å være vokter av reviret hvis noe skulle skje. Med bare ei hue og yngler i karet, er det jo fint lite å vokte mot så langt. Hadde det derimot vært flere innbyggere her, hadde jeg sett helt andre tendenser av hannen.

[External Image]
(En stor hanne, med solide farsegenskaper... )

Å telle... er nå en omtrentlig håpløs greie. Men antallet er minimalt endret, så det ligger nok mellom 12-15 stk en plass. Så det spennende jeg venter på/frykter nå, er at hua skal nok en gang skal bli leksklar - og ta hannen inn i "varmen".

[External Image]
(gyldna tider)

For sultne storesøsken vil hun nemlig ikke ha i nærheten av sine nyklekte yngel. Søskenkjærlighet og Apistogramma er ikke nødvendigvis ensbetydende. Dette vet en kjærlig mor...

[External Image]
(If you're looking for trouble... you come to the right place...)

The saga will continue...
Takk for flotte bilder Simen.
Jeg har også noe av den samme frykten du har.... At huer går i ny lek når hun allerede har yngler. Frykten gikk bananas her i går når jeg måtte haste ta ut cacatuoides ynglene og flytte dem. Mor hadde lagt nye egg og gikk over "lik" for å knerte sine ca 5 uker gamle yngler.

Hun spiste dem, delte dem i 2 og var ei bitch for å si det mildt. Fant en løsning til slutt, men å fange disse små nurkene i en 222L med så mye inventar, ja det ble ingen lett oppgave.

Tror jeg fikk tak i ca 17 yngler, så får en se hvordan det går med dem. Burde kanskje tatt ut denne hua sammen med en han i et mindre leks kar, men men. Er veldig usikker på om det er flere huer i denne gruppa. Har iallefall ikke sett andre gule huer.

hehe, hannene holder seg godt gjemt for denne mammaen går ikke på luft puter når hun vokter sine små. det er helt sikkert

Blir vannbytter på resten av karene i dag, noe som skulle vært gjort i går. Jaja er kun et rom igjen da. Ha fortsatt en trivelig apistodag Simen
Skrekk og gru Leif!!! Leste det i tråden din i går, men glemte å kommentere dette da jeg ble hengt opp i RHDs søken etter sine neste Apistoer. Hadde dette skjedd hos Ap. sp. "Winkelfleck", hadde jeg sannsynligvis stappa hue ned i karet og brøla på "politiskolen-viset" he he he. Vet ikke om jeg får flere sjanser til yngler da dette er godt voksen fisk. Sikkert 2,5 år gamle eller mer... Og tilgangen til disse A45 er ca 0. En Apistoiansk helg til deg også
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap