Tante Astrid´s undervannsverden (side 52)

Ja, det gjør det litt mer oversiktlig. Har pleid å skrive opp før jeg startet tråden her inne, men tror jeg må begynne med det igjen. Mye å gå igjennom for å finne ut når fisk ble kjøpt osv.

Gratulerer med vann i karet forresten! Skal snike meg innom tråden din og ta en titt igjen
Hei Var det ikke du som hadde planer om badis badis? De hadde en enslig liten tass på en akvariebutukk jeg var i går - aldri sett den før, den var helt nydelig Hadde de hatt to så hadde den nok ikke gått i butikken lenger
Kikket litt på de også, men syntes Dario dario var enda mer spennende siden de var så mye mindre i størrelse. Liker små fisk som du vet

Hvordan disse eventuelt vil gå sammen med kampfisk har jeg ikke tenkt å prøve ut så jeg får holde på drømmen til det blir plass i karet. Har sett at begge artene dukker opp på listene rett som det er så helt uvanlige er de nok ikke.
Klovnkilli sto dessverre ikke på listene denne gang heller :S Har ikke fått svar fra han jeg sendte mail til, så jeg skal ta en prat med vår svenske venn i morgen.
Så synd da. Ser ut som om jeg får prøvd ut tålmodigheten min igjen gitt

Mulig jeg går meg en tur til Futura om formen holder i morgen. Synes høsten er så fin og da er det godt å komme seg ut litt. I kveld blir det tur til 'Onkel', men skal ikke slappe av så lenge. I slutten av uken regner jeg med å ha møbelet på plass og antagelig blir karet satt opp neste helg en gang. Da skulle det være klart for fisk også siden jeg har tenkt å kickstarte filteret denne gangen. Har du kommet noe lenger med dine planer?
Man må tydeligvis ha litt tålmodighet i denne hobbyen, hvert fall når vi bor på denne kant av landet. Jeg har fått en del prøvelser jeg også, blålyset mitt har enda ikke kommet. Men men, vi overlever det også

Jeg har ikke kommet noe lenger enda, fiskene koser seg på Futura, og plantene kommer ikke før om 14 dager. Håper vallisneria kommer i morgen, men resten har jeg ikke bestilt.

Ny fiskeliste kommer forresten i slutten av neste uke, så vi får krysse fingrene til da
Får krysse alt som krysses kan og håpe
Har kikket innom mange tråder de siste dagene og det er ikke tvil om at det yngles i bøtter og spann rundt omkring, eller kanskje det er riktigere å si bokser og esker Det er nesten så man føler seg litt utenfor uten yngel svømmende rundt i huset. Her er det ihvertfall ingen slike småtasser, ingen som leker heller som jeg kan se. Unntatt stjernedanioene, men de holder jo aldri opp. Likevel skal jeg ikke klage. Alt teknisk i karene fungerer, algeveksten er under kontroll, plantene fine og ingen fisker ser ut til å lide noen nød. Har riktignok noen som begynner å bli gamle og/eller skrantne, men det er vel normalt når man har en del fisk gående. De fleste er ihvertfall i fin form. Stabile forhold er flott, men det blir lite å skrive om her inne på den måten ;D

Jeg er ihvertfall snart ferdig med møbelet. Siste malingstrøk i morgen og så skal det bare tørke litt en dag eller to før oppsettet. Ser derimot ut til at det skal bli vanskelig å få tak i klovnkilli, men håper de kanskje står på listene neste gang. Har ikke så veldig lyst til å starte hold av killi ved å kjøpe egg siden jeg har så lite erfaring med sånt. Muligens er det i tillegg forhold under klekking som innvirker på kjønnsfordeling også. Det kan derfor hende jeg bare ender opp med bare ett kjønn i tillegg. Jada, pessimist når det gjelder dette. Må i såfall lese meg opp først.

Var forresten innom dyrebutikken i går og kikket litt. Så litt på kampfiskhunnene og ble veldig overrasket. Var Clotilde virkelig så liten da jeg kjøpte henne? Hun er ihvertfall en stor og rund dame nå. Helt utrolig at hun har vokst så mye. De sterke fargene ser heller ikke ut til å forsvinne selv om det ikke er antydning til lekstendenser. Underlig at hunnene ses på som kjedelige, men så er damen jeg har veldig spesiell også da
Jeg ble oxo overrasket over hvor mye personlighet noen av disse damene har, i det hele tatt hvor mye personlighet som kampfisk har.
Ellers er det oxo mye individuelle personligheter på de andre fiskene, men betta er vel kanskje noe jeg har sett det best på.
Helt enig! Hadde kampfisker vært en sjelden art så er jeg sikker på at de ville vært veldig ettertraktet Det er ofte sånn med oss mennesker at vi ikke er flinke til å sette pris på tingene i våre vanlige hverdagslige omgivelser, men så snart det dreier seg om noe sjeldent så blir det straks mer attraktivt. Jeg synes for eksempel den vanlige skjæra er en av de vakreste fuglene vi har i Norge, men de fleste "ser" den ikke engang

Virker som både kampfiskene og ciklidene mine er i stand til å både overveie og vurdere forskjellige muligheter når de står ovenfor en utfordring. Kan ikke si at jeg merker noe sånt hos stimfiskene, men fra naturens side så er disse beskyttet av stimen og har derfor antagelig ikke hatt behov for å utvikle akkurat den siden ved personligheten. Liker alle fiskene mine, de er alle spesielle på hvert sitt hvis, men må innrømme at jeg er svak for Clotilde-damen
Endelig er møbelet på plass og alt er nå klart til oppsett, men det blir nok ikke gjort noe mer akkurat i dag. Her har jeg startet opp en tråd hvor jeg vil samle all informasjonen om oppsett og innredning av karet. Gleder meg til å ta fatt i morgen
Har altså fått satt i gang nyakvariet. Godt å være ferdig med bakgrunnen. Det er alltid spennende å se hvordan den tar seg ut når den blir ferdig. Har sjelden noen god plan før jeg setter i gang. Vet ikke om jeg rekker å gjøre noe mer i dag, men siden det drøyer med å få tak i fiskene så har jeg jo egentlig god tid.

Disse to sneglene skal også flyttes over, men foreløpig så koser de seg i 35 literen og lider ingen nød.

Lyssrøret på badet gikk i går og siden jeg hadde et ledig Aqua-glo-rør liggende så ble det satt inn midlertidig til vi får tak i nytt. Kan bare fortelle at å kikke seg i speilet på badet nå gir meg en følelse av å befinne meg i en skrekkfilmscene. Anbefales for folk som ønsker å våkne opp på morran. Håper det ikke er slik at dette lyset faktisk avslører sannheten og at jeg faktisk ser så sykelig ut
Driver å koker noe av sanden som skal i Afrika-karet nå og det er vel ingen jobb som er kjedeligere enn det :b Håper å få den på plass i karet i løpet av kvelden, men dette tar tid. Må nok finne på noe lurt å legge oppå røttene for at de skal holde seg på plass når det blir vann i karet ellers er jeg redd de flyter opp. Har lest at disse redmoore-røttene har det med å flyte. Jeg får se hva jeg finner på når vann og sand skal i karet.

Ellers så er det lite å fortelle om. Ser at vallisneriaene i Asia-karet behøver å lukes litt igjen. Pleier å ta litt ved vannbytter når jeg ser at det sniker seg opp avleggere der jeg ikke vil ha de. Klipper også av litt på lengden når det er behov for det, men alt i alt er det lite arbeid med dette, kanskje en femminutt hver fjortende dag så det får jeg tåle.

Vannstrømmen i Sør-amerika var minimal i går og jeg var redd for at jeg måtte ta en stor-rens på både filter og slanger, men skyllte bare blåsvampen jeg har på innsuget og så var det full guff igjen. Sparer meg for mye jobb den løsningen der
Tante Astrid
Driver å koker noe av sanden som skal i Afrika-karet nå og det er vel ingen jobb som er kjedeligere enn det :b Håper å få den på plass i karet i løpet av kvelden, men dette tar tid. Må nok finne på noe lurt å legge oppå røttene for at de skal holde seg på plass når det blir vann i karet ellers er jeg redd de flyter opp. Har lest at disse redmoore-røttene har det med å flyte. Jeg får se hva jeg finner på når vann og sand skal i karet. Ellers så er det lite å fortelle om. Ser at vallisneriaene i Asia-karet behøver å lukes litt igjen. Pleier å ta litt ved vannbytter når jeg ser at det sniker seg opp avleggere der jeg ikke vil ha de. Klipper også av litt på lengden når det er behov for det, men alt i alt er det lite arbeid med dette, kanskje en femminutt hver fjortende dag så det får jeg tåle. Vannstrømmen i Sør-amerika var minimal i går og jeg var redd for at jeg måtte ta en stor-rens på både filter og slanger, men skyllte bare blåsvampen jeg har på innsuget og så var det full guff igjen. Sparer meg for mye jobb den løsningen der :)

Kok røttene, så er den saken løst....
Når du koker røttene trekker vannet inn i røttene med en gang, pga at porene i treverke åpnes.
Har ikke kjele som er stor nok tror jeg :b Ser foreløpig ut som det holder med et par steiner for at de ikke skal flyte, så jeg håper det går bra likevel. Takk for tipset uansett. Skal huske det om det blir aktuelt en annen gang (og jeg finner meg stor nok kjele).
Tante Astrid
Har ikke kjele som er stor nok tror jeg :b Ser foreløpig ut som det holder med et par steiner for at de ikke skal flyte, så jeg håper det går bra likevel. Takk for tipset uansett. Skal huske det om det blir aktuelt en annen gang (og jeg finner meg stor nok kjele).

Går også ann å snu å vende på den mens den koker... det gjør vi når kjelen ikke er stor nok. Så nå vet du det også....
Takk for det Elka

Ser ut som om det går bra. Røttene står stødig og alt ser ok ut, men skal la steinene ligge på noen uker så jeg er sikker på at de holder seg på plass. Steinene er fine de så det gjør egentlig ikke så mye. Skulle egentlig legge ut bilder i går, men så mistet jeg plutselig nettforbindelsen så jeg skal legge dem inn i tråden om Afrika ganske umiddelbart. I løpet av dagen håper jeg å få på plass plantene også så hvis ikke nettet svikter meg igjen så blir det flere bilder i kveld. Denne gangen kommer jeg til å kickstarte filteret slik at jeg forhåpentligvis slipper unna noen av oppstartsalgene. Dette karet blir det moro å få fisk i!
Jippi, ferdig innredet. Fjernet til og med steinene uten at røttene rørte på seg. Nå kan du bare finne de fiskene, Liverbird

[External Image]
Det ble fantastisk flott Som alltid Dette er du kjempegod på!
Takk, Liv! Det er alltid like spennende å se om jeg får det til å bli slik jeg ser det for meg i hodet. Tror ihvertfall klovnene vil like seg her. Har du erfaring med arten og kan gi meg en pekepinn på hvor mange jeg kan ha i dette karet?
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap