Leifs verden (side 52)

Ettersom jeg ikke fikk sove forrige natta, sto jeg opp igjen å renset opp og ordnet mallekaret nede. Tok ut alt av maller og fikk slamsuget og byttet vann samtidig. Alle ynglene fra VF ancistrusene ble satt i nett og annonse satt ut. Solgte alle 12 samlet. Må jo gjøre klart til mallefar som ligger på nye egg. Ser øye på eggene og de ser litt rare ut. Ser ut som små erter med øyne, hehe. Tok også ut en del Corydoras Meta egg og det samme har jeg gjort i kveld. Tilsammen mellom 50 og 60 tenker jeg. Har ettersom jeg har fått frem så få yngel av Metae eggene, et lite prosjekt på gang og klekker nå eggene på litt forskjellige måter. Kommer tilbake til om noen av metodene funker bedre enn andre og bedre enn metoden jeg så langt har brukt på disse. Har ennå ikke fått inn noe nytt kar i stua, men sendte en mail på en 250L i kveld, så får jeg se om det er solgt eller ikke. Har mørklagt Corydoras Paleatus karet da det er grått i det karet, og det har hjulpet tidligere. Ellers ikke så mye nytt
Ikke helt god..............
For de av dere som ikke allerede har skjønt det er jeg ikke helt god..........
Solgte nettopp 350L min for å få inn et litt mindre kar her i stua. Tja mindre ja. Har vært på utkikk etter reol til kjelleren, og ta 160L opp. Har kikket på annonser både her og der uten resultat..... inntil i dag. Kom over et kar på 360-370L til en så billig penge... etter å ha prutet enda 600 kr på den rimelige prisen. Et par sms og vips så var karet mitt, og henter det i morgen. Heldekkende topp og utvendig pumpe. Kunne ikke blitt bedre.... Ikke helt god denne karen nei. Karet er noe bredere og litt lavere enn det jeg hadde og er et helglass kar som kun er ett år gammelt. Prisen betrakter jeg nærmest som ran. Jeg må bygge meg et bord, men har ramme materialer til det, trenger bare skruer og panel, om jeg velger å panelere det. Bærer det vel ned i kjelleren og rengjør det der, og blir stående til jeg har ordnet et bord om ikke så lenge. Kjenner jeg meg selv rett tar det ikke lange tiden før det er på plass. Ja denne karen er som sagt ikke god...............
hehe gratulerer med nytt kar Leif.
Har du fått noen egg på paleatusene? Hva mente du i to innlegg tilbake?
Edit: Har mørklagt Corydoras Paleatus karet da det er grått i det karet, og det har hjulpet tidligere.

tata.

Espen
Black_Flys
hehe gratulerer med nytt kar Leif. Har du fått noen egg på paleatusene? Hva mente du i to innlegg tilbake? Edit: Har mørklagt Corydoras Paleatus karet da det er grått i det karet, og det har hjulpet tidligere. tata. Espen




Har fått egg på Paleatusene, men har ikke tatt dem ut. Siste tiden har det også gått neon tetra i det karet så de spises nå kjapt også av dem- Ble tipset av noe om å mørklegge karet og ha vannbytter for å få klarere vann.

Bare en kjapp oppdatering fra i går her før jeg stikker på jobb. Fikk hentet karet og ble godt fornøyd med det. Det var tungt så det ble bært rett inn i spisestua på bordet der. Kona ikke helt fornøyd, men.... et sted må et jo stå til bord etc er klart. Møkkete var karet men skal få skikk på det. Renset pumpa også i går kveld..... Det værste jeg har sett noen gang, fytti katta. Så den skulle jeg tro er effektiv. Ellers ble det både egg og klekking av yngel her i går. Egg hos 3 corytyper, metaer ca 30, sterbai ca 8 og en drøss albino. Tok dem også ut selv om det er mer enn nok yngel av albino her. Skal legge ut noen nye bilder i løpet av kvelden. Fikk med noen fisk som jeg regner blir tatt med på auksjon på klubben i kvel. 2 gullgurami, 1 gullfisk, 5-6 scalarer, blant annet et leikspar som hadde egg når jeg hentet karet. Var også en hann sebraciklide der. Ja dette er hva jeg rekker nå folkens, nå kaller jobb og en ny dag

Ha en strålende dag

Glemte å si at de VF ancistrus eggene begynte å klekke i går, jippi
Heisann loffa
Leste de siste innleggene dine i tråden her, og kom over det du skrev at det virker som så få av Metae-eggene er befruktet. Det er riktig som du sier at de sikkert er litt unge og utrente enda, men jeg tror nok de er i stand til å lage befruktede egg. Da du hadde hentet dem, hadde de åpenbart lekt i karet jeg oppbevarte dem i, for i ukene etterpå dukket det opp 4 eller 5 små Metae yngel der
Jeg har alltid fiskene mine (Corydorasene altså) i ph under 7. Det ligger vanligvis mellom 6.4 og 6.8. Kan det hende at du klekker eggene i høyere ph enn 7? Hvis du gjør det, så kan det hende det er årsaken til dårlig klekkeprosent. Jeg har lest skriverier om det tidligere, at enkelte C-arters egg er litt ømtålige mht ph-verdien de klekkes i.

Om du har lyst, kan du jo da eventuelt prøve å senke ph i en separat klekke-tank, og så prøve å klekke eggene der en gang og se hvordan det går da?
mona o
Heisann loffa :) Leste de siste innleggene dine i tråden her, og kom over det du skrev at det virker som så få av Metae-eggene er befruktet. Det er riktig som du sier at de sikkert er litt unge og utrente enda, men jeg tror nok de er i stand til å lage befruktede egg. Da du hadde hentet dem, hadde de åpenbart lekt i karet jeg oppbevarte dem i, for i ukene etterpå dukket det opp 4 eller 5 små Metae yngel der :) Jeg har alltid fiskene mine (Corydorasene altså) i ph under 7. Det ligger vanligvis mellom 6.4 og 6.8. Kan det hende at du klekker eggene i høyere ph enn 7? Hvis du gjør det, så [I]kan[/I] det hende det er årsaken til dårlig klekkeprosent. Jeg har lest skriverier om det tidligere, at enkelte C-arters egg er litt ømtålige mht ph-verdien de klekkes i. Om du har lyst, kan du jo da eventuelt prøve å senke ph i en separat klekke-tank, og så prøve å klekke eggene der en gang og se hvordan det går da?




Bildene jeg lovet ble elendige, men legger ut et par likevel.
Hei Mona ;- =)
Jeg vet ikke om jeg har nevnt det før, men har vel gjennom tidene med denne hobbyen hatt nær 50 akvarier (kom ikke som noen bombe for de som har vært her/kjenner meg, men har aldri, ALDRI målt noe annet en nitritt. KH, PH... ja alle disse betegnelsene har jeg aldri brukt i karene mine. Så jeg vet egentlig ikke hvordan PH en er i mine cory eller klekketanker. Har iallefall helt sikkert 6 yngel av Metae som jeg vet om. Mulig noen flere....
Kanskje jeg skulle kjøpe en PH test da Mona? Hvordan øker jeg eller senker jeg PH om den må justeres? Er dum som ei geit på det området med tester. Har som regel funnet en grei harmoni i karene mine, med min pleie og faste vannbytter.

Har ikke fått gjort noe med det nye karet eller startet på bordet i dag, men håper å få gjort litt i helgen. Om jeg finner et bord på FINN.no eller om jeg lager et selv får jeg se etter å ha søkt litt på FINN.no. Plukket som vanlig ut Metae egg via min innsikt med lupe som nå er velbrukt, og ønsker meg en ny..... Det er med 99,5% sikkerhet egg i Metae karet hver dag, og skjønner ikke hvorfor. Er disse de heiteste du har hørt om Mona? Dem er jo værre enn hakkespetten! Loggførte noen dager antall egg og ble overrasket over hvor mange det egentlig var, så om en ser bort i fra salgs inntekter er jeg glad ikke alle eggene har klekket.... Ja de er jo unge og kanskje litt uerfarene, så har innsett at jeg må smøre meg med tolmodighet.

Hadde en prat med henne som kjøpte leiksgruppen min med ancistrus albino, og hun fortalte meg at dem nå var døde
Det gjore faktisk inntrykk på meg da disse mallene var så flotte, og enormt store og hadde gitt meg mange kull. Akkurat som når min første Bartesam døde. Nå er de alle i fiskehimmelen.
Hei Loffa!
det å justere pH nedover er ikke så veldig vanskelig egentlig.
her er litt forskjellig du kan bruke:
eikebark ekstrakt
sitronsyre
tørkede eikeblader
catapa blader
røtter
og torv.

Det finnes helt sikkert en drøss med andre ting også, men hadde jeg vært deg hadde jeg gjort det slik:

Stikk på plantasjen å kjøp noe som heter tiurtorv, stapp dette i en finmasket strømpe og putt den i klekketanken.
Jeg benyttet denne metoden da jeg drettet apistogramma atahualpa, bare at jeg kjøpte dengang torv fra dyrebutikken, og det er skrekkelig dyrt.
Tiurtorv fra plantasjen skal visst fungere like bra etter det jeg har hørt

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Trym81
Hei Loffa! det å justere pH nedover er ikke så veldig vanskelig egentlig. her er litt forskjellig du kan bruke: eikebark ekstrakt sitronsyre tørkede eikeblader catapa blader røtter og torv. Det finnes helt sikkert en drøss med andre ting også, men hadde jeg vært deg hadde jeg gjort det slik: Stikk på plantasjen å kjøp noe som heter tiurtorv, stapp dette i en finmasket strømpe og putt den i klekketanken. Jeg benyttet denne metoden da jeg drettet apistogramma atahualpa, bare at jeg kjøpte dengang torv fra dyrebutikken, og det er skrekkelig dyrt. Tiurtorv fra plantasjen skal visst fungere like bra etter det jeg har hørt :) mvh Per Gunnar Stenersæter



Hei og takk for den Per Gunnar. Har en del eikeblader liggende så bruker nok litt mer av det

Har hatt opptelling av de VF Ancistrusenes yngel i dag, ca 50 som har klart seg. Har dem frem til de har kvittet seg med "vomma" i ei fødekasse med litt strøm fra ei pumpe. Legger her ut noen bilder
mer bilder............

1.mor
2.og far
3.L144
Aspidoras innkjøpt
Har i dag solgt noen yngel av c.albino og c.aeneus,
men fikk kjøpt noe også ;- =)

Litt flyte planter av typen Limnobium laevigatum ble kjøpt for å ha i oppvekstkaret til c mallene mine (160Literen)

Av fisk ble det handlet inn 10 stykk Aspidoras (Pauciradiatus). En klarer knapt å skrive disse latinske navnene og skal jeg prøve å si dem med ord, ja da høres det nært ut som en 1.klassing som prater Kinesisk. Dette er en fisk veldig lik corydorasen. Skal lese litt om den da jeg ikke kjenner denne typen i det hele tatt. Dem blir litt mer avlange ble meg fortalt, mer vet jeg ikke i denne stund. Kunne minne litt i fargene på Corydoras Paleatus? Disse har jeg satt sammen med Corydoras Sterbaiene mine, slik at de fikk litt selskap. Er (var) bare de 5 i den 112Literen, så det var litt tomt
Kinesiske 1. klassinger snakker utrolig bra kinesisk eller mente du Norske ??

Mvh Per
blondviking
Kinesiske 1. klassinger snakker utrolig bra kinesisk eller mente du Norske ?? Mvh Per



Eh Per.... jeg tenkte på Svenske 1.klassinger som prøver seg på kinesisk thihi. knegg knegg

Har du fått hørt hvorfor bilde innleggene i tråden din er blitt fjernet? Rart innlegg bare skulle fordufte i løse luften liksom uten at du hører suset....

Leif
På vei hjem via Kongsberg i dag stoppet jeg ved Kongsberg butikken jeg pleier å handle. De er på vei til å flytte inn til sentrums nye senter og åpner i nye lokaler 1.februar. Så det var litt utplukket der og tomt for det jeg hadde tenkt meg. 10-12 sverddragere var hva som var i tankene, men de hadde bare 4 hanner igjen. Har i lang tid siklet etter de corydoras sterbaiene de har hatt der og mest for at de var så store/kjønnsmodne. Men har synes prisen på disse DER har vært noe drøy. Dette nevnte jeg da det ikke ble noen sverddragere på meg. Jeg fikk en pakke pris på de siste 9 sterbaiene de hadde igjen. Ble litt flere enn hva jeg tenkte i gruppen min da, 14 sterbai. Har derfor vurdert å selge inntil 6 stk om prisen jeg får er grei. Har lagt ut en annonse her på AF. Ellers har også Aspidorasene roet seg ned og ser ut til å trives sammen med sterbaiene. Ellers også vannbytter på alle kar og mating med mygglarver i corykarene. Legger ved noen bilder her

1-2-3 sterbai
1. Aspidorasene
2. Metaene
3. Ynglene til VF ancistrusene vokser fort og har blitt mørkebrune og fine
Nei har ikke hørt annet fra webmaster enn at "ulovlige" bilder blir fjernet, men disse var mine egne bilder

Mvh Per
Legger ut noen bilder tatt nye i dag

sterbaiene
aspidoraene
nye albino egg igjen i dag
VF han ancistrusen på rota t høyre
VF hu ancistruse
en av L-144ene
Hei Leif.
en stund siden sist nå.
Så mye jobbing at jeg har måtte la hobbyen hvile seg litt.
Sånn går det når man jobber dobbelt nesten hver dag.
Gleder meg til neste helg da er det verste kjøret over.

Masse flotte bilder du har tatt.
Black_Flys
Hei Leif. en stund siden sist nå. Så mye jobbing at jeg har måtte la hobbyen hvile seg litt. Sånn går det når man jobber dobbelt nesten hver dag. Gleder meg til neste helg da er det verste kjøret over. Masse flotte bilder du har tatt. :)




Hei og takk for sist. Regner med at alt er bra over fjellet ;- =)
Her går alt sin vante gang og har kjøpt inn litt ny fisk som du sikkert har lest i tråden her. 10 aspidoras og gruppen med sterbai består nå av 14 stykker.
Har i dag hatt ny "rekord" på eggplukking hos C. Metaene mine-68 egg og guttungen blid som ei sol her da han fikk plukke en hel del av dem. Han var også med på vannbytter i helgen og renset de pumpene som skulle renses. Er liksom hans jobb det når han er her annen hver helg. Ettersom kona og minstemann er i Lyngdal nå, ble det liksom en guttehelg dette, med fotball, masse snop, pizza og brus i bøtter og spann. Har virkelig kost oss. I går maste han om at vi skulle begynne på bordet til det nye karet her, men er short for lange skruer og trenger flere. Har ikke kommet lengre enn at det karet fortsatt står der det ble satt. Skulle hatt det ned i kjelleren for å få vasket det, men ikke en gang fått gjort det.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap