Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 52)

Jeg søkte på "zigzag" her på forumet, og fant en av Loomis sine gamle tråder om dem (han er en av dem som har arten).
Der hadde jeg svart, og det var i 2008. På et bilde jeg la ut i tråden ser jeg også at jeg akkurat da flyttet zigzag-ungfiskene fra 45 literen (yngelkaret) til foreldregruppa i 128 literen. Det gjorde jeg da de var store nok til å klare seg, og vel så det, i hovedkaret. Det betyr at det var i 2008 jeg oppdrettet dem, ikke i 2007. Hannen jeg har nå er altså litt over 2 år gammel.

Black_Flys
Hvordan stimer denne fisken ellers? Krangling om plassen i karet? Hakke orden?


Hakkeorden tror jeg ikke de har (jeg har ikke lagt merke til noen), men hannen sjefer litt over resten. Helt klart. Ellers ser det ut til at hunnene seg i mellom har fred. De stimer ganske bra, og føler åpenbart trygghet i antall.

Og over til noe helt annet:
Irritasjonen er stigende her... det er 16 dager siden jeg renset Eheim 2073 filteret til den øverste 160 literen! Og nå er det nesten tett nedi der, det er såvidt det pipler vann ut av utblåsningsrøret! De ordene som "pops to mind" akkurat nå, egner seg ikke på offentlig forum :p

Jeg gruer meg skikkelig, for dette betyr at jeg må bruke spaken og stenge av vannet til slangene (for å få av lokket). Tenk om den knekker! Skrekk og gru, for nå har jeg ikke noe reservefilter! Det er jo allerede i bruk...
Bare en tanke.
Hvis du har mulighet så ville jeg ha ventet til mandag med å rense filteret. Hvis den delen skulle ryke så har du iallefall mulighet til å stikke på en zoo butikk og kjøpe en reservedel? Bra du sier ifra om slike filter, slik at andre ikke går i fellen og kjøper de.

Takk for svar om tetraene. Ble bare mer fascinert nå.

Espen
Black_Flys
Hvis du har mulighet så ville jeg ha ventet til mandag med å rense filteret.


Hadde det gått an å vente hadde jeg gjort det, men sirkulasjonen er nå så faretruende lav at noe må gjøres i dag. La merke til det fordi jeg så fiskene (Corydoras-yngel) gispet mer enn normalt når de pustet. Så jeg er redd det ikke er mulig å utsette det til mandag.
Tapte blå tigerreker gjenfunnet ;-)
Fikk meg nettopp en hyggelig overraskelse da jeg tok en rens av et utvendig Eheim 2224 filter! Det er 5 mnd siden sist jeg åpnet akkurat det filteret, noe som er en helt akseptabel og grei rense-intervall.

I dette karet (85 liter) har jeg Corydoras reynoldsi gruppen min, men også en gjeng med Blå tiger-reker. Nydelige reker! Dette er de første blå tiger-rekene jeg kjøpte, men etter at jeg flyttet alle (både C. reynoldsiene og rekene) fra øverste til nederste kar i den reolen, så ble de liksom så få reker. Jeg tenkte trist at de sikkert har falt fra, likte ikke flyttingen eller noe.

Jeg har gjort mange forsøk på å telle rekene som er igjen, og jeg kommer til 10 stk. hver gang. Opprinnelig kjøpte jeg 20 for et halvt år siden eller noe, men 1 av de falt fra dagen etter at jeg mottok dem i posten. Altså var det 19 som ble flyttet 3 etasjer ned i reolen. De som ble borte av dem, forsvant så raskt etter flyttingen at jeg antok det var den som var årsaken. Det er både leit og fryktelig ergelig, for det er tross alt snakk om tap av flere hundre kroner i reker.

Men så kom jeg plutselig på noe i dag... jeg har jo ikke renset det utvendige filteret der siden de ble flyttet....! Hva om rekene kanskje var mindre enn jeg trodde, og derfor har greid å klatret inn imellom rillene i innsugsristen til det utvendige filteret? Også *schwopp* har de blitt sugd inn i filteret. Det var jo snart på tide å rense det uansett, så jeg bestemte meg altså for å gjøre det i dag.

Heldigvis er utformingen på Eheim 2224 filterne slik at både yngel og reker overlever inne i det selv om de havner der ved et uhell.

Og gleden var stor da jeg åpnet filteret og begynte å sile filtergørr med håv! Jeg håvet opp hele 8 reker fra filtergjørma! Og enda er jeg ikke helt ferdig med å sile gjørma i bøttene... kanskje jeg finner den siste også?

De gjenfunne rekene ble forsiktig pirket ut av håven en etter en og sluppet løs i akvariet igjen. Sjokkert av lyset og litt desorienterte over plutselig å se forskjell på opp og ned, skjente rekene litt på skjeive først. Men så rettet de seg opp og ga seg i kast med det reker pleier å gjøre: plukking

Det er altså bare manko på èn reke, og hvem vet? Kanskje den er i karet (jeg kan ha telt feil, det er lett å miste oversikten i et kar over antall reker) eller kanskje den er i resten av filtergjørma jeg har i bøttene?

Slutten på historien, hehe :
Nå har jeg satt på en tilskåret bit med svart svamp over innsugsrillene Shrimp-safe from now on!

Nå håper jeg bare de vil formere seg snart hos meg DET blir en fin dag!

TILLEGG:
ytterligere siling av filtergørr avslørte noe litt trist; en bittebitteliten Corydoras reynoldsi yngel... død.
Det var leit. Håper ikke det er den samme som jeg har sett i akvariet i det siste.

TILLEGG 2:
Nå har jeg renset filteret til øverste 160 liter, og faren er avblåst! :p
Hendelen på pumpelokket (slangeadapteren) på filtermodell Eheim 2073 lot seg bruke fint, og knakk ikke
Ille at man skal være redd for å stoppe et filter som er så nytt...! (satt i drift februar i år)
Denne gangen var det impelleren som trengte rens og en del pestsnegler hadde rottet seg sammen i "flaskehalsen" i blåsvampskiven i øverste kurv. Det var lite eller ingen planterester og lignende "sammenhengende" slam, som er det som vanligvis tetter til den flaskehalsen. Det var godt at det sannsynligvis var andre årsaker, for et par uker mellom rens var drøyt og ny rekord i så fall. Men jeg renset ikke impelleren o.l. sist, det er faktisk kjempelenge siden (mulig jeg ikke har gjort det i det hele tatt siden dette filteret ble tatt i bruk i februar). Vanligvis er det kun den øverste av filterkurvene som forårsaker tett filter, noen ganger den nedenfor (pga smekkfull, tett hvit filtervattskive).
Black_Flys
Utrolig flott tetra den dere Pyrrhulina zigzag. Leste om den i Tom C sin tråd i går og fikk utrolig lyst på den.

Har Tom C en tråd her? Altså en personlig akvarietråd? Det har jeg aldri sett.

Eller... mente du Tom K muligens? Han har vel en personlig akvarietråd, men han er bare halvparten så gammel som Tom C, hehe Men de bor i samme traktene og jeg tror Tom K muligens har fått tak i tetraene på auksjon (tror Tom C har auksjonert bort noen poser) hos klubbene i distriktet. Jeg vet at Tom K og Loomis har denne tetraen, men kommer ikke på andre i farten. Men jeg tror nok det må være flere enn de to Tom'ene som har dem nede Telemarksdistriktet Og kanskje andre steder i landet, det hender jo at auksjoner får besøk av folk langveisfra. Jeg har selv vært på et par auksjoner i Porsgrunn, alltid mye bra fisk på de klubbauksjonene i det distriktet

Historien om P. zigzag slik jeg kjenner den:
Pyrrhulina zigzag ble bragt til Norge av Tom C personlig etter hans tur til Peru høsten før (-05?) Han fanget dem selv Han fikk oppdrett på dem hjemme, og jeg fikk noen F1 avkom av han på forsommeren -06.
Senere har det vært andre fra Telemark eller omegn i Peru, og jeg tror det er en fyr (la oss kalle han mr F) som tok med noen flere hjem til Norge. Om mr F har fått til oppdrett på sine aner jeg ikke, men det er altså (etter hva jeg vet) to "stammer" av arten i Norge.

Dessverre er det ikke alle som bryr seg/orker/gidder å registrere hvilke arter de har på AF, selv om de er medlem her. Forståelig forsåvidt, det er ikke alle som er like interessert i sånt eller vil bruke tid på det.
Men det er veldig synd, for det hadde gitt mange andre et interessant bilde av spredningen av forskjellige fiskearter i hobbyen. Som f.eks. nettopp denne tetraen i Norge nå, fire år etter.
Hehe
Kan være jeg bommet litt der.
Tom C er vel apistosites og Tom K har vel denne siden.

Prøvekjørt bil istad. Så kanskje å kjøpe den. Enklere å komme seg over fjellet da.

Hadde vært kjekt om alle kunne registrert sine arter og oppdrett.
Kanskje nytt oppsett på akvaforum der dine oppdrett står. Med mulighet til å legge inn forskjellige kull og stamtavle hvis folk har dette. av VF, F1 osv

Nei middag så filterrens av bøtta. Ble påvirket av deg i går. hehe.
Jeg våknet med migrene i dag, og alt gikk i ganske slow-motion hele dagen. Orket ikke stort annet enn å sitte eller ligge, var innom forumet men gikk fra pc'en igjen for det ble for anstrengende for øynene nå.

Omstendighetene gjorde at jeg ikke kom til å slå på akvarielysene før klokka var fem i ettermiddag. Da fikk jeg se noe som sendte et kaldt sjokk gjennom hjertet på meg... i 160 literen suste yngelen i store flokker opp til overflaten for å gulpe luft. Første jeg tenkte var; "Filteret.... å nei! Har det stanset HELT???" Jeg klarte ikke se noe overflatebevegelse fra utblåsningsrøret. Men røret var dyttet ganske langt ned, så jeg måtte se nærmere. Jeg hoppet nærmest opp på gardintrappa, migrene eller ikke, og dro utblåsningsrøret over vannflaten. Det piplet vann jevnt men veldig veldig svakt....

Dersom ikke det hadde gått utover 200 små yngel, hadde jeg pinadø smadret det forbanna filteret med slegge i dag! *AH!* Godt å få sagt det! Ferdig med dagens utbrudd. Men jeg er IKKE så veldig glad i Eheim Pro 3 2073 filtere i dag, nei.

Vel, det var ikke noe annet å gjøre enn å håpe at dette ville la seg fikse, så det var bare å sette i gang og ta et digert vannbytte og en ny filter-rens.

Først stanset jeg filteret, og så tappet jeg ut halvparten av vannet i akvariet. Filteret ble halt frem igjen (tungt når det er vann i og skikkelig trangt om plassen og "lavt under taket" under reolen) og satt på gulvet. Så var det bare å sette i gang igjen.

I går renset jeg impelleren og alle deler til den, inkl impellerbrønnen. Slangene ble renset med børste, akkurat som inn- og utblåsningsrørene til filteret. Jeg så at det ikke var full kraft på filteret etterpå, men det var sent på kvelden da og jeg tenkte at jeg fikk ta en mere dyptgående rens i dag istedet. Hadde ikke drømt om at det skulle omtrent stanse opp sånn!

Idag så jeg jo at det var så langt i fra nok rens som man kan komme, så i dag måtte jeg altså grave dypere. Jeg tok av impellerlokket og alt igjen, satte det sammen på nytt og skrudde lokket på igjen. For sikkerhets skyld, i tilfelle noe ble satt feil eller ikke skrudd ordentlig til i går.
Deretter skylte jeg de 3 nederste filterkurvene godt i akvarievann, og spylte filtertønna ren for pestsnegler i dusjen. Skiftet den hvite filtervattskiven, og plukket vekk bøss og rusk fra innsugshullet i den blå filtersvampskiven som er i øverste kurv (4 kurver totalt i modell 2073).

Så ble alt satt nøye sammen igjen, sjekket at alt passet og satt slik det skulle og montert på plass. Så var det tid for å bruke den fryktede hendelen på toppen av filterlokket... heldigvis gled den opp uten å knekke :p Deretter var det bare å trykke på knappen på toppen av filteret og så startet det å fylle seg selv. Luft og bobler sprutet ut av utblåsningsrøret i akvariet når filtertønna tømte seg for luft og ble fyllt med vann istedet.
Når det var ferdig, var det tid for Det Store Øyeblikket.... å sette inn stikk-kontakten igjen

Plugg inn og SVOSJ!!!! sa det, vannet sprutet ut i akvariet og det ble full storm Skal si det virket ja! Jeg glemte meg litt bort og hadde satt hendelen på maks, så det ble ganske voldsom sirkulasjon nå. Jeg lar det kjøre sånn en stund for å få filtrert gjennom alt vannet noen ganger på kortest mulig tid, etter at det nesten stanset opp tidligere (i natt? eller i formiddag?).

Nå er alle Corydoras-småttingene helt hyper og seiler rundt på bølgen fra filteret, opp og ned langs frontglasset og helt på tuppa Godt å få oksygen i vannet igjen, tenker jeg

Hmmm, 1. august i dag. Nå er jeg spent på hvor lenge det blir til neste gang filteret nesten stanser opp pga behov for rens....

PS! Forhåpentligvis blir det lengre renseintervaller nå, for i dag satte jeg på en tilskjært kloss med svart filtersvamp over innsugsristen til filteret - skulle vært gjort for lenge siden!
Total make-over på gang med et av 85 liters karene mine. Det er karet i midten til høyre i reolen med 6 x 85 litere som står for tur.
I dette karet gikk alle ungfiskene av Corydoras sp Black til de var klare til å selges. Sammen med dem hadde det sneket seg inn noen egg fra C. adolfoi, og de 6 ynglene vokste opp sammen med de svarte. Etter at de svarte ble solgt tidligere i sommer, var det kun de 6 Adolfoi'ene igjen, pluss noen få kirsebærreker.

Disse ble fanget inn i kveld, både reker og fisk, og plassert i en 11 liters plast-tank med vann fra akvariet så lenge.

Total omgjøring av dette karet trengs... Det sto enda glasslister silikonert opp i det, rester etter at HMF filtermatta ble fjernet for lenge siden. Stygt. For å kunne skjære dem ut må sanda fjernes, slik at man får komme til helt nederst også.
Jeg skal dessuten sjekke og se om jeg har nok innvendig bakgrunn (restedeler) liggende og om det er mulig å få til noe pent med dem (type Juwel Dark Cliff). Hvis ikke får bakgrunnen fortsatt være ensfarget svart som nå. Sanda i karet pr i dag er Rådasand og jeg bytter til Biltemasand, for det er det jeg har liggende nå (kjøper ikke Rådasand lenger når det finnes et skyllefritt alternativ! )

Fremtidige planter er jeg nokså usikker på, det eneste jeg vet er at jeg skal ha mose der. Har hentet inn en diger dott med javamose som skal være i karet. Den mosekladden har stått i et litersmål med vann i vinduskarmen i månedsvis, og klart seg forbløffende bra. Ingen alger eller noe, fin og grønn. Jeg har bare fyllt på fordampet vann nå og da.
La den i akvariet for et par uker siden for å se nøyere på den (etter å ha skyllt den godt) og for å se om den virkelig kan brukes, og det ser slik ut. Akkurat nå ligger den i plastkaret som C. adolfoi ungfiskene er i (6 stk), de setter nok pris på gjemmestedene den store mosekladden kan tilby i et ellers nakent kar

Jeg har 4 stk C. adolfoi yngel til i karet med C. reynoldsi (også de er resultat av egg som har smuglet seg selv inn i javamose), og de har jeg planer om å fiske ut og plassere sammen med disse 6. Så kan de 10 gå sammen til de er gamle nok til å selges.

Jeg har også et par mangroverøtter liggende, nye og aldri brukt før, klare til bruk! Det er gøy å pusle med ominnredninger og nyoppsett av akvarier Kjedelig å ha det samme gamle utseendet på et kar i år etter år :p

Ellers har jeg sjauet i vei i dag, og renset enda et filter. Eheim Pro 2224 er en lek å rense, så det gikk greit. Det var filteret til 98 literen med leksgruppen min med Corydoras adolfoi, og jeg derfor passet jeg nøye på å sile filtergjørmen i bøttene gjennom en håv. Resultat: 3 yngel. De ble forsiktig plukket ut av håven og plassert sammen med opphavet i 98 litern. Hadde de kunnet blunke av forskrekkelse hadde de gjort det, hehe De så temmelig sjokkert ut over at det faktisk finnes LYS her i verden! [External Image]
Noen husker det kanskje, men i våres (mars) skrev jeg et innlegg på forumet om en killi hannfisk med munnen på permanent vidt gap. Hvordan den ble sånn, er helt ukjent for meg. Aner ikke.

Jeg våget ikke gjøre noe med den da, feiget ut rett og slett Men her om dagen tok jeg en beslutning. Jeg ville håve den opp, kjenne på munnen med fingrene og en q-tips og få en følelse av hvor stivt gapet var og endelig finne ut om det kunne gjøres noe med det. Hvis ikke det lot seg fikse, ville jeg avlive den. Jeg har en killihann til, samt en hunn, så egentlig hadde jeg en hann for mye (de slåss og jager hverandre litt). Merkelig nok har killien med munnen på vidt gap vært sjefen hele tiden og det er han som har kjeppjagd den andre.

Fisken var overraskende enkel å fange, og først forsøkte jeg å lukke munnen hans ved å rett og slett ta tommel- og pekefinger på henholdsvis nesen hans og under haka hans, og lukke forsiktig. Munnen gled igjen og lukket seg uten problemer! Fornøyd slapp jeg taket... og smilet forsvant. Munnen spratt opp igjen som en springfjær! Jeg forsøkte med q-tips presset veldig forsiktig i munnvikene hans i tilfelle problemet var der, men det funket ikke. Overhodet ikke.
Innimellom dette holdt jeg selvsagt fisken nedi vannet litt, og så opp igjen i lufta noen sekunder for å sjekke mer.

Etter å ha forsøkt å lukke munnen hans med tommel- og pekefinger mange ganger med samme resultat, den spratt opp igjen hver gang, bestemte jeg meg for å avlive han. Kokende vann og det var over på et sekund.

Nå ser jeg at den andre killihannen brått har farget voldsomt ut, han er ikke lenger underkuet blass. Nå er han i full gang med het kurtise av hunnen, som han tidligere ikke engang kunne drømme om å nærme seg! Da fikk han bank av Mr Mouth Wide Open.

Sitter på jobb og ler etter å ha lest det siste innlegget ditt. Fikk et bilde i hode om "Munnen spratt opp igjen som en springfjær". *ler*
mona o
Mr Mouth Wide Open.


Ja naturen en snedig, av og til dukker det opp inndivider med de merkeligste anatomifeil. Datteren vår har en aeneus-ungfisk som ser ut som en dverg, den har normalstort hode og halefinne, kroppen er normal i høyden men altfor kort. Det ser ut som om den har hodet rett på skuldrene Den ser frisk og rask ut forøvrig, og oppfører seg som en vanlig cory. Selv har vi den enøyde concolor'en.
Inaktiv bruker
helt utrolig, det må være det nyderligste rommet jeg noengang har sett!
Skulle ønske jeg hadde et sånt rom!
Følger med de neste årene også !

Mvh Ronja

Btw, tusen takk for alle svar på inleggene mine blir alltids glad når noen tar seg tid til å svare
Rita Revestrek
Ja naturen en snedig, av og til dukker det opp inndivider med de merkeligste anatomifeil.


Det dukker opp en og annen "luring" ja Ikke så ofte, men en gang i blant ser man det.

Problemet er bare: hva gjør man? Skal man la dem leve og formere seg? Men tenk da...hva om den lyten de har er arvelig slik at man sprer det enda mer? Det er jo ikke bra det heller. Absolutt ikke! Det kan i verste fall nærmest ødelegge en fiskeart i hobbyen, om det er en feil som viser seg å være et dominant gen! Skummelt å tenke på.

Samtidig er jeg "bløt" nok til å syns synd på sånne "raringer". F.eks. den grønne Coryen jeg så for en tid tilbake siden i kullet jeg har nå, som bare har et øye. Ellers var den like hel. Men jeg fant faktisk en til av de grønne, og den hadde i tillegg bare halv ryggfinne :p Det er mulig den sistnevnte er en av de jeg måtte pirke ut fra sprekken i bakgrunnen i karet, og som fikk skade av det. Den så temmelig møllspist ut når jeg endelig fikk den løs, og sjanglet avgårde.

Men jeg vet jo ikke sikkert... er det medfødte lyter som er arvelige, eller er det resultat av uhell og skader i oppveksten?
Jeg avliver jo ikke en fisk fordi den mangler et øye, for Corydoras greier seg fint med bare et. De bruker jo uansett luktesansen og bartene til både spising og formering. Jeg lar de vokse opp. Sist var det en C. metae med bare et øye. Jeg tok en prat med en som var her for å kjøpe en gjeng andre Metaer. Jeg påpekte defekten til denne hunnen (den største i flokken) og at jeg ikke visste om det ville være arvelig. Tilbød han å få med den enøyde gratis, om han ville ta sjansen. Det ville han, og siden har hun pøst ut mange egg. Har ikke hørt om noe enøyd avkom fra henne enda, men....

Det er et vanskelig dilemma det der. Jeg vil jo ikke være useriøs og den som sprer defekte individer i hobbyen heller! *urgh* Men samtidig så var det jo dette bløte hjertet da, som syns det er synd å skulle avlive en ellers frisk og rask fisk pga en skjønnhetsfeil (?) om man kan kalle det det.

Dere driver jo en del med hund. Jeg kan tenke meg at en hund med en medfødt lyte som ga kun et øye hadde fått avlsforbud med en gang, eller hvis den mangler noe annet? Men det er jo litt verre å forhindre at en stimfisk formerer seg da... :p Den kan jo ikke leve alene heller, det ville være dyreplageri for en selskapssyk stimfisk.

Lurer på om jeg noengang finner ut av det der...
mona o
Dere driver jo en del med hund. Jeg kan tenke meg at en hund med en medfødt lyte som ga kun et øye hadde fått avlsforbud med en gang, eller hvis den mangler noe annet? :-) Men det er jo litt verre å forhindre at en stimfisk formerer seg da... :p Den kan jo ikke leve alene heller, det ville være dyreplageri for en selskapssyk stimfisk. Lurer på om jeg noengang finner ut av det der... :-)


I vårt hundeoppdrett går ikke individer med medfødte sykdommer/eksteriøre feil videre i avl. Vi bruker heller ikke en hannhund som kommer fra et kull hvor flere søsken har f.eks tannfeil/halefeil eller sykdommer, eller en hannhund som har mye feil bakover i stamtavlen. Ulike egenskapsgener kan ligge latent i mange generasjoner før det dobles og slår igjennom i avkommene. Et eksempel er korthårsgenet hos dachshund, det er dominant over langhårsgenet. Det skjer av og til at det kommer langhårete valper i kull etter to korthårete foreldre der du først finner en langhår i 8-9 (eller mer) generasjon bak hver av foreldrene. Det samme kan også være tilfelle med sykdoms/defektgener.

Det kan jo selvfølgelig være annerledes med fisk i og med at flere arter lever i stim og det sikkert blir en viss form av innavlsgrad etterhvert
Men jeg er skeptisk til å la disse annerledes-cory'ene gå videre i avl, det kan jo være defektgener som ligger latent, plutselig krysser to med samme defektgen seg, og vips så har man et helt kull med f.eks enøyde cory
I dag har jobbet litt til og fra med 85 literen jeg plukket ned i går. Med bare sanden igjen i det, ble karet satt på høykant ute på plenen, og så tok jeg hageslangen og spylte den gamle sanda ut av det. Sanden rakes utover i plenen senere, fin toppdressing og god næring i den for gresset

Deretter var det neste jeg gjorde å ta karet med inn på badet, og så skjære ut glasslistene fra HMF filter-perioden. Brukte et barberblad til å "skrelle" av silikonrestene etter dem på bak- og sideglasset i karet. Deretter ble karet skrubbet med vanlig, hvit filtervatt og spylt med varmt vann. Utvendig fikk det også en vask, med glassklut (har kjøpt egen som kun brukes på akvarierommet) og Bio glass-spray.

Da karet var rent og pent, ble det buksert tilbake på plass i midterste etasje til høyre i reolen. Mangroverøttene ble hentet frem (de har fått sugekopper skrudd inn) og prøvde meg litt frem med plassering. Fant en jeg likte og som så ok ut, og som alltid: Corydoras-friendly Når jeg plasserer røtter, tenker jeg alltid på hvordan Corydorasene kan ligge under dem, og forsøker å gi dem plasser der de føler seg trygge, dvs ikke kan bli sett ovenfra, og får skygge. Røttene skal få litt javamose spredd rundt over seg, så det vil bli tett og fint og skyggefullt og gi fine skjulesteder etterhvert.
Når røttene var på plass og jeg hadde fått festet sugekoppene på bar glassbunn, var det tid for sand. Sekk ble halt frem fra under skrivebordet (lagringsplass) og tømt i. Brukte vel to tredjedeler av Biltema-sekken, kanskje.

Jeg har lyst på noen stilkplanter her også, men vet enda ikke hvilke. Utvalget i karene mine er ikke så stort lenger, for jeg har kastet mye planter de siste månedene pga det tidligere var så massive angrep av trådalger overalt. Det var helt forferdelig, og jeg kastet mye planter pga de var helt tilklint og "kvælt" av trådalger. Derfor er det ikke det aller største utvalget av planter å ta av i akvariene nå. Jeg pleier stort sett å kunne gå på "shopping-runde" og hente planter fra akvariene mine hver gang jeg har satt opp noe nytt (veldig deilig!)

But lucky me...! Miraklenes tid er enda ikke forbi. Den algeplagen ser ut til å være på full fart i retur! Aner ikke hva som har skjedd, men jeg la merke til det før ferien. Plutselig var det liksom ikke så ille lenger. Ja, faktisk, det virket som om vannet av en eller grunn ikke lenger inneholdt det som fremmer trådalgevekst. Før blusset trådalgene opp etter et vannbytte (som om de fikk ny giv av det), men nå bare forsvinner de mer og mer. Enkelte kar er så godt som fri for trådalger nå, helt av seg selv! Utrolig.

Jeg er ikke helt sikker på om de unge C. adolfoi'ene skal inn hit etter at alt er klart, eller om jeg skal samle f.eks. alle C. eques'ene mine her istedet. Håper stadig at flytting kan være triggeren de trenger Pr i dag, og det har de gjort i flere måneder nå, har Eques-gruppen på 20 gått fordelt i to kar, 10 i hvert.
Samler jeg Eques'ene her i det nye, kan C. adolfoi ungfiskene få et av de karene som blir ledig etter dem. Gjør jeg det, får jeg et ledig 85 liters kar, forresten. Kanskje jeg skulle fiske ut C. guapore fra 98 literen de deler med Gracilis, og se om noe skjer hvis de får være alene som art...?

Jaja, får se hva jeg gjør. 85 literen er foreløbig tørr, ettersom vannet er litt kaldt enda. Holder på å lufte og varme vann i en av 100 liters tønnene mine. Vil at det skal være såpass temperatur at det ikke dogger på glassene, for da begynner det bare å dryppe kondens.

Her er muligens moder'n til de unge C. adolfoi'ene
[External Image]

Midlertidig asylmottak for hjemløse flyktninger
[External Image]

Hit skal de kanskje flytte, men først må det vann i selvsagt :p
Opprinnelig var dette èn svær rot, med form omtrent som en stor X. Jeg sagde X'en i to, og fikk da to V formede røtter istedet
[External Image]
Er sugekoppene under sanda?
Ble ett flott oppsett med roten slik.
Snakker om trådalger.. Siden jeg startet opp med akvarier i januar har jeg ikke hatt noe problem med alger, kun litt på frontglasset i blant som enkelt har blitt fjernet med filtervatt. Men nå har det jammen meg blusset opp trådalger i to av karene i reolen, og jeg ser antydninger til samme alger i et tredje kar. Javamosen i et av karene må jeg rett og slett kaste ved neste vannbytte, for den ser ikke ut!

Jeg mistenker at temperatursvingninger og økt sirkulasjon er synderen her, men det er vel ikke noe problem i ditt tilfelle. Hvis jeg ikke tar helt feil er vel temperaturen ganske stabil i akvarierommet ditt? Er uansett rart at disse algene bare plutselig dukker opp...
Ja, sugekoppene settes fast i bunnglasset. Derfor er det viktig at akvariet er helt tomt og rent, så det ikke kommer sandkorn i mellom, og man får godt feste på rent glass.

Brukte ikke sugekopper før, men så meg lei av at store mangroverøtter med tiden skled helt ut av posisjon. Enkelte, som til å begynne med var ved bakveggen, havnet etter et år eller to omtrent klint inntil frontglasset :p Å skyve dem tilbake når akvariet er blitt helt gjengrodd av planter var aldri lett, og det ble heller aldri noe bra resultat.
Det er jo bare slik at sand sklir, det er ikke noe "fasthet" i det, så ting i sand vil skli, før eller siden.

Så derfor begynte jeg å rutinemessig skru fast en sugekopp under hver rot, og kanskje en ekstra på siden (f.eks. hvis en del av rota lener seg mot sideglasset). Det holder dem på plass i årevis

NB! Syrefaste rustfrie skruer må brukes!
Sugekoppene er fra Eheim, jeg har alltid en haug liggende i reservedels-kassa mi. Kjøper 4-pack med denne typen fra Aquaristikshop. Nærmest rutine det, hver gang jeg skal ha noe, så slenger jeg med en pakke sugekopper også.
Veldig praktisk å ha liggende, og det er mange bruksområder : blant annet til å fôre maller med grønnsaker Bruker man denne typen med U-klype på, kan man trøkke grønnsaker på den og feste på innsiden av glasset der man vil.
Nå er planen klar, og delvis iverksatt!
Jeg fant ut at jeg ville gi min lille gruppe på 5 Corydoras orcesi et eget artskar. De gikk i karantene i en liten 45 liter, og etter det visste jeg ikke helt (da) hvor jeg skulle ha dem, så jeg plumpet dem oppi hos Corydoras cf burgessi. Og der har de vært siden. De har altså ikke bodd i artskar hos meg før, jeg regner ikke med det knøttlille karantenekaret, så det kan jo bli interessant å prøve.

Så hittil har jeg gjort følgende:
de 6 små Corydoras adolfoi'ene som gikk i karet før (det som har fått make-over de siste par dagene), er flyttet til 85 literen øverst til venstre. De 10 C. eques som var der, ble flyttet til karet ved siden av, altså den øverste til høyre. Nå er de 20 i det arts-karet.

Det som gjenstår er:
- fange inn C. orcesi og plassere dem i den ledige 85 litern (midten til høyre)
- fange inn de 4 små C. adolfoi som er i karet med C. reynoldsi uten oppholdstillatelse og flytte dem til 85 literen øverst til venstre (sammen med de andre 6 av samme slaget).

Puh! Vanskelig å se for seg kanskje...? Her er bilde av den doble reolen med 6 x 85 litere, så er det lettere å forestille seg det (bilde hentet fra første innl. i denne tr.)
[External Image]

Dette er en av de 5 C. orcesiene som skal inn i den doble reolen. Skal bli fint å få se dem litt mer! Fin titte-høyde (for folk i min høyde) på akvariene som står i midten
[External Image]

Og dette er Corydoras cf burgessi, som Orcesiene har bodd sammen med noen mnd. Bildet viser en flott hann!
[External Image]
Inaktiv bruker
Må bare si det Mona, karene dine er så utrolig flotte!! Alt virker så gjennomført! Med bakgrunn og planter og alt. Digger hvordan du innreder karene dine!

Fortsett slik, Corydorasfriken!

Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap