Inger Annes akvarieprosjekt (side 52)

Concolorene er klin umulig å få tatt bilde av. De er sky, og stikker i hvert fall i skjul når jeg kommer med kameraet. Jeg forsøkte meg likevel i dag, og fikk sneket meg til et dårlig ett, der den trodde den var i skjul. Hvis man ser godt etter, kan man se litt av den fantastiske ryggfinna.

[External Image]

Så litt saltvannsbilder.
Surpompen, også kalt Sjarmøren.
[External Image]

[External Image]
Sarcophytonen min:
[External Image]

Her kan man se at den har delt seg. Jeg tror det er ved et uhell.
[External Image]

Fruen:
[External Image]
Har en slik en jeg og som nesten er delt ,tror min blir finere i fasongen når den deler seg .Nå er den liksom avlang i fasongen og det er jo ikke helt riktig fasong for denne type korall.
Jeg begynner å lure på om mandarinene planlegger lek igjen. Klementine er plutselig smellfeit igjen!

Jeg har nok en gang fått bekreftet at Sjarmøren ikke bryr seg om mandarinene. Faktisk så ser det nesten ut som om han ikke regner dem som fisker engang. Han landet oppå Lille Mandarin nettopp, og ble liggende oppå han! Han så ikke en gang at det var noe levende han lå oppå!
Synes jeg ser han he he ,må ha vært litt av et syn
Et uakvaristisk utbrudd: HURRAAAAA! Det ble VM-gull! Gratulerer til de norske håndballjentene. Jeg sitter her med tårer i øynene!
Jeg hadde helt rett i at mandarinene holdt på å planlegge noe. Nå er de igang igjen. Søte vennene mine!
Håper virkelig jeg en gang i livet får se mandariner leke live. Har sett det på tv en gang, og det var fantastisk, selv om kvaliteten på filminga ikke var super. ;D
Det er skikkelig søtt å se på, når de legger seg inntil hverandre, og stiger opp mot overflaten. Men det er ikke så mye jeg får se det lenger, da de sparer mesteparten av leken til etter at lyset er slukket. Men forberedelsene er ikke til å ta feil av. Da farter de rundt sammen, og legger seg mange ganger nesten inntil hverandre. Den ene peppermyntereka mi går med rogn igjen også. Det er da voldsomt til produktivitet her for tiden. Som tidligere sagt: jeg er sikker på at fiskene mine kan lukte når det skal bli ferie.

Det ser ut som om Bart har sluppet småtassene sine også nå. Jeg kan ikke se noen små sugekopper, men Bart ligger i hvert fall ikke i hula si nå. Han har vært en meget trofast far denne gangen, og jeg har ikke en gang sett han ute for å spise. Ancistrusene mine bruker nemlig å jukse: de forlater egg og barn innimellom, for å ta til seg litt mat, og for å jage andre hanner unna.
Nå sitter det en bøling små corybarn (grønne) på bunnen av et akvarium, og lurer på hva i huleste som skjedde. 20 liter BB har plutselig blitt til 85 liter, med sandbunn. SAND under magen for første gang! Og voksne artsfrender. Verden ble igrunnen veldig skummel, men så var det ett og annet å finne å spise i sanda også... Jeg håper det går bra med flyttingen. Det er risikabelt å flytte slike småtasser, men jeg har rett og slett ikke noe valg. Det blir spennende å se hva som fortsatt er der utpå nyåret.

Jeg tror de på Saltvannsforum synes jeg er litt snål. Såvidt jeg kan se, er jeg den eneste som har navn på fiskene.

Puh! Etter dagens vannbytter, har til og med bikkja andemat i pelsen.

Jeg titter litt på småtassene nå, og de har begynt å nyte sitt nye liv allerede. De farter rundt og roter i sanda, akkurat som små coryer skal.
Klementine har slanket seg i løpet av natta. Det betyr at det sannelig ble egg i går kveld.
Inger Anne
Det blir spennende å se hva som fortsatt er der utpå nyåret.

Du som har fast rutine på å reise bort så ofte flere ganger i året, burde definitivt hatt deg minst en fôringsautomat. Det er på høy tid du skaffer deg det Da kunne du nesten regne med att de små grønne var der når du kom tilbake også!
Noe å tenke på til påske og sommerferien iallefall. Kjekt å ha minst en kvalitetsfôringsautomat, så kan du bruke den i karet det er mest yngel i.
Jeg har faktisk en fôringsautomat, men det er definitivt ingen kvalitetssak. Den oversvømmer akvariet med mat. Jo, det er mulig å justere den, men den oversvømmer uansett - det er bare snakk om mer eller mindre. Jeg har bare brukt fôringsautomaten én gang, og det holdt! Da er det heller bedre å servere godt innkjørt javamose til de små, og la resten greie seg selv mens jeg er borte. De små ser forøvrig ut til å være i fin form i dag. Den enslige grønne som bodde der fra før, syntes helt klart det var stas å få selskap av noen i omtrent samme størrelsesorden.
Da får du ønske deg en Eheim kvalitets-automat til jul Ikke la den dårlige greia du har prøvd fra før få ødelegge da.
Jeg fant noen yngelbilder da jeg overførte bilder fra kameraet mitt nettopp. Jeg hadde glemt at jeg hadde tatt dem. Dette er selvsagt green laser.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Dagmar har ikke vært helt grei. Her er småbåthavna i Hommelvik. Heldigvis ligger båtene slik til at det gikk bra med dem alle.
[External Image]

Dette skiltet fant jeg blant all dritten som var vasket i land.
[External Image]

Og dette digre og staselige treet måtte gi tapt i går kveld. Jeg har alltid vært glad i dette treet, så dette var et trist syn i dag. Selvsagt hadde det veltet over jernbanelinja.
[External Image]
Jeg har i dag besøkt en annen saltvannsakvarist, en som heter Thomas, og som bor på Orkanger. Det er han som har avlet mandarinene mine. DET ble et lærerikt besøk, det! Det er lenge siden jeg har lært så mye på det akvaristiske feltet som jeg har gjort i dag! Jeg vil anbefale alle saltvannsakvarister som har planer om å forsøke oppdrett, om å snakke med den karen! Jeg skal nå sette meg ned å forsøke å notere ned det jeg har hørt i dag, før det forsvinner ut av hodet mitt. Utrolig hjelpsom er Thomas også. Jeg kom ut igjen med en phytoplanktonkultur, en kultur som er en blanding av copepods og rotifiers, litt gjødning til phytoplanktonet, og litt svært finmasket netting, til bruk når man skal sile av rotifiers/copepods. Nettingen er mer finmasket enn artemiasil, da copepods og rotifiers er mindre enn nyklekket artemia (det er jo nettopp derfor man bruker nettopp disse til oppfôring av de mikroskopiske mandarinlarvene). Nå begynner det altså å nærme seg at jeg kan starte med oppdrettsforsøkene. Fordelen med å ha phytoplankton i huset, er at jeg også kan bruke det til mat til korallene mine, i tillegg til å avle opp copepods/rotifiers og artemia. Jeg tror forøvrig at mamma og pappa kommer til å bli fullstendig sprø av kulturene mine før jeg reiser tilbake igjen til østlandet. Nå står det nemlig en luftpumpe og durer i stua, samt at det bobler friskt i to 1 1/2-litersflasker. Jeg er vant med sånn lyd, så jeg overlever (selv om jeg ikke er begeistret for akkurat disse lydene selv heller), mens foreldrene mine nok kommer til å synes det blir mer enn nok i løpet av kort tid.

Jeg ble veldig overrasket over å se opplegget hans til oppdrett av reker; Rekene seilet sakte rundt i en slags trommel. Det er nemlig viktig at de ikke blir liggende på bunnen. Det er ny kunnskap for meg, og veldig bra at jeg fikk både se og høre om. Å lage en slik trommel så faktisk ganske så enkelt ut, så det har jeg tenkt å fikse selv. Jeg har allerede stort sett det jeg trenger. Det eneste jeg bør anskaffe er litt mer netting til å lage et "vindu" i trommelen, slik at maten forblir sammen med rekene, mens det kan renne vann ut av trommelen, og ut i akvariet man setter det nedi. Jeg må bare huske på å tegne ned oppsettet før jeg glemmer hvordan det så ut. Jeg skal bestille gjødning til phytoplanktonet fra USA, så da kan jeg forhåpentligvis bestille litt mer netting samtidig. Og så trenger jeg litt mer akvariesilikon, da den lille tuben jeg har (som jeg faktisk kjøpte i -97!!!) nesten er tom. Jeg innser forøvrig at reker og mandarinbarn kommer til å få opphold på kjøkkenet. Det er det eneste stedet jeg både har plass og kan oppdrive flere stikkontakter. Jeg kommer nok til å gi bedre beskrivelser av prosessen når jeg kommer igang.

Jeg fikk forresten hilst på både mor og far mandarin (foreldrene til Lille Mandarin og Klementine), samt noen av søskenene også.
Noen i nabolaget her skal selge en stor luftavfukter (gulvmodell av typen jeg har, men i svart). Den er til salgs for en tusenlapp, noe som er en veldig bra pris for en sånn.
Da tenkte jeg på deg og alle akvariene dine, som ikke har luftavfukter

Du får si fra om du er interessert, da kan jeg gi deg link til annonsen
Faktisk har jeg ikke noe særlig behov for det. Men takk for at du tenker på meg likevel. Jeg synes merkelig nok ikke det er særlig fuktig hos meg, annet enn på soverommet. Og hvis jeg har behov for å avfukte, så finnes muligheten for å bruke varmepumpa til det. Den har en slik funksjon. Jeg kan riktignok ikke gjøre det samtidig som den varmer, men muligheten er der altså om det kniper med for mye fuktighet.
Hehehe! Det tok ikke lang tid før foreldrene mine fikk nok av lyden fra pumpa og boblinga i flaskene, nei! I morgen må jeg flytte tingene fra stua og inn på kjøkkenet...
Tilfeldig bekjentskap
© Gard Erik
Reklame for plussmedlemskap