Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 52)

Nå har jeg rosinhender og er mer enn lett øvet i algeskraping. Stakk innom Dahls som snarest for å melde meg til tjeneste, er ikke akkurat helt i pre, så det ble med en rad ren reol og dypvannsdykk i kjempekaret. Ga meg da jeg knuste et dekkglass. I det karet gikk det en ensom liten mallesnik, den har overlevd i grusen eller noe, og vært med på isbad og nestenmord med skrape og svamp. Veldig levedyktig :o)

Du verden så flott det blir! De åpner ikke før onsdag, så jamen tror jeg ikke de blir ferdige tidsnok også, hvis nok frivillige holder ut. Går ikke den butikken bra er det ingen vits i å forsøke tror jeg, meter på meter med ting å fortape seg i. Moro å bo så nær ;o)
Åh, har så lyst å besøke "nye" Dahls Dyrerike ! Som egentlig burde hete Dahls fiskerike, hehehe. Bodde jo like ved for inntil 1,5 år siden og har handlet mye der.

Kanskje jeg får med meg noen fra Norde Akershus på en kjøretur innen kort tid :o)

Fine pusen forresten :o) Og coryer :oD
Stilige bilder av katten din i innlegg 1010! Høres forresten ut som om nye Dahls kommer til å bli en fantastisk butikk. Jeg har dessverre ikke fått somlet meg til å ta turen til Moss ennå, men det må gjøres noe med nå etter nyåpningen!
Takk HvemErJeg, fikk ikke somlet meg ned til Dahls på åpningsdagen, fikk brev- og besøksforbud av gemalen etter stuntet med algeskrapa. Jeg får se etter damen med hvalhale når jeg er innom, jeg er den røde reka med øynene på stilk og grånende villsaumanke;o)

I dag har jeg finstudert pandaene, og ser til min fortvilelse lite spor av bart på et par-tre av feilkjøpene, og til min store glede at de fire småtteristene som overlevde oppdrettsøvelsen min er i farta langs glasset og flotte i fargen. Det blir jo en stund til de kommer over i artskar og yngelklekkerireolen kommer opp i kjelleren, tok en titt på rubrikkannonsene. Har jo lært leksa nå og vil ikke handle i blinde en gang til, og Anders bor for langt unna. Men hva skjer? Marita skriver i tråden sin at hun har igjen åtte! Hurraaa! Da blir det en fin blanding fra mange innkjøp, og liv og leven på bunnen av karet. Så moro!

Et lite glimt av en av de fire hardhausene, de er nå over 6 mnd gamle, og har startet med sine første leksøvelser...
[External Image]

Corydoras sp. c142 på plass i basen!
Litt nattarbeid, nå ligger C142 i basen - med bilder. Omredigerte litt, det er liksom ordentlig på alvor når bilder skal legges inn der. Om alle fire slapp gjennom nåløyet vet jeg ikke, de ligger i alle fall der akkurat nå...

Fordi jeg synes fargene på Poecilia salvatoris ikke yter den vakre fisken rettferdighet på bildene tatt med blits sendte jeg inn to på den også. Litt for mye "algeskraping" i Adobe til at jeg trodde de ville bli godtatt, men jamen smatt de ikke inn de også. Moro!

[External Image]

[External Image]


[External Image]

Litt strittende og stiv i blikket, tror ikke de har sett katter før...
[External Image]

[External Image]

Her ser man hvorfor de kalles "Liberty molly", selv om det vel strengt tatt er blå striper og røde stjerner på hvit bunn liksom...
[External Image]
Kjempeflotte bilder Linda! Og så flott at c142 nå er i basen. Vakre fiskene ;D
Den store fiskesorteringdagen i Juwelen. Hadde en million mollyer av ukjent opprinnelse, det var helt fryktelig. De er jo ikke til å få tak i med håv, så jeg forsøkte "fiskeruse" av en 1,5-liters plastflaske. Ikke spesielt vellykket med 14 cm lange SAEr i karet, flaska skvatt rundt i karet og jeg var nær hjertestans, for et par av virginiaene hadde også sneket seg inn.

Det gikk heldigvis bra med fisken, og nå har jeg modifisert løsningen. Et stort kvadratisk syltetøyglass med fast lokk, flasketuten passet akkurat, det blri plass til stor fisk, tyngden gjør at glasset ikke ruller rundt, og lokket kan dyttes ned i sanda så åpningen står høyere enn Cory synes er gøy.

Nå er mer enn halve mollygjengen historie, samtidig fisket jeg ut det jeg fant av bittesmåttinger. De går i en av 12-literne til jeg ser hva de har tenkt å bli. Redd det er litt Xiphophorus "mix" ute og går nå, målet er å rydde i nybegynnerfiskesuppa så det bare blir ren og fin hellerii igjen. Eller kanskje enda bedre, en viltform av noe slag. Glemmer ikke den flotte fra storauksjonen - var det montezumae tro? Veldig vakker i alle fall...

Og så må jeg få tak i salvatoris. Det blir moro. Har spart storrengjøring til i morgen, og tror nok det blir syltetøyglassruse der også. Det er bare det at den fisken lærer så fort, og jeg har brukt trikset allerede. Jaja, begge gutta er hjemme i morgen, vi har store bøtter og flere håver. Skal plukke ut en flott startfamilie til Marita som takk for pandabarna :o)

Snuser rundt etter ryddefisk til C142-karet også. Synes jo grenmaller er veldig spennende, så en på disken hos Dahls her om dagen. Det var en sort som jeg synes blir for stor, men de kommer i små pakker også. Må lese mer. Nannostomus er flott, må jo ha noe som ikke spiser egg. Det finnes mye flott stimfisk i verden. Men det var det med ryddingen da. Ender vel opp med levendefødere igjen. Alle er vel ikke nødvendigvis eggtyver...
Planarier
Salvatoris fanget, vann skiftet i bøttevis, stuegulvet helt rent. Skifter vann i de filterløse stiklingsboksene ved hvert akvarieskift, så mose og andre ting får litt næring. Da en av boksene var tomme, fant jeg disse raringene. Synes jo planarier er ekkelt, men sånn helt close up har de jo en helt egen skjeløyd sjarme...

Særlig luringen som sutter henført på godis i bunnen der var det vanskelig å ikke falle for
[External Image]

Raske er de og, her i mer kjent positur
[External Image]

[External Image]

Ble ikke mer sjarmert enn at bildene er tatt i en eksperimentboks. Tok jo knekken på Hydra med Fenbendazol i Axilur Vet-pilleform, så en halv sånn er oppløst i en liter vann. I planteboksen var det også en bitteliten rekesnik, ifølge flere tråder og artikler skal ikke medisinen ta knekken på dem, så jeg har med tungt hjerte latt småen være i karet, sammen med en damsnegle og en skivesnegle. Må jo prøve meg fram, har ikke sett planarier noe annet sted enn i stiklingsboksene, antagelig fordi fisk synes det er nammenam...

Og plutselig skjønte jeg hvorfor du nevnte i tråden min at perleguramier tar planarier... De var jo faktisk ganske søte, sånn egentlig ;D
Maritas pandabarn i boks!
Så vidt hjemme fra klubbmøte, veldig moro å få ansikt på en av dem jeg følger med på her inne. Lærerikt oppdrettsforedrag av Elisabeth, som har så mye å si at man kan høre foredrag i ukevis. Veldig moro med no-nonsens-råd! Nesten så man har lyst til å kjøpe damhåv i morgen den dag...

Fikk solgt noen snegler og litt reker og en plantepose, og slapp tilslaget på Ceratopteris thalictroides, har lyst på litt sånn i toppen av 96-literen tror jeg. Det kommer flere anledninger...

Rett hjem med to poser fulle av de nydeligste pandabarn, og to nye 12-litere fra Dahls. Hadde selvfølgelig ikke sand klar, bråkoking og så slippe de små uti og hive en javabregne og en mosedott oppi. Den vakre påfuglmosen som lå i posen skal pleies med omhu, så den står i et glass ved vinduet. De små synes tilværelsen er helt aldeles forferdelig begredelig, med fangst og poser og heising og biltur og plump sa det, nå står alle ørten oppå hverandre i et hjørne og lytter forskremt til bruset fra en luftestein. Bilder og telling får vente til i morgen stakkars, de trenger først og fremst ro. De får venne seg til småkartilværelsen først, for pH skal opp fra 5 til 7,2, og det har jeg tenkt å bruke litt tid på. Men så skal de hjem :o)
Det var kjempekoselig å prate med deg på møtet i dag, og fiskene jeg har fått av deg er jo bare helt vakre. De begynner å bli kjent i karet nå og fargene har kommet frem
Skal legge inn noen bilder i tråden i morgen når de føler seg litt mer "hjemme".
Tusen takk for flott fisk
Takk til deg også, smugtitter på strittebarter, de har roet seg litt nå, men leker bunnfall når jeg går for nær. Ordentlig kulerunde småtterister, de får litt mat når vannstanden har økt i morgen, og da blir nok alt bra :o)

Lykke til med salvatorisen, og gled deg til hannen har vokst seg til! Når de store gutta tar på seg flørtefarger...

Ble forøvrig veldig imponert over at bildene dine er tatt med mobil, det skulle man kanskje ha visst før årsbudsjettet på duppeditter gikk i en smell ;o)
Pandabilder fra laaang tilvenning
Maritas små nøster har fått såpass mye vann i boksen sin at de har fått litt mat. Da blir liksom alt bra for små pandabarn. Tar tilvenningen i tregt tempo selv om pH- økning er langt mindre farlig enn senking.

Første bilde er i blått lys i går kveld, det slo jeg veldig fort av da jeg hadde forsikret meg om at alle var ute av posene. Snakk om panikk!
[External Image]

Roligere i dag, og vannet har endret farge til eplemost...
[External Image]

To av linselusa. Gøyal snik som ikke stikker som de andre, bare stivner der den står :o)
[External Image]

[External Image]

I morgen er pH oppe i 7,2, da regner jeg med at de skal få flytte hjem til resten av banden. Det blir sikkert også skummelt, for der er det lyst og krystallklart vann, det var virkelig ordentlig cola de er født i :o)
Ettersom Ove har latt være å snekre Musketer-kulisser i hele dag ble det tid til litt knipsing og redigering.

C142 i farta, de tok noen piruetter også, men man kan ikke ha flaks hver gang...
[External Image]

De er veldig glad i det mystiske granulatet jeg kjøpte på Dahls, skikkelig bryderimat som synker fort og sprer seg. Det liker fotografer :o)
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Åh, de C-142'erne var virkelig fine!
Helt betatt jeg, så morsom og vakker fisk! Kattene er dødsfornærmet fordi jeg sitter på kjøkkengulvet midt i veien for matfatene. Så nå er fisken snart ikke redd kameraet lenger.

Men kjenner at jeg ikke egentlig kan nok til å ha viltfanget og sjelden fisk, har jeg flaks får jeg øvd meg på enklere arter før disse setter igang. Hvis ikke er jo ikke bratte læringskurver akkurat ukjent for akvaholikere ;o)

På fredag skal jeg ned og sjekke hva som har kommet inn av planter hos Dahls. Thor sa han hadde grenmaller. Både røde og ikke røde. Og innen fredag har småtteristene flyttet ut av tilvenningskaret,,,
Plussmedlem
Dessuten tror jeg Thor har rukket å pakke ut den spennende fiske-sendingen han får på torsdag ettermiddag... :-p

Så blir nok tur inn enten fredag eller lørdag på oss også....
Skikkelig fristebilder du kommer med her Linda! Hm... Kanskje pandaer hadde vært noe også? Så søte at de er til å spise opp. Nei, ønskelista er alt for lang allerede, må skjærpe meg her.
Som jeg kjenner igjen de strittebartene og det stive blikket hos skremte coryer. De er virkelig nusselige, men de viser veldig tydelig når de er nyflyttede, de litt mer sky artene.

milo
Dessuten tror jeg Thor har rukket å pakke ut den spennende fiske-sendingen han får på torsdag ettermiddag... :-p

Argh! Og jeg som skal dit i morgen...
Linda W
I morgen er pH oppe i 7,2, da regner jeg med at de skal få flytte hjem til resten av banden. Det blir sikkert også skummelt, for der er det lyst og krystallklart vann, det var virkelig ordentlig cola de er født i :o)



Ja, det var skikkelig farge på det vannet, har ikke lagt merke til at det var så brunt før jeg helte det i posen :b
Tok et skikkelig vannbytte der i går og fargen har begynt å forsvinne nå, det er jo fint med gyldent vann, men når det nærmer seg cola-fargen så er det greit å bremse litt

Salvatorisene er så fine! Så godt å endelig ha fisk som synes i karet, de svømmer jo aktivt rundt overalt og er nysgjerrig på alt og alle. De går veldig bra overens med de andre fiskene i karet også, ikke noe antydning til tull engang, så det er bare fryd og glede her
Også så søt den lille yngelen er som jeg fikk med!
Forsyner seg godt av maten gjør den også, det er en ordentlig kulemage etter fôring.
Veldig artige disse her
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap