Sissis våte drømmer (side 52)

Plussmedlem
Hehe, måtte trekke på smilebåndet når jeg leste den historien om drømmen din... ser ut til at du bare må ha et kar til nå!

Men du? Det kan ikke være noen fisker som plager eplene, da?
Eplene bor bare sammen med endlers og en klovnekilli, så tviler på det. Og posthorn og reker ser ut til å stortrives...
Uff så kjedelig med eplesneglene da :\ - det kan ikke være noe sånn latent i genene, at de har en slags medfødt sykdom som gjør at de bare klarer å leve ei viss tid? Om de er fra samme "kull"? det er vel ikke uvanlig i naturen at slikt skjer av og til?
Jeg får heller ikke til eplene, så det har jeg gitt opp.

Den akvariedrømmen din fikk meg til å le slik at bikkja kom inn på stua for å se hva som stod på.
eplene klarte seg ikke så bra når jeg hadde de heller. Altså, de levde jo men etterhvert begynte noe å tære på skallet deres. Det tror jeg kommer av at jeg hadde de i feil vannverdier.
Men du gjør jo alt riktig for eplene
Så, kanskje det bare er litt skjøre epler eller noe?

Har du hørt med noen som kan dette? Heidi f.eks. ?

Beklager for midt-på-natten-innlegg, søvnløs for tiden :/
Midt på natta- innlegg er helt i orden! Har skrevet en del av dem selv jeg... Men håper virkelig du får sove godt igjen snart da.

Skal besøke Heidi når hun har rosa og lilla epler for salg igjen har jeg tenkt, så skal forhøre meg godt med henne før det. Må være sikker på at forholdene er helt riktige før nye herligheter kommer i hus.

Ellers var jeg innom Tam Lade i går, og nå har de fått inn masse små, rosa fisk. Denne gangen er de korrekt merket som rubintetra. De koster 35,- pr stk, og det syns jeg er litt mye egentlig. Får se om jeg føler jeg har penger "til overs" etter storauksjonen. Ellers får jeg høre med Microfisk som vanlig
Tømme, fylle, skure, fange, flytte...
Blir en skikkelig akvariedag i dag gitt! Skulle gjøre en del i går, men var rett og slett i alt for dårlig form. Så da er det bare å stå på i dag, for i morra er det storauksjon ;D

Så i dag blir det vannbytter i alle kar, flytting av en del fisk, luking, algeskraping og fanging/plukking av det som skal være med på auksjonen. Kommer til å skrive oppdateringer etterhvert som jeg gjør ting, slik at jeg selv har oversikt...

Først et bilde av Karma som tester kvaliteten på mellomlagringsvannet:
[External Image]

Startet med å fange platy-hannene i den midlertidige ungkarsbula (plastdunken). Plukket ut to wagtail og to mikkemus som skal være med på auksjonen. De tre andre ble flyttet tilbake til ungdomsklubben. Javamosen som var her ble med over i ventedunken, og skal også bli med til auksjonen. Tok et grundig vannbytte, så nå skal dunken være klar til atroene som kommer i morra, og skal være der i karantene. Så bare 5 av de bittesmå L144 som er der, men det betyr ikke at det ikke er 6 alikevel. Ventedunken har nå luftfilteret som var i Ungkarsbula.

Grundig vannbytte i Ungdomsklubben. Fanget tre mikke-mus og tre wagtail-damer, og flyttet de over i venteboksen. Luket også masse hydrocotyle som blir med i morra. Har blitt en god del endlers-yngel der nå; morro ;D

Fanget 10 kirsebær og 10 grønne reker i Asylet. Veldig flott farge på dem, så de er tydeligvis fornøyd med vannkvaliteten, selv om eplene ikke er det. Byttet masse vann her også, plukket masse andemat og luket hornblad. Det eneste karet hornbladen faktisk trives i dette.

Skikkelig planterusk i Rio Fantasia, med plukking av stygge blader osv. Tok ut en del grumsete javamose, og flyttet den over i plastdunken. Tok stooort vannbytte, slik at tempen falt til 22. (Spent på hva coryene syns om det.) Plukket også ut to amanoreker til auksjonene i morra. Hadde tenkt å fange tre, men det var bare to som ble med frivillig. Amano-jakt i tett beplantet kar er ikke aktuelt...

Fanget stjernedanioene i Barnehagen; de skal nå over i Trollskogen. Plukket ca 12 blåreker til auksjonene, og skiftet litt vann. Overraskende varm vann i dette karet, selv om det er lite og uten varmekolbe. Spennende å se om det vil dukke opp noen danioyngel etterhvert, men tviler veldig. Får gjøre et mer seriøst forsøk seinere.

Lite vannbytte i Poteten. Tok ut en neve ferskvannstang til auksjonen.

Sliter jo med trådalger i Trollskogen, så i dag målte jeg nitrat før vannbytte; knapt nok målbart!!! Hvorfor er de hersens trådalgene der då? Leser jo at de er vanlige ved høyt nitratnivå... Hmpf... Tok 10% vannbytte, og flyttet inn stjernedanioene; 7 feite fine, og en bekymringsfult tynn hann.

Målte nitrat i Godteskåla også, når jeg først var i gang, og her ble den 10. Tar litt mindre vannbytte her også i dag da. Og så var det å ta fatt på den fordømte andematen. Hmpf...
Hahah, nååå så yndig pus! Har også en to, tre stykker som kommer stupende og skal være med når jeg holder på.

Hadde vært gøy å kunne vært med på den auksjonen! Du får ha lykke til, mon tro hva du kommer hjem med? Hehe
ååå, så fin Karma :o)
Katter er fantastiske :o)

Skulle gjerne kjøpt de amanorekene, men litt langt å kjøre til Trondheim for 2 reker, og litt for kaldt for å sende, hehe. Må nok vente til Aquamanias åpner igjen etter Brasiltur og spørre om han kan ta inn amanoreker igjen :o)
Ja, jeg sier som pappa: "Katter gjør verden til et bedre sted."

Kommer hjem med fra auksjonen ja. Skal prøve å begrense meg, men det blir vel noe uansett tenker jeg. Det blir med hjem 5 atroer, for disse har jeg bestilt, men hva som ellers blir med hjem, det blir en kamp mellom viljestyrken og akvaholismen...

Du skulle gjerne fått kjøpt rekene mine Cara79, men litt kaldt til å sende nå ja...
Lavt nitratinnhold= mindre vannbytter? trådalger?
Nå lurer jeg veldig på hva jeg skal gjøre. Sliter jo med trådalger i Trollskogen, og har lest at dette skyldes for mye nitrat. Men nitratnivået er knapt målbart!!! Ellers kan det skyldes direkte sollys, og det har jeg ikke. Gamle lysrør? Neida, de er ganske så nye. Så hva gjør jeg da? Plantene vokser forøvrig veldig godt de også, og det er mange av dem...

Nitrat-nivået i Godteskåla er også bare 10 ni dager etter forrige vannbytte. Tydelig at belastningen ikke er for stor i karet da. Kanskje jeg skal redusere litt på vannbyttene? Litt mindre eller litt skjeldnere?
Ferdi med vannbytter i alle kar, og nå virrer det glade, mette coryer rundt i flere kar. Herlig å se! ;D

Stjernedanioene ser ut til å stortrives i nye omgivelser, og svømmer rundt over alt, med en hale av rasboraer og 2 rubintetra. Arti.

Da er det tid for å lage merkelapper til posene i morgen, og prøve å komme seg tidlig i seng. Gleder meg...
sissimor
Nå lurer jeg veldig på hva jeg skal gjøre. Sliter jo med trådalger i Trollskogen, og har lest at dette skyldes for mye nitrat. Men nitratnivået er knapt målbart!!! Ellers kan det skyldes direkte sollys, og det har jeg ikke. Gamle lysrør? Neida, de er ganske så nye. Så hva gjør jeg da? Plantene vokser forøvrig veldig godt de også, og det er mange av dem... Nitrat-nivået i Godteskåla er også bare 10 ni dager etter forrige vannbytte. Tydelig at belastningen ikke er for stor i karet da. Kanskje jeg skal redusere litt på vannbyttene? Litt mindre eller litt skjeldnere?


ARtig at du skulle skrive om trådalger, det går en tråd her med et med discus-kar som er plaget av grønne trådalger. Der er det jo også heftige vannbytter og upåklagelige nitratverdier. Var bittelitt sol på karet, og 2-3 år gamle lysrør, men det burde ikke gi så store problemer? Mulig det er en sammenheng?


Sånn med vannbytter vs. nitrat så pleier jeg å utsette vannbyttene om nitratnivået er veldig lavt, rett og slett fordi jeg ser at vannbyttene stresser fisken og helst lar dem gå i fred om det ikke er nødvendig. Men en gang mellom to og tre uker pleier jeg å bytte læll, utelukkende av synsing om at det er andre verdier enn nitrat som vil øke over tid selv om vi ikke sitter og måler dem. Særlig tenker jeg på mengden oppløste stoffer (som er viktig for osmotisk trykk og slikt artig noe)
Hva slags filtrering har du i karet du sliter med trådalger?
Inger Anne: Der har jeg masse blåmatte, 5 sm tykk, med en powerhead inni som pumper opptil 570 liter i timen.

Har annen belysning her enn i de andre karene (Osram 950 og 965, 2*18w T8), men vet ikke om det har noe med saken å gjøre...

Siadne: Her elsker fiskene vannbytter; virrer rundt i veien, og spiser på meg i ett sett, så det hensynet trenger jeg ikke å ta. Men jeg skal bli flinkere å måle nitrat-verdiene, og tilpasse det litt deretter. I karene med levendefødere bytter jeg ofte for å holde ph oppe, ellers blir det et alvorlig styr med natron hele tiden...
Det ante meg. Jeg synes jeg husker Mona O fikk mye trøbbel med trådalger i perioden hun brukte HMF-filter. Det kan rett og slett være at det er filteret som er problemet.
Rart det også Inger Anne. Har hatt slikt filter i både Rio`n og Godteskåla siden oppstart, uten å sett snurten av grønn ull der...
Mener jeg leste et sted med blåmatte kan man får litt problemer med trådalger. Det er sikkert ikke noe vitenskapelige bevis for det tror heller det går på erfaringer.
Kansjke flytte vannstrømmen litt i karet for å teste ?

P.S. Nydelig katt

P.S. 2 Mange like svar her. Hehehehe
Tror jeg skal prøve det Jarle

Blir så glad for alle som er hyggelige og vil hjelpe her inne, og at dere til og med leser skribleriene mine! Og dere har helt rett; Karma er aldeles nydelig, om enn noe rampete og egenrådig. Men selvfølgelig; hun er en katt ;D
Det kan være en fordel å scanne gjennom tråden til Mona O (hvis man orker - den er laaang!). Jeg synes å huske at Michal Niesar kom med en forklaring der. Jeg husker ikke helt hva som ble sagt, men det var noe sånt som at HMF-filter virker litt for godt, og fjerner mer enn bare Nitrat, og dermed blir det næringsfattighet i vannet, og det gir forhold som trådalgene liker. Ta dette utsagnet med en klype salt, da det er en stund siden jeg leste det... Men det kan jo sammenfalle litt med det lave nitratet du har også.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap