- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 52)
Leifs verden, del 2 (side 52)
Postet 27.09.11 kl 16:34
I går skrev jeg at et par av mine apistogramma cf borellii sloss om ei rot, eller rettere sagt det jeg antok da som gyte plass. I dag skjønner jeg hvorfor.
Det er ikke bare nyklekket yngel i den ene hula i det karet, men i begge to!!! Så det blir å sette inn enda en hule i det karet antar jeg. Men om den tredje hua skulle legge egg under den nevnte rota og evnt hue nr fire legge egg i den siste hula vil dette ta helt av.
4 kull i en 72L antar jeg ikke bra for fisk eller yngel etterhvert. Hadde jeg hatt 2 hanner (har 1+5) ville jeg delt dem i to grupper. Kan også ta ut hannen sammen med to huer som ikke har yngel... til et annet kar, for å avlaste karet og la huene gå alene med yngel.
Noen synspunkter på hvordan jeg kan gjøre dette for å få opp ynglene? Er lei av at ynglene hver gang forsvinner etter 1-1,5 uker. Har snakket med en annen apisto oppdretter (i helgen) og han mente moina, som jeg bruker for yngel, skal være mer enn smått nok. Derfor tror jeg ikke problemet ligger i at yngelen ikke får i seg for.
Ble også tipset av en annen akvarist om å skvise filterguffe fra filteret i karet, neste gang jeg skulle rense det. Skulle ligge en del næring der som yngel kunne få i seg.
Noen med erfaring på dette feltet?
Det er ikke bare nyklekket yngel i den ene hula i det karet, men i begge to!!! Så det blir å sette inn enda en hule i det karet antar jeg. Men om den tredje hua skulle legge egg under den nevnte rota og evnt hue nr fire legge egg i den siste hula vil dette ta helt av.
4 kull i en 72L antar jeg ikke bra for fisk eller yngel etterhvert. Hadde jeg hatt 2 hanner (har 1+5) ville jeg delt dem i to grupper. Kan også ta ut hannen sammen med to huer som ikke har yngel... til et annet kar, for å avlaste karet og la huene gå alene med yngel.
Noen synspunkter på hvordan jeg kan gjøre dette for å få opp ynglene? Er lei av at ynglene hver gang forsvinner etter 1-1,5 uker. Har snakket med en annen apisto oppdretter (i helgen) og han mente moina, som jeg bruker for yngel, skal være mer enn smått nok. Derfor tror jeg ikke problemet ligger i at yngelen ikke får i seg for.
Ble også tipset av en annen akvarist om å skvise filterguffe fra filteret i karet, neste gang jeg skulle rense det. Skulle ligge en del næring der som yngel kunne få i seg.
Noen med erfaring på dette feltet?
Postet 28.09.11 kl 14:36
Postet 28.09.11 kl 15:31
Black_Flysi mine oppdrett har jeg brukt mye javamose, moseballer, eplesnegler og foret godt med micromark. Masse smått levendefor da. Panduroene flytter yngel fra hule til hule. Kan være for bedre beitemarker for yngel. Lykke til Leif Espen
Har egentlig ikke noe annet oppdrettsforsøk på disse borelliiene enn mine andre apisto oppdrett. På dem andre har det gått greit, men borelliiene er ikke lette ser det ut til.
At mine er CF borellii skulle da ikke gjøre dem så mye anderledes enn vanlige borellii??
Har begynt å fylle 250L med vann. Ca 100L med akvarievann fra vannbyttene i kjellern i dag. Venter bare på at vaskemaskin skal bli ferdig slik at jeg kan etterfylle med brønnvann. Trenger iallefall en sekk til med sand for å få plantene jeg kjøpte til dette karet, til å få feste. Trenger et dekke på ca 5 cm der disse skal stå.
Postet 28.09.11 kl 16:08
Nye bilder i basen
Fikk inn 3 bilder i basen nå i ettermiddag
vf apistogramma barlowi hue
vf apistogramma cf borellii hanne
vf apistogramma sp "Oregon" hue
Kjempe gøy
Ellers har jeg hatt vannbytter på ca 10 av karene i kjellern og fått fylt opp 250L her på røykerommet. Har også lagt ut annonse på ancistrus ynglene og endlers jeg har til gi bort pris. Disse må ofres for et større kar i jernreolen. Vurderer også på om jeg skal selge leikstrioen med ancistrus. Blir vel til det.
Blir å handle noen sekker med biltemasand og få i gang resten av karene her, og få inn noe ny fisk. Kunne tenke meg å prøve noe som er helt nytt og som jeg IKKE har hatt før. Fortsatt litt å velge i, selv om jeg har hatt en del igjennom årenes løp
vf apistogramma barlowi hue
vf apistogramma cf borellii hanne
vf apistogramma sp "Oregon" hue
Kjempe gøy
Ellers har jeg hatt vannbytter på ca 10 av karene i kjellern og fått fylt opp 250L her på røykerommet. Har også lagt ut annonse på ancistrus ynglene og endlers jeg har til gi bort pris. Disse må ofres for et større kar i jernreolen. Vurderer også på om jeg skal selge leikstrioen med ancistrus. Blir vel til det.
Blir å handle noen sekker med biltemasand og få i gang resten av karene her, og få inn noe ny fisk. Kunne tenke meg å prøve noe som er helt nytt og som jeg IKKE har hatt før. Fortsatt litt å velge i, selv om jeg har hatt en del igjennom årenes løp
Postet 28.09.11 kl 19:31
Forslag til for nyklekt apistoyngel
Forslag til for for små arter av nyklekt apistogramma, har hatt litt problemer med å få små nyklekket apistogramma til å ta til seg mat, fant ut at de ikke ville ta til seg dødt for, og tilogmed nyklekket artemia blei litt for stort.
Det som fungerte for meg var infusorier den første uka etter at de kom ut av hula deretter begynte de å ta nyklekket artemia.
Utrolig samling av apistogrammaer du begynner å ha i hus Loffa
Lykke til
Hilsen
Fart
Det som fungerte for meg var infusorier den første uka etter at de kom ut av hula deretter begynte de å ta nyklekket artemia.
Utrolig samling av apistogrammaer du begynner å ha i hus Loffa
Lykke til
Hilsen
Fart
Postet 28.09.11 kl 19:33
Fart66Forslag til for for små arter av nyklekt apistogramma, har hatt litt problemer med å få små nyklekket apistogramma til å ta til seg mat, fant ut at de ikke ville ta til seg dødt for, og tilogmed nyklekket artemia blei litt for stort. Det som fungerte for meg var infusorier den første uka etter at de kom ut av hula deretter begynte de å ta nyklekket artemia. Utrolig samling av apistogrammaer du begynner å ha i hus Loffa Lykke til Hilsen Fart :)
Hallo igjen Fart, lenge siden.....
infusorier kan en vel lage av bananskall? Har prøvd på det før men glemte hele glasset..... hehe. Noen god oppskrift på dette Fart? Tid det skal stå etc..
Er så rart at det bare så langt har vært borelliiene jeg har hatt dette problemet med og ikke dem andre.
Ja det er noen flotte apistoer i hus nå, og di nye cacatuoidesene er utrolig fargerike, hannene i allefall. Mine sp "Oregon" har ikke lagt egg på flere mnd, men håper dem kommer i gang igjen. Hadde vært gøy med oppdrett på dem også.
Øverst på lista står et par med bitaeniata. Lokasjonen på hannen jeg har er "Momon" og er nær håpløst å tro at en skal komme over ei hue med samme lokasjon. Samme lokasjon er et møst da jeg ikke vil lage "hybrider". En så flott apisto skal holdes ren!
Det er lov å drømme Fart.....
Postet 28.09.11 kl 19:51
Hei
Blir litt off season her på akvaforum for meg om sommeren.
Jeg har brukt en veldig enkel måte å få fram infusorier på. Jeg har brukt et norgesglass
puttet en potet delt i to oppi sammen med vann, og hatt det stående på en varm plass på kjøkkenet. Det tar cirka ei uke før vannet begynner å bli grått av infusorier.
Da er det bare å høste av det gråe vannet.
Jeg vet ikke hvorfor borelliiene dine helt får fram yngelen, men jeg ville prøvd med små
levende for, artemia er veldig enkelt å få til. Eventuelt mindre for (infusorier) om du ser de ikke viser intresse nyklekte artemia.
Blir litt off season her på akvaforum for meg om sommeren.
Jeg har brukt en veldig enkel måte å få fram infusorier på. Jeg har brukt et norgesglass
puttet en potet delt i to oppi sammen med vann, og hatt det stående på en varm plass på kjøkkenet. Det tar cirka ei uke før vannet begynner å bli grått av infusorier.
Da er det bare å høste av det gråe vannet.
Jeg vet ikke hvorfor borelliiene dine helt får fram yngelen, men jeg ville prøvd med små
levende for, artemia er veldig enkelt å få til. Eventuelt mindre for (infusorier) om du ser de ikke viser intresse nyklekte artemia.
Postet 28.09.11 kl 20:21
3 nye bilder fikk jeg inn i basen av 5 som jeg sendte inn forrige dagen
VF apistogramma sp "Oregon" hue
VF apistogramma barlowi hue
VF apistogramma cf borellii hanne
ikke dårlig det med det kameraet jeg har. Er vel snart påkrevd en oppdatering snarlig. 250Literen klarer å holde en temp på 25 grader ganske så stabilt her på røykerommet, så noen varmekolbe er ikke nødvendig nå i starten. Sanden lar seg vente på.....
Så for første gang det ene kullet med borellii yngel i åpningen i dag etter jobb. Merkelig å tenke på at så små individer har innvoller som gjør dem levedyktig. Dem er jo så bitte bitte små!
Skal en tur til Porsgrunn i morgen på auksjon, og på vei hjem skal jeg "plukke opp" 12 feite corydoras sterbai. Har lenge ønsket meg en gruppe med voksne sterbai, og derfor ble det en liten trøst at jeg fikk tak i 5 på auksjon i Drammen som var små. Nå endelig går ønske i oppfyldelse
Legger ved noen bilder fra tidligere i sommer fra kjelleren her
VF apistogramma sp "Oregon" hue
VF apistogramma barlowi hue
VF apistogramma cf borellii hanne
ikke dårlig det med det kameraet jeg har. Er vel snart påkrevd en oppdatering snarlig. 250Literen klarer å holde en temp på 25 grader ganske så stabilt her på røykerommet, så noen varmekolbe er ikke nødvendig nå i starten. Sanden lar seg vente på.....
Så for første gang det ene kullet med borellii yngel i åpningen i dag etter jobb. Merkelig å tenke på at så små individer har innvoller som gjør dem levedyktig. Dem er jo så bitte bitte små!
Skal en tur til Porsgrunn i morgen på auksjon, og på vei hjem skal jeg "plukke opp" 12 feite corydoras sterbai. Har lenge ønsket meg en gruppe med voksne sterbai, og derfor ble det en liten trøst at jeg fikk tak i 5 på auksjon i Drammen som var små. Nå endelig går ønske i oppfyldelse
Legger ved noen bilder fra tidligere i sommer fra kjelleren her
Postet 30.09.11 kl 23:04
Postet 01.10.11 kl 16:40
.Kari WittgrenHeia :) har de feite sterbyene fått sand i bartenen (det lille de hadde da :) da blir de lykkelige :)
Baiene har fått sand mellom bartene, hehe. Men måtte plassere dem i 160L nede da jeg SELVFØLGELIG fikk kjøpt feil på Biltema. Sanden jeg fikk var SVART og bærer vare nummer 17-022. Står ikke at den inneholder olivin. Noen som kan fortelle meg 100% om denne kan brukes i karene våres?
Fikk kjøpt noen få fisk på en glissent befolket auksjon i dag. Ca 30 personer og få objekter. Auksjonen ferdig før kl 13, så dette var den korteste, minste og smaleste auksjonen jeg har vært på noen gang. En tanke skuffet, men hadde det hyggelig med dem fremmøtte likevel.
Kraftpumpa til eheim på 1200L/t fikk jeg til 250L her samt et par med Heros ciklider og 5 stk Haplochromis latifasiatus. Artige tasser sistnevnte.
Heros paret er vel det nærmeste jeg kommer discus, det sier vel litt. Dem er så tett inntil hverandre og så forelsket at jeg ikke har sett slik "klenging" siden helgen jeg traff kona mi....
Har helt forelsket meg i Herosene allerede. Så ble det en bunsjh med corydoras i dag hos ho Kari Kari, hehe. Det var 14 og ikke 12, enda bedre. Store flotte individer jeg virkelig synes er flotte. En av favoritt coryene mine dette.
En ting synes jeg var veldig rart, det er at det ikke ble solgt NOE apistogramma i dag på auksjon.................... !!!
Hehe, nok om det. Vil nok bli byttet ut noen flere apistogrupper her med noe annet. Forye kjellern litt. Litt mer variert enn hva det har vært siste året.
Bilder kommer senere i dag/kveld
Postet 01.10.11 kl 18:22
Postet 01.10.11 kl 20:23
Postet 01.10.11 kl 20:26
Postet 01.10.11 kl 20:30
Fikk laget et midlertidig bord til Corydoras Sterbai karet i dag. Karet ble satt på plass, og jaggu fant jeg nok sand til det også. Pumpe og vann etc ordner jeg i løpet av et par dager.
Sitter så ofte jeg kan og beundrer Heros S paret i karet her på røykerommet. Di har farget ut flott og er vakre å se på. Dem er som erte ris. Di henger og klenger på hverandre som nyforelskede bare kan ;- =)
Sjeldent å se dem mer enn 10cm fra hverandre
Apistogramma sp "Oregon" hua mi var gul som bare det i dag, men fikk ikke mye respekt for det av "gubben" sin. En latsabb....
Gleder meg til å få sterbaiene over i et artkar her på røykerommet---.........---
Sitter så ofte jeg kan og beundrer Heros S paret i karet her på røykerommet. Di har farget ut flott og er vakre å se på. Dem er som erte ris. Di henger og klenger på hverandre som nyforelskede bare kan ;- =)
Sjeldent å se dem mer enn 10cm fra hverandre
Apistogramma sp "Oregon" hua mi var gul som bare det i dag, men fikk ikke mye respekt for det av "gubben" sin. En latsabb....
Gleder meg til å få sterbaiene over i et artkar her på røykerommet---.........---
Postet 02.10.11 kl 20:43
Postet 02.10.11 kl 21:09
Haplochromis Latifasciatusene mine som går i 250L her på røykerommet har virkelig fått rase fra seg. Fra å være en snill liten gjeng har dem nå begynt å vise sitt riktige jeg med sin agressive stil og være måte.
Har også sett utfarging på det som da er hannene, og det ser ut om det er 2+3 i gruppen jeg har.
Slossing? munn mot munn eller er dette noen form for leik? Ikke vet jeg. Har prøvd å finne ut litt mer om disse, men er ikke skrevet så mye om disse. Virker som dette er en sjelden ciklide og ettersom jeg har forstått er denne utrydningstruet.
Noen som leser tråden som har mer info om denne cikliden?
Legger ved noen bilder
Har også sett utfarging på det som da er hannene, og det ser ut om det er 2+3 i gruppen jeg har.
Slossing? munn mot munn eller er dette noen form for leik? Ikke vet jeg. Har prøvd å finne ut litt mer om disse, men er ikke skrevet så mye om disse. Virker som dette er en sjelden ciklide og ettersom jeg har forstått er denne utrydningstruet.
Noen som leser tråden som har mer info om denne cikliden?
Legger ved noen bilder
Postet 04.10.11 kl 21:08
Postet 05.10.11 kl 00:24
Postet 05.10.11 kl 15:52
Postet 05.10.11 kl 19:07