Anders' akvarierom [NR. 1] (side 52)

Plussmedlem
Jeg ble stående i går kveld ved fôring og stirre inn i akvariet til Corydoras adolfoi. Jeg blir ikke lei synet av dem noen gang, tror jeg De er utrolig fine... de holdt på med egglegging i går, og det gjør de jammen i dag også!
Jeg har fått en knallfin start på akvariehøsten - masse egg og yngel :p Ser fortsatt yngel hos adolfoiene Eneste arten jeg syntes er rart ikke har lagt egg enda er Corydoras Green Laser. De har ikke gjort det som jeg har sett iallefall. De har visst tatt en skikkelig lang pause, de! Kanskje egentlig fortjent, så UTROLIG produktive de var lenge. Men de har vært på nære nippet til å legge egg, da, er vel hunnene som nekter :p
Har egentlig litt lyst til å ta ut noen egg fra adolfoiene å drette de litt "ordentlig", men har liksom vært så opptatt med vittatus-oppdrettet for tiden.

Så noe morsomt i går da... De er noen matglade fisker de her adolfoiene mine, og er ikke lenge på å fyke frem fra der de er når det er mat. Og i går glemte visst den ene hunnen at de holdt på med lek, og lå der og spiste med et egg i bukfinnepungen :p Etterhvert reagerte hun og begynte å svømme, og faren til egget, som også hadde spise-pause, kom fykende etter hunnen når hun skulle videre på ferden for å legge egget. Noe hun brukte utrolig lang tid på å gjøre...

Det er jo morsomt med sånne små observasjoner av disse rare fiskene, altså Corydoras. Du vet aldri hva du får se, hehe!
Skulle hatt kameraet i hånden konstant når jeg er inne på fiskerommet )


I dag suser de som sagt opp og ned glasset igjen...
He he har opplevd det selv med at de stopper midt i leken hvis det daler mat ned ,mat må man jo ha vett du
Plussmedlem
Det lekes i akvariet til Corydoras adolfoi om dagen... og jeg prøver å fotografere litt. Ikke bare lett, for det går vilt for seg!

Et bilde i dag da, ikke veldig bra, men litt morsomt. 2 hanner er på damejakt og flyr etter en hunn. En av disse vant henne, så jeg, det ble T-posisjon rett etterpå.
Her er hunnen på vei rundt hjørnet [External Image]
Plussmedlem
Mer Corydoras adolfoi. De er jo tross alt en av mine absolutt største yndlinger, så det blir noen bilder av dem her
















Og de er utrolig fine... er de ikke?



[External Image]

Sandspruten ut av gjellene
[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Du har blitt flink til å ta bilder.... )))
Plussmedlem
Jeg har et problem...
milo
Du har blitt flink til å ta bilder.... :-))))


Takker så meget Milo, men kameraet skal ha mye av æren for det

PS! Du/dere har vel ikke tilfeldigvis Corydoras duplicareus...? Hvorfor jeg lurer på dette kommer nedenfor.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jeg har forårsaket et problem for meg selv! Et ganske stort et kan det bli om jeg ikke tar fatt nå.
Jeg kjøpte jo et par-tre nye individer til gruppen min med Corydoras adolfoi for en stund siden... de ble solgt som adolfoi, men tvilen er jo der. Og i dag tok jeg en av de nye, små opp og kjente på en av bukfinnene.
Den virket egentlig litt taggete!

Huff, dette er ikke bra... det verst tenkelige for meg er hybrider! Shit heller, jeg skulle undersøkt dette på forhånd.
Så nå må jeg få fatt i de nyeste og få de opp før de kan begynne med noe egglegging! Huttetu, jeg vil ikke ha hybrider iallefall. Jeg får bare sette de i et annet akvarium så lenge, finne på noe. Men det skal jo helst gå an å få tak i de når de skal opp igjen også, da!

Dette blir en jobb for helgen. Milo, jeg tar de med til dere på auksjonen i Moss hvis dere har duplicareus fra før, men det er vel tvilsomt :p Hva med Marita...? Men hun har vel ikke denne arten såvidt jeg har lest.


Jeg har bare meg selv å kjefte på...
Plussmedlem
Neeii, hverken vi eller Marita har Duplicareus dessverre... Men Adolfoi har vi... :-p
Plussmedlem
Det var noe dritt! Da blir det nok annonse Får ordne det i helgen. Må få oversikt om det er 2 eller 3 duplicareus først også...

Det er ikke lett i denne hobbyen bestandig
Plussmedlem
Anders K
Og i dag tok jeg en av de nye, små opp og kjente på en av bukfinnene. Den virket egentlig litt [I]taggete[/I]!


Rettelse pga. jeg er nøye iblandt! Hehe. Jeg kjente ikke på bukfinnene, men på pectoralfinnene
Dahls har solgt duplicareus mener jeg å huske...
Plussmedlem
Hvorfor gjøre ting komplisert?
Kan ikke du bare beholde Dupli'ene da, så overtar vi adolfoiene... :-p
Plussmedlem
milo
Hvorfor gjøre ting komplisert? Kan ikke du bare beholde Dupli'ene da, så overtar vi adolfoiene... :-p


Jeg klarer ikke selge mine trofaste eggleggere Corydoras adolfoi Jeg kan ikke noe for det, men det er på en måte adolfoi jeg vil ha... men det er jo blant annet fordi jeg har flest av dem. Og jeg har hatt den arten en stund, kjøpte de vel på den første akvarieauksjonen jeg var på.
Kanskje Dahls tar imot fisk? Kan sende de en mail etterhvert, men vet jo ikke når jeg kan komme meg dit, akkurat! Kanskje den søndagen i november...
Plussmedlem
Jeg fant ut at jeg måtte ta et stort bit av det sure eplet i dag og gyve løs på litt innfanging av C. duplicareus/aolfoi...

Saken er jo den at jeg kjente etter på èn i gruppen her om dagen, og syntes finnen var litt taggete. I dag fanget jeg opp alle 8 og kjente etter; erfaringen var en annen i dag. En av de to minste i gruppen, som jeg kjente på forrige gang, virket til å ha glatt pectoralfinne i dag! :p Men så la jeg merke til noe...
Når jeg strøk bakover på finnestrålen, var den helt glatt, altså når jeg strøk fingeren bakover mot halefinnen.
Men, når jeg strøk mot hodet, tok den imot! Det var nesten umulig å stryke den veien. Men den virket jo ikke taggete akkurat, da.
Det her er bare så vanskelig og frustrerende! Men jeg tror nok jeg har kun adolfoi her likevel.

Søkte litt i forum og fant ut at en Ian Fuller hadde sagt at duplicareus' finnestråle skulle være kraftig taggete... da er det ihvertfall ingen duplicareus her! :p

Jeg VET jo at hovedgruppen er adolfoi, da de ble solgt av erfarne akvarister på en auksjon som adolfoi. Men de andre jeg kjøpte senere kan jo like gjerne være duplicareus, men er det mot halefinnen man skal stryke for å kjenne etter, eller...? Og skal HELE finnestrålen være taggete, eller bare en "side"? Når jeg kjente etter lå ofte pectoralfinnen klemt inntil kroppen, så da kjente jeg jo bare på den siden som vender ut fra fisken, om det var mulig å forstå. Siden som ikke kommer i kontakt med fisken, altså. Der burde det kanskje vært taggete på en duplicareus?

Håper noen kan hjelpe meg, men mulig innlegget ble litt rotete...

Vanskelig det her. Nå skulle Mona vært pålogget, for hun kan dette med artsbestemmelse på disse to artene

Du får sammenligne med de du vet er adolfoi. Tror det blir det sikreste...
Plussmedlem
Etter en dag med artsbestemmelse, har jeg kommet frem til at hele gruppen min fortsatt skal få lov til å hete Corydoras adolfoi

Nå er de nok, særlig noen av dem, slitne etter en dag i litersmål og opp og ned av disse. Det er nok godt å være "hjemme" i akvariet igjen og ha en trygg rot å ligge under i fellesskap
Nå skal de få vannbytte også, så blir de nok fornøyde!
Plussmedlem
Foto-runde i akvariet til Corydoras Green Laser i dag Også en av mine yndlinger!
Tydelige lekstendenser på gang, men egg har jeg ikke sett noe til...
















Derfor må de ha sand
[External Image]


[External Image]


[External Image]



Ikke de heeelt skarpe bildene i dag, men...
Utrulig bra bilder Anders... Sånn som de roter rundt i sanda, har du fanget det sylskarpt nok til tusan... Kodak-moment!
Veldig godt eksempel på hvorfor de skal ha sand ja

Flotte/gode bilder forresten.
Plussmedlem
Jeg plukket eikeløv i går Det ble ikke så store "fangsten", for det var ikke så mye som var visnet og kommet på bakken enda, men litt ble det iallefall.


Skal plukke mer senere når mer har falt ned. Tar kanskje en tur opp i skogen i dag (var et annet sted i går), og der kan det være litt - jeg vet nøyaktig om et sted med eikeløv!


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap