- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 53)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 53)
Postet 30.07.07 kl 15:08
Inaktiv bruker
mere corrydoras???? Goth in himmel! du kalrer det mona!
Postet 30.07.07 kl 16:12
Det blir aldri nok Corydoras, gjør det vel?
Idag har jeg fulgt med på klekkingen til C-140, det yrer av liv oppi der, selv om en god del egg har gått med i sopp/mugg. Det er morsomt å se de ørsmå ynglene kaste og vri på seg for å komme ut av egget, og når de lykkes så suser de avgårde og finner dekning under løvet.
Alle Weitzmani-ynglene har det forhåpentligvis bra Jeg vet ikke helt sikkert, for jeg ser ingen siden jeg stappet en stor dott javamose i klekketanken deres. Så der inne befinner de seg De skal få sitt første måltid mat i morgen tidlig.
Nå har jeg et lite dilemma. Jeg vet ikke helt hvordan disse artenes yngel ter seg og er mht å spise. Er den ene arten "veikere" enn den andre, er det jo fare for at den sterkeste eller glupskeste arten utkonkurrerer den svakere arten i matfatet. Det hadde jo unektelig vært enklere og mindre arbeid om jeg kunne ha begge arter i et yngelkar, men jeg vet ikke helt...
Idag har jeg fulgt med på klekkingen til C-140, det yrer av liv oppi der, selv om en god del egg har gått med i sopp/mugg. Det er morsomt å se de ørsmå ynglene kaste og vri på seg for å komme ut av egget, og når de lykkes så suser de avgårde og finner dekning under løvet.
Alle Weitzmani-ynglene har det forhåpentligvis bra Jeg vet ikke helt sikkert, for jeg ser ingen siden jeg stappet en stor dott javamose i klekketanken deres. Så der inne befinner de seg De skal få sitt første måltid mat i morgen tidlig.
Nå har jeg et lite dilemma. Jeg vet ikke helt hvordan disse artenes yngel ter seg og er mht å spise. Er den ene arten "veikere" enn den andre, er det jo fare for at den sterkeste eller glupskeste arten utkonkurrerer den svakere arten i matfatet. Det hadde jo unektelig vært enklere og mindre arbeid om jeg kunne ha begge arter i et yngelkar, men jeg vet ikke helt...
Postet 30.07.07 kl 17:20
Endret: 30.07.07 kl 17:22
Jørn KåsaJeg har sagt det før og gjentar det.Bildene dine hører hjemme mellom to permer. Redd jula for meg Mona. Mvh Jørn
Synd jeg ikke har noen trykkeripresse på bakrommet Da skulle jeg reddet jula di.
Men som ståa er, får vi vente til et forlag oppdager mitt store forfatter- og fotograferingstalent og ikke lar meg slippe ut døra før de har fått stappet de fete sekssifrede forskuddene sine nedi lommene mine *knegg*
Postet 31.07.07 kl 02:47
Tusen takk for tilbudet mona o, jeg tar deg på ordet jeg-og kommer å besøker deg og ser på det nye akvarie rommet ditt jeg.
Og selvfølgelig så sier jeg ikke nei takk til åfå kjøpt noen c-maller av deg, jepp forløpig så er adolfi favoritten min-så jeg tar en stim av disse jeg mona o. Sender deg mail jeg. Må rigge opp flere karr
Og selvfølgelig så sier jeg ikke nei takk til åfå kjøpt noen c-maller av deg, jepp forløpig så er adolfi favoritten min-så jeg tar en stim av disse jeg mona o. Sender deg mail jeg. Må rigge opp flere karr
Postet 31.07.07 kl 05:57
Årets julepresang
Jeg er designer og jobber med printere.
Hvis noen faktisk er ordentlig interessert jobber jeg gjerne med deg Mona og lager en bok som kan trykkes opp basert på etterspørsel.
Fullfarge og på glanset papir.
Kan ikke love deg penger, men det trenger ikke koste deg noe.
Så om du er sykemeldt for tiden kan du tenke litt på det
Hvis noen faktisk er ordentlig interessert jobber jeg gjerne med deg Mona og lager en bok som kan trykkes opp basert på etterspørsel.
Fullfarge og på glanset papir.
Kan ikke love deg penger, men det trenger ikke koste deg noe.
Så om du er sykemeldt for tiden kan du tenke litt på det
Postet 31.07.07 kl 10:38
Elisabeth HaukelandJeg er designer og jobber med printere. Hvis noen faktisk er ordentlig interessert jobber jeg gjerne med deg Mona og lager en bok som kan trykkes opp basert på etterspørsel. Fullfarge og på glanset papir. Kan ikke love deg penger, men det trenger ikke koste deg noe. Så om du er sykemeldt for tiden kan du tenke litt på det :)
Gjør det Mona! GJØR DET!!!
Jeg kan (nesten) garantere deg at jeg kjøper den!! 99% vist den kommer hit til Ålesund
(som den selvfølgelig skal gjøre!!*glise stort*!!!)
Postet 31.07.07 kl 11:32
Inaktiv bruker
Bildene dine er utrolig fine mona O. Dette bør du gjøre, samvittigheten blir litt bedre med en bok
Dessuten gjør du noe for akvarie-Norge!
Dessuten gjør du noe for akvarie-Norge!
Postet 31.07.07 kl 12:33
Mylder av C-140 corydoras yngel :-)
I dag var det på tide å skifte plasttank på
C-140 yngelen, og jeg plukket forsiktig ut eikeløvene de har fått til å gjemme seg under. Og da fikk jeg endelig et klart overblikk over mengden yngel....hellige Moses, det var mange av dem!
Selv om så mange egg mugnet, så ble det heldigvis en broderlig del til meg
Bildet viser kun en del av skokken
(bildet er tatt ovenifra)
C-140 yngelen, og jeg plukket forsiktig ut eikeløvene de har fått til å gjemme seg under. Og da fikk jeg endelig et klart overblikk over mengden yngel....hellige Moses, det var mange av dem!
Selv om så mange egg mugnet, så ble det heldigvis en broderlig del til meg
Bildet viser kun en del av skokken
(bildet er tatt ovenifra)
Postet 31.07.07 kl 14:49
Endret: 31.07.07 kl 14:54
Postet 31.07.07 kl 15:16
Heia mona o-bok med alle de fine bildene dine og all den infoen om c-maller, den hadde blitt populær i Norge-det er jeg sikker på. En bok med all den sakelige infoen og alle de bildene av fiskene i alle størrelser og når det gjelder en så populær art som c-maller, ja da tror jeg personlig att boken hadde solgt.
Postet 31.07.07 kl 17:32
Det er svært hyggelig å høre slike tilbakemeldinger, og det at flere tror at en bok herfra faktisk ville hatt interesse rundt omkring Jeg vet ikke helt hva jeg skal si her jeg sitter lettere rød i kinnene, både av smiger og av feber (er syk igjen, som vanlig)
En vakker dag kanskje jeg føler at jeg har noe å bidra med ved å lage en slags bok ut av "Corydoras-livet mitt". Jeg blir aldri lei dem heller, interessen rundt dem bare øker og øker for meg. Og det er jo aldri noe problem å skrive om noe man brenner for og er så interessert i. Da er det lett å skrive engasjert og glødende om temaet, samt at det er veldig moro å dele bildene av det med andre.
Så takk til alle, men foreløbig er jeg nok litt for...æh...sjenert, rett og slett Men takk igjen, det inspirerer til videre liv i denne tråden og ellers her på forumet iallefall
Postet 31.07.07 kl 17:58
Corydoras sendt pr post på en uvanlig måte:-)
For noen uker siden bestemte jeg meg for å kvitte meg med Riccia-mosen som fløt på overflaten i 98 literen min med Corydoras panda. Mosen var full av pestsnegler, andemat og trådalger. Orket ikke rense den, så jeg luket bort alt jeg så og lot alt starte fra scratch. Noen få tynne tråder hang igjen ved bakgrunnen.
Denne mosen ga jeg bort, mot at mottaker betalte portoen bare. Den gikk til en hyggelig ung dame som var villig til å rense den selv. Så jeg fisket ut mosen og la den på vått kjøkkenpapir mellom to papp-biter, og dyttet det ned i en brødpose som jeg knøt igjen. Sendte det avgårde.
I går fikk jeg en email fra denne unge damen. Hun hadde noe morsomt å fortelle...
Etter at hun fikk mosen, gikk det noen uker... og plutselig poppet det frem to små Corydoras panda i karet hennes! Litt av en overraskelse å finne en fiskeart man aldri har hatt i et artskar for en annen type fisk
Corydoras panda egg hadde åpenbart blitt med i riccia-mosen, da den kom fra mitt kar med Corydoras panda (artskar). De legger jo eggene sine litt overalt, og åpenbart har de også svømt helt opp til overflaten og plassert noen egg i mosen som fløt der.
At eggene overlevde postgangen uten å ligge i vann var jo helt utrolig. De var nok fuktige og fine inne i den våte mosen, men jeg gjorde ikke noe annet enn å væte kjøkkenpapiret så mosen skulle ligge fuktig og fint under postgangen og holde seg i fasong (papiret holder mosen i fasong mellom pappbitene).
Kanskje en metode man kan bruke til å sende Corydoras-egg land og strand rundt da?
Dette var skikkelig moro å lese. Tenk, egg i mosen har blitt til to flotte Corydoras panda
Denne mosen ga jeg bort, mot at mottaker betalte portoen bare. Den gikk til en hyggelig ung dame som var villig til å rense den selv. Så jeg fisket ut mosen og la den på vått kjøkkenpapir mellom to papp-biter, og dyttet det ned i en brødpose som jeg knøt igjen. Sendte det avgårde.
I går fikk jeg en email fra denne unge damen. Hun hadde noe morsomt å fortelle...
Etter at hun fikk mosen, gikk det noen uker... og plutselig poppet det frem to små Corydoras panda i karet hennes! Litt av en overraskelse å finne en fiskeart man aldri har hatt i et artskar for en annen type fisk
Corydoras panda egg hadde åpenbart blitt med i riccia-mosen, da den kom fra mitt kar med Corydoras panda (artskar). De legger jo eggene sine litt overalt, og åpenbart har de også svømt helt opp til overflaten og plassert noen egg i mosen som fløt der.
At eggene overlevde postgangen uten å ligge i vann var jo helt utrolig. De var nok fuktige og fine inne i den våte mosen, men jeg gjorde ikke noe annet enn å væte kjøkkenpapiret så mosen skulle ligge fuktig og fint under postgangen og holde seg i fasong (papiret holder mosen i fasong mellom pappbitene).
Kanskje en metode man kan bruke til å sende Corydoras-egg land og strand rundt da?
Dette var skikkelig moro å lese. Tenk, egg i mosen har blitt til to flotte Corydoras panda
Postet 31.07.07 kl 19:18
Endret: 12.08.07 kl 13:03
Siden jeg er pakket av snørr og pencillin om dagen (unnskyld språket), så har fotograferingen av Cory-ynglene vært nedprioritert. Men jeg greide såvidt å få frem noen halvtydelige bilder av C140 yngelen i dag, og det er veldig spennende å se farge/mønsteret deres. Siden de ikke har vært drettet i akvarium før, så er det jo ingen som har sett dette før. Jeg gleder meg til å se de ulike stadiene de går igjennom
Når man titter inn i akvariet deres nå, ser det ut som en gjeng sebra-stripete små yngel hvis de ligger på den delen som har bar glassbunn. Rundt to tredjedeler av glassbunnen har et veldig tynt lag med sand. Og det er forbløffende å se hvor god kamuflasje de mørke stripene er på sand! Da ser det bare ut som en rad sandkorn.
De har fem-seks eikeløv å gjemme seg under. Der ligger de, hele hurven, stuet sammen under bladene Morsomt å se hvor instinktivt de suser under det de kan finne for å gjemme seg.
Når man titter inn i akvariet deres nå, ser det ut som en gjeng sebra-stripete små yngel hvis de ligger på den delen som har bar glassbunn. Rundt to tredjedeler av glassbunnen har et veldig tynt lag med sand. Og det er forbløffende å se hvor god kamuflasje de mørke stripene er på sand! Da ser det bare ut som en rad sandkorn.
De har fem-seks eikeløv å gjemme seg under. Der ligger de, hele hurven, stuet sammen under bladene Morsomt å se hvor instinktivt de suser under det de kan finne for å gjemme seg.
Postet 07.08.07 kl 20:30
Endret: 07.08.07 kl 20:32
Postet 07.08.07 kl 22:07
Gravide røde krystallreker :-)
Yippi, nå er det endelig rekeyngel på gang igjen blant de
Røde krystallrekene mine
Det har tatt sin tid, men nå er det like før det kryr av småreker der igjen. Har for lengst satt svamp på innsuget til hang-on filteret i karet, så det skal være trygt.
Jeg fikk øye på ikke mindre enn 3 gravide hunn-reker i karet i dag, og kanskje det er flere også som jeg ikke kunne se?
Og tenk, for første gang greide jeg å få til et tydelig og godt bilde av en reke!
Her ser man tydelig eggene en av hunnene bærer under buken.
Røde krystallrekene mine
Det har tatt sin tid, men nå er det like før det kryr av småreker der igjen. Har for lengst satt svamp på innsuget til hang-on filteret i karet, så det skal være trygt.
Jeg fikk øye på ikke mindre enn 3 gravide hunn-reker i karet i dag, og kanskje det er flere også som jeg ikke kunne se?
Og tenk, for første gang greide jeg å få til et tydelig og godt bilde av en reke!
Her ser man tydelig eggene en av hunnene bærer under buken.
Postet 12.08.07 kl 21:00
Endret: 12.08.07 kl 21:06
Corydoras weitzmani yngel
Denne har klekket og greid seg selv i det store karet med de voksne Corydoras weitzmani (98 liter). Den har begynt å komme mer og mer frem i det åpne nå, og liker veldig godt å beite i "rusket" som fester seg i algetråder på trerota. Der oppholder den seg mye
Men likevel, skvetten og sky er den, så bildet ble tatt i lynets hastighet før den rakk å gjemme seg igjen. Derfor ikke så lett å få tatt bilder
Men likevel, skvetten og sky er den, så bildet ble tatt i lynets hastighet før den rakk å gjemme seg igjen. Derfor ikke så lett å få tatt bilder
Postet 12.08.07 kl 22:24
Endret: 12.08.07 kl 22:26
Postet 13.08.07 kl 00:28
Kampfisken
Min rosa kampfisk bor nå i 160 literen, der han har masse boltreplass. Det er Apistogramma panduro-leksparet som regjerer i det karet, men ellers er det bare Corydoras på bunnen der.
Her er et par bilder jeg tok i sommer.
På det første bildet svømmer han bedagelig rundt og aner fred og ingen fare....
Og her løfter jeg et håndspeil opp og legger inntil sideglasset i akvariet Slutt på freden, kampberedt på et øyeblikk. Kampfisker ser ut som en liten drage med de utspilte, truende gjellelokkene
Her er et par bilder jeg tok i sommer.
På det første bildet svømmer han bedagelig rundt og aner fred og ingen fare....
Og her løfter jeg et håndspeil opp og legger inntil sideglasset i akvariet Slutt på freden, kampberedt på et øyeblikk. Kampfisker ser ut som en liten drage med de utspilte, truende gjellelokkene
Postet 13.08.07 kl 10:11
Endret: 13.08.07 kl 10:14
Inaktiv bruker
fin kampfisk du hadde der
Postet 14.08.07 kl 19:25