Tropheus Bilder (side 53)

Nils Vollstad
Noen som vet hva dette er? Tropheus duboisi African Spotted Tropheus Moori Red Banded Tropheus Moori Yellow Banded Tropheus Duboisi Fire Fox Tropheus duboisi Double Spot Tror "Yellow Banded" er Kiriza, og "Red Banded" er Bemba. Er "Double Spot" det samme som cherry spots? Hva med "African Spotted" og "Fire Fox "? Noen som vet noe om kvalitet på Tropheus fra østen? Har noen kontakter som gjør at jeg kan få disse relativt rimelig og enkelt til Tromsø, men navnene jo er mild sagt noe forvirrende.

Så dere i nord har også store planer. Jeg er litt innhabilt siden jeg er fra Østen. Men jeg vet faktisk ingen ting om dem. Var ikke bort i Tropheus før jeg kom i kontakt md Kristian. Vet at opprett industri i Kina er veldig stor og de mikser og fikser med avsolutt alt. Gulfisk f. eks. Du skjønner nok hva jeg mener.
Av fiskene på listen så fins det ingen naturlig variant som heter Duboisi double spot. Hvis dette finnes så må det være en opprett variant. Av spottypene så fins det: Kasakalawe (Mpulungu) som gruppen Kristian selger nå, Sunspot og Limespot. Karateristikk til disse her er at de har et lysere parti midt i kroppen. Dette parti er gul hos Kasakalawe ellers lyse grå hos Sunspot og Limespot. Disse spottypene er ganske stillige ved bruk av riktig lys. Frie fox kom jeg ikke på noe. Kanskje et lokalt navn på en eller en annen Tropheus.
Hei husker ikke vilken side jeg var på men her en gang leste jeg en artikkel om singapor som krysset noen sp black utgaver, kalte de red banded og yellow banded. veit at jeg har sett det i salg på dyrebutikker i bergens området. red banded, disse kommer fra singapor kvaliteten var mildt sagt elendig. ynglene fra yelow banded så ut som kryssiniger mellom kiriza og ikola, disse var små i størelse. de hadde rødt øyelokk men stripene til kiriza men noe bredere men ikke som ikola noen hadde også nesten hele halen gul, så har jeg sett pemba varianten denne kalt red banded men med rødt øyelokk. (øyelokk = rød flekk over øyet) ikke noe dårlig om fisken i singapor men veit de taotvere fisk osv der, som f.eks love peace osv har selv sett dette i handel.

Så faktisk på disse fisken i dag Pris 135 pr stk navn tropehus morri div hehe
hadde de vært litt i nærheten skulle det stått sp black

Kiriza og pemba går under black varianten gjør de ikke det da?
Tror du skal sjekke veldig godt opp i dette, men singapor fisk skal du styre fint unna
Hold deg til gode kvaliteter på fisken, her i norge har vi prima grupper av beste type, noe dårlig er det men de jeg veit som driver seriøst har fisk av den beste kvalitet!
Så forresten en gruppe tropheus morri mplunugu eller hvordan det skrives, 12 stk 5000kr fra F1 foreldre ca 1 års gammle yngler! i en dyrebutikk slevsagt! Fin pris det, han i butikken sa de var åpne for bud vist noen har lyst
Evolution
Så forresten en gruppe tropheus morri mplunugu eller hvordan det skrives, 12 stk 5000kr fra F1 foreldre ca 1 års gammle yngler! i en dyrebutikk slevsagt! Fin pris det, han i butikken sa de var åpne for bud;-) vist noen har lyst

hmm den butikken ligger vel tilfeldigvis ikke i fana området og vel?
jo skulle mene den ligger i det området ja
Evolution
jo skulle mene den ligger i det området ja:-)

ja var det jeg skulle mene ja... har sett dem. noe stiv pris på dem ja.
Ikke akkurat rimilig nei, men ikke det værste tilfellet jeg har sett.. Ett visst magasin her i oslo selger fX ikola får 699,- pr stk, 4-6 cm..
Kjenner igjen noen av disse "salgsnavnene" men artsnavnene stemmer ikke med de kallenavnene jeg har lest..

Dette tipper jeg det er;

Tropheus duboisi African Spotted - Vanlig duboisi
Tropheus Moori Red Banded - bemba
Tropheus Moori Yellow Banded - kiriza eller ikola
Tropheus Duboisi Fire Fox - moliro
Tropheus duboisi Double Spot - bulu point

Men når det er sagt, ville jeg aldri kjøpt fisk fra østen.. Av grunner som Badat nevnte og at jeg helst ser at de holder seg langt borte fra tropheuser- man ser jo hva de har gjort med mange andre genuser. Jeg ser på det som direkte dyreplageri..

Nå er heldigvis ikke tropheus så lette å drive genmodifisering med, og markedet tar ikke godt imot disse..

Men jeg skjønner dere i nord, det er ikke lett å få såpass "sjeldene" fisk opp dit, og da vil man jo gjerne prøve de mulighetene man har..

Vet du hvilken størrelse det er på fisken? Det hadde jo vært artig å se hva det faktisk hadde vært snakk om..

Jeg tror det kunne fått min svenske importør til å få sent opp fisk til Luleå i Nord-Svergie, men da måtte det sikkert vært litt mer en 30 f1 yngel.. Men han har masse malawi også, så kansje dere nordlendinger kunne gått sammen på en bestilling. Jeg vet at min importør har begynt å selge mye fisk i Finland, og Luleå er jo på veien dit.. Bare ta kontakt, så kan jeg maile over litt lister..

Mvh,
Kristian
De siste som jeg fikk liste på fra østen, var tropheusene 1,25" som skulle bli ca 3 cm. Bestilte noen Ilangi fra Tjekkia. Disse var en bra størrelse på ca 7 cm, men i noe dårlig kondisjon.

Som du er inne på Kristian, er avstande store. Du nevner Luleå og dit er det en kjøretur på ca 10 timer fra Tromsø. Nærmeste svenske by er Kiruna som er ca 6 timers kjøretur, ca samme distanse som mellom Oslo - Stockholm! Da er det enklere å forsøke seg på fisk direkte fra grossiter, selv om du ikke har mulighet til å se hva du kjøper i forkant.

Kristian, send meg gjerne lister. Min kjære skal til Oslo og reiser hjem 13 juni. Hun har mulighet til eventuelt tamed noe fisk da.
Nils Vollstad
De siste som jeg fikk liste på fra østen, var tropheusene 1,25" som skulle bli ca 3 cm. Bestilte noen Ilangi fra Tjekkia. Disse var en bra størrelse på ca 7 cm, men i noe dårlig kondisjon. Som du er inne på Kristian, er avstande store. Du nevner Luleå og dit er det en kjøretur på ca 10 timer fra Tromsø. Nærmeste svenske by er Kiruna som er ca 6 timers kjøretur, ca samme distanse som mellom Oslo - Stockholm! Da er det enklere å forsøke seg på fisk direkte fra grossiter, selv om du ikke har mulighet til å se hva du kjøper i forkant. Kristian, send meg gjerne lister. Min kjære skal til Oslo og reiser hjem 13 juni. Hun har mulighet til eventuelt tamed noe fisk da.

7 cm er bra størrelse ja! Har du noen bilder eller? Ved den størrelsen har de vel begynt å farge ut vil jeg tro?

Jeg skjønner dere godt jeg.. Det sikreste er å gå for kjente varianter, da er sjangsen størst får å bli fornøyd sånn jeg ser det..

10 timer er da ingenting!

Jeg har tatt en pause med vidreformidling når jeg må hente og oppbevare selv, da jeg nettop har blitt far, og med den påfølgende 3 ukers permisjonen har jeg mye å ta igjen på butikken.. Jeg tror heller ikke roger skal til svergie innen 13 juni, men jeg vet at han har en gruppe med knallrøde moliro som vurderer og selge hvis planen vår går i boks
Grattis med papparollen Kristian
grattis med papparollen ja kristian. mye glede og se fram til. tro meg.. hehe
Gratulere Kristian!

Er det den samme gruppen som Badat har lagt ut for salg? Ser gjerne på de listene du har Kristian, hvis du kan sende dem til meg på mail.
Nils Vollstad
Gratulere Kristian! Er det den samme gruppen som Badat har lagt ut for salg? Ser gjerne på de listene du har Kristian, hvis du kan sende dem til meg på mail.

Takk alle sammen!

Nei, det er ikke det, badat sine er f1- de er fine, har sett den gruppen får noen år siden, men de vilde til roger er nok noe rødere. Badat sine ser veldig store ut da!

Har noen bilder av rogers ett eller annet sted, så kan prøve å få lastet de opp ila dagen,..
Sender en Gratulasjon fra Sogn til deg Kristian!

Rekner med det blir mange søvnløse netter fremover.

Det begynner å ta seg opp Tropheus intresse her i Sogn også, er et par venner av meg som ønsker å gå over til Tropheus også, send meg gjerne en liste Kristian, så blir det kanskje en tur til deg og en tur til Roger på Jessheim i løpet av sommeren.
vi har også blitt foreldre igår. Til noen søte små nye lunangwabebisser
Plutselig var det 5 stk i karet istedenfor 2. Så det er som har gått med egg utenat vi har sett det.
Takk takk

Grattis med noen tropheuser til!

Skal sende listen når jeg kommer hjem..

Er det ingen som er intressert i en fin liten gruppe med kasakalawe altså? Jeg som trodde det skulle bli populært hehe..
Jeg har slettet lista jeg, men får ny når svensken kommer hjem fra tyskland..

Badat, kom med noen bilder av moliroene dine da!
Hva er da dette for noe rart?!
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Huffa meg Kristian. Må ikke slenge slike misfostrer på skjermen når jeg holder på med middag. Akk... akk... nok et mislykkende forsøk på fremavling.

Nei. Jeg får da viser noen mer delikatese jeg da. Ja, Moliroene er veldig store og røde. Siste bilde viser en tyggende hun i andre uken.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap