Tante Astrid´s undervannsverden (side 53)

Det ble fantastisk nydelig, som alle de andre karra du har....
flott innredning=) lyst og tipse meg litt om innredning til mine kar? har en personlig tråd jeg har opprettet i dag
Tusen takk Elka og J9fer

Må bare si at jeg ikke synes du trenger noen innredningsråd J9fer. Har smugkikket på karene dine tidligere og liker spesielt godt de to siste du har bilde av i tråden din. Så du trenger ingen hjelp fra meg synes jeg
Tante Astrid
Tusen takk Elka og J9fer :) Må bare si at jeg ikke synes du trenger noen innredningsråd J9fer. Har smugkikket på karene dine tidligere og liker spesielt godt de to siste du har bilde av i tråden din. Så du trenger ingen hjelp fra meg synes jeg ;)


nå ble jeg glad=D selv blir jeg liksom aldri fornøyd=/ men liker godt det tredje og syvende selv da=P
Du får alltid karene til å se så "eventyrlige" ut, fantastisk stemning

Prøvde meg på klovnekilli i Afrika karet mitt for en stund siden, men de fiskene som var i salg var vannvittig små, tynne og ynkelige. Døde en etter en hos meg Får håpe de får inn noen flotte fisker når du skal ha. De skal være lette å få til. Helt nydelig killiart
i 60 liter så kan du sikkert ha en 7-8 stk. Skal du ha noen annet der og eller?
Takk Liv

Får håpe jeg får noen spreke individer når jeg bare får tak i noen. Skal bare ha disse og snegler, men selv om karet er 60 liter så blir det ikke riktig så mye vann når det ikke er fyllt opp. Kan tenke meg at det er mellom 30-40 liter vann i det. Synes du likevel jeg kan ha så mange som 7-8?
De er ikke store fiskene så det burde gå fint Får heller tynne ut bestanden om de skulle formere seg en del.
Kan ikke tro at 7-8 er for mange i det karet, nei. Jeg hadde 4 i 30-literen og måtte lete for å se de. De er knøttsmå! Og holder seg 98% av tiden helt i vannoverflata.

Men hopper veldig, noe jeg har erfart Mistet alle mine 4 fordi jeg glemte å legge på toppen etter vannbytte. Sukk.
Okei, da får jeg ta sjansen på det. Disse er visst ikke så enkle å få yngel på så det er vel tvilsomt om det blir overbefolket med det første. Jeg bør ihvertfall ikke kjøpe for få. Fort gjort at dekkglasset glemmes Jeg har riktignok noen centimeter "trygghetssone", men likevel. Det er jo ikke sikkert de er i stort bedre kondisjon enn de Liv kjøpte heller så det er greit å ha noen ekstra. Spesielt siden det ser ut til at de er vanskelige å få tak i. Takker så mye for informasjonen Liv og Elin

Nå har jeg akkurat skiftet vann og luket litt i Asia-karet. Lotusen furter fremdeles etter at jeg fjernet flytebladene, men den har ihvertfall kommet med noen blad, selv om de er knøttsmå. Tenkte jeg skulle få litt størrelse på denne igjen før jeg tok nye bilder. Det er liksom veldig grønt der inne nå og lite kontrastfarger.

Måtte også avlive en av stjernene i dag. Den har gradvis blitt dårligere over flere uker. Så ut som en svulst eller noe. I dag syntes jeg den hadde gått lenge nok og den var nå såpass svekket at jeg endelig greide å få tak i den. Er liksom ikke så lett å komme til med håven blant plantebuskas og greiner som de kan stikke seg bort i. Ser også ut som om den ene sitrontetraen har takket for seg. Kan ihvertfall ikke se flere enn 3 i dag. Derimot så har de to ottoene jeg har avskrevet dukket opp igjen. De kan være "usynlige" i ukesvis og så bare plutselig dukke opp. Hyggelig det
Du store min som røttene farger av i Afrika-karet. Tok det første vannskiftet i går og det var ikke mulig å se bunnen i bøtten. Synes faktisk at det er litt stilig med litt farget vann i akkurat dette karet, men dette ble litt i meste laget. Plantene ser ut til å takle omstillingen godt selv om den ene anubias-avleggeren nok har kommet litt for nærme lyset. Har også hatt problemer med gaffelmosen den siste tiden i 35-literen og den ser ikke noe bedre ut etter omplasseringen heller. Er usikker på hvor problemet ligger så jeg får bare være litt tålmodig og se det litt an.

Jeg har fått tak i fluenetting av plast på Jernia og i morgen skal jeg i vei og hente det nye dekkglasset. Regner med å få laget til noe i løpet av morgendagen så da kommer det nye bilder også.

Min nærmeste zoobutikk (den eneste i byen) har forresten problemer med å skaffe klovnkilli så hvis det er noen som kommer over disse fiskene i butikkene i Trondheim og Ålesund (og alle i mellom) så skrik ut
skal holde utkikk etter niegra killi for deg.
Takk guttn, det er snilt av deg Det er riktignok ikke nigeriakilli jeg er på jakt etter, men klovnkilli. Siden de har brede mørke og lyse bånd og en fargerik hale som ikke ser ut til å høre til, så skulle de være lette å kjenne igjen.

Har vurdert nigeria-killi også, men selv om den er veldig fin så er klovnkilli førstevalget mitt.
husket vist feil navn.da skal jeg heller holde utkikk etter klovnkilli.
Ikke så mye å skrive om nå heller. Her er allting rolig og fredelig. Ingen kurtisering (ihvertfall ikke blant fiskene) og heldigvis ingen sykdommer heller. Det eneste jeg strever litt med er å holde ph oppe. Det hjelper ikke at ph er på 7 og kh er på 4 når jeg fyller på vannet. I løpet av en ukes tid er all kh borte og ph har sunket til 6 eller lavere. Dette gjelder vel og merke asia-karet. I afrika-karet så synker ikke ph til mer enn 6.6-6.8 selv om kh er ikke-eksisterende der. Vurderer nå dette midlet omtalt i denne tråden. Det blir kanskje litt dyrere i bruk, men forhåpentligvis kan jeg da greie å holde stabile forhold.

For de som ikke har fått det med seg så har jeg også satt i gang en gjettekonkurranse her i denne tråden med bokpremie og greier. Håper riktig mange hiver seg på
Jeg kan hjelpe deg med å finne noe å skrive om Klovnkilli står denne uka på lista. Jippi, jippi!!

Anbefaler likevel at vi holder roen en liten stund til siden vi får ny fiskeliste igjen neste uke. Vi får krysse fingrene for at det ikke er så mange andre som skal ha klovnkilli, og at de har mange inne
Åhhh, tusen takk Liverbird! Da får jeg krysse alt jeg eier og har og håpe de står der neste uke også! Dette var gode nyheter uansett. Det viser ihvertfall at de ikke er så sjeldne å se på listene at det skulle være helt umulig å få tak i de. Da er det bare å glede seg til neste uke
Det ser ut som det hjelper å terrorisere svenskene med spørsmål om fisker og fugler. Sjekka hele lista i dag og det var kommet flere ting som vi har etterlyst. Vi krysser alt vi har nå for at du skal få klovnkilli til jul
Det hadde vært en perfekt julegave til meg selv det ;D

Har både det ferdig innkjørte filteret fra 35-literen gående og det nye som har gått i litt over to uker så vannkvaliteten er det ikke noe å si på. Passende ph også og plantene begynner å buske seg til. I tillegg så klekker jeg artemia. Alt skulle derfor være klart til å motta nykomlingene.

Det eneste som mangler er en mer praktisk løsning når det gjelder nettingen på toppen, men det er ikke noen fare for at fisker kan hoppe ut sånn som det står nå heller.

Håper forresten ikke de svenske brukerne som leser dette misforstår den setningen din, Liverbird
Hehe, det går nok bra skal du se, hvis ikke tåler vi en støyt
Tilfeldig bekjentskap
© René F
Reklame for plussmedlemskap