Mine akvarier og sånt (side 53)

Tenk på det sånn: hvordan ville det føles å holde en liten pjokk som er prikk lik mannen i ditt liv i armene sine ?
Babyer er greie nok de, til tross for det med bleieskift, men hvordan føles det når en 16 åring som ligner typen blir tatt for et eller annet han ikke burde gjort? Da typen var 17 rotet han seg borti folk han ikke burde vært sammen med, og endte i retten, ikke for noe alvorlig heldigvis, men det kan jo ikke ha vært noe gøy for foreldrene hans.

Hva hvis vårt barn blir kriminell, eller prostituert, eller voldtektsmann/morder, da vil de 18 årene være bortkastet og vi sitter igjen med ingenting for all den tiden og pengene vi brukte..

Eller hva om barnet får kreft og dør i ung alder, og vi må leve med sorgen resten av livet?

Mange grunner til å ikke skaffe seg barn.. hvertfall for oss for øyeblikket.
CT-hunnen min har bodd i et fødenett i oppdrettskaret hos Gul de siste par dagene. Finnene hennes har nå kommet seg ganske bra, selv om de ikke er helt utvokste ennå. Skal uansett ikke slippe dem sammen ennå, var mer interessert i reaksjonen deres.

Og den kan jeg ikke si er spesielt lovende. Gul henger rundt fødenettet hele tiden, i begynnelsen viste han seg og prøvde å komme gjennom nettingen, mens hunnen har fullstendig oversett han hele tiden.

Etter to dager har Gul fremdeles ikke bygget noe skumrede, med unntak av noen få patetiske bobler, han bare henger rundt fødenettet hele tiden.

Jeg forhastet meg muligens en smule, men siden Gul ikke viste noe aggresjon mot hunnen og hunnen ikke brydde seg, slapp jeg dem sammen tidligere i dag, under oppsyn seff, og jeg puttet i masse buskete planter som hunnen kunne gjemme seg i. Gul snuste på henne noen minutter før han begynte å jage henne rundt i karet, rundt og rundt, uten å vise interesse i å bygge skumrede eller lokke henne til hvor han hadde noen få bobler.

Til slutt gjemte hun seg i plantene og han svømte rolig rundt i karet, fremdeles ikke noe skumredebygging, og da han fikk øye på henne igjen jaget han henne pånytt. Siden det bare var jaging og Gul tydeligvis ikke var ute etter å skade henne lot jeg dem være. Da jeg sjekket dem igjen noen minutter senere hadde hunnen gjemt seg igjen, men Gul fant henne og begynte å nappe på henne, fremdeles ikke på noen romantisk måte, så jeg skilte dem igjen.

Gul må ta seg sammen og bygge skumrede og vise litt romantisk interesse i henne. Hun er hvit på kroppen så jeg kan ikke se på henne når hun er klar vha disse vertikale stripene, noe som muligens er et problem.

Vet ikke om det er henne som er problemet eller om det er Gul.. Jeg kan alltids prøve med en annen hann hvis han ikke tar seg sammen, og da står valget mellom Blå og Svart. Blå fordi han er liten og dermed mindre truende enn Gul, og fordi han må være den søteste kampfisken noensinne, og Svart fordi han er pen og i tillegg CT... Vanskelig valg egentlig..
Har lest om både hanner og hunner som rett og slett ikke funker, eller ikke funker sammen. Så kanskje en ny kombinasjon er tingen.
Du kan også kanskje prøve sette karet med hunnen slik at de ser hverandre i noen dager.
Jeg har hørt det samme, så har nå flyttet Gul og puttet Blå i oppdrettskaret i steden. Gul stortrives hvertfall i Blås kar Litt mer dempet belysning og flere planter der enn i oppdrettskaret...

Blå driver og viser seg for hunnen, får se om det dukker opp noe skumrede i løpet av en dag eller to...
Blå vet hvordan man ska oppføre seg I løpet av natten har han bygget seg digert skumrede som han sitter under og vokter.

Slapp dem nettopp sammen, og Blå er ikke interessert i å jage henne engang, han bare sitter under skumredet og kikker på henne. Hunnen driver bare og snuser rundt i karet, men forhåpentligvis skjønner hun hva som skjer etter hvert...
Jeg sitter her og kikker på Blå og dama hans, og det er litt artig hvor åpenbart det er at han prøver å imponere henne, mens hun ser ut til å ikke bry seg noe særlig

Hun gjemmer seg blant noen buskete planter jeg puttet oppi til henne, og han holder til under grønn bobleplast hvor han har skumredet sitt. Med jevne mellomrom svømmer han bort til plantene, blåser seg opp for hunnen for deretter å spurte tilbake til skumredet og lage noen bobler til.

Dette gjentar seg med få minutters mellomrom, og hvis han ikke finner henne med en gang svømmer han rundt blant plantene og leter etter henne til han finner henne.

Flinke Blå
Det var kampfisken sin, det er sånn de skal oppføre seg. For når hunnen da er klar, vel da blir det egg.
Ingen damer som blir klare av å jages rundt
Det forstår sikkert blå, han er mere opptatt av å sjekke at hun holder seg i nærheten, vise hvor flott han er og hvor flink han er til å lage/passe redet sitt.
[QUOTE=

Mange grunner til å ikke skaffe seg barn.. hvertfall for oss for øyeblikket.

Enig, leste for eksempel en undersøkelse som viser at barnløse statistisk sett er lykkeligere sammen på alle områder enn de uten barn. Har fundert litt på dette siden jeg jo ikke akkurat føler noen forpliktelse til å befolke planeten med mitt avkom. Så om lykke er meningen med livet, -da må det jo bare være den tekniske biologien som får folk til å produsere avleggere? Forvirrende greier
Det var kampfisken sin, det er sånn de skal oppføre seg. For når hunnen da er klar, vel da blir det egg.
Ingen damer som blir klare av å jages rundt
Det forstår sikkert blå, han er mere opptatt av å sjekke at hun holder seg i nærheten, vise hvor flott han er og hvor flink han er til å lage/passe redet sitt.


Ja, jeg blir jo nesten litt stolt her jeg sitter og ser på han Og han har vært snill med henne, med unntak av en liten rift i halefinnen har han ikke gjort noe skade Hun viser imidlertid ingen interesse ennå. Sta liten frøken.

Enig, leste for eksempel en undersøkelse som viser at barnløse statistisk sett er lykkeligere sammen på alle områder enn de uten barn. Har fundert litt på dette siden jeg jo ikke akkurat føler noen forpliktelse til å befolke planeten med mitt avkom. Så om lykke er meningen med livet, -da må det jo bare være den tekniske biologien som får folk til å produsere avleggere? Forvirrende greier


Jeg har lest det samme, snodig det der

Jeg tror nok urinstinkter har utrolig mye med saken å gjøre, mye mer enn folk tror eller vil innrømme. Jeg har f eks spurt folk hvorfor de valgte å få barn, fordi jeg var nysgjerrig på hvorfor folk velger det, og jeg fikk INGEN skikkelig svar, det var bare vage greier om at det måtte jo være meningen med livet å oppdra et barn osv, men ikke noe om hvorfor eller hva som var så bra med det.

Og så har man alle disse som sier at 'jeg liker jo egentlig ikke barn, men tror jeg vil like min egen'. Hvorfor velger man å få barn hvis man ikke liker dem? Hvis man ikke liker hunder skaffer man seg ikke hund fordi man tror man kommer til å like sin egen. I slike tilfeller tror jeg det er kun hormoner som har tatt beslutningen.

Spør man derimot om folks grunner til å ikke få barn får man som regel gode, gjennomtenkte svar
Hvorfor ting skjer i noen parforhold:
1: det er lettere å være enig enn uenig
2: det er for å få noe å snakke om
3: vet ikke helt hva som skjedde
4: det var ikke planlagt
5: da får man noe å gjøre
6: det bare blei sånn

De færreste tenker seg om før de får barn, de bare får dem.
Meh, synes jo det er noe som burde diskuteres i detalj før man bestemmer seg for det, men oh well..

Uansett, jeg har skilt kampfiskene for natten, for selv om Blå har vært aldri så snill vil jeg ikke la dem være sammen uten oppsyn en hel natt. Hun er i fødenettet, så de kan se hverandre, men ikke skade hverandre. Hvis hun blir klar i løpet av natten vil hun være klar i morgen tidlig også.
Mvjnz
Uansett, jeg har skilt kampfiskene for natten, for selv om Blå har vært aldri så snill vil jeg ikke la dem være sammen uten oppsyn en hel natt. Hun er i fødenettet, så de kan se hverandre, men ikke skade hverandre. Hvis hun blir klar i løpet av natten vil hun være klar i morgen tidlig også.

Vi krysser finnene.
Kryssede finner hjalp ikke

Jeg slapp ut hunnen igjen i dag tidlig, men Blå har visst mistet tålmodigheten med henne, for han bare jaget henne og så ikke ut som han prøvde å lokke henne tilbake til redet og hunnen virket bare livredd, så jeg skilte dem igjen.

Jeg byttet ut CT-hunnen med Aggro, bare for å se om det er noen forskjell i oppførsel, og det var det. Ganske fascinerende egentlig. CT-hunnen har oppført seg som hun er redd for hannen og oversett han når han ikke var i nærheten.

Aggro viser interesse i hannen, og virker ikke redd, bare nysgjerrig og mye mer selvsikker. Og ikke bare det, men innen 10 minutter stod hun på hodet med vertikale striper....

Jeg undres om CT-hunnen er for ung til å vite hva hun skal gjøre i nærheten av en hann... Hun er en anelse mindre enn Aggro, men Blå er liten han også og ikke særlig større enn hunnene.

Kanskje jeg skal la CT-hunnen hvile noen uker før jeg prøver igjen...

Jeg kan alltids krysse Aggro og Blå, men da får jeg VT-avkom, og jeg liker VT-er jeg, det er ikke det, men de skal jo gies bort/selges også, og entusiaster kjøper ikke VT-er, de havner som regel hos dyrebutikker som selger bittesmå boller til dem med beskjed om at "disse bor jo i gjørmehull i naturen"...

Og jeg er litt skeptisk til å avle frem et helt kull med VT-er som sannsynligvis ikke vil få det særlig bra..
Var på K-mart i går, men glemte seff å kjøpe filter, men så var vi på et annet kjøpesenter i dag så jeg stakk inn på Big W og kjøpte det der i steden Både K-mart og Big W har en akvariedel og begge fører stort sett det samme merket, nemlig VitaPet.

Dette er altså det alle billigste filteret som er å oppdrive ($15), men det fungerer helt fint.

Bilde 1: Esken.
Bilde 2: Det som følger med.
Bilde 3: Tatt fra hverandre filteret; bunnen kan taes av, sammen med selve filterkammeret, og ved siden av ligger svampen og kullkammeret.
Endelig hørt tilbake fra hun som fikk cambodieren min, angående CT-hunnen hun ville gi meg i bytte. Hun har visst hatt noe datavirus eller noe.

Hun har massevis av bilder av hunnene sine, og etter å ha kikket på alle bildene har jeg bestemt meg for at jeg vil ha denne (den lyse) og denne, og siden jeg vil ha tre stykker står valget mellom denne og denne. Den første ser lilla ut, men det kan være lyset så jeg har spurt henne om den virkelig er så lilla, og den andre ser ut som en butterfly med gull på, noe som er en svært interessant farge...
Satte Svart og CT-hunnen sammen nettopp. Har hatt Aggro sammen med Svart siden i går, og begge to var klare som bare det, Aggro med vertikale striper og Svart som blåste seg opp og prøvde å få henne med tilbake til redet.

Så jeg tenkte at før jeg lar dem drive på, så vil jeg prøve igjen med CT-hunnen. Hun fikk hvile seg et par dager i eget kar og så ut som hun koste seg, så jeg puttet henne oppi til Svart og det er den første hannen hun faktisk har vist noe som helst interesse i. Med Gul og Blå ble hun livredd da de begynte å blåse seg opp og prøvde å bryte seg ut av motsatt ende av fødenettet. Hun roet seg etter hvert, men viste ikke noe interesse i noen av dem.

Med Svart var hun ikke redd i det hele tatt, og hun blåste seg opp tilbake. Vet ikke om hun liker han eller om det bare er mangel på redsel, men jeg gir dem litt mer tid og ser om det skjer noe interessant...

Fungerer jammen ikke som planlagt dette med oppdrett, hvis hun ikke skjerper seg ender jeg opp med oppdrett på et helt annet par enn opprinnelig planlagt. Er greit nok det, men hadde lissom en plan da..
Jeg har sittet og sett på Svart som prøver å lage seg skumrede i ca 20 minutter nå, og han er helt håpløs. Oppdrettskaret har en god del andemat, og et halvt drikkebeger slik at det skal bli lett å lage skumrede. Men han skjønner det ikke. Han svømmer under drikkebegeret og blåser noen bobler, men han forankrer dem ikke i noe, han blåser dem midt i tomrommet under begeret. Karet har filter, men jeg har puttet to svamper foran slik at det er minimalt med strøm, men et snev av bevegelse er det likevel, og boblene forsvinner derfor ut i intet før han får gjort noe mer.

Hvis han hadde hatt vett til å bruke sidene på begeret eller andematen som anker hadde det vært mye lettere for han.

Regner med han er ganske ung (pga hans lille størrelse), og det er nok derfor han sliter litt, men han finner nok utav det etter hvert (håper jeg).
Har du planter under koppen? Jeg lot en gren Hydrocotyle sibthorpioides svinge innom koppen og det så ut til at det var der redet dukket opp. Så kanskje et par andemat er det lille som mangler, eller at han trenger litt trening, eller ...
Hmm gull og svart, det kunne blitt fint vel

De fiskene de fiskene, aldri gjør/er dem som vi vil :P
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap