Elins lille hjørne (side 53)

*pustemedmagen*

OK. Etter seriøs luking i begge 110 literne på stua hater jeg ikke sverdplanter så intenst lengre :p Kanskje det ikke trenger å gå 2 mnd mellom hver gang jeg tar vekk noen blader Eller fjerner en kilo pistia som skygger for alt...

Dårlig samvittighet ovenfor macmasteri yngelen, så jeg tok ut all innredning og tok en skikkelig slamsuging der. Det har vært så vrient siden de har vært så små og ikke har hatt vett til å flytte seg. Det er vrient å fange slike yngel i en rund bøtte!

Men nå har jeg kuttet innredningen til et minimum (for å lette rengjøring, og dermed bedre vannkvalitet), og håper at de skal få det bedre. Jeg tror ikke det har vært noe frafall der, men uten at jeg har målt kan jeg tenke meg at det har vært en del nitrat i vannet... slem Elin.

Halvparten av det jeg skulle gjøre i dag rant bort i sanda. Bestemor fikk noe annet på tapetet og trengte ikke hjelp likevel, huset fullt av unger (jentene har hatt besøk), og mannen min måtte hjelpe en kammerat. Med andre ord - jeg må ta det igjen etter jobb i morra istedet.

Men alle akvariene har hatt 30 - 50 % vannbytte og luking så det er da NOE som har skjedd
Etter at jeg har knipset minst 30 bilder, klarte jeg altså å få tre bilder som er såpass at jeg kan vise dem frem.

Dette er da altså mine ukjente killi yngel. Det er i hvert fall ikke tvil lengre - det er killi! Men hvilken, ja det vites ikke.

Bildene er altså tatt i 30 literen. Den har ikke annet enn en liten, dunkel lysåære til lys, så plantene har begynt å visne. Jeg må gjøre noe med akkurat det.

En annen ting er at lyset er så dårlig at fiskene ser fargeløse ut! Og bare se hvor fine farger de egentlig har! :o

De skal flyttes til en av 54 literne med yngel en av de nærmeste dagene.

Og det er nå helt sikkert at:
Det er 4 yngel i 30 literen. 3 killi og 1 gertrudae. Av killiene er det helt klart to hanner og en hunne (hvorfor kunne det ikke være omvendt hehe).

Disse ser ut til å bli nydelige uansett hva de er

Siste bildet viser hunnen til høyre, hannene til venstre.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
nigeria killi kanskje? bare gjetter her, har aldri hatt killi selv
ElinH
[B]C. atropersonatus yngelen[/B]. De er de mest livlige av alle ynglene i dag. Stimer opp og ned frontglasset og er ganske hypre. Jeg får tolke det som at de synes det er godt med mye plass å strekke finnene på :-)

De er bare så sinnsykt fine, og jeg er så sinnsykt misunnelig, hehe
Var forresten dine voksne i eget artskar da de lekte eller delte de kar med noen?
Jeg må ta et seriøst forsøk med disse, men man skulle vel egentlig tro at en hel 160 liter de bare deler med 7 stk småfisk (C. oiapoquensis) skulle gi dem ro nok til å leke, uten å føle seg "over crowded"?
C. oiapoquensis bryr seg ikke om selskapet av Atroene iallefall. De har kommet skikkelig på hugget nå etter flyttingen til 160 litern. De leker flere ganger pr uke tror jeg (men de knøttsmå eggene er en pine å finne igjen i det store karet).

Godt mulig, jeg har en nigeriakilli hanne her selv (voksen). De må nesten bare bli større først og bli utfarget så det er mulig å se spesifikke tegninger. Godt mulig det er antydning til en gule stripa på halefinnen som er i emning

Flyttet leucocephala fra den ene 110 literen og over i atro yngelkaret. Det er egg på bladene :p Sikkert paleatusegg siden de lekte i går.

De får bare være der. Det som skjer, det skjer.
Mona:

Atroene gikk alene, kun med biereker som selskap.

Veldig glad for at de lekte, men så har de jammen holdt igjen siden også.

Skal du gjøre et skikkelig forsøk er det sikkert lurt å følge Kim (på CW) sitt råd om å la eggene sitte til det bare er en dag eller to igjen til klekking. Kanskje du får bedre uttelling enn det jeg fikk.

Skal prøve mine igjen, men jeg må hvert fall få paleatusene gamle nok til å bli solgt først. Pga plass hehe.

Skulle tro at de hadde plenty med plass, men slik jeg har lært å kjenne min gruppe er de veldig forsiktige og sky. Mulig det ikke skal all verden til før de holder seg i bakgrunnen?

Som sagt, jeg skal gi nytt oppdrett et seriøst forsøk igjen snart, men jeg må områ meg litt angående plassen. De er jo i plasttanker et par måneder, så jeg må ikke vente til yngelen er solgt. Men jeg må være innenfor et par måneder igjen til salgsdato...
Ooops, i did it again...
39 paleatus egg....

*uskyldige øyne*

Så på de eggene på leucocephala bladene en gang til, og tenkte at der har jeg muligheten til å teste ut noe jeg har lurt veldig på siden i sommer.

Hva er forskjellen i vekst på yngel som får mikroorm vs. artemia?

Et kull på nesten 40 yngel, fordelt på to tanker, hvor begge får tørrfór hver morgen, og en får artemia mens den andre får mikroorm hver kveld. Side om side sammenlikning uke for uke.

Disse skal jo gå i en plasttank i 8 uker, og innen de må flytte til en 54 liter, er paleatusene 5 mnd gamle. Og med den størrelsen de har nå tror jeg det er 100% trygt å selge paleatus på 5 mnd. Det er tross alt store forskjeller mellom artene her. Atroene vil jeg vente adskillig lengre med slik det ser ut nå.

Planen er ukentlige bilder oppå en linjal slik at jeg kan måle og følge utviklingen. Stakkars meg og plassen min.

Glemte å legge til... det er ikke tilfeldig at dette gjøres med paleatusene. Det måtte bli enten paleatus eller schultzei; fordi de er hardføre og vokser fort. Jeg hadde rett og slett ikke turt å gjøre noe slikt med atroyngel, som vokser såpass sakte og er så forsiktige i matfatet som de er.

Hmm... sjekket eggene i dag tidlig, og alle?? så ubefruktet ut?! Det har ikke skjedd før med paleatusene. Jeg var imidlertid trøtt, så jeg får sjekke igjen når jeg kommer hjem. Kanskje den sprekkeferdige dama fant ut at hun måtte kvitte seg med egg uten at hannene var interessert?!

Merkelig...
Nei, det kan faktisk ikke være liv i de eggene... hvite, og ser ut til å ha "kollapset" og fått den merkelige konsistensen. Det hadde jeg aldri trodd. Kanskje det at de fikk nye venner (atroene) forstyrret hele leken...

Jaja, det kommer nok flere sjanser Og strengt tatt hadde jeg ikke plass heller. I den grad jeg kan skvise inn et kull eller to til, er den plassen forbeholdt loxo og atroene

Fóret fra Tropefisk har kommet. Stor boks tabis, stor boks novotab, og stor boks krill. Krill er til stimfiskene her Med karameller til meg så klart
Av alle ting en skal holde på med...!

Gjett hva jeg har fått. Fruktflueinvasjon i mikroormkulturene mine! Noe så lite lekkert...

Det ganske enkelt KRYR av sånne små bananfluer her. Æsj. Og jeg som skal ha gjester 2. juledag! De kan jo ikke akkurat sitte i en sky av småflue heller.

Og jeg som kjeftet ungene huden full og satte hele familien i høyeste beredskap for å finne den bortkomne frukten. Også bor det sånn ca 200 i mikroormkulturene! Satte nye for en stund siden, og satte de vekk, siden den "gamle" fortsatt er i full vigør. Hullene i lokket ble så digre at de har kommet ned i kulturen.

Krisetiltaket nå ble å kaste alle kulturene bortsett fra en ut på trappa 8orket ikke gå til søppeldunken i mørket, glatt er det også). Den gjenværende kulturen ble nøye sjekket for levende fluer, og den er tom. Lokket ble byttet ut med et tett lokk.

Ja, jeg vet de skal ha luft, men så leste jeg et sted at dersom kulturen brukes daglig (og lokket dermed tas av), så holder det, da trengs det ikke hull. Og egentlig tror jeg ikke lokket er helt tett uansett. Snakker skikkelig billige plastbokser her. Ikke akkurat tupperware kvalitet, nei.

Tenk at de smådjevlene har kommet seg inn i hull laget med tegnestift! Da er det neimen ikke mye som holder de ute.

Skal få satt et par nye kulturer (med tett lokk) igjen, siden jeg måtte kaste begge de nye. Må bare huske å ta av lokket en gang om dagen.

Og nå - lete etter hvordan jeg kan bli kvitt en halv million småfluer i løpet av tre dager :p
smelt sukker å vann i ei stekepanne, ha det i et glass å få massen oppover kantene, da kommer fluene til å sette seg fast på kantene velg et tynt klass så fluene ikke får lettet.
Leste at jeg kan sette ut glass med epleedikk og zalo, det skal visstnok være effektivt. Kanskje jeg kan lage "Feller" av begge deler... skulle gjerne ha satt opp minst 3 feller i hvert eneste rom - sånn for sikkerhets skyld. :p

Sånne småfluer er bare rimelig ekkelt.
hvis du velger et glass 1-1,5 cm i diameter greier de ikke å ta av
ElinH
Og nå - lete etter hvordan jeg kan bli kvitt en halv million småfluer i løpet av tre dager :p

Supert alibi for oss pyser som er superskeptiske til alt som ikke er tørket eller frossent

Håper det løser seg så du slipper å få krydret julematen med småfluer
Takk Liv

Det er MYE mindre flue her nå, etter at jeg fikk kastet ut årsaken: mikroorm med lokk med alt for store hull. Har i ettertid lest at hullene kan tettes med bomull dersom de blir for store. Luft kommer gjennom, men ikke flua.

Og glass med eplecider og zalo er plassert ut på strategiske steder, så får vi se da, om det hjelper.

Har hatt mikroorm kulturene i nesten et år uten å ha fått dette problemet, så jeg slipper ikke helt ideen om at ungene har lagt igjen et klementinskall eller noe, og at flua har begynt der, og spredd seg til mikroormen i ettertid.

Nå er julegavene pakket inn, juletreet kjøpt. Har fortsatt igjen rydding og vasking og å pynte til jul Men det er nesten bare kos.
Klar for juleferiring og juleferie her også. Hjemmekontor i dag og drar til Kongsberg om en time eller to. Ha en riktig god jul!!!
God Jul til deg også Liv! Nyt ferien og maten Og pakkene!
God jul, Elin! Jeg håper du får en fin jul (og blir kvitt fluene) og får slappet av litt, for det skal i alle fall jeg
God Jul til deg også Mathias!

Vi får nyte god mat, pakker og fiskene våre i ferien. Jeg vet at jeg skal gjøre det i hvert fall!

Jeg la meg på magen i dag og prøvde å snike meg til et bilde av C140. De ligger bare under den rota så jeg får aldri sjekket tilstanden deres.

Men, fikk et ok bilde, og de ser da sunne og friske ut?! Synes jeg ser antydning til å gynge på magen, jeg. De har fått beskjed om at de kan kliste egg på glasset når som helst, jeg skal passe godt på barna deres

Og en liten atro som ønsker verden en riktig god jul

[External Image]

[External Image]
Stikker bare innom for å ønske deg en god jul elin!!!

Har forresten byttet 99,9% av vannet i karet med problemer også, så håper problemet er løst nå
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap