Inger Annes akvarieprosjekt (side 53)

Kan egentlig forstå dem. Min kjære taklet ikke luftpumpa på stua han heller, men klukkinga fra utblåsene har han vendt seg til...
Ja, jeg advarte dem på forhånd. Jeg sa til dem mange ganger at de kom til å bli klin gærne av lyden. De sa: "Neida, det går så bra. Vi skal ikke sove i samme rom..." Men jeg vet jo selv hvor irriterende lyden kan være. Det er, som du sier, duringa fra selve pumpa som er verst. Klukkinga er ikke så ille, selv om de sier at de er helt sikre på at det er noe som står og koker på kjøkkenet hele tiden...
Da var jeg hjemme igjen, etter over to ukers ferie. Jeg var veldig spent på tilstanden i saltvannskaret mitt, da det er første gang jeg har reist bort fra fiskene mine der, samt at jeg heller ikke har vært borte fra det etter at jeg satte igang sumpa. Det ser ut til at alt har greid seg fint. Alle fiskene er i hvert fall på plass, og Klementine har vokst på disse to ukene! Pussereka er der også, i vanlig spinnvill stil. Jeg har ikke sett noe til peppermynterekene ennå, men akkurat det er helt normalt. De gjemmer seg jo stort sett. Noe annet som hadde vokst var algene! Himmel og hav! Jeg har litt av et opprydningsarbeid foran meg. Det ser også ut til at korallene har det greit. Litt jobbing blir det altså med karet i kveld, men jeg er i hvert fall fornøyd med at alt har gått greit mens jeg var borte, selv om jeg i natt drømte at det var vann utover gulvet.

En annen ting jeg var spent på, var om det var igjen noen barn av de grønne juvelene. Jeg måtte jo slippe ut småtassene hos foreldrene før jeg reiste, og jeg hadde ingen anelse om de kom til å tåle det eller ei. Før jeg reiste fant jeg en med buken i været, og det ga meg ikke akkurat noen god følelse. Jeg har nå sett i hvert fall to små, i tillegg til den ene som hadde vokst opp hos foreldrene sine, så det er i hvert fall noen små der.

På soverommet var det en kulefisk som ikke var fornøyd med at jeg hadde reist bort. Hun stod ved glasset og glodde på meg med et beskyldende blikk i går kveld: "Her skulle det ha vært mat for lengst! Du har vært borte fra meg i to uker!" Vel, i dag fikk hun endelig ei halv reke, og det var hun godt fornøyd med. Hun tok ikke mye betenkningstid før hun hogg innpå.

På reisen nedover i går, hadde jeg med meg en ancistrus som jeg har fått fra Sissimor. Han heter Jonathan, og skal få flytte inn i Pestkaret, sammen med de andre ancistrusene. Han er omtrent på størrelse med Bartolfsen, så han får litt å knive med der. Men jeg tviler på at han vil yppe mot Bart, for Bart er en god del større. Han står nå til akklimatisering. Jeg tror jeg i mitt stille sinn kommer til å kalle han for Gjedden Jonathan. Innfødte Trondheimere vet kanskje hvorfor?
Ikke innfødt Trondheimer, men ser den alikevel ;D
Har litt godis til å blidgjøre kulefisken med her jeg, som jeg kan ta med når jeg henter forundringspakka? I morgen hvis det går? Ikke like harde som de du fikk sist, men sikkert gode...

Har hatt en helt hull-i-hodet dag så jeg tenkte rett og slett ikke på Askim ett eneste øyeblikk om sannheten skal fram...
Jeg er imponert Sissimor! Jeg hadde ikke visst om Gjedden Jonathan, om ikke foreldrene mine hadde fortalt meg om den i sin tid. Jeg er for ung til å ha opplevd den - eller rettere sagt dem.
En liten oppdatering før jeg hopper til sengs: I kveld kan jeg se 4 små skjønne grønne, i tillegg til den som vokste opp hos foreldrene sine. Så det har helt klart overlevd noen småtasser. Det gleder meg stort.

"Gjedden" Jonathan har sluppet ut til sine artsfrender. Jeg kan ikke si sikkert om han er med og spiser nå, da det er mørkt i karet og mange brune ancistruser der. Men jeg kan skimte en kar med bra med barter der, og det er mulig at det er Jonathan. Enten det, eller så er det Bartolfsen. Jonathan viste forøvrig temperamentet sitt da jeg skulle ta han ut av posen. Han syntes ikke det var festlig å bli plukket opp av en stor hånd. Han var helt klart illsint!

Jeg var ganske sliten etter den lange kjøreturen i går, så jeg har ikke gjort noe fornuftig i dag, stort sett bare sovet, faktisk. Bikkja var minst like trøtt, og har sovet tungt i hele dag. Jeg hadde egentlig planer om å sette igang med akvariearbeid i dag, men det har det ikke blitt noe av. Jeg har bl.a. et kar som skal settes opp på nytt. Jeg har ikke helt bestemt meg hvem som skal få flytte inn der, men jeg heller foreløpig mot C-121. Jeg har lyst til å flytte dem over til et artskar.
Jeg er imponert over hvor tidlig corybarn greier å håndtere mygglarver. De er ikke store kroppene, de jeg har, men jammen forsynte de seg da jeg fôret med myggiser. En av dem har nok gapt litt for høyt, for den ligger stadig med en bitteliten mygglarvebit ut av munnen. Heldigvis ser det ut til at den minker, så han greier forhåpentligvis å ordne opp i det selv. Det bør han, for jeg tviler på at jeg greier å fange han inn for å hjelpe til.
Den lille greide å ordne opp selv, ja. Det er ikke lenger noen myggis hengende ut av munnen på den, men den har nå en stor, rød mage.

Linda har vært veldig kjekk og grei i dag. Jeg skulle ha hatt med meg et tomt soddspann fra foreldrene mine da jeg reiste sørover igjen, men det ble selvsagt glemt. Så jeg var så frekk at jeg spurte om Linda hadde noe, og det hadde hun. Spannet skal brukes til å lage reketrommelen som jeg har nevnt tidligere. En av peppermynterekene (jeg har funnet igjen én av dem nå) går nå med egg, og jeg må bare følge med på når eggene begynner å bli grønne. Da er det nemlig på tide å fange inn reka, og sette den for seg selv, slik at jeg får fanget opp larvene når eggene klekker. Hvordan i alle dager jeg skal greie å fange inn ei reke i saltvannskaret, inn under den levende steinen, er et annet spørsmål. Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal greie det. Det kommer til å bli en kamp, er jeg redd.
Inger Anne
Jeg hadde ikke visst om Gjedden Jonathan, om ikke foreldrene mine hadde fortalt meg om den i sin tid. Jeg er for ung til å ha opplevd den - eller rettere sagt dem.

Jeg ble litt nysgjerrig og ville høre historien om Gjedden Jonathan. Ved søk på "Gjedden Jonathan" kom det opp ganske mange treff, så historien er behørig notert for fremtiden. Så nå har jeg lest den
Gjedden Jonathan var jo en kjendis i Trondheim, så det skulle bare mangle at det ikke var mange som hadde notert det ned.
Kjekk og grei, det skulle da bare mangle! Et tomt spann og en liten pakke damsnegler pluss alle muligheter for tidenes forkjølelse var vel ikke spesielt rare takken for sjåførjobben!
Spannet var ikke for stort, det. Det var faktisk nesten 2 cm klaring når jeg hadde puttet det nedi. Akkurat det kan jeg løse med å stappe noe nedi i mellom bunnen av spannet og akvarieglasset, slik at åpningen av spannet står helt inntil glasset på den andre siden. Jeg gleder meg faktisk til å sette igang, da dette er noe nytt og spennende. Bilder skal det selvsagt bli. Nå må jeg først rengjøre karet jeg skal bruke (det er vel noen og tretti liter). Det er utrolig møkkete, så det blir bokstavlig talt en drittjobb.

Nå i kveld har jeg pakket ut alle plantene fra forundringspakken jeg fikk fra Sissimor. Der var det mange perler! Det er mange planter jeg ikke har hatt før. Om jeg får dem til å overleve er jo neste spørsmål. Jeg er ikke god på akvarieplanter. Det som gledet meg mest av alle, var en klatt ferskvannstang. Det har jeg ønsket meg lenge. Klatten er nå puttet nedi det karet der jeg for øyeblikket lykkes mest med planter, i håp om at det blir det beste stedet for den. Det er faktisk i karet til de grønne, det. Dere skulle ha sett hvordan lotusen min hadde vokst mens jeg var på ferie. Det er helt utrolig! Den har blitt diger! De andre plantene er fordelt ut i karene jeg har tenkt å plante dem i. De er foreløpig ikke blitt plantet, da jeg skal gjøre det i forbindelse med akvariearbeid. Det er en del som må renskes opp i først. Jeg har faktisk ikke prioritert de akvariene det er lite planter i. Jeg planter dem heller ut i kar der plantene ser ut til å trives. Da kan de vokse seg store, slik at jeg kan ta avleggere fra dem over i karene jeg ikke får til planter i. Unntaket er H. leucosephala, den vet jeg vokser veldig villig, og den skal over i et kulefiskkar (av en eller annen merkelig grunn trives ikke plantene mine særlig godt i kulefiskkar). Leucosephala vokser veldig villig, så det burde gå bra sammen med kuler. Det er noen få andre planter som skal over til kulefisker også, men ikke uten at det også er en bit plantet i et annet kar også, som backup om jeg ikke skulle lykkes. Og jeg skal forsøke å bli flinkere til å bruke plantegjødning. Jeg har gjødning i huset, men husker da aldri på å bruke det.
Jeg slipper i hvert fall bekymringer om hvordan få igang mandarinene etter ferien. De leker nemlig i kveld, de. Det ante meg tidligere i dag, da jeg så at Klementine plutselig var smellfeit igjen. Dessverre kan jeg ikke samle egg ennå, da det fortsatt er ting som ikke er på plass. Jeg venter på noe utstyr jeg har bestilt, som er nødvendig for meg i begynnelsen. Det er en slags bøtte med svært fin netting i bunnen. Nettingen er finere enn den man finner i artemiasiler, og skal kunne holde de mikroskopiske mandarinlarvene. Det blir litt vanskelig å få til ting skikkelig før jeg har en slik. Hvis jeg kan holde larvene i en slik nede i et akvarium, blir det betydelig lettere mht. vannbytter. For hvordan bytter man vann i et kar med larver som er så små at det er en fordel med mikroskop? Men ved å holde dem i en slik greie med netting i bunn, kan jeg bytte vann i selve akvariet, uten å være i kontakt med larvene. Et annet problem med å plukke egg nå, er at jeg allerede har greid å ta livet av kulturen med phytoplankton. Jada, det er en skikkelig dårlig start. Jeg så det allerede før jeg dro fra Vikhammer at ting ikke så ut til å gå den rette veien. Men, problemet blir løst til uka, da jeg skal en tur til Korallen. Jeg har fått han til å holde av den siste flaska med startkultur til meg, så da får jeg satt igang igjen i midten av neste uke. Det tar vel en ukes tid med den nye kulturen før jeg kan begynne å bruke av den. Jeg håper bare at kulturen med copepods og rotifiers greier seg uten mat så lenge. De skal kunne det, men jeg er selvsagt nervøs etter å ha mistet phytoplanktonet. Den tredje grunnen til at jeg ikke kan samle egg i dag, er at jeg rett og slett fortsatt er sliten, og veldig, veldig gjerne vil finne senga snart. Jeg har mye å ta tak i etter ferien, og jeg har ikke greid å komme igang med noe som helst. Veldig typisk, igrunnen.
Leste du hadde fått en kladd med ferskvannstang! Lykke til med den, du vil like den veldig godt! Lettvindt og grei plante, vokser bra Det gikk overraskende fint å ha den i kar med Corydoras, selv om man kanskje i utgangspunktet skulle tro de ville "ødelegge" ved å rote i den og derved dra den fra hverandre hele tiden (den består jo av en million småbiter som bare løselig er hektet i hverandre, uten å sitte fast...!) Men det gjorde de ikke hos meg, det gikk kjempefint, unntatt de aller største langsnutede Coryene. Men da droppet jeg bare å ha den planta i deres kar. Hos resten av Coryene gikk det greit.

Ja, ferskvannstangen bor sammen med de grønne, loxoene og en bøling reker så jeg tviler på at det blir noe problem. Jeg har hatt lyst på ferskvannstang lenge, så da jeg ble spurt om det var noe jeg hadde lyst på å ta med meg, måtte jeg bare spørre om jeg kunne få en liten avlegger. Og jeg fikk mer enn en liten avlegger.

I dag har jeg fått tak i startkultur til phytoplankton igjen, så nå skal det snart settes igang igjen. Jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg greide å myrde den forrige. Jeg håper inderlig jeg er litt mer heldig denne gangen. Det er betydelig mindre fare for at jeg skal myrde disse, da de får lyset de trenger, samt bedre stell. Ferietid hos uakvaristiske foreldre er ikke verdens beste utgangspunkt for å lykkes med ting. Så nå er jeg snart klar for mandarinoppdrett. Det eneste som mangler nå, er den boksen med netting i bunnen som jeg har bestilt. Jeg fikk e-post fra de jeg har bestilt hos, og de sier det kan ta litt tid, da den faktisk må lages først. Det blir nok mandarinlek i kveld, da Klementine atter en gang har hengemage, men jeg er altså ikke helt klar for oppdrett ennå, samt at jeg ikke orker å sitte og vente på egg i kveld. Jeg har vært så sliten og slapp etter ferien, så jeg kommer liksom ikke igang med noe. Jeg har fryktelig mye som skulle ha vært gjort, men det blir bare aldri noe av.
Mandarinene mine er virkelig flinke til å leke. Som jeg trodde, ble det lek på dem i kveld. De holder fortsatt på, og kommer til å holde på til lyset er slukket. De er så utrolig søte, der de holder på. Jeg kan bare aldri se meg mett på mandarinene. De er så søte og hyggelige på alle vis. Jeg er virkelig, virkelig glad i dem. For meg er dette det aller beste med å ha saltvann.

Men, jeg har fått en liten bekymring de siste dagene. Jeg vurderer sterkt å flytte tilbake til Trøndelag (om det skjer, får tiden vise). Jeg har for lengst tenkt ut hvordan jeg skal gjøre det med akvariene når jeg skal flytte, men det er selvsagt ferskvannsakvariene. Siden den gangen jeg begynte å planlegge sånt, har jeg jo startet opp saltvannsakvariet, og det er mer komplisert å flytte. Det er bare ikke å flytte LS-en, og så starte opp igjen der oppe, for det blir alltid en del som dør i LS-en når man flytter den (og den skal jo flyttes veldig langt denne gangen også), og det tar i hvert fall 4 uker å kjøre den igang igjen også (man får en nitratbombe, rett og slett). Og, det hjelper ikke å kickstarte den, som man kan med filtrene i ferskvann. Den eneste utveien jeg kan se, er å sette opp et kar der oppe, noen uker før jeg skal flytte, kjøpe ny LS, og la den kjøre seg sånn noenlunde ferdig før jeg flytter. Men hvor i huleste skal jeg få kjøpt LS i Namdalen (foreløpig ser det altså ut som om flyttinga blir til Namdalen)??? Vel, det er egentlig ikke så mye å bekymre seg for ennå. Ikke har jeg funnet hus (selv om jeg har bestilt to boligprospekter i dag), ikke har jeg fått lån (noe som faktisk kan velte hele planen), ikke har jeg fått tilslag på noe hus, og ikke har jeg kjøpt noe hus. Jeg er ikke engang 100% sikker på at det blir noe av. Men jeg tenker mer og mer på det, det er helt sikkert.

Jeg hadde tenkt å sette igang phytoplanktonkulturen i kveld, men hadde glemt at jeg ikke har blandet til saltvann. Argh! Nå må det vente til i morgen kveld - hvis jeg husker på å sette igang blanding av saltvann før jeg legger meg, selvsagt. Jeg håper også inderlig at jeg fortsatt har den boksen med desinfeksjonsmiddel fortsatt. Jeg har knapt brukt det til noe, så den burde jo være her i kaoset fortsatt (jeg vet hvor jeg brukte å oppbevare den før, så den burde være der fortsatt). I følge han jeg besøkte på Orkanger, bør jeg nemlig sterilisere eller desinfisere flaskene før jeg blander til en phytonplanktonkultur. Da får jeg altså endelig bruk for eska som jeg kjøpte for noen år siden. Jeg tror jeg har brukt av den én gang før, eller noe sånt. Hvis jeg husker rett, heter den JBL Desinfect.
Namdalen? Det blir et stykke ja...

Disse mandarinene dine frister meg enormt. Skal ikke ha saltvann... Skal ikke ha saltvann... Skal ikke ha saltvann...
Da kan jeg friste ekstra med at begge mandarinene mine er avlet på Orkanger. Da jeg var innom der i jula, hadde han fortsatt igjen 4 søte mandarinjenter...

Å kjøre Askim - Namsos tar 12 timer, sånn til informasjon. Jeg overnatter vanligvis hos foreldrene mine når jeg skal helt opp dit.
Nå har jeg endelig kommet igang med å lage en reketrommel. Foreløpig ser det ikke mye imponerende ut, men det blir da etterhvert. Slik ser den ut nå:
[External Image]

Det har altså ikke skjedd så mye ennå. Det eneste jeg har gjort, er å lage en lang åpning på toppen (der skal vannet føres inn etterhvert), samt lage et "vindu" på siden. Vinduet har jeg tettet igjen med svært fin netting, og det er det som står og tørker nå. Vinduet er til for at vannet skal ha et sted å komme ut igjen fra boksen. Nettingen er så fin at maten til rekelarvene forblir i boksen. Dermed vil maten være konsentrert i boksen der rekene er, og ikke rundt i hele akvariet. Jeg skal oppdatere etterhvert som den utvikler seg. Neste trinn blir å rengjøre og gjøre klart akvariet som trommelen skal stå i. Og så skal trommelen festes godt nok til at den står i ro. Trinnet etter det, blir vanntilførselen inn i trommelen. Det er faktisk ganske enkelt, og relativt fort gjort å fikse. Det som kommer til å ta mest tid, er å rengjøre det hersens akvariet. Det er nemlig skikkelig skittent!

Alt er også klart for å sette igang med phytoplanktonkulturen. Flasken er desinfisert, og saltvann står klart. Jeg skal sette den igang like før jeg legger meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap