- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 53)
Leifs verden, del 2 (side 53)
Sliter med min laptop og snart funker ingenting. I går ville ikke innlegg med bilder bli sendt inn her. Men logget av og på igjen som test og da funket det. Må nok ha en på jobben til å kikke litt på den igjen.
Nok om det. Det er både oppturer og nedturer i kjellern i dag. Først nedturene....
Som vanlig tok det ikke mange dagene før all cf borellii ynglene var borte. Begge kullene er nå borte. Nå er grensen min nådd og gjør et siste forsøk til ved neste egglegging. Går det galt igjen da blir dem lagt ut på rubrikkannonsene her på AF, da jeg er dritt lei dette greiene.
Andre nedturen er at jeg fant ei av di nye cacatuoides huene livøs på bunn i dag.
Så en gledens nyhet. Barlowi hua, den store skal jaggu bli mor igjen ;- =)
Vesle tassen har blitt kjønnsmoden og har got balls.... Det må jeg si... Paret (2yngler) jeg kjøpte av Trym kommer endelig med glede og kanskje yngler om noen dager. (hannens mesterverk) Eggene er ikke lagt i dag da disse allerede har fått flott farge. Tipper på mellom 40 og 60 egg noe som er et stort kull på Barlowi apistoene.
Jeg har flyttet det lille paret over i corykaret (uff da) slik at hua får 100Literen alene med det som kommer av yngler, om det kommer noe.
Trodde ikke at en så "liten" barlowi han kunne være kjønnsmoden!
Skal prøve å legge ut noen bilder i morgen
Nok om det. Det er både oppturer og nedturer i kjellern i dag. Først nedturene....
Som vanlig tok det ikke mange dagene før all cf borellii ynglene var borte. Begge kullene er nå borte. Nå er grensen min nådd og gjør et siste forsøk til ved neste egglegging. Går det galt igjen da blir dem lagt ut på rubrikkannonsene her på AF, da jeg er dritt lei dette greiene.
Andre nedturen er at jeg fant ei av di nye cacatuoides huene livøs på bunn i dag.
Så en gledens nyhet. Barlowi hua, den store skal jaggu bli mor igjen ;- =)
Vesle tassen har blitt kjønnsmoden og har got balls.... Det må jeg si... Paret (2yngler) jeg kjøpte av Trym kommer endelig med glede og kanskje yngler om noen dager. (hannens mesterverk) Eggene er ikke lagt i dag da disse allerede har fått flott farge. Tipper på mellom 40 og 60 egg noe som er et stort kull på Barlowi apistoene.
Jeg har flyttet det lille paret over i corykaret (uff da) slik at hua får 100Literen alene med det som kommer av yngler, om det kommer noe.
Trodde ikke at en så "liten" barlowi han kunne være kjønnsmoden!
Skal prøve å legge ut noen bilder i morgen
Postet 06.10.11 kl 21:57
Endret: 06.10.11 kl 21:58
Postet 07.10.11 kl 22:03
Ni stirret inn i Borellii karet i dag for å være helt sikker på at det ikke var yngel igjen. Løftet på alt... og jaggu fant jeg 4 bitte bitte små F1 borellii yngel der. Fikk fisket dem opp i en isboks for å ta noen bilder av dem. Mulig det er noen flere, men er veldig vanskelig å så bitte små yngel.
Desverre har jeg ikke noe ledig kar til disse 4 småtassene, men fikk da noen få bilder av dem
Desverre har jeg ikke noe ledig kar til disse 4 småtassene, men fikk da noen få bilder av dem
Postet 07.10.11 kl 22:10
Postet 07.10.11 kl 23:22
Marita EkdahlSå søte de små var, ser jo ut som cory-yngel ovenfra :)
Hei Marita. Ja dem ser omtrent ut som cory ovendefra. Etter ca en uke som disse er, er nok cory yngel litt større. Har sagt det før og sier det igjen... utrolig at så små individer har det som trengs i seg for å leve. Har slitt lenge med å få yngel fra denne Borellii gruppen til å overleve. Har 1+5 i gruppen.
Så fort hua med yngel er klar for nytt kull med egg, forsvinner yngelene. Akkurat som hun slipper dem fra seg og yngel blir fritt vilt. Hadde bare vært så supert å fått frem noen få av denne flotte Apistogrammaen.
For øvrig håper jeg Apistogramma Barlowi eggene klekker i løpet av et par dager og at det denne gangen går bra. Hun har hatt et par kull tidligere. Men som med en del annen fisk, trengs det øving og praksis i å fostre opp sine søte små.
Postet 07.10.11 kl 23:53
Da har Apistogramma Barlowi ynglene klekket. Tar kort tid på Barlowi er min erfaring fra tidligere. Har eller tatt noen reolbilder samt fiskebilder i dag.
Først bilde av reolen og en oversikt i kjelleren. Ikke alle karene er på bilde, men det får så være
En ny oversikt over karene her nå
1. Apistogramma macmasteri
2. Endlers/ancistrus yngel
3. Apistogramma cacatuoides
4. Apistogramma cf Commbrae F1
5. Apistogramma Barlowi VF
6. Leksgruppe ancistrus
7. Apistogramma sp. "Oregon" VF
8. Uten fisk akkurat nå
9. Cory stebas og paleatus
10. Div Apistogramma og sjakkbrettciklide par VF og F1
11. Apistogramma cf Borerlli VF
12. Apistogramma cacatuoides oppdr og viltutgaven
13. Apistogramma nijsseni
14. Ciklider
Som en ser er det stort sett mye apistoer det går i. Noe kommer til å bli byttet ut på sikt, men må ført tenke over hvem av dem som skal få nye eiere. Ikke lett å velge bort noe i en slik "samling" av flotte fisk
Flere bilder kommer
Først bilde av reolen og en oversikt i kjelleren. Ikke alle karene er på bilde, men det får så være
En ny oversikt over karene her nå
1. Apistogramma macmasteri
2. Endlers/ancistrus yngel
3. Apistogramma cacatuoides
4. Apistogramma cf Commbrae F1
5. Apistogramma Barlowi VF
6. Leksgruppe ancistrus
7. Apistogramma sp. "Oregon" VF
8. Uten fisk akkurat nå
9. Cory stebas og paleatus
10. Div Apistogramma og sjakkbrettciklide par VF og F1
11. Apistogramma cf Borerlli VF
12. Apistogramma cacatuoides oppdr og viltutgaven
13. Apistogramma nijsseni
14. Ciklider
Som en ser er det stort sett mye apistoer det går i. Noe kommer til å bli byttet ut på sikt, men må ført tenke over hvem av dem som skal få nye eiere. Ikke lett å velge bort noe i en slik "samling" av flotte fisk
Flere bilder kommer
Postet 08.10.11 kl 15:43
Postet 08.10.11 kl 15:52
Postet 08.10.11 kl 15:56
Postet 08.10.11 kl 15:58
Black_Flysfru barlowi ser ut som en skikkelig rugg. Stor? Flotte bilder igjen Leif. :) God helg. espen
Fru Barlowi er nok den største apistogrammaen pr dags dato jeg har Espen. Når jeg tilbake fikk mine sp Oregon i hus synes jeg dem var forholdsvis store, men Barlowiene var større. Vet ikke om Barlowi er av di største apistogrammaene i hobbyen, men ja hun er stor. Hannen som har befruktet eggene hennes, anser jeg som en "MYGG" i forhold.
Hannen er mindre enn halve str av henne så han har nok sjarmert henne i senk....
... eller så har hun vært nøden.. hehe
Håpet er å se barlowi ynglene i løpet av noen dager, på tur med mor. Hadde vært en diger opptur etter at jeg har slitt så mye med Borellii apistoene.
Di 4 borellii ynglene jeg fant i går har jeg i en is boks i et av karene med luftestein oppi. Bytter vann et ganger hver dag fremover til jeg får i gang et lite kar jeg hadde stående. Står til sjekk for lekkasje nå og frem til i morgen
Satte det bort da jeg mente det var lekk, men ser ut som det er øverst i fugene. Bruker vann fra hovedkaret, så får jeg se hvor langt jeg kommer med disse ynglene
Postet 08.10.11 kl 18:33
Har i dag også fått tatt noen bilder. Spesielt fornøyd er jeg med en del av Apistogramma nijsseni bildene. Har sett antydning til leik hvor hannen ristet og to huer faktisk ble sjalu på hverandre. Mildt sagt en spennende opplevelse
To av tre huer er kraftig gule og markert med sine sorte felt, noe som tyder på at dem er klare for leik.
Ingenting vil forundre meg om det er egg på vei i løpet av kort tid
To av tre huer er kraftig gule og markert med sine sorte felt, noe som tyder på at dem er klare for leik.
Ingenting vil forundre meg om det er egg på vei i løpet av kort tid
Postet 09.10.11 kl 22:54
Postet 09.10.11 kl 22:59
Postet 10.10.11 kl 00:56
LOFFAHar i dag også fått tatt noen bilder. Spesielt fornøyd er jeg med en del av Apistogramma nijsseni bildene. Har sett antydning til leik hvor hannen ristet og to huer faktisk ble sjalu på hverandre. Mildt sagt en spennende opplevelse To av tre huer er kraftig gule og markert med sine sorte felt, noe som tyder på at dem er klare for leik. Ingenting vil forundre meg om det er egg på vei i løpet av kort tid
Disse var barte utrolig flotte ,spesiellt hunnen med de flotte lekstegningene sine
Postet 10.10.11 kl 10:46
BettafrelstHar du laget kokosnøtthula selv? Den var finfin :-)
Takk for det. Ja jeg lager hulene mine selv da jeg har hatt grei tilgang til kokkosnøtter så langt i allefall. Har liggende fortsatt en del som skal lages nye huler av, samt påbegynte som kun mangler å bore hullåpning i
Nøttene er flotte slik at en kan plukke str ut fra type fisk og lage åpningen ut fra det. Mest gøy er det når det er "full åpning". Dvs at en kun kapper den ene enden av nøtta (uten hull/inngang) slik som den ene nøtta i apistogramma nijsseni karet mitt.
Da har en fult innsyn i om det har kommet egg og/eller yngel. Føles sikkert noe mer utrygt for fisk/yngel, men artig er det med innsyn.
Postet 10.10.11 kl 18:21
Ja, Sølvi, disse apistogramma nijsseni damene er utrolig vakre. Har apistogramma i ca 10 av karene mine og vil nok plukke disse som di vakreste damene. Kan vel trygt si jeg er svak for vakre damer, hm.
Legger ved noen nye bilder
Lille mr Barlowi
Paleatus "highfin"
Den ene Borellii hua i leiksdrakt
I forhold til siste bildet av den ene Borelli apisto hua, kan en vel si at disse 5 huene jeg har går nær konstant gule og klare for leik. Har aldri vært borti damer........ som har vært så aktive....... Skal ikke kommentere den noe lenger.... hehe
Legger ved noen nye bilder
Lille mr Barlowi
Paleatus "highfin"
Den ene Borellii hua i leiksdrakt
I forhold til siste bildet av den ene Borelli apisto hua, kan en vel si at disse 5 huene jeg har går nær konstant gule og klare for leik. Har aldri vært borti damer........ som har vært så aktive....... Skal ikke kommentere den noe lenger.... hehe
Postet 10.10.11 kl 18:46
Postet 10.10.11 kl 19:44
Endret: 10.10.11 kl 19:46
Gode svar, dårlige svar og......
det finnes også morsomme svar.
Var innom et utenlandsk forum og leste noen tråder. Kom over en tråd hvor tråd- starter hadde problemer med å få sine apistogramma macmasteri i stemning for leik. Lurte seff hva han skulle gjøre....
Et av svarene lød slik:
I highly recommend playing Barry White's music in the fishroom. You may want to try these songs first...
'You Sexy Thang', 'Cant get enough of your love baby', 'You're the first, the last, my everything'.
After these, you may want to try playing 'Let's get it on'. When all else fails, repeat the above songs by singing along.
Do it for a few days and the magic of Barry White will appear.
Bra og morsomt på en gang spør en meg. Men måtte le da.....
Var innom et utenlandsk forum og leste noen tråder. Kom over en tråd hvor tråd- starter hadde problemer med å få sine apistogramma macmasteri i stemning for leik. Lurte seff hva han skulle gjøre....
Et av svarene lød slik:
I highly recommend playing Barry White's music in the fishroom. You may want to try these songs first...
'You Sexy Thang', 'Cant get enough of your love baby', 'You're the first, the last, my everything'.
After these, you may want to try playing 'Let's get it on'. When all else fails, repeat the above songs by singing along.
Do it for a few days and the magic of Barry White will appear.
Bra og morsomt på en gang spør en meg. Men måtte le da.....
Postet 10.10.11 kl 23:30
Virkelig flott Nijssene dame du har fått deg. Hvordan er disse å holde? Har vurdert dem selv tidligere, men jeg sliter med å holde tempen nede ifbm oppdrett så da blir fryktelig mange hanner - så derfor går det mest i maller. Til tross for at jeg har en stor forkjærlighet for apistoer som denne.
Bra det er noen som anbefaler Barry White som lekstrigger. Hvorfor ikke - han har jo funket på uttallige nachspiel rundt om i verden.
Bra det er noen som anbefaler Barry White som lekstrigger. Hvorfor ikke - han har jo funket på uttallige nachspiel rundt om i verden.
Postet 10.10.11 kl 23:56
Lars JamneVirkelig flott Nijssene dame du har fått deg. Hvordan er disse å holde? Har vurdert dem selv tidligere, men jeg sliter med å holde tempen nede ifbm oppdrett så da blir fryktelig mange hanner - så derfor går det mest i maller. Til tross for at jeg har en stor forkjærlighet for apistoer som denne. Bra det er noen som anbefaler Barry White som lekstrigger. Hvorfor ikke - han har jo funket på uttallige nachspiel rundt om i verden.
Hei Lars
Så langt har det gått bra. Har hatt gruppen ca 1 mnd bare og di er forholdsvis unge. Etter fargene å forstå er dem kjønnsmodne (leiksfarger).
Jeg har 2 hanner og tre huer. Det sies og skrives at disse skal være ganske så agressive. Tråder tilbake til 2007 bekrefter dette her på AF. Men som sagt er disse en rolig og harmonisk gruppe så langt. PH ligger som vanlig her på 5-5,5 (brønnvann)
Postet 11.10.11 kl 21:57