Anders' akvarierom [NR. 1] (side 53)

Jeg bøyer meg i støvet..
Jeg har lest en del av tråden din, fantastisk! Da jeg leste at du er 10. klassing, var det første som slo meg at samtlige lærere på skolen din burde lese det du har skrevet her.
Jeg trodde strengt tatt du var en godt voksen akvarist med minst 20 års erfaring. OMG! Og du er 15!
Hadde jeg vært din lærer, kunne jeg gitt deg seksere i alle fag, uten en gang å treffe deg, foruten gym, for jeg vet jo ikke hvor sprek du er Haha.
Norsk - biologi - kunst og håndtverk - you name it, alt er jo flettet inn i det du presterer her. Du bare imponerer. Jeg har ikke superlativer nok å gi deg.
Perfekt norsk rettskriving, og du skriver slik at jeg nesten føler at jeg befinner meg i akvarierommet ditt.
I tillegg har du veldig flotte bilder, og jeg syns det du har fått til (sikkert uten verdens tykkeste lommebok) er lekkert. Og en av verdens sunneste og mest fornuftige hobby!
Jeg tipper foreldrene dine er mektig stolt av deg, og er glade for at du har en så givende hobby / lidenskap.
Dette er den mest interessante bloggen jeg har lest Fortsett, jeg kan knapt vente til neste bilde og innlegg I tillegg er til at jeg har lest her i enden av tråden din, er jeg begynt på begynnelsen. Jeg har mye godt lesestoff å se fram til ))
Plussmedlem
Vet ikke hva jeg skal si når jeg får sånne hyggelige tilbakemeldinger - jeg blir jo helt paff
Jeg sitter liksom her og skriver om mitt fiskeliv som om det skulle være en selvfølge, denne tråden har liksom blitt en del av min akvariehverdag. Og så lenge det er bare fint og moro som dette holder jeg på... det er godt vi har AF og muligheten til egne akvarieblogger, det sier bare jeg! Dessuten er det jo veldig greit for meg selv også, det meste av ting som har skjedd ligger jo her, og jeg kan bare lete her i denne tråden og finne f.eks datoen på ting når jeg skulle trenge det

Nok om det, men altså, tusen takk for et utrolig hyggelig og varmende innlegg, sånne gir inspirasjon til å fortsette! Men jeg vet ikke helt om jeg har fortjent all den rosen der, da, og jeg har vanskelig for å forstå at denne tråden er den beste du har lest hittil

Lykke til med å lese gjennom, den har da grodd til å bli ganske lang etterhvert
Plussmedlem
Endelig bilde av min nyeste kampfisk, Oscar!

Han er en fin og aktiv fyr, han her. Og nysgjerrig

[External Image]
Plussmedlem
Nå har jeg kost meg med deilig, hjemmelaget eplekake med krem, så da har jeg ork til å legge ut noen flere bilder

Bildene er av Corydoras vittatus


[External Image]

[External Image]



Tenkte jeg skulle legge ut noen oversiktsbilder av akvarierommet litt senere, forresten.
Plussmedlem
Oversiktsbilder av akvarierommet, september -12
Da har jeg vært inne på akvarierommet og knipset noen bilder.


DETTE ER DA MITT LILLE AKVARIEROM PR. SEPTEMBER 2012:





Min eldste reol, denne inneholder 3x98 liter. Denne står på høyre side av rommet, til venstre for vinduet på midten av den veggen.
Til venstre for reolen ser man 54 literen min.

[External Image]




På dette bildet ser man den nyeste reolen min som inneholder 6x85 liter, venstre side av rommet. De fleste karene her er faktisk ledige og bare venter på nye arter
Man ser 54 literen her også, til høyre i bildet.

[External Image]





Så et bilde tatt fra enden av rommet. Her ser man 30 literen til venstre (står på skrivebordet mitt), som for tiden inneholder yngel av Corydoras vittatus. Så ser man 230 literen i midten, det største akvariet i akvarierommet. Man skimter den doble reolen til høyre i bildet.
Døren til rommet er til høyre for 230 literen, men rommet er ikke rektangulært så den er ikke på bildet.

[External Image]
Virkelig et spennende rom du har Anders
Plussmedlem
Jeg driver og oppdaterer noen akvarie-profiler litt sånn smått, noen er veldig dårlig oppdatert og har eldgamle bilder...
Ordnet nettopp litt på profilen til 98 literen i midten av reolen. Der har det kommet et nytt bilde og litt sånt...
Det er jo relativt nyoppsatt det akvariet der, og jeg lovte å legge ut bilde av det


98 liter midten
[External Image]
Nydelige kar på et flott rom Anders!!!

Simen
Plussmedlem
Hjertelig takk, dere, men mange av karene mine er liksom litt sånn "så som så" for tiden...
Noen har litt dårlig belysning/gamle lysrør, for eksempel, som fører til litt dårlig plantevekst. Jeg har ikke råd til masse lysrør, er inne i en personlig økonomisk krise :p Noen akvarier har nye og gode lysrør, men ikke alle. Dessuten har jeg ikke lagt så mye arbeid i de fleste av de nye akvariene i den doble reolen, så... ikke mange av dem ser bra ut, heller.
Jeg må ta det litt etterhvert, jeg, av forskjellige grunner kan altså ikke alt gjøres "i en fei"
Plussmedlem
Slapp oppi en algegrodd sten i 230 literen her om dagen, det er kos for ancistrusene

[External Image]


PS! Se bort ifra bilde nr. 2, skulle ikke legge ut det egentlig, men får ikke slettet det.
(Det er et bilde som har fått ALT for mye skarphet-behandling...)
Plussmedlem
Hvem er dette?

(Den tar dere)

[External Image]

Plussmedlem
Fasit: Corydoras CW032

De er skikkelig travelt opptatte med å suse opp og ned glassene mye av dagen, og hadde det ikke vært for at det bare er hanner (grrr), så er jeg sikker på at det hadde vært egg her allerede


Fine, er de ikke? Jeg trenger sårt fler enn 4 - og ihvertfall en hunn!
[External Image]
Plussmedlem
Corydoras Green Laser er jo med sine fantastiske farger en av mine yndlinger her i huset! Jeg har en god gruppe av disse nå. Startet med 10, nå har jeg vel rundt 17 tror jeg (utvidet gruppen med eget oppdrett).

Hos meg er dette en ganske aktiv art i motsetning til hva mange andre opplever med denne arten. De trives visst godt i akvariet sitt nå, for sent i fjor ominnredet jeg dette, og det var da aktiviteten deres steg betraktelig. Når det er fôring kommer de fra sine skjulesteder før maten har rukket å komme til bunnen - de er utrolig glad i mat de her...

[External Image]

[External Image]
Hvordan klarer du å se forskjell på kjønn?
Plussmedlem
Daniel; forskjell på kjønn er relativt enkelt å se på voksne Corydoras iallefall. Hannene er som regel ganske mye mindre enn hunnene, samt at de er tynnere rundt magen... hunnene er som regel tykkere pga. eggene de produserer

Ellers kan man se det på bukfinnene. På hannene er disse spissere enn på hunnene, hunnene har rundere bukfinner for at de lettere skal få klemt disse sammen ved egglegginger. Når Corydoras legger egg har nemlig hunnen egget liggende mellom bukfinnene sine som hun klemmer sammen (det som kalles "bukfinnepungen") mens hun leter etter et egnet sted å legge det. Smart metode, hehe


Forstod du det sånn halvveis?
Godt forklart, t.o.m. jeg forsto det Nå er jeg i stand til å se forskjell, juhuu!
Plussmedlem
Så bra, Nina, det er ikke alltid så lett med kjønnsforskjeller på fisk, men på Coryer er det ganske greit som regel. Men unntak kan komme, jeg har selv sett overraskende tjukke hanner og overraskende små hunner :p
Plussmedlem
De eldste vittatusynglene er 1 måned i dag Jeg kan nesten ikke få uttrykt min glede over hvor bra dette oppdrettet har gått så langt, ikke èn død yngel, og at jeg har fått de til å bli så store... det hadde jeg nesten ikke forventet. I starten følte jeg virkelig at jeg var litt spent og nervøs.

Det er fortsatt lang tid igjen til voksen fisk, men likevel; det er godt å ha kommet såpass "langt", det har vært en nærvepirrende tid. Har ikke helt klart å nyte yngel-tiden denne gangen :p Det er ganske dyrebare yngel, særlig når jeg bare har 7!

Håper det går like smertefritt videre.
Takk for svar! Kjøpte 4 flekkete corydoras av begge kjønn isted, så dette blir spennende!

Ikke dårlig forklart
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap