Apistogrammet (side 53)

kjører knall priser på dette 15 kr 100 gram
bra utvalg så ta en tur simen sikkert masse du trenger
er desvere utsolgt får stickit til apistograma å maller heheh
Om det er den toppløse fyren på bilde du selger for kr 15 pr 100gr så var det jaggu dyre saker

Ellers har du vakre bilder av noen enda vakrere apistoer Simen
Flere sånne bilder takk.
Herlig Thomas! Larvik Akvarieklubb kommer jo til dere idag, så da skal jeg se om jeg ikke får tiden til å strekke til... Er god for mange gram he he he. Da vet du sikkert hvem som har pimpet opp tråden min Cathy . Har blitt lite bilder om dagen... Mye foring av yngler, og karene er ikke videre bildevennelige. Men lar tankene jungle seg i fred, så ikke jeg forstyrrer nevneverdig. Tok litt bilder på rommet igår, så da skal jeg snart få ut litt nye pixler... Hey faderullan'

S
Artemia-klekkeriet på plass...
Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form yngler på artemia-jakt

Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form...

Bilde 1; Mor med sine nye yngler
Bilde 2; Far poserer villig, med hydra klamrende fast på glasset.
Bilde 3; Oversiktsbilde over innerste vegg...
Utrolig flotte bilder som vanlig Simen.

Endelig ble det elizabethae yngler her og før første gang ute I karet I dag. Etter to misslykkede klekkinger kom dem endelig til sin rett. Utrolig glad

Lurer på en ting I forhold til nyklekkede, eller rettere sagt frittsvømmende yngler som nettopp har kommet ut av hula. Hvor små er egentlig artemiaene du klekker I forhold til avskallet artemia? Ettersom det er mindre må de artemiaene være utrolig små. Ja jeg mener ettersom dem er mindre enn avskallet artemia?

Ellers tussle det og går det som vanlig her, og skal prøve å få tatt en liten oppdatering I løpet av kvelden =)
De er mindre ja, men har ikke foret med avskallede egg på ei stønn... så da har jeg liksom ikke fått sammenliknet størrelse.

Ellers så opplevde jeg noe artig under foringsrunden idag. Apistogramma sp. "Winkelfleck"-ynglene tok artemian i munn, men spyttet dem ut - uten å skade de... betyr det at magen er full og de trener på jakt eller noe!?!! Merkelig. De slutter aldri og overraske

Ellers så er det noe med nettet idag... jeg kommer ikke inn på siste innlegg. Kan bruke som ellers. Noen andre som har trøbbel her???
S i m e n
De er mindre ja, men har ikke foret med avskallede egg på ei stønn... så da har jeg liksom ikke fått sammenliknet størrelse.

Om artemia er mindre enn et avskallet artemia egge korn, ja da er det jaggu smått. Kunne tenkt å tatt meg en tur nedom deg og sett oppsettet ditt Simen, for det er nå på tide at jeg får opp noen flere yngler fra de artene jeg sliter med t.ek rositae, elizabethae, bitaeniata og Xingu.

Mye enklere å se et oppsett I virkeligheten enn bilder med forklaringer, selv om det sikkert er greit nok. Jo enklere jo bedre =)
S i m e n
Hjertelig velkommen Leif!

Takk for det Simen. Da må du nok binde armene mine bak ryggen min før vi forflytter oss inn til karene dine =) Hehe. Må høre med sjefen her ettersom det er hun som kjører. Søndag mumler hun her..... Ringer deg jeg Simen om det blir en tur søndag, og om det passer for deg. Fint om du hadde hatt plass til noen alacrina =)
Flere Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form-bilder

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Bilde nr.1: Apistogramma baenschi-yngel

Bilde nr.2: Apistogramma rositae-hue

Bilde nr.3: Apistogramma panduro-hue på gang igjen. Hun har begynt å jage ynglene sine rundt også. Så da er det nok en gang et kull på gang.
Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form...

[External Image]

Det er nå åtte uker siden jeg oppdaget frittsvømmende yngel på denne robuste og herlige Apistogrammaen. Dette betyr både oppdrett og førstegangsoppdrett, men enda viktigere - en foreløpig overlevelse av arten i hobbyen! Habitatet har vært en standard 160-liters tank med sand, røtter og eike- & catappa-blad. Livsnerva har vært en powerhead på ca 120l/t med en slange rett ned i en filterkloss. Ph har igjennom perioden vært på ca 5, med en vandrende temperatur på 24-25 grader.

[External Image]

Hua har vært en klippe med sine yngler... ja det vil si fram til hun fikk et nytt kull. Hun har nå skiftet fokus til sitt nye kull, og jager sine 8 uker små yngler hvis hun kommer over dem.

[External Image]
[External Image]

Det eldste kullet holder nå klokelig avstand for mor, og konsentrerer seg mest om nyklekt artemia som blir servert to ganger daglig...

[External Image]
[External Image]

... mens den imponerende store hannen passer reviret på beste Apisto-vis! Det betyr også å minne hua på at de eldste ynglene er deres barn - hvis hun blir for ivrig i den nye yngelvoktingen. Hannen har imponert meg big-time. For en far!

[External Image]
[External Image]
[External Image]

Underveis har jeg notert litt om verdier og hendelser, for å lære litt mer om denne Apistogrammaen. Dette har absolutt gitt meg mer ut av opplevelsen, og jeg er stadig å ser igjennom notatene. Som feks da hannen ble for nærgående, og det brøyt ut full fight rett over yngelen. Det var så de flagra... Det har heldigvis gått bra, men nervene har da vært på høygir mer enn en gang. Bildet tatt med Iphone og høy puls!

[External Image]

Men omsider virker det å ha gitt den uttellingen jeg håpet på. Instinktene og kjærligheten til sine nye små, og matfars uttrettelige artemia-klekking - har gitt stimulering og fòr til gullmedaljen! Nå gleder jeg meg til å se dem vokse, og finne nye habitater.

[External Image]

Jeg hadde to yngel-kull på samvittigheten, før jeg oppdaget at nr.3 var på gang. Så hvorfor skulle alle gode ting være tre nettopp nå? Enkelt... Tusen takk for all hjelp og veiledning TomC!
Cathy
Kan bare si Mmmmmm :D

Thanx Cathy
Flotte fisker, Simen! Er jo helt ny på dette, så må spør deg: Hvilket tørrfor fungerer for apistoene? Har ikke helt lyst å starte med artemia klekking helt ennå. Om man kjøper la oss si 100g avskallede artemia egg, hvor lenge vil dette vare på 5 apistoer på 2-3 cm? Hvor mye og hvor ofte skal de fores? Har du link til hvor jeg kan få kjøpt for?

Nok en gang, utrolig flotte kar og fisker du har her.
Spennende Simen, dette går jo rett vei
Fine bilder.
Thanx madmike! Av tørr-fòr bruker jeg små discus-bits, og ellers er det frossenfòr ala mygglarver og artemia. Tidligere fòret jeg fiskene en gang om dagen i tre dager, for så å ha en foringsfri dag hver fjerde dag. Men etter artemia-klekkinga, blir det litt annerledes. Lite og ofte er bedre et stooort måltid...

Er passe fornøyd nå RHD! Har vært å jobbet litt på rommet i ettermiddag, og er sikker på at hannen i A. sp. "Winkelfleck"-karet jobbet like hardt som meg he he he. Ser ut som om han er mer enn klar for ei ny runde...

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap