Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 54)

Bare en kort notis for å logge en hendelse
Min gruppe på 8 stk Corydoras C-140 har lekt og lagt egg igjen! Det skjedde den 19. august, og er tredje gangen! Yippi!

Det var veldig gledelig, for jeg har mistet mesteparten av det forrige kullet med yngel, så at de voksne legger egg for tredje gang kan tyde på at jeg får flere sjanser i fremtiden. Noen yngel er igjen av forrige runde.

Men akkurat nå er jeg lite aktiv både på akvariefronten og på AF, ettersom skuldre og armer er så ille betente at jeg sliter alvorlig med å klare en vanlig tannpuss, til og med Det er forferdelig vondt, så bruk av tastatur blir det lite av. Jeg får derfor ikke samlet inn eggene som ble lagt den 19/8, greier det ikke. De voksne har latt eggene være denne gangen også, ser ikke ut til å bry seg med eggspising i det hele tatt, akkurat som med de foregående kullene.

Uffda, Mona... Leit å høre at du ikke er frisk...
Fikk lyst å komme med en drøss med kjerringråd, men du har vel prøvd det meste, tenker jeg... :S

Ønsker deg iallefall god bedring, så får vi krysse fingrene for at cory'ene lar eggene være i fred.
Joda, eggene henger der enda, alle sammen De klekker vel i løpet av det neste døgnet, antar jeg. Men til tross for at de voksne ser ut til å la eggene være helt i fred, spiser de åpenbart rubb og stubb av yngel...! Ser ikke en eneste yngel i karet etter at egglegging nr to ble klekket der.

Takk for omtanken, Aggi Skal til legen i morgen og få noen reale hestesprøyter... *augh*
Oida... Lykke til, da.. Håper du blir sprelsk som en fole
Mona, hva heter corydoras-arten med helt gule barter? Glemte navnet, og det plager meg.
Gule barter? På en Corydoras?
Det demrer ikke for meg i det hele tatt nå, kan ikke si jeg husker at det finnes noen med gule barter.
Hvor har du sett eller hørt om denne?
Kesol
Mona, hva heter corydoras-arten med helt gule barter? :) Glemte navnet, og det plager meg.
Tenker du på Melanotaenia, eller Sterbai? Helt gule barter kan jeg heller ikke huske jeg har hørt om, men dersom du kommer på navnet så send det inn.
Jeg kan ikke si fargen "gul" har slått meg mht bartene på hverken Melanotaenia eller Sterbai...? De er vel ikke gule? Fargen på finnene eller finnepiggene er derimot en helt annen sak på disse to. Men bartene..?
Klar over det da jeg har begge artene selv og ser dem hver eneste dag ;0), men jeg lurte bare på om han blandet litt. Derfor spurte jeg om de to artene som først slo meg med hensyn til fargen gul generelt.
Det er lenge siden at jeg har stukket innom tråden din, Mona, så her var det litt av hvert å oppdatere seg på. Det er mulig at jeg rett og slett har oversett svaret et eller annet sted, men hvordan gikk det med trilieatusene dine? Har du levert dem tilbake eller beholdt dem?

Jeg slutter meg til de andre her: God bedring! Jeg vet hvordan betennelser i armer og skuldre er, så du har min fulle medfølelse!
Et par nye Corydoras-arter i hus:-)
Endelig har jeg fått tak i den lenge etterlengtede Corydoras aeneus 'Black'. Det vil komme bilder av dem senere.
Den er rett og slett fantastisk! De ble revet unna i butikken også, så det er tydelig at disse fiskene skiller seg ut og jeg hadde flaks som kapret de 25 siste
------

Så har vi den andre arten, som skulle være Corydoras eques... (se bildene her)
Men jeg vet faktisk ikke hva det er jeg har fått. Sendte mannen min for å hente fiskene, jeg så dem derfor ikke selv i butikkakvariet før kjøp. Men jeg har ikke så god greie på alle disse ulike C. aeneus-slektningene, og må derfor undersøke mer hva dette kan være.
Det er tidlig å uttale seg ettersom de slapp ut av posen for to og en halv time siden, men de mangler jo helt det oransje partiet fra pannen og ned på "kinnet". Men den spesielle turkisgrønnfargen som var helt borte da de ankom, begynner nå såvidt å synes. Den synes bedre på bildene enn den gjør i selve akvariet faktisk, jeg ble overrasket da jeg så bildene på skjermen.

Dersom noen føler seg kallet til å oppklare mysteriet med sikker id av disse, så setter jeg pris på all hjelp. Skuldrene mine er ikke så glade i timesvis ved pc'en akkurat for tiden.

Til Gry; hva mener du?

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hmmm.... ville nesten tippet Shultzei jeg, eller en annen av Aeneus-typene? Ikke Eques hvertfall. Legg inn bilde på CW vel?
Gry
Se [URLBLOCK1]f.eks.

Jeg er temmelig sikker på at du har rett
Med en gang jeg så bildet du linker til, følte jeg at det sa "Bingo!".
Det er nok Corydoras schultzei, iallefall 10 av dem. Den siste, nummer 11, flytter jeg til 160 literen etter endt karantene, det er iallefall en C. aeneus med såkalt 'High fin' (høy ryggfinne) og det er et par stykker av den varianten fra før i 160 literen.

Pussig dette. Irriterende rotete også! Synes det er irriterende at det kan selges helt ordinære og alminnelig godt kjente arter som C. aeneus og C. schultzei som noe helt annet; den sjeldne og høyt ettertraktede Corydoras eques.

Visste at det nesten var for godt til å være sant... jeg tenkte en del på dette i dag, og grugledet meg til mannen min kom hjem og jeg fikk kontrollert fiskene.
Kjente dem igjen med en gang siden jeg har en gjeng schultzei gående i underetasjen her :0) Enig med deg i at det er irriterende med slike forvekslinger ja. Man blir jo alltid håpefull når man går slik å venter, og like skuffet når det gang på gang viser seg å være feil art som kommer :0/
Jeg har forsøkt å ta bilder av mine nye skatter i dag, men det er ikke lett med så livlige småtasser De kråler rundt uten stans. Veldig god matlyst har de også, og det er alltid et godt tegn. Alle i gruppen på 25 ser ut til å ha det bra etter et døgn i mitt eie. Men, de er uhyggelig tynne alle sammen, nesten ålelignende tynne, så jeg har bestemt meg for å sette dem på en oppfetingskur. Mat 2 eller 3 ganger pr dag.

Dette må være den vakreste og fineste Corydorasen jeg noen gang har sett, ved siden av Corydoras cf. burgessi (=C-121) og C. adolfoi Og jeg gleder meg så jeg får gåsehud på kroppen til å se dem som fullvoksne fisk i godt hold

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Rett og slett nydelige, Mona!
De var skrekkelig tynne ja! Nesten som jeg gispet når jeg så bildene,
men du har rett, denne arten bare måå være den peneste!
Haslana and fishes
De var skrekkelig tynne ja! Nesten som jeg gispet når jeg så bildene, men du har rett, denne arten bare måå være den peneste!:D
Slik var mine når jeg fikk dem også; tynne og endel av dem hadde rufsete finner. Jag tror det ervrovdrift på disse i oppdrettsanleggene, og som Mona allerede har nevnt i min tråd; det er nok innavl på høyt nivå der. Det er heldigvis ikke noe problem å fø disse opp, men det bør nok gjøres litt forsiktig i begynnelsen, for det er tydelig at de er foret svært sparsomt, og ikke vant til å gasse seg i mygglarver og artemia ;0)

Utrolig fine fisk ja, ikke tvil om det. Ja det er surt når man kjøper fisk og går å venter spent, så kommer det "feil"fisk-surt men ofte sant.
Og enig, ser ut til at oppdretter har vært rimelig gjærig på maten ja, disse var utrolig tynne, men det ordner mona o med en "fete"kur.
Men takket være mona o tråd, så har jeg virkelig fått opp øya for denne fine arten som c-mallene er. Gleder meg som en unge til jeg kan hente min første stim med Adolfoier(favoritten min, g tenker på å ha en stor stim av den arten.
Er det noen som har erfaring med c-maller sammen diskus? Eller blir vannet altfor varmt? Ikke meningen å prøve å "kuppe"tråden din mona o-men tenkte at med alle som følger denne tråden har sikkert råd om det jeg spørr om.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap