- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 54)
Tropheus Bilder (side 54)
badatHuffa meg Kristian. Må ikke slenge slike misfostrer på skjermen når jeg holder på med middag. Akk... akk... nok et mislykkende forsøk på fremavling. Nei. Jeg får da viser noen mer delikatese jeg da. Ja, Moliroene er veldig store og røde. Siste bilde viser en tyggende hun i andre uken.
Fy flate Badat, disse var jammen kjempe flotte! Fantastisk rød farge!!
Hvor mange har du? VF?
Postet 24.05.08 kl 22:10
Postet 24.05.08 kl 22:24
Endret: 24.05.08 kl 22:29
Postet 24.05.08 kl 22:36
badat[QUOTE=Vidar Alfei] Fy flate Badat, disse var jammen kjempe flotte! Fantastisk rød farge!! :) Hvor mange har du? VF?
Ja, de er i tipp topp kondisjon. De er F1. De er mer røde i virkeligheten. Jeg klarte ikke å få frem fargen siden jeg fortsatt er en amatør fotograf. Jeg har 20 av dem i størrelse +/- 14 cm.
Moliro er den absolutt verste tropheusen å ta bilde av syns jeg.. Så syns det så bra ut jeg!
Postet 24.05.08 kl 22:37
badat[QUOTE=Vidar Alfei] Fy flate Badat, disse var jammen kjempe flotte! Fantastisk rød farge!! :) Hvor mange har du? VF?
Ja, de er i tipp topp kondisjon. De er F1. De er mer røde i virkeligheten. Jeg klarte ikke å få frem fargen siden jeg fortsatt er en amatør fotograf. Jeg har 20 av dem i størrelse +/- 14 cm.
Hvilken prisklasse ligger disse i? Er de vanskelige å skaffe?
Postet 24.05.08 kl 22:41
Kristian HennigDe fiskene er ikke framavlet, det er golden kalambo. Xantisme morpher fra naturens side.. Tanganyikasjøens svar på OB variantene fra malawisjøen.. Det sies at det finnes 250-300 av disse i naturen til enhver tid..
Ok! Tenkte faktisk på OB jeg og på grunn av alle flekkene, men kom ikke på at det finnes slike vanriant i virkeligheten.
Postet 24.05.08 kl 22:44
Kristian HennigDe fiskene er ikke framavlet, det er golden kalambo. Xantisme morpher fra naturens side.. Tanganyikasjøens svar på OB variantene fra malawisjøen.. Det sies at det finnes 250-300 av disse i naturen til enhver tid..
hmm oki ble nesten litt teknisk for meg her da ob variant?? men men uannsett de var no ikke akkurat direkte fine og se til da kan jeg no si. myyyyyyyyyeee finere de som vi får no etter en liten syden tur da.
blir nok en tur det til radøy og hente litt fisk hos den lokale troffe zooen her ute hos vibeker og erik hehe .. gleder oss masse til det.
Postet 24.05.08 kl 23:06
Postet 25.05.08 kl 00:36
Postet 25.05.08 kl 00:41
kan noen fortelle meg hva livua damen vår driver med?
Hun som har gått med egg i 4 uker nå, er oppe i overflaten,hiver i seg luft, og prøver å bykse seg nedover mot bunnen,mens hun tygger som en gaal. Så slipper hun ut igjen luften, går opp å henter ny luft,prøver febrilsk å nå bunnen mens hun tygger, før det er på'an igjen.
Hva er det hun driver med?
Hun som har gått med egg i 4 uker nå, er oppe i overflaten,hiver i seg luft, og prøver å bykse seg nedover mot bunnen,mens hun tygger som en gaal. Så slipper hun ut igjen luften, går opp å henter ny luft,prøver febrilsk å nå bunnen mens hun tygger, før det er på'an igjen.
Hva er det hun driver med?
Postet 25.05.08 kl 00:47
Har noen av dere brukt oksygen i posene når dere transporterer fisk?
Hvilke gass bruker dere av medisinsk eller vanlig oksygen?
Jeg skal selge en del av fiskene jeg har siden det i løpet av sommeren skal komme en del Tropheus i hus, skal levere en del av fiskene mine på lengre avstander og vurderer oksygen i posene.
Noen med erfaringer innen dette?
Hvilke gass bruker dere av medisinsk eller vanlig oksygen?
Jeg skal selge en del av fiskene jeg har siden det i løpet av sommeren skal komme en del Tropheus i hus, skal levere en del av fiskene mine på lengre avstander og vurderer oksygen i posene.
Noen med erfaringer innen dette?
Postet 25.05.08 kl 01:14
Vi har hatt store tropheus i poser i 13 til 14 timer uten problem, singelpakket i store poser med masse luft! vanlig luft
Alle har overlevd, samt at de blir pakket i mørke kasser eller sekker!
Ikke fore siste dagene og ta ett lite vannbytte noen dager før de skal pakkes!
Da skulle alt være optimalt for en reise!
Alle har overlevd, samt at de blir pakket i mørke kasser eller sekker!
Ikke fore siste dagene og ta ett lite vannbytte noen dager før de skal pakkes!
Da skulle alt være optimalt for en reise!
Postet 25.05.08 kl 01:21
Med mindre du skal reise flere døgn er det ikke nødvendig med oksygen.. På det lengste har jeg fraktet fisk med buss fra københavn til oslo uten problemer..
Men, med oksygen kan du pakke i mye mindre poser, så hvis plassen er et problem kan det jo være en tanke å få kjøpt en flaske..
Jeg mener at det er vanlig oksygen som blir brukt, men er ikke sikker der.. Medisinsk oksygen må da være hakket vassere?
Men, med oksygen kan du pakke i mye mindre poser, så hvis plassen er et problem kan det jo være en tanke å få kjøpt en flaske..
Jeg mener at det er vanlig oksygen som blir brukt, men er ikke sikker der.. Medisinsk oksygen må da være hakket vassere?
Postet 25.05.08 kl 15:06
Kristian HennigMed mindre du skal reise flere døgn er det ikke nødvendig med oksygen.. På det lengste har jeg fraktet fisk med buss fra københavn til oslo uten problemer.. Men, med oksygen kan du pakke i mye mindre poser, så hvis plassen er et problem kan det jo være en tanke å få kjøpt en flaske.. Jeg mener at det er vanlig oksygen som blir brukt, men er ikke sikker der.. Medisinsk oksygen må da være hakket vassere?
Det er nettopp plassen jeg tenker på dersom en skal reise med fly eller lignende.
Har kjøpt meg en flaske på 5kg med medisinsk oksygen, men tenker på om det er mulig å fylle denne hos for eksempel en dykkerklubb? Noen som vet?
Men det beste ervel å singel pakke fisker, spesielt Tropheus?
Postet 25.05.08 kl 15:15
Postet 25.05.08 kl 17:10
Postet 25.05.08 kl 18:22
Kristian HennigMed mindre du skal reise flere døgn er det ikke nødvendig med oksygen.. På det lengste har jeg fraktet fisk med buss fra københavn til oslo uten problemer.. Men, med oksygen kan du pakke i mye mindre poser, så hvis plassen er et problem kan det jo være en tanke å få kjøpt en flaske.. Jeg mener at det er vanlig oksygen som blir brukt, men er ikke sikker der.. Medisinsk oksygen må da være hakket vassere?
Dette er også mine erfaringer, 12 - 24 timer går greit med atsmosfærisk luft. Lite vann og mye luft er klu'et. Sulte fiskene 1-2 dager i forveien ved lang transporttid er er også en fordel for å forhindre for stor belastning for vannet.
Ren O2 er O2 og bare O2. Er det andre gasser eller forurensninger i gassen er det ikke O2. Det betyr at så lenge du bruker ren O2 har det ikke noen betydning hvor du kjøper den, eller får fylt den på de flaskene du har. På noen dykkerbutikker har de O2.
Postet 25.05.08 kl 19:31
Hmm og holde på med 100% rein o2 er ikke bare bare. alt må være reint. fett og 100% o2 er en heller dårlig kombinasjon. og kan nok være heller farlig. så ville nok heller ikke anbefale deg det vidar. og få fyllt en flaske med rein o2 er no heller ikke det billigste. så det kan du heller putte inn i frakt kostnadene. og du ska ha en flaske som er beregnet for rein o2.
tror nok at det heller holder og bruke vanlig luft jeg. det er nok billigst og tryggest. om du mot formodning absolutt vil ha noe som er mer oksygen beriket lufft kan du bruke det som kalles for en nitroxs blanding. som er tillsatt reinere o2 en vanlig atmoskfærisk luft. i vanlig luft er blandingen 21%oksygen og 79% nitrogen med med nitrox øker mengden med rein 02 og minker nitogen.
tror nok at det heller holder og bruke vanlig luft jeg. det er nok billigst og tryggest. om du mot formodning absolutt vil ha noe som er mer oksygen beriket lufft kan du bruke det som kalles for en nitroxs blanding. som er tillsatt reinere o2 en vanlig atmoskfærisk luft. i vanlig luft er blandingen 21%oksygen og 79% nitrogen med med nitrox øker mengden med rein 02 og minker nitogen.
Postet 25.05.08 kl 20:41
saffenHmm og holde på med 100% rein o2 er ikke bare bare. alt må være reint. fett og 100% o2 er en heller dårlig kombinasjon. og kan nok være heller farlig. så ville nok heller ikke anbefale deg det vidar. og få fyllt en flaske med rein o2 er no heller ikke det billigste. så det kan du heller putte inn i frakt kostnadene. og du ska ha en flaske som er beregnet for rein o2. tror nok at det heller holder og bruke vanlig luft jeg. det er nok billigst og tryggest. om du mot formodning absolutt vil ha noe som er mer oksygen beriket lufft kan du bruke det som kalles for en nitroxs blanding. som er tillsatt reinere o2 en vanlig atmoskfærisk luft. i vanlig luft er blandingen 21%oksygen og 79% nitrogen med med nitrox øker mengden med rein 02 og minker nitogen.
Det koster meg rundt 200+mva å fylle en 5kg flaske.
Jeg er fullt klar over at alt skal være fettfritt når en monterer regulator sammen med flasken, men det er greit så lenge en er klar over det.
Spørsmålet mitt var bare om jeg kan fylle hos en dykkerklubb når flasken jeg har med medisinskgass er tom?
Postet 25.05.08 kl 21:11
Postet 25.05.08 kl 21:22