Sølvi sine coryer og litt til :) (side 54)

De er grei sånn,spiser det meste av det de blir tilbudt
I går ble Meliniyngelen sluppet ut i karet sammen med de voksne. De har gått i et yngelnett i dette karet men synes ikke de vokste noe særlig ,så tenkte de kanskje fikk mer mat i seg i selv karet.Det er jo godt innkjørt og med mose og skumfilterpumpe som de kan finne litt knask på.
Det ble bare 7 yngel av 30 egg dessverre.Disse tok lang tid å klekke,8-9 dager, og ikke alle klekket heller.

Ellers har jeg tatt (holder på)en real omgang med vannbytter mm. i dag.
7 stk. CW023 yngel som gikk i eget kar ,har nå kommet oppi foreldrekaret også. Så hvis jeg ikke har talt helt feilt så går det nå 17 stk. sammen med 5 voksne og 8 ungdommer. Siden det kun er et 64 liters kar ,så må det ofte vannbytter til men det liker de jo
5-6 av disse ungfiskene er lovet bort men det tar litt tid før de blir hentet så foreløpig må de gå her.

Kjøpte for en tid tilbake en nydelig gjeng med Concolor og ser en utfordring med å få disse i lek
Fikk tips om å la de gå i flere uker uten vannbytte for det kunne se ut som om de legger egg i "skittent" vann.
Har nå latt de gå uten vannbytte i 5 ,ja fem uker nå uten vannbytte uten at noe har skjedd.Så i dag orket jeg ikke å holde meg lenger,et stort vannbytte ble gjort samt luking og algeskraping. Satt inn en ekstra pumpe der og ,så nå går det 2 stk.Fluval og lager temmelig god sirkulasjon .Til slutt fikk de en god porsjon med røde mygglaver.
Så da gjenstår det å se om dette har noen innvirkning på de ,de har ihvertfall fått det reint og fint igjen om ikke annet
Spennende tider.
Håper det går bra med plantene også. Hvis ikke sender jeg noen nye.

Gjerne noen flere bilder.

PS: også bilde av den lampen og pæren. hehe ikke for å mase...
Jaaaa de var den lampen ,begynner å bli gammel og glemsom
Skal ta bilde av den med en gang.
Da har jeg omsider klart å få ordnet med noen bilder.Det er en Solaris lampe på 18 W og 6500 kelvin.
Problemet er at røret må være med den svarte greien foran og det er visst vanskelig .Denne sitter helt fast og kan ikke taes av.

Kom over dette bildet da jeg skulle legge ut bilder av lampen og kunne ikke dy meg for å legge dette ut og av en liten ,søt hund som har stjålet bestemor sin plass i sofaen

[External Image]
Å ,den var fin Sølvi, en liten sofahund! Hvilken rase er det?
Ja en sofahund kan den godt kalles
Den er utrolig kosete og tillitsfull,bare hun får kos nok så er hun fornøyd.
Det er en Chinese chrested powder puff eller på godt norsk en langhåret nakenhund, en allergivennlig , barnevennlig,nysgjerrig og lærelysten hund.

Forresten veldig kjekkt å se deg inne på dette forumet og Janne
Eg skal halda deg oppdatert så godt som eg kan.

Det har ikkje skjedd så mykje meir her no, anna enn at det er stor fargeforskjellar på egga; gul og gyllen brune. Som sagt så har eg aldri vore borte i egg på coryer før, så korleis av dei kan eg rekna med er befrukta, og korleis er "dårlige"? Nokre av dei siste egga som kom på frontglasset har blitt spist opp, men fortsatt er det mange igjen i akvariet; i mosedotten og på glasset. Bilder blir det desverre ikkje noko av med det første, då eg for tiden kun har eit vanleg digitalkamera som ikkje er brukande til noko som helst når det er vatn inne i bildet.

Ellers så trur eg at eg er i "egg-rus" for tida - for eg syns eg ser lekstendeser av laserne også......... Kor gamle var dei igjen, sa du? )
Sølvi Gullaksen
Da har jeg omsider klart å få ordnet med noen bilder.Det er en Solaris lampe på 18 W og 6500 kelvin. Problemet er at røret må være med den svarte greien foran og det er visst vanskelig .Denne sitter helt fast og kan ikke taes av.

Du er visst ikke alene om å krangle med den lampen når det blir tid for lysrørsbytte... Den er tydeligvis ikke laget for det egentlig.
Se f.eks. denne tråden på et engelskspråklig forum...

Her er et sted som selger Wave Solaris kompakt-lysrøret du trenger (men jeg har ikke sjekket om de sender til Norge da).
Men røret koster søren meg 19 Euro (150 kr)... det er nesten ingen vits å kjøpe. Du kan jo få en helt ny lampe m/rør i som koster 29,99 britiske pund (300 kr).

.
Trykk på engelske flagget så er det litt enklere å forstå.
Virker som de sender og betalingen går gjennom paypal (samme som ebay).

Må si meg enig med Mona, at det sikkert er like greit å kjøpe en ny lampe, som det er enklere å få tak i pærer fra.

Tydelig at man ikke skal skifte rør i denne lampa ja

Så de hadde rør til denne også på 10.000K til £11.38

http://stm-shop.co.uk/cgi-bin/sh000001.pl?REFPAGE=http%3a%2f%2fstm%2dshop%2eco%2euk%2facatalog%2fcopy_of_New___Wave_Products%2ehtml&WD=solaris&PN=copy_of_Wave_Nano_Tanks%2ehtml%23a2147#a2147

Så spørs det da hva frakten blir på,om de sender da.

Kommer nok ikke til å kjøpe en ny lampe av denne typen siden det er så vanskelig å få nye rør .

Har kjøpt en annen type : http://petsupply.dk/product_info.php?products_id=6984

Denne kan jeg få rør til i den lokale zoobutikken også selv om den er mye dyre der.

Men siden jeg først har denne Solarislampen liggende så hadde det vært kjekkt å få nye rør også. Så kommer nok til å sende en forespørsel om frakt og om de kan sende til Norge.

Tusen takk for opplysningene Mona

Fikke dessverre ikke til å linke direkte
Miniskop
Eg skal halda deg oppdatert så godt som eg kan. :-) Det har ikkje skjedd så mykje meir her no, anna enn at det er stor fargeforskjellar på egga; gul og gyllen brune. Som sagt så har eg aldri vore borte i egg på coryer før, så korleis av dei kan eg rekna med er befrukta, og korleis er "dårlige"? Nokre av dei siste egga som kom på frontglasset har blitt spist opp, men fortsatt er det mange igjen i akvariet; i mosedotten og på glasset. Bilder blir det desverre ikkje noko av med det første, då eg for tiden kun har eit vanleg digitalkamera som ikkje er brukande til noko som helst når det er vatn inne i bildet. :-( Ellers så trur eg at eg er i "egg-rus" for tida - for eg syns eg ser lekstendeser av laserne også......... Kor gamle var dei igjen, sa du? :-))

Høres ut som om de er befruktet ja ,ellers blir de hvite og ugjennomsiktig så de har vært flinke virker det som

Laserne er nok bare i "nytt kar -rus" .De er ikke mer enn bortimot 6 mnd. gamle så de er vel litt for ung til egglegging ennå .
Men det er jo gøy å se på de i hyperaktiviteten da
Kom noen nye egg fra Meliniene i ettermiddag
De legger jammen ikke mange av gangen,tror jeg klarte å telle ca. 20 stk. og de blir godt gjemt så det er ikke lett å få øye på de. Tenker jeg lar de være i karet denne gangen og ser hvordan det går.
Sølvi Gullaksen
Kom noen nye egg fra Meliniene i ettermiddag :) De legger jammen ikke mange av gangen,tror jeg klarte å telle ca. 20 stk. og de blir godt gjemt så det er ikke lett å få øye på de. Tenker jeg lar de være i karet denne gangen og ser hvordan det går.

Gratulerer.
rett fra jobb til egglegging. hehe
Jepp ,greit å komme hjem til sånt
Ble endel ubefruktete egg denne gangen og ,men de er jo nybegynnere ,så de blir vel kanskje flinkere etterhvert .Men noen egg/yngel er bedre enn ingen
De fortsetter i dag og de så blir kanskje noen av de til slutt
De spiser ihvertfall ikke eggene og det er jo flott.Derfor lar jeg de bare være i karet .
Har i dag lagt ut 180 literen for salg .Men bare så dere ikke begynner å lure ,fiskene har fått nytt kar

Overtok et 222 liters kar som har vært i familien ,dettte er lenger og litt lavere ,altså mer coryvennlig pluss noen flere liter da.
Dette er nå satt opp og fiskene koser seg ser det ut til

Men tror jeg trenger litt flere fisker etterhvert,ser litt "tomt" ut synes jeg.

Kunne godt tenkt meg noen flere sommerfuglciklider ,har bare en nå .Men så er det dette med disse når de evt. legger egg og coryer. Vet jo om folk som har disse sammen så det kan vel gå bra også ?
Jeg har de sammen. Litt dytting, men ikke noe verre en ancistrusene når de ruser til matfatet. Sommerfuglene går mer etter tetra artene.

Så det går flott hos meg. Må legge ut bilder av ny karet da. er det nede i gangen?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap