Revestrekenes akvarieverden (side 54)

[External Image]
I dag har jeg byttet vann i samtlige kar og da jeg holdt på i Hastatuskaret dukket denne yngelen opp. Den er knøttliten (ca 1/2 cm) men må være eldre enn de jeg har sett tidligere, den ser ihvertfall mer utviklet ut De voksne er i full aktivitet etter kaldtvannsbytte og røde mygglarver så her blir det sikkert flere egg
utrolig stilige bilder du tar.
Får vel ta noen kaldvannsbytter her i huset de nærmeste dagene.
3 uker uten særlig vannskifte nå.

Får også håpe sommeren kommer til Bergen snart, etter sommer i Molde og Trondheim.
Når tenker dere å ta turen over fjellet?

Espen
Rita Revestrek
I dag har jeg byttet vann i samtlige kar og da jeg holdt på i Hastatuskaret dukket denne yngelen opp. Den er knøttliten (ca 1/2 cm) men må være eldre enn de jeg har sett tidligere, den ser ihvertfall mer utviklet ut :) De voksne er i full aktivitet etter kaldtvannsbytte og røde mygglarver så her blir det sikkert flere egg :)



Utrolig stilig mønster på den
Espen, ja jeg håper sommeren kommer hit snart også, det føles som det har vært sammenhengende regn fra midt i mai til i dag

[External Image]
I dag hadde vi det kraftigste skybruddet jeg har opplevd i Norge, det lynte og tordnet samtidig rett over hustaket, regnet bøttet ned og det haglet i tillegg... så gikk strømmen og det er jo alltid spennende med akvarium i hus. Powerheaden i hjørnefilteret hos CW051 fikk jeg ikke igang igjen så da fikk jeg virkelig bruk for det ekstra reservebøttefilteret

Malakoff er 22-23/7 så jeg reiser til Bergen (Atle er allerede der borte) en eller annen dag før det, jeg sender deg en melding når jeg vet datoen

Sølvi: Ja ikke sant den lille hastatusen er fin, jeg har ikke sett andre coryyngel med slikt mønster
Gubben har overspenningsvern på alle sine elektroniske dimser, jeg har vurdert å skaffe slike til akvariene også, men vet ikke om det er noe poeng.
Jeg er ganske anspent hver gang det er tordenvær eller strømbrudd...
Jeg trodde slikt utstyr passet best til tv, data og slikt jeg... Det er stort sett de innvendige Fluval-pumpene som ikke starter av seg selv etter strømbrudd (de skal byttes ut!) og da hjelper det ikke med overspenningsvern Den Powerhead'en som ikke ville starte igjen er sikkert gammel og gåen... eller så er det jeg som har for liten innsikt i hvordan få den i gang igjen. Den får stå slik til Atle er hjemme igjen
Svært ofte er det dritt på rotoren som gjør at pumper ikke starter igjen. Fluval-pumper og Juwel-pumper er særlig følsomme på dette. Merkelig nok ble Fluval-pumpene mine langt mindre følsomme på det etter at jeg modifiserte dem med blåsvamp.
Våre er modifisert og like teite enten rotoren er ren eller møkkete, men enkle å få igang igjen... ett lite dytt i rotoren så går de til neste strømbrudd De er noen år gamle så det kan jo være årsaken. Powerhead'en er det værre med, jeg får ikke demontert den engang ))
Hilsen fra en som drømmer om en liten elv i stuen...
Hei! Har kost meg masse med å se lese i tråden din, så masse fine bilder! Så inspirerende, tusen takk! Har lenge vært betatt av det lange spesialkaret ditt på 220 cm og ble helt fasinert av reolen du har bilder av på side 9 og 10. Jeg lurte på om det er mulig å få se flere bilder av denne reolen? Og jeg ville synes det var kjempekjekt å få se mer bilder/video av det lange spesialkaret ditt om du har mulighet til det??! Ønsker deg en riktig god sommer! Her i Bergen er det mer vann ute enn inne... venter fremdeles på sommeren.
ofte det hjelper med ett lite slag på de pumpene, så starter de igjen.
Og som Wibekke ønsker også jeg flere bilder av det flotte akvariet ditt. hehe

Espen
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding Wibekke

Jeg er fryktelig god til å dyrke alger, og spesielt de lite dekorative penselalgene, og nå er karene skikkelig gjengrodde i tillegg... derfor lite helbilder, men det viktigste er jo at fisken trives, ikke sant

[External Image]
Her for eksempel... ser dere de grønne tornadolignende greiene som går opp til overflaten, det er trådalger som har snurret seg fint sammen fra plantene på bunnen og opp til flyteplantene Og de tustene som stikker ut fra hjørnefilteret er penselalger, de er så trofaste her så jeg har funnet ut at det beste er å finne en eller annen grunn til å kalle dem dekorative )) Dette er forøvrig karet til høyre i midterste rad i stuereolen, inne i villnisset lever fire grenmaller, ett par L107 og gjengen med CW051

Espen, jeg har dæljet løs på den gjenstridige powerhead'en uten at det hjelper, den må nok demonteres og det får bli en Atlejobb
<embed src="http://www.youtube.com/v/rDh1ekb2F18?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="405" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Jeg må bare legge inn denne filmsnutten (kjempedårlig filmet med macrolinse, og støttet opp av puter) som viser litt av det jeg ser fra puten min når jeg legger meg Kortenden på 375l står inntil senga og fisken er ikke særlig sky så det blir mye fisketitting L066 har blitt skikkelig fine syns jeg, en av dem har fått kulemage også så vi burde egentlig flytte dem til et eget kar.
Det hadde ikke blitt mye søvn på meg da, kjenner jeg! Hmmm - når den digre trykktanken skal ut ...

Og de algene du klaget over - er de ikke veldig fine egentlig? De er jo friske og grønne? Har sorte blondekanter på alt mulig i 160'n, det kan jeg med min beste vilje ikke få til å bli pent. Men grønne trådalger klarer jeg uten problemer å overbevise meg selv om at er dekorativt...
[External Image]
De første weitzmaniynglene som klekket er 8 uker gamle i dag, resten av gjengen blir 8 uker om to dager

Linda, et akvarium ved sengekanten er absolutt å anbefale ))
Trådalgene syns jeg er helt greie, de kan være dekorative på sitt vis og blir det for mye av dem er det bare å snurre dem rundt fingrene og dra dem ut. Det er penselalgene jeg prøver å finne noe positivt ved... jeg har ikke funnet noe annet enn at tukanoene ser ut til å foretrekke dem når de klistrer egg
Og jeg har ikke engang egglegging å trøste meg med, akkurat de algene klarer jeg ikke å finne noe sjarmerende med. Første gangen så, da var de grønnfarget og litt lenger, men de svarte tustene jeg finner over alt nå :o(

Var bra en stund, men så røyk et av de nye LifeGlorørene, og så er vi igang igjen. Hos meg er det stor fart i filteret som er hovedproblem egentlig, når det begynner å gå tett blir algene borte. En stund...
Har noen av dere prøvd amanoreker?
Det sies så mye fantastisk om de. Jeg tenkte jeg skulle prøve og se.
Vi har ikke prøvd dem men Linda har... jeg er litt skeptisk til dem, har lest at de spiser litt av hvert, andre reker, yngel osv, tror til og med jeg har sett en filmsnutt som viser en amano som spiser en annen reke... levende. Jeg er ikke så glad i andre reker enn de små, så noen kloreker en gang som hadde klippet beina av hverandre, skikkelig ekkelt når det lå handicapede reker strødd rundt i karet

Vi har forresten fire digre SAE og de har rensket godt opp i penselalger i de to karene vi har hatt dem i, kanskje jeg skulle flytte dem litt rundt?
Jeg stoler adskillig mer på SAEne enn Amanoreker, de er veeldig slu. Og digre. I 450-literen er det ikke så ille hverken med størrelsen eller at de forsyner seg av annet enn matfatet, så hvis jeg noensinne får tak i dem setter jeg alle inn der. Sammen men 6 velvoksne og supereffektive SAEr blir vel aldri penselalger noe problem i det karet :o)
L-066 var jo skikkelig fine da! Er de mye fremme og eller? Er mye maller en kan tenke seg ja Er det en H.Contradens som svømmer forbi og eller? Tøff med de gule flekkene!
Skikkelig synd at Malakoff var i juli, og ikke i august slik jeg trodde Men håper dere får fint vær og en fin festival!
Så det blir Bergentur snart ?
Ikke noe spennende å ta med til meg da

Har en isoporkasse som tilhører dere
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap