Inger Annes akvarieprosjekt (side 54)

Dette prosjektet ditt er utrolig spennende Inger Anne ,gleder meg til å følge med når du kommer i gang med oppdrett både på reker og Mandariner
Neste trinn i reketrommelen er fullført. Man får ikke helt inntrykk av hvordan det fungerer før det er helt ferdig, så foreløpig ser det bare rart ut for en som ikke vet hvordan det skal bli til slutt. Trinn 2 er meget enkelt: en liten sirkulasjonspumpe (i dette tilfellet Eheim Compact 300), koblet til en slange, koblet til et strålerør med sugekopper (eller annet å feste strålerøret med. Det er mulig jeg blir nødt til å silikonere fast sugekoppene - jeg får se hvordan det utvikler seg). Hullene i strålerøret skal stå rettet slik at vannet går parallelt med veggene i spannet. Pumpa må være en liten, svak pumpe, helst med muligheten til å justere farten. Derfor er Eheim Compact 300 perfekt. Den har makshastighet 300 l/t. I utgangspunktet er det for kraftig, men den kan justeres ned. Det er derfor jeg elsker Compact-pumpene. Det skal jo ikke være store farten på vannet, bare nok til at rekene seiler sakte rundt, og ikke lander på bunnen. Her er to bilder av dagens produksjon. Det ser altså foreløpig ikke fornuftig ut. Men det eneste som mangler nå, er å få rengjort akvariet, og få plassert og festet spannet i akvariet. Og da er faktisk trommelen ferdig! Det er en meget enkel sak, faktisk! Jeg slenger på en liten tegning også. Den er skikkelig elendig, men viser i hvert fall hva tanken er. Pilene viser vannstrømmen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Da er endelig reketrommelen ferdig. Egentlig er det ganske fort gjort å lage en, men jeg har vært i dårlig form i det siste, så alt går som i sirup. Tanken på å kanskje flytte tar rett og slett all energi og alt humør ut fra meg, enda jeg jo vil flytte.

Jeg har noen bilder av reketrommelen, men de er som vanlig elendige. De viser ikke helt hvordan tingene henger sammen.

Dette bildet er tatt rett forfra. Her ser dere spannet ligge på siden (helt tett mot glasset foran, så ikke rekebarna slipper ut), og pumpen som skal føre vannet inn i trommelen.
[External Image]

Dette bildet er fra den ene siden, og der kan man se "vinduet" i trommelen, som er dekket med svært finmasket netting, slik at vannet slipper ut, men ikke rekebarna eller maten deres.
[External Image]

Dette er sett ovenfra, der det er plassert et strålerør, som skal få vannet til å sirkulere sakte i trommelen.
[External Image]

Alt dette står, som dere kan se, i et lite akvarium, størrelse litt over 30 liter, tror jeg. Jeg håper dere får litt inntrykk av hvordan det hele henger sammen.

Det slår meg plutselig nå. Enn hvis jeg får en flytting midt i reke- og mandarinoppdrettet mitt? Vel, jeg kan ikke ta hensyn til det, for jeg vet ikke en gang om det blir en flytting. Ting får bare skje når de skjer, hvis de skjer. Huff, jeg greier ikke å tenke på annet enn flytting for tiden, jeg.
Spennende dette; både oppdrettsplanene og eventuell flytting...
Spennende prosjekt !

Spennende om det blir flytting også, får håpe det ikke forpurrer yngeloppdrett :o)
Om du skulle ha bruk for billig assistanse under flytting, så ta kontakt. Jeg er relativt erfaren når det gjelder flytting av akvarier, hehe. Bil og henger har jeg også.
Kult at bøtta får en så spennende nytt liv! Når det gjelder flytting - pust med maven, det kommer dettende når det skal. Du har jo allerede fått flyttehjelp! For du er jo nokså sikker på at du skal hjem igjen, er du ikke ;o)
cara79
Om du skulle ha bruk for billig assistanse under flytting, så ta kontakt. Jeg er relativt erfaren når det gjelder flytting av akvarier, hehe. Bil og henger har jeg også.

Tusen takk for tilbudet, men det blir nok flyttebil. Det er innholdet fra et helt hus som skal flyttes 80 mil... Ikke har jeg hengerfeste på bilen min heller (eller hadde jeg orket å kjøre så langt med flyttelass). Det blir nok bare 2-3 akvarier jeg selv kommer til å flytte. Jeg blir nødt til å ta noen oppover på forhånd, for å få innkjørt noen som jeg senere kan stjele filterguffe fra når de andre kommer etter. Men nå tar vi alt på forskudd her. Jeg vet ikke engang om jeg får lån til å kjøpe nytt. Jeg skal begynne en ringerunde i morgen. Jeg gruer meg skikkelig, fordi jeg vet at økonomien min er vanskelig, og jeg vet også at jeg ikke kommer til å takle evt. avslag særlig godt.

Linda, ja jeg har hatt lyst til å flytte tilbake lenge. Men nå som det virkelig er oppe til avgjørelse, kjenner jeg at jeg er splittet. Det er alltid noe man flytter fra, uansett hvor godt eller dårlig man har trivdes. Det er egentlig svært lite som holder meg her. Huset mitt er én ting. Jeg elsker huset mitt, og det blir skrekkelig trist å selge. Jeg har bodd veldig mange steder siden jeg flyttet hjemmefra for mange år siden, men jeg har ikke trives så godt med selve boligen noe annet sted, som jeg har gjort med denne. Dette huset passer meg helt perfekt, og det er MITT! Og den lille hageflekken som jeg har gjort til min. *Snufs!* Rosebuskene mine! Ikke kan jeg plante min elskede Nostalgie i Trøndelag heller - til det er den for skjør. Men jeg er ikke trist for å flytte fra den kjipe naboen min... Det er ikke så mange mennesker jeg egentlig flytter fra, og det er vel hovedgrunnen til at jeg vil flytte. Jeg har ikke nettverk her. Indre Østfold er et hull når det gjelder å bli kjent med noen. Det sier litt om stedet, når alle jeg kjenner her er innflyttere... Det blir selvsagt trist å flytte langt fra min bror og hans familie (med to herlige tantebarn) som bor i Oslo. Men vi sees faktisk ikke så ofte likevel. Selv om jeg ikke trives her, så har jeg faktisk bodd på østlandet i over 14 år, og da røsker man jo opp i litt likevel når man flytter. Huff, det tærer skikkelig på humøret å skulle ta en slik avgjørelse nå. Jeg kjenner jeg har vært ute av balanse siden jeg virkelig satte igang denne snøballen.

Det er visning i huset som jeg snuser på i Namsos (eller rettere sagt i Bangsund, i Namsos kommune) på torsdag. Ei venninne av meg skal gå dit for meg. Det blir litt langt å reise 80 mil, bare for å gå på visning. Men jeg føler meg skikkelig utrygg når jeg selv ikke får sett huset som jeg kanskje skal kjøpe. Jeg regner med at det blir budgivning kort tid etter visningen, da det er eneste visning, og faktisk ingen mulighet for andre å titte inn senere. Megleren har nemlig ikke nøkkel, og eieren har flyttet fra stedet.

Det ble veldig mye flytting, det her, og veldig lite akvaristikk. Men, jeg måtte bare få det av meg, her jeg sitter. Hodet mitt befinner seg kun der akkurat nå. Dette blir visst ei laaang uke.
Dette er din tråd og du kan få skrive det du ønsker her.

Det er deilig å kunne få det ut av systemet også, det letter å skrive ned tingene sine, og jeg synes det bare er kjekk lesing.
Det er jo greit og vite at alt ikke bare er hipp og happ også befinner du deg plutselig et helt annet sted.

Dessuten er det jo ganske akvaristisk, med tanke på flyttingen av akvariene. Det er jo bare kjekt og høre om andres metoder for flytting med akvarier og tanker bak det å flytte på seg.

Så det er bare å skrive, jeg kommer til å lese trofast likevel, for dette er en av yndlingstrådene mine.
Lykke til på ringerunden til bankene, Inger Anne! Har du fått noen anelse om hva du har i egenkapital på boligen du eier i dag? Den må jo ha steget en hel del siden du kjøpte den og begynte og betale på den for såpass mange år siden? Nå vet jeg ikke om du kjøpte den med en gang du flyttet til østlandet, men du har da bodd der ganske lenge (så lenge jeg har kjent deg) og det betyr verdiøkning, det! Banker liker egenkapitaler!
Jeg har bare fått ringt én bank i dag, og jeg føler det holder for i dag. Puh! Fyren var veldig hyggelig, så det gikk egentlig veldig greit. Jeg fikk et godt inntrykk av banken. Ulempen er at det tar noen dager å få svar. Jeg vil jo gjerne vite hvordan det ligger an! Jeg skal fortsette i morgen. Jeg burde egentlig snakke med flere i dag, da det begynner å haste (visningen er på torsdag), men det er begrenset hvor mye jeg orker om gangen. Dette suger absolutt alle krefter ut av meg, og stresset ødelegger fullstendig døgnrytmen min. I natt sovnet jeg ikke før kl. 5 *rødme*.

Ja, jeg har noe egenkapital. Jeg har bodd i dette huset i 6 år (jeg har forøvrig bodd 14 år på østlandet, grøss og gru!), og har betalt ned i underkant av 100 000. I tillegg har det vært verdiøkning. Det var en uhøytidelig prisvurdering for et drøyt år siden, og den var på over 400 000 mer enn jeg ga for huset. For å være ærlig synes jeg det hørtes veldig høyt ut. Men litt prisstigning kan jeg regne med, i hvert fall hvis det ikke kommer fram dårlige nyheter når det skal settes takst. Jeg har jo hatt noen uhell mht. vann her i huset, så det kan jo komme fram ubehagelige overraskelser. Jeg kommer til å bite negler (jeg holdt nesten på å skrive megler) når det skal takstmann inn her! En ting er i hvert fall sikkert, her slipper det ingen inn før etter jeg har flyttet. Jeg vil ikke at takstmann skal se alle akvariene som står rundt omkring, for da kommer han nok til å skjekke ting betydelig mer grundig, tenker jeg. Det samme gjelder for visning. Da er det ingen fordel at det står massevis av akvarier her.

Det jeg grubler mest på, er flyttingen av saltvannskaret. Det blir mye mer kronglete enn ferksvannskarene, som jo kan kickstartes med filterguffe. Saltvannfisker er også mye mer sårbare i forhold til stress, og det er ikke uvanlig med sykdomsutbrudd etter flytting - og dette blir jo en veldig lang flytting. Ikke kan jeg kjøre oppover på én dag heller - 12 timer bak rattet blir for mye for meg. Jeg har fått prikker på saltvannsfiskene mine én gang, og det var da den største klovnen flyttet hit, og den flyttet hit bare fra Kløfta - 1 1/2 times kjøring unna meg. Prikkene spredde seg til den andre klovnen også, mens de andre slapp unna. Heldigvis gikk det over etterhvert, særlig etter at jeg satte inn UV-filter (hva er det med fingrene mine i dag? Jeg greide først å skrive TV-filter). Men jeg var sannelig nervøs, fersk saltvannsakvarist som jeg var (og fortsatt er). Og man kan ikke medisinere heller, slik man kan gjøre i ferskvann. Så man må ganske enkelt bite negler, og vente og se. Negler fungerer forøvrig heller ikke som medisin...

Utrolig nok er det ting rundt akvariene som bekymrer meg mest, bortsett fra det med lån, og at jeg ikke får sett huset selv før jeg evt. kjøper. Jeg tok en ny runde i dag, og tittet på bildene av huset. Hvor kan jeg sette akvariene? Jeg kunne tenke meg å lage om det ene soverommet til akvarierom, men er veldig usikker på om gulvet i 2.etasje tåler det. Det er nemlig nevnt at det kan være underdimensjonerte bjelker der - det vites ikke sikkert. Men det nesten bli i 2. etasje, da badet også ligger der. Noen akvarier blir det nok i stua likevel, men jeg aner ikke hvordan jeg skal fikse det praktisk, når jeg skal tappe vann ut av karene. Vannet kan jo ikke renne i oppoverbakke! Gruble, gruble! Vel, her tar man altså problemene på forskudd, før jeg i det hele tatt vet om jeg kan kjøpe.
Det siste er i hvertfall ikke et problem dersom du har kjøkken i 1. etasje, noe jeg regner med det er. Har samme problemstilling hjemme, og benytter vasken på kjøkkenet både til tømming og fylling via hageslange. En powerhead som har stuss der en hageslange passer fungere udmerket til tømming, og faktisk også til fylling, da vannstrømmen fra slangen blir spredd litt utover. Pumper fort ut et par hundre liter fra det største karet (720l) på denne måten. Bare å slippe pumpa oppi, og la den henge omtrent der du vil tømmingen skal stanse og plugge i støpslet. Da gjør det ikke noe om du glemmer hele greia (noe jeg har gjort et par ganger og endt opp med nesten tomt kar). Ut med støpslet, og slangen over på gardenakoblingen på vasken så er det bare å fylle opp igjen.
Lykke til med prosjektet.
Nok et lite husinnlegg her. Jeg har sittet i telefon med forskjellige banker i hele dag, og er nå DRITTLEI! Argh! At de skal være så innmari vanskelige å ha med å gjøre! Alt jeg vil nå er å krype inn under dyna og bli der resten av dagen. Jeg har nå avlyst et akvaristbesøk som var planlagt i ettermiddag, rett og slett fordi jeg er så potte sur at jeg nok ikke burde menge meg med folk i kveld. I hvert fall ikke folk som aldri har truffet meg før. Jeg vil ikke gjøre et så elendig førsteinntrykk som jeg trolig vil gjøre akkurat nå...
Dagens erfaring er forøvrig at småbankene er lettere å ha med å gjøre enn de store. Hvis det løser seg, er det nok en liten bank som sitter med løsningen. At de skal være så mye mer hyggelige?

Men jeg merker nå at jeg er 100 % innstilt på å flytte. Får jeg lån, flytter jeg, så enkelt er det nå. Jeg skjønner igrunnen ikke helt logikken til bankene (eller, jeg skjønner den jo egentlig - jeg er bare ikke enig med den). Ja, jeg har en ekstremt stram økonomi. Men egentlig vil det være tryggere for dem å gi meg lån, for jeg vil få en bedre økonomi av å flytte! Faktisk en hel del bedre. Men de ser kun på pluss og minus, og ikke på hva som har vært i forhold til hva som kommer. Jeg visste jo at det er sånn, men det gjør meg jo ikke mindre frustrert. Argh! Sorry, jeg måtte bare få det ut. Vel, nå skal jeg ut og handle meg middag. Så skal jeg spise, og så legge meg under dyna, og bli der lenge! Jeg visste dette kom til å bli en drittdag! Beklager igjen for at jeg er så uakvaristisk for tiden.
Time-out :)
Inger Anne
Beklager igjen for at jeg er så uakvaristisk for tiden.


Husk at det føles bedre dersom du setter deg rolig ned foran akvariene og lar blikket hvile litt på de små inni der. Ta deg gjerne noen minutter foran akvariet før du evt. kryper til køys...jeg tror det vil gjøre dagen en smule bedre.

Lykke til med lån/flytting og alt det som høre med til det
Det kan være lurt å få en takst på huset først, slik at du har noe å vise til for banken. Da tenker jeg ikke med tilstandsrapport og greier, men et gratis overslag.
Problemet er at det ikke er tid til det, da det er visning på huset jeg ønsker å kjøpe i morgen. Så blir det vel budgivning like etterpå. Det er altså en skikkelig hastesak dette her. Men nå får jeg bare forsøke å slappe av, og vente på svar fra de siste bankene i morgen.
Jeg sitter jo her og grubler i forhold til å flytte akvariene hvis det blir flytting. Jeg har kanskje fått hjelp fra en saltvannsakvarist der oppe, som kan hjelpe meg med fiskene mens LS-en kjøres inn på nytt.

Så begynte jeg å tenke på innfanging av ferskvannsfiskene. DET blir jobb, det! Og jeg som foretrekker å pakke coryer enkeltvis! Jeg tror bilen min blir full av hvite isoporesker, gitt, pluss en haug med bøtter og spann med planter. Akvariene blir jo sendt med flyttebil. Men jeg kommer til å trenge hjelp til å fange inn fiskene før flyttefolkene kommer. Aldri i livet om jeg rekker alt dette alene! Det er snakk om 23 ferskvannsakvarier og 1 saltvannskar.

Men, igjen, ingenting er klart ennå. I morgen blir den store dagen. Da får jeg svar fra de to bankene som virket mest villig (uten at det betyr at de faktisk gir meg lån), og det er i morgen det er visning også. Det blir en spennende dag. Jeg får jo ikke sett boligen selv (det er 80 mil unna), men jeg har sendt avgårde ei venninne for å gjøre den jobben. Jeg tror det kan bli en urolig natt på meg i natt. Kryss fingrene for meg alle sammen! Jeg tror det er bra jeg har litt å gjøre i morgen. Først kommer varmepumpereparatørene - neida, de har ennå ikke greid å fikse varmepumpa mi. Takk og pris for at vi ikke har hatt kulden vi hadde sist vinter! Etter det skal jeg gå tur med ei venninne. Utpå ettermiddagen skal jeg besøke en saltvannsakvarist - han jeg egentlig skulle besøke i dag, men som jeg avlyste fordi jeg var så potte sur. Dermed har jeg i hvertfall noe sted å ha tankene mine. Så får jeg heller gå med mobilen i lomma hele dagen, og skvette så jeg hopper hver gang den ringer.

Pga. alt dette, har jeg bestemt meg å vente litt med reke-/og mandarinoppdrett. Får jeg huset jeg vil ha, blir det ikke så skrekkelig lenge til jeg flytter, og da er det greit å ikke ha yngel på slep i tillegg. Jeg vil jo få en kjapp avklaring, så jeg kan jo vente de få dagene det tar. Jeg skal likevel sette igang reketrommelen, for å få kjørt den igang, og sjekket at den fungerer som jeg vil. Jeg har også lagt litt Aragamax på bunnen der, og det støver noe helt hysterisk, så det er greit å få vasket ut det før det blir oppdrett. Det er forresten null framgang med phytoplanktonkulturen min. Den har ikke blitt grønnere. Jeg mistenker sterkt at startkulturen ikke har vært oppbevart riktig. Jeg skal likevel eksperimentere litt i kveld, og dele den over i to flasker, og se om det kan få opp futten. Jeg tror ikke det skjer, men noe må jeg forsøke.
Krysser alt jeg har for deg i morgen ang. lån Inger Anne
Men må si du er tøff som tør å by uten å ha sett boligen selv.
Har vært på div. visninger i de siste mnd .selv og vet at bildene på Finn lyver noe helt sinnsykt.
Så be din venninne sjekke skikkelig godt ,spesiellt når det gjelder fukt og isolering
lykke til ,håper du får det til med å flytte hjem igjen.
Men om det ikke skulle lykkes denne gang ,så må jeg bare sitere den ene datteren min:
Det var ikke meningen denne gang for noe bedre venter. Dette har fungert flere ganger i min familie ,så ikke bli fortvilt om det ikke går i boks ,noen bedre venter
Kjenner til frustrasjonen over bankenes måte å se ting på enkelte ganger, og det lønner seg alltid å snakke med flere banker slik du har gjort.
Når jeg og samboer for mange år siden søkte boliglån i en bank så begynte faktisk lånekonsulenten å le når han så papirene våre, så lite sannsynlig var det med lån der... :b
Gikk videre til en annen bank hvor det ble innvilget både boliglån og mer til omtrent på dagen, så det er tydeligvis stor forskjell fra sted til sted.
Krysser fingrene for at du får et positivt svar i morgen
Banker er noe herk ,vet av egen erfaring,de aner ikke hva de driver på med til tider.
Vi ble og nektet lån sin tid ( 27 år siden) pga. økonomi som vi følte vi kunne betjene.
Men en annen bank så heldigvis at vi kunne det og fikk innviglet lån som vi til dags dato klarer å betjene med glans
Inger Anne
Aldri i livet om jeg rekker alt dette alene!


Pip, så kommer jeg. Er ingen kløpper i fiskefangst, men fryktelig god på moralsk støtte ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap