Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 54)

Ål!! i alle former og fasonger (foruten kuhii) får jeg HETTA av. Også Murener, til og med praktbikiren som kommer med halen først ut av håven får meg til å slippe alt i ren panikk..!! Dette er flaut alså, alle på jobb vet om dette og DE ELSKER å gi meg kunder som skal ha Øreål osv.

Jeg er IKKE redd slanger, i alle farver og fasonger, ink edderkopper! Kun Ål. ! Jeg tror dette er for at de kommer med halen først ut av håven, og ikke hodet, jeg mister kontrollen over både fisken og meg selv... huff!!

Ekle fisk!!!
Jeg skal si meg enig i at øreål er litt ekle. De er litt stilige også, men jeg hadde hatt problemer med å ta i en.
Nei si det Inger Anne, den var liten og grønn og lys på magen og litt firkantet og hadde digre øyne med mye vett i, så jeg grep min kjære resolutt i armen og slepte ham motstridende bort mens jeg fortalte alt om å klippe tenner og ikke sa ett ord om at de faktisk spiser snegler for at man skal slippe den øvelsen. For sjarmører som nesten må få gå alene er ikke noe for en 450-liter full av fisk...

De hadde minst ett annet slag inne også, ikke på langt nær så forheksende som dem som gikk i karet på enden av reolen du kommer til rett nedenfor trappa, enden til høyre forbi plantekaret - glemmer den aldri, men jeg glemmer aldri tannklippehistorien din heller...
Linda W
Nei si det [B]Inger Anne[/B], den var liten og grønn og lys på magen og litt firkantet og hadde digre øyne med mye vett i, så jeg grep min kjære resolutt i armen og slepte ham motstridende bort mens jeg fortalte [I]alt[/I] om å klippe tenner og ikke sa [I]ett[/I] ord om at de faktisk spiser snegler for at man skal slippe den øvelsen.


Dahls er jo nærmeste nabo med en dyreklinikk, og de har nok rikelig erfaring med klipping av litt av hvert, men kanskje ikke fisketenner under vann? Kunne blitt en ny kundekrets for dem :-0
Alt som ormer seg er ekkelt Elisabeth, og jeg så deg grøsse da du plukket Kuhli også jeg ;o)

Men akkurat murener er faktisk veldig søte og usedvanlig vennlige, dem kan man trene. Til å komme på kommando for å få pølser hver gang man tar med turister ned til donaldvrak på Hawaii for eksempel. Guiden banket to ganger, da kom den ikke. Han banket tre ganger, da kom den. Og så fikk vi hilse forsiktig, hele gjengen. Fryktelig Las Vegas, men jeg er helt sikker på at den blunket og smilte til meg!

Men hadde den kommet med halen først ut av håven - uæææ - hvorfor gjør de det? Det er jo helt naturstridig! *grøss*
Ja, det er øynene som gjør at man forelsker seg i dem. Og de er så smarte som de ser ut som. Men, de er ikke så uskyldige som de ser ut som, tvert imot. Kulefisker hører hjemme i artskar, rett og slett. De er sånn passelig aggressive og småslemme, alt ettersom hvilken art de er. Noen er hyperaggressive, og noen er litt småhissige. Fredelige kulefisker finnes det ikke mange av. Men, de har så mye personlighet, at du aldri helt vet hvordan temperament de har, før du har fått dem i huset. Det finnes fredelige eksemplarer hos svært aggressive arter, og det finnes hyperaggressive eksemplarer hos de mindre aggressive artene (legg merke til at jeg skriver "mindre aggressive", i stedet for fredelige - det finnes ingen fredelige kulefiskarter, slik som jeg ser det). Det er to arter som regnes som at de kan gå i selskapskar, og jeg er ikke enig i det. Den ene er dvergkulefisk. Disse er notoriske finnenappere, og bør dermed, etter min mening, ikke holdes sammen med annen fisk. Den andre er Sør-Amerikansk kulefisk, og det er faktisk noe så sjeldent som en stimkulefisk (den eneste arten jeg vet om). Begge disse kan være mulige av de du så i dag. Dvergkula er ikke akkurat grønn, men jeg nevner den siden den er så vanlig. Sør-Amerikansk kulefisk er forresten kjent for tannproblemene sine. Meg bekjent, finnes det ingen annen kulefisk som har så rask tannvekst som denne, og man må garantert leke tannlege med denne 1-2 ganger i året - uansett om man er flink til å fôre med snegler. Det er en av grunnene til at denne fisken aldri har fristet meg. Grønn kulefisk er også et alternativ til beskrivelsen din. Dette er dessverre den mest vanlige kulefisken i handelen. Jeg skriver "dessverre" fordi den nesten konsekvent selges som ferskvannsfisk, noe den ikke er. Den er en brakkvannsfisk, som skal over i saltvann som voksen. Den som jeg finner mest sannsynlig at dere har funnet hos Dahls er Auriglobus modestus, eller en av slektningene dens. Dette er en gren av ferskvannskuler som jeg kan svært lite om, og jeg kjenner ikke forskjellen mellom de ulike artene der, jeg synes de ser like ut, alle sammen. Så derfor nevner jeg bare modestus. Jeg vet at Dahls veldig ofte har inne kuler av denne typen. Eller, de hadde det i hvert fall før.
Må innrømme at jeg virkelig sjarmeres av disse små kulene. De følger deg med blikket jo! Prøver å la være, men må titte på dem hver gang jeg er på TAM...
Kuler er søte, jeg har med vilje "glemt" at de har kuler på TAM. Jeg tror ikke jeg har nok engasjement i kroppen til å orke en slik fisk, selv omde er fantastisk kule å se på og Inger-Anne skriver så mye artig om sine. Samboen er også ettertrykkelig oppdratt til å legge inn veto om jeg begynner å snakke om å dra noe slikt inn i huset, så får vi bare håpe at han ikek forelsker seg i en kule en dag...

Er rart dette med åler, jeg synes kuhliier er noe av det søteste som finnes, men har ei venninne som nekter å sitte nær 160-literen siden de utallige kuhlieene på bunnen friker henne helt ut. Sist gang måtte vi omrokkere på plassene til folk midt i en stor middag, for hun bare klarte ikke å sitte med ryggen til de ekle dyrene :-/ Kanskje folk er litt slik enten eller, elsk eller hat?
Hadde noen gitt meg valget, kuhli eller cory så hadde det vært et veeeeldig enkelt valg, åler er ti tusen ganger artigere enn coryer.
Kom hjem fra Oslo Akvariedag med hodet absolutt helt fullt av ideer og inspirasjon og informasjon. Så det ble et veldig slapp dag i dag, formen er nok ikke helt der den var. Og redigering på Mac tar tid, en blondine må jo lese fem sider på Google for å finne ut hva "option button" er, og da hjelper det ikke hvor flink foredragsholderen var. Så referat i detalj får vente, dette er hva jeg har prestert så langt. En 35-liter aquascapet på et øyeblikk av Oliver Knott, inspirasjonen var bilde fra Lofoten. Blir det flere evenementer av denne typen flytter jeg fjell for å få det med meg :o)

[External Image]
Skikkelig stilige slike kar som det der, men det blir litt mer utfordring når det skal tilpasses til coryer ;D
Det er nok ikke akkurat Coryvennlig nei ;o) 200-literen var også helt fantastisk, men sjarmørene våre ville nok flate ut inntrykket nokså raskt...

Har forsøkt meg på å redigere ett bilde til, de nusselige små grenmallene virrer rundt i et fryktelig tempo så å få klare bilder...

Men jeg husket da noe av det som ble sagt!

Sturisoma er jeg sikker på, må nok ned i butikken og sjekke om det var aureum det sto. Trasig bilde, veldig spennende fisk!
[External Image]
Gratulerer med kule grenmaller, skikkelig artige skapninger det der

Og så er jeg litt misunnelig på deg som fikk med deg foredragene i Oslo, skulle gjerne vært der. Du må nok lage et lite referat med bilder til oss som gikk glipp av det
De blir litt i største laget Rita, men de vokser vel ikke ut av karet med det aller første. Utrolig gøyale småttinger, forstår hvorfor de har populærnavnet "whiptail"...

Jeg har blitt bedt om å holde foredrag i klubben, fikk en og annen bekreftelse på at jeg ikke er absolutt helt ute og svømmer og en masse gode ideer i går, det var veldig godt for selvfølelsen. Når den fila er klar, er det store muligheter for at det blir et laaangt innlegg i tråden her ;o)

Oliver Knott brukte en del nye planter fra Tropica, , så nå kommer det basemail til deg. En er allerede avfotofrafert, de to andre jeg slepte hjem i pose må nok visne ned og vokse opp først :o)
Hydrocotyle sp. 'japan' på plass i basen!
Huset står fullstendig på hodet, kjøkkenet skal omsider få skap som ikke brekker når vi legger inn en melpose. Midt i alt det fikk jeg sneket meg til en liten pause og redigert bilder som ble godkjent i basen Rita var så grei å oppdatere, så nå ligger den vakre Hydrocotyle sp. 'Japan' inne!
Den planta er jo bare vidunderlig vakker, og hadde jo passet perfekt i Kjøkkenøya, så får håpe den snart dukker opp i en butikk nær meg ;D
Ikke sant? De ser jo så sarte ut, men jeg tror ikke de er det egentlig. Eksemplarene jeg reddet fra TAM Alna var nokså stusselige i utgangspunktet, og jeg har ikke karene de skal stå i enda så veldig mye bedre har de ikke blitt, men det er jo håp om å få dem til. I så fall er det sikkert noe vi kan bytte ;o)
Juwelen rasert og tom for mix-levendefødere - håper jeg!!
Altså - noen ganger må man jo undres på hvordan hodet fungerer. For vi er midt i den væreste fasen av oppussing, tømming av skap og midlertidig plassering av gud hvet hva gud vet hvor. Så da passer det jo aldeles utmerket å få for seg at alt som er av Mollymix og Platy som kan bli mix skal ut av 450 liter tettbeplantet akvarium. Nuh! Sukk.

Årsaken til at det haster litt er jo at det går 5 aldeles nydelige sverddragere i 12 liter vann på kjøkkenet, og selv om det går helt bra plager det gemalen noe så inderlig. Betingelsen for kjøpet var at det ikke ble satt inn renrasede skjønnheter før alle raringene var ute. Og bortsett fra noen yngel som lett kan plukkes ut i etterkant er vi der nå. Jon Inges Platyer blir med på auksjonen, det er flott fisk som bare ikke passer her...

Noe særlig plantesalg blir det ikke på meg, for det er ikke mange planter som tåler jakten på Poecilia som ikke vil, og bittesmå biter er ikke noe å selge på det som forhåpentlig blir en kvalitetsauksjon. Får jeg en pause og finner et ledig hjørne kanskje jeg får montert mose og bregne på noen rotbiter, tror det blir med det denne gangen. Og kanskje dukker det opp noen spennende planter?

Nå sager'n! Hva sager'n? Ikke noe som skal sages nå vel???
Hvis det er de kulene de har nå hos Dahls som du så, skal du være glad det ikke ble med noen hjem. Dette er av arten Fahaka (tetraodon lineatus), og de blir digre! Vokser fort, gjør de også. På det meste kan de vokse 2,5 cm i måneden! Og på toppen av det hele, er det trolig den mest aggressive kulefiskarten du kan finne også! Stakkarene var forøvrig hardt angrepet av innvollsorm, noe som kuler nesten alltid har med seg når man kjøper dem. Men, jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde hatt plass til en, for det er blant drømmekulene mine. Men, sukk, jeg trenger dobbelt så stort akvarium som det største jeg har, for å kunne huse en slik en.
Godt jeg hadde bestemt meg for lenge siden da Inger Anne. For de var veldig lett å falle for...

Sagingen på kjøkkenet var pettersmartventilatorskapet som noen luringer har laget helt selv etter innfallsmetoden. Merkelige greier. Nå trenger vi forøvrig ny ventilator, "bums" sa det...
Sånn ser en fahaka ut i voksen størrelse. En nydelig fisk, med massevis av personlighet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap