Leifs verden, del 2 (side 54)

Hei du og gratulerer med flotte bilder og fisk.
Må nok stå over klubbmøte ikveld med foredrag om killi og fangsttur til Gabon,selv om jeg har veldig lyst. Snufs og host ..
Dere får ha en fin kveld
frosken
Hei du og gratulerer med flotte bilder og fisk. Må nok stå over klubbmøte ikveld med foredrag om killi og fangsttur til Gabon,selv om jeg har veldig lyst. Snufs og host .. Dere får ha en fin kveld :)

Takk frosken. Er ikke akkurat afrika mine fisk er fra, men foredraget var likevel intr.
Du har fått forkjølelse du også ja. Jeg er ikke helt frisk enda selv, men skal nok mer nitritt for å knekke en akvarist som meg HA HA HA.

Var ikke veldig mye på auksjon i dag, men en plantepose ble det på meg likevel. Di ble satt i karet med Apistogramma nijsseni her på røykerommet.

Var en på klubben i dag som ville ha A. Commbraene jeg har. Trodde det var 5, men jaggu er det 6. Det blir bonus på han. Han kommer fra Gulskogen og henter dem på jobben i morgen. Litt sørgmodig å bli av med dem, da disse ikke er å se til salgs. Også er det mitt eget oppdrett da. Akkurat som barna forlater redet.

jaja slik er det hver gang jeg selger yngel av eget oppdrett, men likevel gøy å spre det en har fått til. Da får jeg tømt det vesle karet og det nærmer seg plass for 162L i jernreolen.

Legger ved noen Apistogramma barlowi bilder.... har ennå ikke sett noen yngler hos barlowi hua som går i hovedkaret deres, men smører meg litt med tolmodighet før jeg sier at det ikke ble noe ut av det. Vet iallefall at eggene ble klekket.....
Sent i går kveld ble "satan" og hans artsfrender hentet (H. Latifasiatus). En erfaring rikere på at å kjøpe fisk en ikke kjenner noe til ikke skal gjøres. Tømte en del små kar i går og fikk gitt bort di ca 20 endlers guppyene som gikk i det ene. Håpet er å få opp to større kar i jernreolen, men må nok justere hylle avstandene der.

Fikk endelig noen som ville ha di karene jeg ville gi bort. En som er ikke så langt her-i-fra. Kommer for å hente resten i dag.

Tror nok desverre at det ikke ble noe ut av Barlowi ynglene. Kan nok trygt si det nå. Hun svømmer rundt som vanlig og spiser når jeg forer. Ingen tegn til yngelpleie.

Bedre lykke neste gang.....

Blir vannbytter i dag samt litt slamsuging der det trengs. Litt rydding og det trengs vel en omgang med støvsugeren også
En lang akvadag
Har blitt mange timer i akvariekjellern i dag. Vannbytter, ommøblering, utbytting av kar fra små til større, støvsuging og litt rydding. Fortsatt noe rydding igjen.....

Har tatt ca 200 bilder og noe må en vel kunne bruke i tråden her. Får legge dem inn på maskin å se hva som kommer,,,,,,,

Ja fikk til og med knust et yngelkar..... noe måtte seff gå galt. Kommer med bilder....
Starter opp med et bilde som viser hvor yngelkar er fjernet og større kar satt inn. Reolen har nå 85L, 100L og 162L. Disse karene som er klare, 85L og 100L tror jeg tilkommer apistogramma barlowi og apistogramma cacatuoides.

Bilde to viser at jeg har fått dratt ut bordet på gulvet, vekk fra hjørnet. Nå kan en faktisk sette seg ned ved et bord, ta en røyk, øl eller andre mindre sunne saker og slappe av.

Bilde 3 En "pust i bakken"

Så får det bli noen fiskebilder.....
Hyggelig å være innom tråden din av og til, Leif. Du har et flott akvarierom!
Imponerende at du har bygd dette selv

Selv om jeg stort sette bare holder maller, er det spennendne å følge med på apisto-interessen din. Jeg har selv hatt A. barlowi, og det var utvilsomt artig å følge med på yngelpleien.
Plussmedlem
Enig med Janne Veldig bra det du har laget til der. Hadde vært veldig artig og vært inne og kikket der en gang
Anders Kaste
Enig med Janne :-) Veldig bra det du har laget til der. Hadde vært veldig artig og vært inne og kikket der en gang :-)

Tusen takk Janne og Anders
Hygglig å få skryt av ting en får til. Hadde jeg vært snekker kunne det alltids blitt bedre, men er fornøyd selv også. Aberet med kjelleren her er takhøyden, derfor kun 2 kar i reolhøyden. Anders og andre for den del er alltid velkomne til å se reolen og fiskene her. Bestandig hygglig med besøk og akvaprat.

En gang i november skal det innviteres til privat akvakveld her. Har vel nevnt det så vidt i tråden tidligere. En hyggelig tid vi kan utveksle erfaringer, tanker, ideer og ellers det som måtte komme

Har enda ikke tenkt ut noen dato, men kommer tilbake til det.

ANDERS
Som en gest til deg, om den datoen passer deg da, har jeg et tilbud til deg. Selv om det er noen mil til Notodden skal jeg komme å hente deg, uten noen kostnad for deg. Jeg tar bensin kostnadene og tiden det tar. Men da må dine foreldre evnt andre hente deg igjen

Hvorfor jeg tilbyr deg dette? Har møtt deg et par ganger i Drammen og sett din iver, lest dine innlegg som stråler av glede for hobbyen din, og ikke minst er ungdommen noe jeg gjerne hjelper om jeg kan innen våre felles hobby.

Jeg kommer tilbake med dato Anders så får du se om det passer

Leif

Plussmedlem
Neineinei, jeg kommer meg dit selv, for all del Klarer ikke tanken engang på å stresse noen med å kjøre hit for å hente meg for å komme meg noen steder... neida! Tenkte ikke på noe umiddelbart, men hadde vært hyggelig å stikket en tur innom en gang Tusen takk, du er mer enn omtenksom!

Omtrent hvor langt er det fra Kongsberg, for eksempel? Vet du det? Kanskje jeg kunne tatt en tur på akvariekvelden din.
Fikk denne infoen på 1881.no Anders

Rutebeskrivelse
Fra Leif Erik Johansen
Engebråtan 2, 3090 Hof
Tlf: 994 46 703
Til Kongsberg (By)
Kongsberg, Buskerud
Distanse 46 km
Estimert tid 46 minutter

LOFFA
Plussmedlem
Okey, da vet jeg jo avstanden
Etter litt mer rydding sjekket jeg temp i di nyoppsatte karene og det var perfekt. Derfor ble fisk flyttet inn. Øvers i 85L plasserte jeg alle Apisto barlowiene og i 100L i midten avkommene mine av Apistogramma cacatuoides.

Litt dumt, men jeg har blandet viltformen og oppdrettsvarianten mhht yngel. Grunnen til dette var at jeg på den tiden ikke hadde flere ledige kar. Men det skal gå greit å skille dem tror jeg

Legger ut litt bilder fra kjelleren og di nye plassene fiskene har fått

I seksjonen: A. Macmasteri
I jernreolen: A. Barlowi og A. Cacatuoides f1 og oppdr varianten

Nederste karet er en 162L som blir stående litt før jeg gjør noe

Flere bilder følger......
Karret helt til venstre i reolen, ca midt i bildet: Cory sterbai

[External Image]

Venstre rekke øverst: Ancistrus yngel
Venstre rekke nederst: To delt 85L tom

[External Image]

Midtre rekke øverst: Cory sterbai og paleatus
Midtre rekke nederst: oppsamlingskar

[External Image]

Høyrere rekke øverst: A. cf Borellii
Høyrere rekke nederst: A. cacatuoides "orange"

I tillegg har jeg karet inne med A. nijsseni. Dvs at det har blitt 3 færre kar i løpet av dagen, som skal brukes som yngelkar

Håper jeg klarte å få til tekst og bilder i riktig rekkefølle. Første gangen jeg har gjort som dette i et innlegg
Har vært en tur i kjellern for å følle opp fiskene som fikk nye kar i går. Alt ser bra ut og jeg er fornøyd. Ble til at jeg ble stående å betrakte mine 3 apistogramma barlowi, som nå er samlet igjen i samme karet. Gamle mor blir vartet opp og passet på av mr barlowi på en måte jeg aldri har sett på noen type fisk før. Utrolig flott å se.

Men ikke bare føller mr barlowi hu gamlemor, neida.- Frk barlowi føller jo hakk i hæl på mr barlowi. Så trekløveret er komplett. Samhold og en god IA avtale er visst på plass. Dette gleder en apisto entusiast sitt hjerte. Harmonien ligger tykt utenpå karet

Legger ved noen bilder jeg tok
Hvordan går det på Corydoras-fronten, Loffa? Du skviser vel ikke ut Coryer til fordel for Apistoer, håper jeg! Hehe!
mona o
Hvordan går det på Corydoras-fronten, Loffa? Du skviser vel ikke ut Coryer til fordel for Apistoer, håper jeg! ;) Hehe!

Hallo Mona. Gøy å høre fra deg igjen ;- =)
Corydoras er det her, men en del har nok blitt skviset ut til fordel for apistogramma. Har en gruppe med paleatus og en flott gruppe på 19 sterbai. Apistos er det vel i ca 10 av karene her, og di er jo bare så fargerike og vakre. Barlowi, nijsseni, borellii, sp "Oregon", bitaeiniata og macmasteri for å nevne noen. Hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe mac masterio igjen da jeg synes disse var så skye sist jeg hadde dem, men fikk dem rimelig på en auksjon

Disse tre er like skye synes jeg, men håper på lik linje med di jeg tidligere hadde re-produserer seg. Barlowiene er godt i gang nede ser jeg og hannen dilter etter hua, men har ennå ikke fått leiksfargene. Var egg for ca 3-4 uker siden, men ble ikke noe ut av det desverre.
Noen fler bilder i samme slengen.....
Dagens jubilant
Er ikke bare bare å være jubilant. Det kan gå litt over hva som forventes, om en forventer noe i det hele tatt. Har i dag vært ansatt 25 år i bedriften og det vanket både gratulasjoner, blomster og kake. Klokke får jeg tildelt på tirsdag i møte med direktøren, him self.

Et par stykker lurte faktisk på om jeg ikke heller ville ha et nytt akvarie og la klokka være, hehe. Ba pent om å ikke måtte svare på det, med et smil.

Kommer hjem og det vanker også blomster her, før jeg tar turen ned i kjelleren for å mate fiskene. I apistogramma borellii karet syntes jeg det begynte å bli en del smuss i det ene hjørne og fant frem slangen for å slamsuge.....

Men i svarte hoier jeg.... smusset rører jo på seg! Det var ikke smuss men yngel!!!

Aner ikke hvor disse er lagt for har ikke funnet egg i noen av hulene di siste dagene. Ikke nok med dette, jeg finner også nylagte egg i den midtre hula. Er vandt med å miste disse ynglene så jeg skal ta et par sjanser nå. Tok ut hula å satte den i et yngelkar med vann fra hovedkaret.

Skal også suge ut ynglene og ha dem også i et yngel kar når jeg finner dem samlet i fronten av karet ved neste anledning. Ingenting kan bli værre enn det har vært.

I karet med egg/hule har jeg satt inn et svampfilter for ikke å få for stor strøm. I det andre yngelkaret som er litt større har jeg ei lita pumpe.

Bør jeg ha daglige vannbytter på begge disse karene mon tro???

bilde 2 a. borellii hue med yngel
bilde 3 a. nijsseni

Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap