Anders' akvarierom [NR. 1] (side 54)

Er de 1måned gamle fiskene store? Kan du legge ut et bilde elrno?
Plussmedlem
Nei, AkvariumBoy, store er de ikke Men mye større enn da de var nyfødte. Da var de jo små som sandkorn!

Et par bilder, tatt i dag. 1 måned gammel yngel. Begynner å ta form den her? Den lange nesen begynner å komme frem ordentlig også (ikke lett å se på bildet), og kroppsformen og ihvertfall tegningene begynner å likne på en Corydoras vittatus


[External Image]

[External Image]
Utrolig stilig bilde det siste ,flott at det går bra med yngelen
De er virkelig søte! Jeg håper jeg får oppleve noe slikt selv
Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du prøve å få "antatt" mange av bildene dine i fiskebasen. Du har mange blinkskudd som jeg synes er mye bedre enn mange av de som allerede er der.
Du er rå til å ta bilder :o)

Og må si meg enig i innlegg litt lengre opp her, til å være så ung så har du tilegnet deg fantastisk mye kunnskap om fisk og akvarier ! Aldri la noen ta fra deg gleden av å gjøre det som du syns er interessant og morsomt :o) Kunnskapen og erfaringen din kommer garantert til nytte for deg på andre områder også, og uansett så er det gull verdt å ha noen man koser seg med og som gir mening, selv om "alle andre" syns at det bare er merkelig.
Plussmedlem
Tusen takk dere, og til StineMari, hjertelig takk for et utrolig hyggelig og klokt innlegg!
Cw32
Anders K

Ser ut som ei dame du har forrerst på bildet her, så det er mulig jeg tok feil om at du hadde bare hanner. men jeg skal se om jeg kan ta ut ei dame fra gruppen jeg har her hjemme.


Jørn
Plussmedlem
Takk for info, Jørn Henning! Jeg syntes også det ser ut som en dame når det gjelder kroppsform, i grunnen, men det er de bukfinnene da...!

Jeg må nesten se det litt an, skal se om jeg ser noe flørting. Uansett er det en utrolig snill tanke! Vi kan snakkes nærmere, men som sagt, skal se det litt an...


Forresten... de holder på med susing og hyperaktivitet enda.
Plussmedlem
Har vært borte fra i går kveld til ettermiddagen i dag. Tenkte å begynne på vannbytter i kveld, men det orker jeg ikke! Alt for trøtt, så det får bli i morgen :p

Corydoras vittatus har lagt egg igjen. Jeg klarer ikke se mange nå, men noen er det. Og de eggene der er liksom såpass dyrebare at jeg føler at jeg bør plukke dem, men jeg er litt i tvil. Det går jo 7 stk yngel i en 30 liter nå som det har blitt litt størrelse på. De største kan jo lett spise opp sine søsken... Egentlig tenker jeg at jeg kan få en felles barnehage for Coryene. Lurer på å flytte Green Laser-ungfiskene fra 54 literen til en 85 liter eller noe, så kan jeg kanskje bruke det akvariet som en felles samlingstank for div. Corydorasyngel/ungfisk. Greit med et kar som er litt større enn 54 liter til oppvekst, og det 54 liters akvariet kan jo bli artskar! Jeg skjemmer bort fiskene mine for mye med alt for store kar
Hvis jeg gjør dette kan vittatusyngelen med tid og stunder flytte dit til akvariet sammen med Green Laser, bare de har blitt en del større. De kan bo lenge i 30 literen sin fortsatt!

Det kan vel hende jeg plukker de eggene... det går sikkert bra med dem. Og gjør det ikke det, gjør det ikke det 30 literen kan jo egentlig fungere som yngeltank lenge, den står jo praktisk nok til på skrivebordet inne på akvarierommet.
Plussmedlem
Og da har jeg plukket egg.. jeg kan ikke klage! 11-12 egg fant jeg uten å gjennomsøke og ransake akvariet fullstendig. Blir alle disse til voksne fisk så sier jeg bare; løp og kjøp! Hehe Det er nok ikke hverdagskost med F1 Corydoras vittatus, eller F1 Corydoras-langsnuter generelt. Det går mest i de "vanlige" kortsnutene.

Da krysser jeg fingrene.. rekord-antall med egg for de her iallefall.
Gratulerar till Norges enda (?) C. vittatus-"avelsstation".
Plussmedlem
Takk, Johan!

Hehe... avlsstasjon...
Plussmedlem
Eggene jeg plukket i går ser egentlig ut til å være fine, alle sammen, så dette lover virkelig bra må jeg si
Det ble 14 egg til slutt, et fint antall...

Nå bare håper jeg på at alle klekker og at alle eller iallefall de aller fleste vokser opp! Jeg lukter både utvidelse av gruppe OG salg her, da kan jeg få spredd denne flotte langsnute-arten litt, også

Det går forresten bare fint med de sju ynglene som går i 30 literen.
Plussmedlem
Jeg har laget meg bruker på nettstedet wordpress.com. Jeg har lenge tenkt på å lage en hjemmeside, særlig for akvariehobbyen, men jeg har ikke giddet å betale for noe sånt. Fant fram til denne siden, så jeg har opprettet en gratis blogg der. Har jo hatt blogg før, men det ble bare "krøll" etterhvert da det var litt diverse jeg ikke fikk til, så jeg sluttet og glemte den totalt.

Det vil nok fungere som en slags hjemmeside for akvariehobbyen min, det her, med diverse info og sånt. Velkommen innom!

Fant ut at jeg ville kalle bloggen "Anders' akvarierom" like greit, da er det kanskje litt lett å huske

Nettadressen er da andersakvarierom.wordpress.com - velkommen innom...

Vær tolmodig, forresten! Den ser fryktelig kjedelig ut nå, men ting tar tid og jeg skal gjøre ting iallefall litt bedre etterhvert
Plussmedlem
Har sittet med den nye siden min mye av kvelden Får jeg ting til blir det gøy og jeg klarer ikke legge det fra meg, så nå er flere sider med info opprettet...

Det er skikkelig moro det her med egen side. Veldig fornøyd med WordPress!
Link til siden min står i innlegget over, eller på siden min her på AF.

Så nå har jeg altså lært en del om hvordan WordPress fungerer, og det blir lettere å ordne ting der inne nå, ja...
Anbefaler WordPress til andre som ønsker en blogg som fint fungerer som en slags hjemmeside også, det er faktisk veldig ålreit.

Designet på siden min er ganske enkelt, da, det må jeg si! Får ta det etterhvert, men siden er det man kan kalle... enkel og oversiktlig
Blir nok veldig bra det der Anders; og lærerikt
Plussmedlem
Jeg flyttet Corydoras Green Laser-ungfiskene her om dagen, det var jo planen min også.
Nå går de i en 85 liter (midten til høyre), og det virker som de koser seg der med ALL den plassen, hehe!

Senere, etterhvert som de vokser seg til, skal også C. vittatus-yngelen flytte fra 30 literen sin og til samme 85 liter Green Laser-ungfiskene bor i nå, der kan de gå sammen. Jeg tenkte at det akvariet kan fungere som et oppvekstakvarium en stund, egentlig.

Jeg fant ut at det var 18-20 Green Laser-ungfisk. Et par grupper for salg i alle fall, med andre ord. Jeg har en stor nok hovedgruppe nå, 16-18 stk, tror jeg.
Også green laser, da som er høyest på ønskelista mi! Har bestilling inne på en gruppe, men de må overleve den kritiske fasen hos oppdretteren først
Tusen takk, Anders, for at du veileder meg i den ekstatiske prosessen min! Du er bare dyktig.
Bare et spørsmål som jeg ikke finner svar på, hvor mye lys til egg og yngel? Eller skal jeg legge lokket løst oppå boksene?
Når/hvis de klekker, vil det holde med ei skrivebordslampe over boksene?
Jeg er litt usikker på flytteprosessen over i ren boks i morra, ser for mmeg at det kan komme en liten skvett med gammelt vann i lage det rene.
Nå skal jeg sette nytt vann til lufting til morradagen, tenker jeg bare setter det ved siden av isboksen og lar varmen der ordne resten. Er jo ikke rare skvetten jeg trenger
Plussmedlem
Enig Nina, Green Laser er en art for seg selv. Ingen likner på dem, liksom (bortsett fra de andre laser-variantene med helt annerledes farge)

Dyktig? Jeg? Haha, nei, jeg tror ikke det, altså! :p Men det er utrolig hyggelig å høre da, så takk skal du ha! Rart å høre likevel, for jeg ser ikke på meg selv som noe annet enn en helt normal akvarist.


Ellers har jeg svart deg på det andre i din egen tråd, Nina, så ta en titt der.
Hei Anders!
Fikk råd om å putte eggene i et ynglekar med en gang - for å slippe diss vannbyttene i isboksene. Tror du jeg kan ta et delvannsbytte og putte dem i 19L? Kampfisken og miniancistrusen flytter selvsagt over i annet kar.
Der er hjørne/blåfilter, det er godt innkjørt med fine verdier, det er nylig rengjort (ikke filteret) osv. Nokså tett beplantet, ett catappablad, varmekolbe, nattlys osv. Noe mer jeg bør tenke på? Bare slippe oppi? Jeg må vel ha brusesteinen der, det er så stille vann med blåfilteret? Bor to jegersnegler der, men jeg skal prøve å finne dem også.

Det fremtidige karet er ikke på plass enda, og det blir mandag før jeg får sand i det.
Eggene er svakt gul-brun-oransj i dag, og det sier Sølvi G. er tegn på at de er befruktet. Så nå er det verdifulle saker for meg, dette her, hihi!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap