Apistogrammet (side 54)

S i m e n
Thanx madmike! Av tørr-fòr bruker jeg små discus-bits, og ellers er det frossenfòr ala mygglarver og artemia. Tidligere fòret jeg fiskene en gang om dagen i tre dager, for så å ha en foringsfri dag hver fjerde dag. Men etter artemia-klekkinga, blir det litt annerledes. Lite og ofte er bedre et stooort måltid... Er passe fornøyd nå RHD! Har vært å jobbet litt på rommet i ettermiddag, og er sikker på at hannen i A. sp. "Winkelfleck"-karet jobbet like hardt som meg he he he. Ser ut som om han er mer enn klar for ei ny runde...


Bestilte meg 1000 ml Tetra Discus-bits og Tetra Rubin i går, så det passer bra.
Nå har jeg lest masse i tråden din. Blir veldig inspirert. Flotte kar har du også. Blir nok brukt som inspirasjon til neste Apisto-kar.

Har nettopp startet med Apistogramma og synes det er utrolig spenende. Hadde riktignok noen Apistogramma cacatuoides for noen år siden og fikk yngel på disse. Men da var det mer tilfeldigheter inni bilde. Nå har jeg rett og slett blitt bitt av Apisto-basillen.

Jeg har anskaffet meg en trio med Apistogramma Borellii. De går i et 60 liters kar.
Begge huene har funnet seg en kokosnøthule og jager hannen hver gang han er i nærheten. Vet det er llitt lite kar, men de større karene jeg har er også prosjekter som ikke kan forstyrres. L-malle prosjekter for det meste.

Tenkte jeg skulle begynne med Borellii pga at de ikke skulle være blandt de vanskligste og selfølgelig pga det flotte utseende.

Har nettopp begynt med torvfiltrering. Da ble det med engang lettere å få den ph'en jeg var ute etter. Bruker denne metoden.
Jeg har brukt eikebarkekstrakt frem til nå, men da bare spratt PH'en opp etter et døgn. Så får jeg se om den nye metoden virker over tid.

Har du noen forslag til en ny Apistoart som ikke har høyeste vansklighetsgrad?
Har småforelsket meg i Apistogramma baenschi.

Christian, får vannet en brunlig farge etter torvfiltreringen? Beklager off-topic, Simen.
Hei Madmike.
Vannet blir ikke brunt av denne metoden. Så og si blankt. I verste fall et svakt svakt gråskjær. Men ikke noe av betydning.
Okei, tusen takk for svar.
Bare hyggelig med litt liv på tråden madmike . Og takk for artig link og hyggelig tilbakemelding Christian. Apistogramma baenschi er en av mine mer rolige arter, og har gode erfaringer med denne. Ser at den er oppført som litt vanskeligere å holde enn feks A. borellii, A. agassizii og A. macmasterii på fiskebasen her. Men med torvfiltrert vann og en dose kjærlighet, bør vel det være en fin og overkommelig utfordring! Legger ved en link til andre som har eller har hatt denne arten, så Kanskje du finner mer info der

Hva skjera Simen? Har ikke fått varsel på di siste innleggene her =)(/&&%%¤¤##""

Nye borellii og rositae yngler har i løpet av siste to dager sett lyset lol. Rositaene sliter jeg med på lik linje med elizabethae og bitaeniata, men regner med det endrer seg når artemia klekkingen kommer i gang. Ellers vokser cf luelingi, cf huascar, F1 cacatuoides, borellii og alacrina godt her.

Håper ellers det gror godt også i dine kar

Ser det er ferske apistoianere her på besøk og benytter derfor anledningen med å reklamere for min apistogramma gruppe på Face book (du får slette om dette er uønsket Simen)

Gruppen ble startet av undertegnede for 4-5 mnd siden og har pr i dag ca 330 medlemmer fra hele verden. Gruppen heter: Norwegian apistogramma forum, om noen kunne tenke seg å komme som medlem.

Fletter inn noen nye bilder også Simen

1. Apistogramma sp "Xingu" Vielfleck, Assurini
2. Apistogramma cf huascar yngler
3. Apistogramma borellii med nye innbyggere =)

Hei Leif! Møe skjer, men ikke på nettet he he he. Har ryddet til gull-medaljen på akvarie-rommet, for å forberede en endring på rommet. Gru-gleder meg til flytting av fisk mm, men det må til. Fikk en ubehagelig overraskelse i kveld når hannen i Apistogramma sp. "Winkelfleck"-karet var borte. Samme greia etter jobb... Long story short: Fant min flotte store hanne, men skjønner at tiden er i ferd med å renne ut. Perfekt timing med en klar tank med førstegangstorvfiltreringsvann (finnes ikke i ordboka, red.anm.) og et stort vannskifte, men hannen ligger pal eller gjemmer seg innimellom - for så å drive VM i kurtisering av hua!?!! Sitter med en følelse at alderdommen gjør sitt inntog, men håper jeg tar feil. En rysare!!!! Har tatt litt bilder i kveld, mens vannskiftene har pågått. Så da håper jeg på litt mer optisk moro etterhvert

Gårdagen: lekkasje i diy-artemia-klekkeriet, som også reserve-diy-artemia-klekkeriet hadde. Heldigvis bare noen drøpp som er fikset og klart i dag. Trur prima vera sikkert har skrevet ei låt om det også. "Det er en fin dag" he he he. Nå er alt så meget bedre.

Mer enn greit med invitasjoner her til din Apistogramma-gruppe på FB! Jo mer akva og Apisto-glede dess bedre. Det er jo tross alt en hobby og lidenskap som er herlig å dele med andre
Apistogramma cf huascar, Rio Galvez, Paujil. Hannen svømmer rundt med sin ny-friserte sveis til høyre he he he. Hua er opptatt av å vokte sine små...
Apistogramma rubrolineata (Puerto Maldonado)
Min gamle Apistogramma sp. "Winkelfleck" er sliten nå...

Apistogramma rositae-hua i et vask meg M-bilde

Apistogramma allpahuayo-hannen i et vask meg XL-bilde
Så fantastisk gylden gamlefar var...
Gruer meg veldig til gammel Apistogramma merker jeg, de setter liksom litt dypere spor enn en sverddrager...
En nydelig herremann ja Truls! Og i dag er den ikke å se noe sted. Så dette her skal bli trist Linda... Og mer har skjedd:

På foringsrunden i gårkveld, kurtiserte gamlefar hua til gullmedaljen - og hua er med på notene. Det siste kullet på ca to-tre uker (har ikke helt oversikt), fikk unngjelde da mor gikk til angrep på dem!?!! Kunne se en som slapp unna...

Sluk-øret gikk jeg ned for en kjapp foringsrunde idag. Som nevnt finner jeg ikke gamlefar, og mor bruker tid på å komme fram. Så hva annet møter meg enn en haug av hans kull, ute på beite overalt. Og det var flere enn 8 som jeg har klart å telle i det siste... JADA!!!!! Var nok iallefall 12+ spredt ut over bruntvanns-steppene!!! Gamlefar har gjort sin del av jobben. Med litt flaks, har det blitt en siste vals til med hua...


[External Image]

Flott med mye lek, Simen! Flotte fisker som alltid, virkelig en inspirasjonskilde til de grader. Gleder meg til å få kjøpt inn flere kar når jeg klarer å overtale min bedre halvdel. Hvilket kamera og objektiv bruker du for å ta disse flotte bildene?
Simen bruker "kanon" eller Canon er det vel det heter......"ække no bedre enn Nikon d vettø".......
Har du makro objektiv da, Simen? Lurer på å kjøpe et Sigma 105mm/f2.8 selv.
Jeg svarer for Simen igjenn .....nei han har ikke macro..... Jeg har selv macro/micro 105mm f2,8 men bruker det sjelden eller aldri til akvariefotografering. Slik jeg ser det er det viktigst å ha et hus som takler høy ISO uten at bildet blir grovkornet. En mister mye dybdeskarphet om en tar bilder med stor blenderåpning. Det blir vanskelig å få skarpe bilder om fiskene ikke står stille.
Finn-Erik har blitt utnevnt til min foto-konsulent he he he!!! Som han sier har jeg en Canon, type eos 1000d med orginal-objektiv EF-s 18-55mm objektiv... Dette var i sin tid et av de rimeligste speilreflekskameraene på markedet. På tross av det forholdsvis enkle kameraet, får man jo alltids inn noen fulltreffere når man smeller av 50-70 knips pr runde he he he. Var på nippet til å kjøpe et nytt objektiv, da jeg kom til å snakke med Finn-Erik "i gangen". Lærte da mye om verdier jeg ikke hadde peil på... så da unngikk jeg et bom-kjøp! Lukter nå på et macro-objektiv eller et annet kamera! Er litt nysgjerrig på å utvikle denne delen av hobbyen også...
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap